Mijn dochtertje luistert toch zo geweldig goed de laatste paar dagen.
Gooit/smijt/slaat met dingen, en dat ben ik echt een beetje beu !!
Nu zag ik deze week bij de opvoedpolitie een strafmatje dat werd gebruikt bij een kindje van 3 jaar.
Ben wel eens benieuwd naar jullie mening…??
Wij deden dat eerst ook, een strafstoeltje gebruikten we dan. Maar ik doe het niet meer omdat ik teveel strijd kreeg om ze erop te laten blijven.
Hier is de strafplek op de gang of naar de garage.
Als het echt te bont wordt dan moeten ze langere tijd naar hun kamer. Maar ze zijn dan 4 en 5 jaar…iets ouder dus.
Hier gaan ze naar de hal.
Strafmatje of stoel of wat dan ook vind ik zo overdreven iets nieuws bedenken en ik haal ze liever even uit de situatie dus ook uit de ruimte…vandaar de hal.
Naar hun kamer sturen doen wij niet, zal ik ook nooit doen, de slaapkamer moet een fijne plek zijn en blijven om te slapen en af en toe eens te spelen niet om voor straf te zitten.
Onze meiden zijn 5 en 2
hier gewoon de voordeurmat, erg handig want in de meeste situaties hebben ze die OVERAL wel, en dus gedraagt ze zich ergens niet: hup naar de mat!
Maar wat denk je dan te bereiken?
Ik ben echt niet voor dit soort straffen… je kind leert er niets van, hooguit dat het ongewenst is. Wellicht laat het de volgende keer dat gedrag idd niet meer zien, maar dan is dat uit angst omdat degene die de macht heeft en de liefde die je kind zo graag wil, het anders wegstuurt (en die liefde onthoudt). En niet omdat ze nu echt geleerd hebben waarom dat gedrag niet wenselijk is.
Waarom dat gedrag niet wenselijk is dat leggen we uit terwijl we ze op de hal zetten, we benoemen het nog even als we ze weer terug halen en dan is het klaar. Onze kinderen begrijpen dat heel erg goed.
En leren er dus volgens mij wel van…
Maar waarom kan dat dan niet zonder ze weg te sturen?
Hier is ook de gang het strafplekje. vandaag heeft hij er wel 3 keer gestaan, soms gaan er weken voorbij dat het niet nodig is. soms is ook waarschuwen en zeggen dat hij de volgende keer even naar de gang moet al genoeg. Voordeel vind ik dat hij niet op 1 plek hoeft te blijven staan, hij is nog geen 2, dat vind ik nog niet nodig (al doet hij het zelf vaak wel, met zijn neus in de hoek van de muur en de deur ). En hij hoeft ook niet doelloos toe te kijken hoe ik nog lekker bezig ben in de kamer, en over een poosje, als zijn kleine broertje of zusje wel lekker in de kamer mag zijn. Daarom doen wij het niet met een matje of stoeltje in de kamer. En als hij weer uit de gang mag, dan vragen we altijd of hij het niet meer zal doen (of iets in die trant), en dan geven we elkaar een dikke kus en zijn we weer vrienden. Het werkt hier over het algemeen prima
Ik vind de titel van dit artikel een beetje jammer, maar laat je er niet door afschrikken… Ik vind het echt een goed artikel verder
http://www.kiind.nl/articles/188/Het_breken_van_de_weerbarstige_kinderwil.html
Betekent overigens ook niet dat wij nooooit straffen hoor Maar ik heb ze zelden naar de gang gestuurd en strafmatjes of stoeltjes nooit gehad. Straf is meer iets van nu ze groter zijn en goed weten wat ze doen (niet meer zo op ontdekking zijn).
ik weet in elk geval dat het hier wel werkt. Hier gaat ze op de mat in de bijkeuken. Vanlaatst stennis ind e winkel TOen ze thuis was duidelijk gezegd omdat je zo gaat schreeuwen ga je in de gang. Ditkan niet. Ze heeft het nooit weer laten zien.
Zo rent ze ook altijd weg als ze de jas aan moet doen. Twee dagen naar de gang en ze blijft staan. Ik ga echt niet lopen rennen enzo.
Lune: hier veel gedaan met afleiden kort gesprekje, maar soms moet ze even goed en duidelijkheid. Ook met oog op mijn eigen spannignsboog, en de hele thuissituatie.
ZOu eht super vinden een manier te vinden waar we samen, dus juul en ik mee door een deur zouden kunnen.
wij gebruiken een hoek…
want dat kun je ze overal straffen… (ohh klinkt heel erg boos…)
maar bedoel als wij op visite zijn en ze halen iets uit, dan zeg ik alleen… ze hebben hier ook hoeken… en dat weten ze al genoeg…
wie bij ons ongewenst gedrag vertoont gaat maar even fijn op de trap zitten nadenken. Terugkomen mag als wij roepen/halen en ze hun gedrag aangepast hebben. Ze worden wel altijd met duidelijke uitleg van het “waarom” naar de trap gestuurd.
Zijn we al vrij jong mee begonnen, denk vanaf een jaar of 2 misschien al wel. Snappen ze donders goed!
Hier gaan de kinderen soms naar de gang, nu we weer een baby hebben die veel slaapt wat meer in de hoek.
Als een grapje, afleiding, gesprekje e.d. niet werkt dan maar even zo, het is in ieder geval heeeeeel duidelijk.
Mijn dochtertje heeft ook wel eens drift aanvallen :twisted:
Dan kan je er echt niks mee beginnen en werkt eigenlijk alleen een time-out even. ze weet het zelf ook, vraagt er om als ze voelt dat ze even echt boos wordt, en dat met 2,5
op de gang! en dat al vrij jong hoor. En hij snapte het prima, daarna idd goed uitleggen waarom de gang enz
Wij hebben een stoeltje in de keuken staan.
De gang wil ik niet gebruiken, daar heb ik geen zicht op wat hij gaat doen/wat er gebeurt.
(in de ene gang is de trap naar boven en in de andere gang zit de kat soms 's nachts en daar staat een bakje met brokjes en water… dus dat zie ik al over de grond gaan als ik hem daar zonder toezicht neerzet… :snooty:
En de garage… oooh, daar doe ik hem een plezier mee denk ik, hahaha!! Is ook zoooooooooooooveel te zien…en de droger staat er, en hij weet al precies hoe die aan moet :shifty: )
Hier ook gewoon de gang.
Hij krijgt eerst een waarschuwing (als je doorgaat, dan mag je even op de gang gaan staan), en komt het zover dan gaat hij de gang op.
We vragen dan aan hem waarom hij daar moest staan, en vertellen dan hoe wij het anders willen, etc.
Vervolgens spreken we met elkaar af dat het niet meer zal gebeuren en volgt er een knuffel, aai over de bol etc.
Hier is de gang gewoon een moment om na te denken, om even uit een bepaalde situatie gehaald te worden en ook om duidelijk te maken dat iets menens is.
Dit zonder te schreeuwen of fysiek geweld of andere fysieke aanrakingen, dus ik vind het zo slecht niet eigenlijk.
Bovendien werkt het ook gewoon.
Overigens doen we dit alleen bij Robin. Lucas zelden, die begrijpt het principe gewoon niet en dan heeft het ook geen zin.
de gang wordt hier voor nr 2 ook lastiger ivm de trap. Bij mischa woonden we in een flat, dan zette ik hem op de gang en deed de deur op de knip…
Bij ons begon het traphekje pas op de 2e trede dus op de onderste nog plek genoeg voor een kind zonder dat ze direct naar boven konden sjouwen :mrgreen:
@Pitje27 wrote:
wij gebruiken een hoek…
want dat kun je ze overal straffen… (ohh klinkt heel erg boos…)
maar bedoel als wij op visite zijn en ze halen iets uit, dan zeg ik alleen… ze hebben hier ook hoeken… en dat weten ze al genoeg…
Precies mijn woorden :lol: :lol: :lol: :lol:
@Lune wrote:
Ik vind de titel van dit artikel een beetje jammer, maar laat je er niet door afschrikken… Ik vind het echt een goed artikel verder
http://www.kiind.nl/articles/188/Het_breken_van_de_weerbarstige_kinderwil.html
Betekent overigens ook niet dat wij nooooit straffen hoorMaar ik heb ze zelden naar de gang gestuurd en strafmatjes of stoeltjes nooit gehad. Straf is meer iets van nu ze groter zijn en goed weten wat ze doen (niet meer zo op ontdekking zijn).
Op de gang zetten omdat een kind iets niet wil dat jij wilt… Dat is je macht gebruiken…
Op de gang zetten omdat hij grenzen over gaat en je daarom “lijfelijk” wilt laten ervaren dat hij dan niet gewenst is (en ja… dat klinkt zwaar) helpt wel.
Al is het maar omdat je dan rekening houdt met de manier van leren van een kind. Een kind is niet alleen cognitief ingesteld. Ervaren (ik wordt buitengesloten als ik me niet aan de “groepsnormen” houdt) is heel zinvol.
En ik vind het ook mijn taak om een kind juist te leren dat het zijn eigenheid mag hebben, maar dat eigenheid in sommige situaties consequenties heeft.
ook als ie groot is…Als ie daarmee de volgende keer weer voor hetzelfde kiest; prima!
Overigens… natuurlijk heb je de (ouderlijke) macht… Kinderen opvoeden vind ik nu eenmaal niet altijd een democratisch proces. Soms is het ECHT een kwestie van “omdat ik het zeg”.
Bij hoooooge uitzondering wordt Wessel nu nog op de gang gezet… maar dat is wel eens anders geweest.
En de hoofdboodschap is dan: prima dat jij je zo wilt gedragen; maar dan niet in mijn buurt… :naughty: En dat kun je niet alleen maar zeggen… dat moet je ook DOEN.