Onze zoon van 4 en een half roept heel regelmatig (bij een waarschuwing, correctie, verbod) “Stomme mamma!”
In heb begin vond ik het niet zo erg, hij mag zijn eigen mening erop na houden, als hij maar luistert. Lucht hem misschien lekker op.
En ik neem het ook niet persoonlijk, hecht er geen waarde aan, zegmaar…maar ik begin het nu wel zat te worden.
Negeren helpt niet, hij doet het dus kennelijk niet om mij uit te dagen.
Boos worden helpt ook niet, hij krijgt er dan alleen maar aandacht mee.
Zeggen “Goh, da’s ook vervelend voor jou zeg, dat je zo’n stomme mamma hebt…” geeft wel even een verbaasd gezicht :eh: , maar verandert niets aan de keren daarna.
En nu heb ik hem in de hal (strafplek) gezet en gezegd “Als jij vindt dat ik een stomme mamma ben, dan zal ik me ook maar gaan gedragen als een stomme mamma”
Tja…je probeert eens wat…
Maar heeft er toevallig iemand een goede tip hoe ik het beste op deze opmerking kan reageren? En dan zo dat het na een poosje uitdooft, bedoel ik? (Want niet reageren of laconiek reageren lukt prima, maar het blijft maar steeds terugkomen en ik wil graag dat we er over een poosje eens vanaf zijn…)
Trouwens, “stomme pappa” horen we hier net zo vaak.
Het is gewoon zijn manier van laten weten dat hij het er niet mee eens is, waarschijnlijk…
Tips?
Liefs,
Sandra.
Geen tip, maar een geruststelling dat we er net zo`n een hebben hier :lol: :lol: :lol:
T.hije kan er ook wat van en net wat jij zegt, niks helpt :think: :think:
Dus ik spiek even mee in je topic.
Ik zou stomme Sem terug roepen, of: als jij geen stomme Sem meer bent ben ik geen stomme mama meer…Maar ik ben misschien niet een van de personen waar je raad aan zou moeten nemen…
Ben niet zo pedagogisch verantwoord geloof ik…
Jesse doet dat ook, stomme mama of rotmama. Vooral als hij op de donder heeft gehad, dan roept hij dat en doet daarna gauw zijn oren dicht en roept ik hoor je niet, ik hoor je niet. :evil:
Terug roepen stomme jesse doe ik niet, vanwege dat je dan laat zien dat ji het ook mag roepen, en daarmee het kind dus ook.
Heb hem ook al een paar keer uitgelegd dat het echt niet lief of aardig is om zoiets maar zo te zeggen, maar de volgende keer doet hij het zo weer in het heetst van de strijd.
Helaas, geen tips.
Jesse eindigt meestal voor straf boven.
Nou soms is mama toch gewoon stom?
Hihi, uiteraard!
Maar ik wil niet dat hij dat ook bij de opa’s en oma’s doet, dus dan thuis ook niet he.
Ik snap je wel hoor.
Een paar keer dat zeggen is niet het probleem maar als ze het echt blijven doen is het gewoon vervelend.
Hier ook sinds hij op school zit… Gelukkig niet zo vaak en doet hij het alleen maar als hij gecorrigeerd wordt met iets…
We moeten er soms om lachen (al is dat niet goed) en verder denk ik gewoon en hoop ik gewoon dat het een periode is die erbij hoort en dat het vanzelf weer verdwijnt…
Zo kan Veron ook heel duidelijk erin zijn wie hij liever vind en dat is hier ook altijd papa dus tja ik raak er al gewend hoor…
Dus echt tips heb ik niet…
grts patricia
ik denk dat het vanzelf overgaat.
hier ook een manneke wat dat doet, sinds hij op school zit.
Kaylee zegt het ook wel als ze iets niet mag idd… Om dan tien minuten later me voor iets anders weer de liefste mama van de wereld te noemen :lol:
Ik vond het vorige week erger, toen ze opeens “ik wou dat je weg was!!!” riep… Ben toen ook de deur uit gelopen (en meteen weer teruggekomen natuurlijk)… Daar schrok ze toen best van, ze heeft het ook niet meer gezegd :shifty:
o zo eentje heb ik er ook van 4 en half haha :mrgreen:
Althans ik zeg nu haha, maar kan er soms wel om huilen hoor.
Of als hij zeg mama ik hou niet meer van jou, is hier ook welleens gezegd
@kimmiejj wrote:
o zo eentje heb ik er ook van 4 en half haha :mrgreen:
Althans ik zeg nu haha, maar kan er soms wel om huilen hoor.
Of als hij zeg mama ik hou niet meer van jou, is hier ook welleens gezegd
Overigens zeg hij daarna wel altijd Sorry hoor met een hele dikke knuffel :hug:
Terugschreeuwen is ook niet zo mijn ding, om dezelfde reden als die Misty noemt.
Kimmiejj, Sem zegt ook weleens “Dan vind ik jou niet meer lief”, zet het ook wel in als chantagemiddel “Als het niet mag, dan vind ik jou niet meer lief”. Dan zeg ik altijd “Dat is helemaal je eigen keus. Als jij mij niet meer lief wilt vinden, dan is dat maar zo.”
Ik heb Sem net na een “stomme mamma” gezegd “Als jij stomme mamma zegt, dan kun je een stomme mamma krijgen. Je hebt vanmiddag gezien hoe dat is, een stomme mamma, dus je mag zelf weten of je die nog eens bestelt.” Hij dimde wel in.
Ik denk dat ik deze tactiek maar eens een poosje inzet, kijken wat dat doet…
Mijn oudste roept het ook om de haverklap, het is hier al een tijdje aan de gang en ik baal er flink van. Zeker ook omdat ze het te pas en te onpas tegen haar zusje zegt.
Ze denkt zelf dat ze het enigsinds gematigd heeft en roept nu vaak “stommie” of ze roept…wie heeft er een scheet gelaten…mama (of papa natuurlijk :mrgreen: ) vind die laatste wel schattig en moet er dan stiekem wel om lachen natuurlijk. Ook vast op school geleerd.
Maar voor stommerd, stommie en stinkie gaat ze gewoon naar de gang. (heel soms doe ik wel eens net of ik het niet hoor).
Zelf kan ik het best eens negeren, maar niet als ze het te veel tegen haar zusje gebruikt, dan wordt het lastiger.
Ze luisterd soms ook heel slecht, dan zeg ik ook wel eens dat als ze niet naar mij wil luisteren ik dan nu ook even niet naar haar luister (als ze graag tv wil kijken bijvoorbeeld of iets anders vraagt) dat laatste helpt wel heb ik het idee omdat ze dan goed door heeft hoe dat is.
Ik hoop dat het een fase is, maar tsjee wat duurt deze lang :roll:
hier ook eentje van bijna 6 met stomme mama en saai en het komt allemaal van school en zal wel weer overwaaien
misschien ook een reactie op het weer
Als Tygo “stomme mama” roept (na een correctie of verbod)
dan maak ik hem duidelijk dat hij niet mij maar het verbod stom vindt.
Dus bijvoorbeeld: nee je vindt mama niet stom, maar je vindt het stom dat je geen snoepje krijgt.
@myrella wrote:
Als Tygo “stomme mama” roept (na een correctie of verbod)
dan maak ik hem duidelijk dat hij niet mij maar het verbod stom vindt.
Dus bijvoorbeeld: nee je vindt mama niet stom, maar je vindt het stom dat je geen snoepje krijgt.
Hee, DAT vind ik een goeie!!!
Het gekke is dat ik wel voortdurend bezig ben gedrag en persoon van elkaar los te koppelen (Ik zeg bv heel bewust “Ik vind het heel vervelend wat je doet” ipv “Ik vind je behoorlijk vervelend!” en spreek er zelfs bewust over met mijn mannetje dat je niet stom hoeft te zÃjn als je stom doet. Dat hij heel stom kan doen, maar ik hem nooit stom vind. Hooguit een lief mannetje dat stom doet), maar hier ben ik niet opgekomen! :doh:
Ik ga dit zéker invoegen!
Thanx!! :-*
Momenteel is het hier ‘Domme mama’.
Hier ook een stomme mama 8) Zeg vaak: nou…dat komt mooi uit, want ik vind jou ook stom nu. :mrgreen:
@Mammasandra wrote:
Terugschreeuwen is ook niet zo mijn ding, om dezelfde reden als die Misty noemt.
Ik schreeuw niet, ik spiegel.. 8)