Stoofvlees (runderlappen) niet mals

als dan je vlees lekker mals is… voor de smaak en iets dikkere saus een plakje of twee peperkoek erbijdoen(ontbijtkoek, zonder kandij)… en op laten lossen en even in laten dikken… Dit geeft de saus net ff dat beetje extra!

ik maak stoofvlees gewoon in me koekepan van ikea haha

Wel met deksel erop.



ik bak het vlees eerst aan in boter daarna de uien erbij en evt. wat water.

Er zit natuurlijk peper en zout bij en laurier.



En dan roer ik het eens per half uur door als er weinig vocht bij zit ff wat bij gieten en dan laat ik het zo’n 3 uur sudderen

@Mellie wrote:

En dan van mij de vragen: wat voor pan heb je en op welke pit staat je pan?

Hier een braadpan met dikke bodem, op de kleinste pit mét sudderplaatje.

Vuur moet zo laag staan dat er af en toe een ‘bloepje’ naar boven komt.

Dan word ie boterzacht. (vroeger deed ‘oma’ het op een petroleumpit die erg laag stond :wink: )




Hier gaat het sinds kort in de oven. Ik had het voorheen in een hele dure braadpan, op een kleine pit met af en toe een bloep :wink:

En in de oven bloept het veel meer en het vlees was 10 keer malser. In de mond valt het uit elkaar en is boterzacht.



Het ligt ook echt aan het vlees hoor. Met gewone runderlappen of stoofvlees (zoals het soms in de supermarkt wordt genoemd) krijg ik niet hetzelfde resultaat als met sucadelappen.

@Karin2 wrote:

@Mellie wrote:
En dan van mij de vragen: wat voor pan heb je en op welke pit staat je pan?

Hier een braadpan met dikke bodem, op de kleinste pit mét sudderplaatje.

Vuur moet zo laag staan dat er af en toe een ‘bloepje’ naar boven komt.

Dan word ie boterzacht. (vroeger deed ‘oma’ het op een petroleumpit die erg laag stond :wink: )




Hier gaat het sinds kort in de oven. Ik had het voorheen in een hele dure braadpan, op een kleine pit met af en toe een bloep :wink:

En in de oven bloept het veel meer en het vlees was 10 keer malser. In de mond valt het uit elkaar en is boterzacht.



Het ligt ook echt aan het vlees hoor. Met gewone runderlappen of stoofvlees (zoals het soms in de supermarkt wordt genoemd) krijg ik niet hetzelfde resultaat als met sucadelappen.




Het kan idd ook aan het vlees liggen ja, ik bedenk me net trouwens ook dat het vlees op kamertemperatuur moet zijn voor dat je het aan gaat braden, vlees dat zo uit de koelkast de pan in gaat word namelijk ook taai.

:think: hm mij lukt het dus ook nooit.

Heb een emaille (schrijf je dat zo?) braadpan en op kamertemperatuur,

rode wijn erbij even aanbraden laag vuur aluminiumfolie (las ik in het topic van muts) onder het deksel, en nog lukt het niet.



Nu lees ik om het in de oven te doen. Op hoeveel graden moet hij dan, en kan dat dan wel in die braadpan? (die mag in de oven)



oh ik gebruikte wel magere runderlappen, dat kan toch? Of is sucade echt beter.

@Mellie wrote:





Het kan idd ook aan het vlees liggen ja, ik bedenk me net trouwens ook dat het vlees op kamertemperatuur moet zijn voor dat je het aan gaat braden, vlees dat zo uit de koelkast de pan in gaat word namelijk ook taai.




kijk dat wist ik ook niet, dat verklaart waarom veel vlees bij mij dus snel taai en hard is…

en ik ga ook maar eens een betere pan kopen, dat zal ook wel schelen… vroegah ging het namenlijk beter maar ja ex heeft die pan

ja diegene die het in de oven doet: hoe lang? en waarin? en wat doen jullie erbij :oops: :mrgreen: :-* ?

Ja sucade is echt malser, maar ook duurder.



In de oven moet het op 170 graden en bij voorkeur in een glazen schaal met deksel.



En de tip van Mel : vlees op kamertemperatuur.



En vergeet niet af te blussen met warm water of warme rode wijn uit een pannetje.



Hieronder een recept van koken met Karin punt en el. Een succesje vind ik, ik heb deze nu al een paar keer gemaakt en hij is echt supermals en lekker.



Bourgondisch runderstoofpotje

(4 personen)



Bereiden: 15 + 15 minuten (Fase 1 + 2)

In de oven: 2 ½ uur



Deze variant op boeuf bourguignon is ideaal voor een druilerige weekenddag als je 's avonds eters krijgt. Het hele huis vult zich langzaam met heerlijke geuren! Je kunt het gerecht zelfs in 2 etappes bereiden, om het jezelf nog makkelijker te maken. Het vlees is door het langzame stoven helemaal zacht geworden en smelt op de tong. Eigenlijk is het zonde om hiervoor een dure bourgogne-wijn te gebruiken. In principe kan het met elke zachte rode wijn die niet te sterk smaakt, bijvoorbeeld een merlot.



Nodig:

Fase 1:

1 kg magere sucadelappen of runderlappen (voorkeur sucade)

250 gram gerookte spekblokjes

3 dl rode wijn

100 g boter

1 el bloem

versgemalen peper

wat tuinkruiden (of een kruidenbuiltje)



Fase 2:

250 gram champignons

250 gram sjalotten

1 dl rode wijn

25 g boter

1 el bruine suiker



Fase 1: (Kan ook een dag van tevoren)


  1. Oven voorverwarmen op 170°C met daarin alvast een grote ovenschaal (met deksel).
  2. Snij het vlees in vrij grote dobbelstenen (of vraag dat aan de slager).
  3. Laat de boter smelten in een grote braadpan en bak het vlees al omscheppend rondom bruin (± 5 minuten).
  4. Schep het vlees uit de pan en houd warm in de ovenschaal.
  5. Bak in dezelfde pan de spekjes (± 2- 3 minuten).
  6. Roer de bloem erdoor tot hij is opgelost en laat even pruttelen.
  7. Verwarm intussen de wijn in een steelpannetje en giet bij de saus.
  8. Voeg veel peper en wat tuinkruiden toe en roer alles goed door elkaar.
  9. Giet de saus over het vlees in de ovenschaal en schep alles even om. Het vlees moet bijna geheel bedekt zijn met saus.
  10. Zet de schaal (met deksel!) in de oven en laat het vlees twee uur zachtjes stoven.
  11. Zet de kookwekker, bijvoorbeeld om het half uur, om even te checken of er niet teveel saus verdampt is. Roer er dan een scheutje heet water door.



    Fase 2: (Kan ook de volgende dag)


  12. Snij de champignons in plakjes.
  13. Snipper de sjalotten.
  14. Smelt de boter en laat de sjalotten en champignons al omscheppend rustig even bakken (± 2 - 3 minuten).
  15. Roer wijn en bruine suiker erdoor.
  16. Laat de saus even pruttelen en roer alles vervolgens door het vlees.
  17. Laat het gerecht nog eens een half uur stoven in de oven.



    Serveren: Lekker met gekookte aardappeltjes.

Het vlees moet ook vooral niet te mager zijn! Er moeten echt van die lekkere vetadertjes doorlopen :mrgreen:

Ik doe het altijd in de pan en tot nu toe ook telkens gelukt. In de ochtend zet ik het op en pas rond een uurtje of 6/7 is het klaar bij ons.

rendang stoofvlees is ook erg lekker :drool:

ik heb trouwens zo’n grote emaile braadpan, dikke bodem ook, maar das voor de inductiekookplaat :wink:

de suiker en de azijn begrijp ik niet helemaal maar goed ieder z’n recept…



Maar ik gebruik nooit runderlappen maar sucadelappen :drool:

De bruine suiker zal wel gewoon voor de smaak in het recept zijn maar een scheutje azijn doet in principe hetzelfde als wat rode wijn met vlees doet, het doet iets met de structuur van het vlees en daardoor word het nog malser :wink:

Gebruik het beide niet (azijn en wijn) maar mijn vleesjes smaken zo

mals als bij oma vroeger hoor !

Ik laat het vlees meestal een hele dag sudderen minimaal 4 en half uur

@Judith1 wrote:

het was vorige keer zo erg dat willemijn vroeg waarom ik hout op haar bord had gelegd :shock:




:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: !!!

en morgen ga ik het proberen!! heb vandaag een braadpan gekocht, sucade lappen en kruiden

You go girl!!!

en het is gelukt!!! dus ik kan in ieder geval bevestigen dat de pan belangrijk is!!!

Dus jullie hebben lekker gesmuld :thumbup: