Stoofvlees (runderlappen) niet mals

Ik heb maar weer eens een poging gedaan om zelf hachee te maken, maar ik krijg het vlees op een of andere manier nooit echt mals :think: Wat doe ik toch verkeerd???

Ik heb het eerst in blokjes aangebakken, uien en suiker erbij, bloem, bouillon erbij met azijn erbij met kruiden en het staat nu al ruim 2 en half uur op en het is nog niet mals :frowning: . Wat moet ik doen???



Groetjes Maartje

Het moet toch een uur of 4 sudderen dacht ik? :think:

Misschien afgeblust met koude bouillon? Daar ‘schrikt’ het vlees van, en dan wordt het nooit meer mals :?

En anders inderdaad nog even aankijken, stoofvlees heeft echt wel een behoorlijke tijd nodig!



Ik hoop eet smakelijk vanavond :wink:

heb er warme bouillon bijgedaan. Nou ja, het heeft nog een half uur de tijd om lekkerder te worden :think: . Maar het gebeurt me steeds weer…

dat heb ik nou ook altijd… volgens een collega van me kan het ook aan de pan liggen…

het was vorige keer zo erg dat willemijn vroeg waarom ik hout op haar bord had gelegd :shock:

m’n moeder zegt ook altijd dat het toch zo’n 4 uur op moet staan

maar mij lukt het ook nooit

zo jammer :mrgreen:

Dé tip voor mij is 2 tot 3 uur in de oven zetten. In een schaal mét deksel.

Én sucadevlees gebruiken.



Jammer dat het niet goed gelukt is :frowning:

Bak je het aan met boter? Bij mij is het tot nu toe nog wel elke keer gelukt…



Ik haal altijd runderlappen en die knip ik in stukken… Ik gooi een flinke scheut boter in de pan… bak het vlees in mijn braadpan, ui erbij ook nog even bakken… en dan de bouillon/water… water ook wel gewoon koud. dan de deksel op de pan en een uur of 2-3 laten staan…



Wat je ook kunt doen is het een dag van te voren klaar maken. Het vlees staat dan nog een nacht te weken in de saus… dan wordt het zacht… mmm…

deksel moet wel helemaal dicht op de pan, anders krijg je het denk ik ook niet mals, tenminste zo doe ik het…

en inderdaad veeeeeel langer dan twee uur. Als wij stoofvlees eten dan zit ik het op donderdagavond al op, 's nachts uit en vrijdag ongeveer de hele dag. Heerlijk!!!

Heb hier pas ook een topic over gehad, met allerlei lekkere tips!!!

(ook in de huiskamer ergens.)



gr

muts

Hier de bereidingswijze voor BELGISCH stoofvlees (in Nederland is dit hachée maar met meer uien erin).

Intussen is het mijn man, Rob, die het altijd klaarmaakt én die is Nederlander én het lukt hem. :wink:

Dus: volgende keer misschien zo proberen:

Anderhalve kg vlees, dan voorzien we ong 3 grote uien. Dus andere verhoudingen dan in Nl.

Bak de blokjes vlees rond, lekker bruin.

Afblussen met een half kopje water (mag koud zijn)

Een donker biertje erbij gieten, liefst een zwaar bier, trappist of zoiets.

Eén grote witte boterham met een dikke laag mosterd smeren en met de besmeerde kant op het vlees leggen.

3 grote uien toevoegen in ringen.

Laurier erbij en 2 u tot 2 1/2 u laten sudderen.

Hier in Belgiê wordt dit meestal geserveerd met frietjes

mjam, mjam…



Eet ze !



liefs

Gerda

Je moet het echt maar heel even om-en-om bakken en dan daarna gelijk laag zetten met een deksel op de pan. En heel af en toe wat water bij de jus zodat de jus niet verbrandt. Misschien heb je in het begin het vuur te lang te hoog gehad?

Ik laat het vlees altijd de hele dag sudderen. Heerlijk die geur de hele dag in mijn huis :drool:



Is het nog gelukt om het mals te krijgen?

Misschien is het de tijd. Want ik doe het ook altijd langer ern na 2,5 uur is het hier ook niet mals. Succes ermee.

In de oven werkt inderdaad erg goed!



Bij mij lukt het ook wel gewoon in de pan. Gewoon vlees (runderriblappen) even aanbraden (ik doe er ook knoflook bij), dan water erbij en deksel op de pan. Vuur laag zetten en sudderen maar! Hier is het meestal in 2/2,5 uur zo gaar dat het uit elkaar valt!

Wel tijdens het sudderen regelmatig wat water toevoegen, anders krijg je inderdaad “planken”.



Ik hoop dat het nog gelukt is voor je!

mmmm hier krijg je ook altijd zo’n heerlijke jus van.

Ik kreeg ook altijd rubber totdat ik van mijn schoonmoeder een ‘echte’ stoofpan kreeg (deze zijn dikker dan normale pannen) het echt heeeeeel kort even aanbakte aan beide zijden en sucadelappen gebruikte.

Nu zijn ze echt overheerlijk!!!

mmmm, bedankt voor alle tips :slight_smile: . Het was best aardig hoor, maar niet heel mals. De kinderen moesten wel errug hard kauwen :mrgreen: en dat viel voor Marlot niet mee, zonder kiezen :oops: . Ik weet ineens een sinterklaaskadootje, een stoofpan :dance:

vlees wordt niet mals als het bindweefsel niet is opgelost. Dit bindweefsel kun je oplossen door het toevoegen van een zuur zoals azijn of wijn.



Ik zie dat je wel azijn hebt toegevoegd, ik denk dan dat de suddertijd nog te kort is geweest.



mss in het vervolg het vlees een nachtje marineren in rode wijn? Dan heeft het al een voorsprongetje (geeft ook smaak en maak je geen zorgen om de alcohol, die verdwijnt boven de 80 graden).

Je kan in vervolg beter sucadelappen nemen :wink:

En dan van mij de vragen: wat voor pan heb je en op welke pit staat je pan?

Hier een braadpan met dikke bodem, op de kleinste pit mét sudderplaatje.

Vuur moet zo laag staan dat er af en toe een ‘bloepje’ naar boven komt.

Dan word ie boterzacht. (vroeger deed ‘oma’ het op een petroleumpit die erg laag stond :wink: )