Stomme buschauffeur

Wij gaan 4x per week met de bus, en dat gaat altijd goed.

Thomas is ook een erg oplettend jongentje (hij wil brandweerman worden).

Nu stapten we dinsdag de bus in, en het was een bus met 1 stoel voorin, daar wou Thomas zitten. Ok, dat vond ik goed, hij is 4, houdt zich goed vast en ik heb Sarah al op schoot, dus ik ging achter hem zitten.

Zijn we aan het rijden, draait de buschauffeur zich ineens om “waar is de moeder van dit meisje?!” (hij zag mij duidelijk zitten en keek mij ook aan) dus ik zeg “hier!”. Krijg ik een heel verhaal over dat als er een ongeluk gebeurt Thomas door de ruit zal vliegen en meer van die dingen.

Ik zeg daarop dat ik niet twee kinderen vast kan houden en ik ook niet denk dat dat veel veiligheid bied, want met zo’n ongeluk als hij beschrijft vliegt IEDEREEN naar voren en zit Thomas daar juist waarschijnlijk veiliger (achter nog een stuk glas en een beugel).

Hij begon weer, dat het dan mijn verantwoording was (ja duh) en ik heb toen gezegt dat hij maar beter op de weg kon letten (de hele tijd zat hij dus, al rijdend achterom te kijken…).

Bij het uitstappen zeg ik nog dat het me spijt dat ik de buschauffeur een onaangenaam gevoel gegeven heb. Krijg ik weer een verhaal dat hij hoopt dat mijn moedergevoelens zijn aangewakkert ( :shock: ) en toen ik zei dat ik er nog steeds hetzelfde over denk dat Thomas daar best zelf kan zitten werd ik uitgemaakt voor een onverantwoorde moeder en had meneer de buschauffeur medeleiden met mijn zoon (hij zei dochter) en hoopte voor hem dat ik nog veranderen zou, want nu verkoos ik de jongste boven de oudste…



Ik was echt zo boos en tegelijk ook zo geraakt in mijn hart, mn eer, mijn moedergevoel dat ik toen we uitgestapt waren keihard moest huilen.

En ik merk dat ik het nu nog steeds niet los kan laten.



Ik ben er echt van overtuigt dat Thomas daar goed zat. Mensen zitten in een bus nou niet bepaald met het idee dat er elk moment een ernstig ongeluk kan gebeuren en Thomas is waarschijnlijk de enige in de bus die zich vast houdt.

En de chauffeur had het ook gewoon kunnen vragen/verzoeken of ik Thomas niet naast me kon houden. Als ik 10 jaar ouder was geweest had hij niet zo’n toon tegen mij durven aanslaan.



Wat moet ik hier nu mee?

Ben ik echt zo onverantwoord? En hoe kan ik dit weer los laten (zit nu alweer bijna te huilen).

Ik vind dat die buschauffeur veels te ver ging in zijn uitspraken maar ik begrijp zijn punt wel. Ik hou Samara ook altijd naast me want als de bus ineens vol in zijn rem staat dan kan ik Samara nog met 1 arm tegenhouden. (hoop ik) Terwijl ik Djanel op mn schoot heb.



Of jij onverantwoordelijk bent, nee natuurlijk niet. Je moet niet zo raar denken hoor lieverd want als er 1 van der kinderen houdt ben jij het. Hij ging veels te ver!

Ik ben ook een keer zo aangesproken door een buschauffeur over dat ik Djanel in de kinderwagen liet zitten. Ik zat dan bij hem hoor en de wagen stond op de rem maar hij zei dat het onverantwoordelijk was en dat het niet meer mocht.



Maar je voelt je heel klein als iemand zulke gemene dingen tegen je zegt.

Tot vorige week zat Thomas ook altijd naast me,

dit was echt de eerste keer dat hij zo alleen zat.

Ik vond dat ik hem dat met 4 1/2 jaar wel eens moest laten proberen, hij voelde zich zo groot! Maar door die buschauffeur durft hij ook niet meer.

Niet omdat het misschien mis kan gaan maar omdat hij bang is voor de buschauffeur. En ik zat zowiezo al niet zo lekker in de bus, vond het best eng om hem dat stukje “vrijheid” te geven, maar wel goed van mezelf en van Thomas dat hij steeds meer dingen zelf wil en durft.



Maar als het echt zo onveilig is, waarom zitten er dan geen gordels?!

In de kinderwagen is ook zo iets, dat is volgens mij ook veiliger dan op schoot, daar zitten ze in een gordel en bij een ongeluk vliegt hooguit de wagen ondersteboven… is altijd nog beter dan door het raam…

@Marite wrote:





Maar als het echt zo onveilig is, waarom zitten er dan geen gordels?!




Ja precies, dat had je hem eigenlijk moeten vragen. Dus als je hem nog een keer tegenkomt dan vragen. Ik ben benieuwd naar dat antwoord.

@Marite wrote:

In de kinderwagen is ook zo iets, dat is volgens mij ook veiliger dan op schoot, daar zitten ze in een gordel en bij een ongeluk vliegt hooguit de wagen ondersteboven… is altijd nog beter dan door het raam…




Ja lijkt mij ook veiliger maar die chauffeur zei van niet en noemde mij dus ook onverantwoordelijk. Ik heb hem toen gezegddat het daarom ook mijn pakkie aan was.



Wel goede opmerking van je hoor dat hij zijn ogen op de weg moest houden :thumbup: :hug:

ik zou even bellen met het busbedrijf…

dat hij reageert op de eventuele riscos prima… maar hij hoeft jou niet te kleineren…



waarom bellen? omdat deze man wel erg heftig reageert vind ik… doet ie tegen een ander die minder aardig is dan hij zijn de poppen aan het dansen…

is er weer een buschauffeur mishandeld

Ik heb met verbazing je stukje gelezen. Die buschauffeur ging echt ver buiten zijn boekje en ik zou daar toch een melding van maken. Dan kun je meteen in alle rust vragen wie er nu gelijk heeft. Ik vind jouw argument mbt de zitplaats achter de chauffeur heel reeel.



Ik heb me overigens al vaker verbaasd over het feit dat er in nederland soms echt spastisch wordt gedaan over de autgordels, maar dat ze in openbaar vervoer nog niet standaard zijn.



En om nu zo aan te vallen over je moedergevoelens, nadat jij zelfs min of meer je excuses aanbiedt, zegt meer over hem dan over jou, hoor! :hug:

melding/klacht maken bij het busbedrijf, je kent de lijn, de dag en waarschijnlijk ook de tijd waarop je reisde.



Dit kán en mág niet op deze manier gebeuren, je bent KLANT ongeacht je leeftijd hoor.



Is die vent nou helemaal van de pot gerukt om je zo te veroordelen!



Dat hij je attent maakt op iets dat in ZIJN MENING anders zou moeten is prima hoor, maar een waardeoordeel vellen over een klant slaat nergens op!

ik was er niet bij

de manier waarop, klinkt niet netjes



toch zou ik een kind niet alleen helemaal voorin laten zitten

zit een kind naast, en je ziet gevaar aankomen, kun je het nog naar je toe trekken, of tegenhouden dat het gaat staan.

Maar vanaf wanneer mag dat dan wel, alleen voorin laten zitten?

Thomas weet heel goed dat hij niet mag staan als de bus rijdt.

En natuurlijk, als hij naast je zit kun je nog snel een arm voor hem houden, maar ik blijf er bij dat in het soort ongeluk wat hij beschreef niemand netjes op zijn stoel blijft en dat elke pasagier blij mag zijn dat hij het overleeft.

Bij een plotseling remmen waarbij Th. zich niet goed vast kan houden, knalde hij hooguit met zijn hoofd tegen het glas bij zijn stoel, pijnlijk natuurlijk, maar als hij bij mij op schoot zou zitten (waar de chauffeur op doelde) was het glas ook een heel stuk dichterbij.



Hij zei ook nog zoiets van, dat als er dan zo’n ongeluk gebeurt en de politie komt en die vraagt dan aan de chauffeur (alsof hij het dan nog na kan vertellen) of hij de moeder niet gewaarschuwt had (en de chauffeur dus ja zegt) dat ze dan naar mij komen (alsof ik het dan na kan vertellen) en dat ik dan een hele hoge boete moet betalen (alsof me dat dan zou intresseren).



Bleeeeeegh… nou in elk geval durf ik sinds dinsdag bijna de bus niet meer in te stappen.

Een kind mag voorin de bus zitten , verantwoordelijkheid is voor de ouders om dat toe te laten.

(en je moet je kind wel daar weg halen als er een invalide komt want het is officieel een invalide plek.)



Vertelden dit net aan mijn moeder aan de telefoon (is bij connexxion chauffeur.) en die zat met verbazing te luisteren, dat deze meneer zowel onbeschoft als onproffesioneel heeft gehandeld.

Hij mag jou vriendelijk verzoeken jou zoon bij jou te houden, dat mag.

Als jij daar niet mee ingaat, is dat jouw verantwoordelijkheid, hij had jou niet zo mogen behandelen.

Als meneer mij dat vriendelijk verzocht had, dan had ik Thomas naast me genomen. Daarom dat ik bij het uitstappen ook min of meer mn excuses aanbood, ik dacht, wieweet heeft hij ooit zoiets gezien/zelf meegemaakt en heb ik er voor gezorgt dat hij niet goed kon werken.

Ik heb daarna trouwens ook goed met Thomas gepraat, dat die meneer geen gelijk had, want dat ik Thomas wel heel belangrijk vind en dat hij dat nooit vergeten moet.

Heb helaas al vaker dit soort rare dingen gehoord, en hoe de buschauffeur zich tegen jou heeft uitgelaten, is echt niet netjes!



Mijn vriendin paste op onze zoon toen hij nog geen jaar was. Ze ging ook met de bus, Jayden in de kinderwagen. Ze moest hem eruit halen, en de wagen inklappen. Dat laatste was al een probleem, want dan stond ie heel onstabiel. Maar een kind (baby) op schoot vond mijn vriendin nóg gevaarlijker, en dat heeft ze ook gezegd. Toch moest het, en toen ze het niet deed, kreeg ze zelfs bijstand van de andere pasagiers :thumbup: : Zij had een goede reden gegeven om ‘het kind’ er niet uit te halen, met verschillende argumenten. Uiteindelijk is de chauffeur dus wel doorgereden…



Maar dan begrijp ik ook niet: als je aangeeft dat het veel gevaarlijker is een kinderwagen zo ingeklapt te vervoeren, en een baby op schoot die als eerste tegen de vooruit zal vliegen áls er een botsing komt, dan toch je poot stijf houden als chauffeur en die wagen ingeklapt wil zien?



Moest het zelf ook een keer doen (eerste en enige keer dat ik mét wagen de bus inging) maar de chauffeur rijdt zo door toen iedereen was ingestapt. Wat denkt hij nou, dat ik met een baby in mijn hand, de wagen kan inklappen in een rijdende bus? Weet je hoe link dat is? (en dan heb ik ook nog een evenwichts probleem, maar dat kon hij niet zien natuurlijk, dat voel alleen ik)

tjonge jonge wat een verhalen… over buschauffeurs… ik zou geloof ik heel boos zijn geworden… zowel de busschauffeur die denk dat ie mij een opvoedcursus moet geven… als een busschauffeur die vind dat een wagen moet worden ingeklapt en dan gaat rijden…



sorry… maar vind beide verhalen te belachelijk voor woorden… wat een ’ eikels’ zeg…



maarja… die zijn er in de wereld nou eenmaal… meiden niets van aan (proberen) te trekken en trek je eigen lijn in opvoeding en veiligheid



JIJ bent de moeder niemand anders :-*

zo he :shock: Hij is veel te ver gegaan!!



Hij had van mij een grote mond terug gekregen :hand: Wat denkt hij wel niet. Een jochie een ‘trauma’ aanpraten en moeders onzeker maken :naughty:

alsof hij ook even in 1 moment kan zien hoe jij opvoed. :shock: :shock:



Ik had echt een klacht ingediend.

Hij kon ook zeggen: mevrouw, mag ik 1 een tip meegeven, waar uw zoon nu zit is niet echt veilig blablabla. Dan kwam het al heel anders over. Maar om allemaal dingen bij te halen die je niet na 1 moment over kan oordelen? Nee :hand:



Goed van je dat je thomas hebt uitgelegd dat jij hem net zo lief vind als zijn zusje :thumbup: :thumbup:



Ik zou voortaan thomas naast je laten zitten tot hij nog iets groter is. :hug: :hug:

Lieve Marite,



Wat zeker, heel zeker en absoluut zeker is dat jij zoveel van je kinderen houd dat je ze nooit in gevaar zou brengen.

Attent dat de buschauffeur je wilde beschermen, helaas is de manier waarop gewoonweg onbeschoft.

Maar, jij maakte keuzes waar jij achter stond.Iedereen doet dat voor zichzelf en de kinderen.We verschillen allemaal in wat we wel en niet goed vinden.Jij maakte die keuze, weloverwogen.Je hoeft je niet eindeloos te verantwoorden en al helemaal geen discussie aan te gaan die al rijdend met jou in conclaaf gaat, achterom zittend.

Goed, hij waarschuwde je, en of dat terecht is, dat is aan jou om te bepalen.

Probeer het van je af te zetten, en bel zoals hiervoor gezegd even met de vervoersmaatschappij als je dat de moeite vind.



:-*

spelen natuurlijk verschillende dingen mee in je gevoel Marite.



Ik bedoel… Wij weten dat je een supermama bent; Wij weten dat je kids op nr. 1 staan; Wij weten dat je, naast gevoel, ook nog eens verstand hebt van kinderen en opvoeden etc.



Ik dacht na het lezen van je stukje na… Je bent zo boos en voelt je onheus bejegend… En dat is heel vaak de reactie van moeders die worden aangesproken op hun manier van opvoeden door een vreemde.

laten we eerlijk zijn… heel veel mensen hier zouden b.v. niets zeggen over een kindje alleen laten, alleen al om sores te voorkomen.



Dus natuurlijk speelt volgens mij mee dat je het niet leuk vind, sowieso, om aangesproken te worden op jouw manier van omgaan met de kids. Zou ik ook hebben hoor… ik vind feedback/kritiek best goed, maar niet van een total stranger die voor mij niet die “positie” heeft om dat te doen.

Dan zegt ie het ook nog eens op een hufterige manier (want dat ben ik met je eens)… dan is het helemaal niet leuk meer (op z’n oer oer oerzachtst gezegd).



Die man had gewoon duidelijk moeten zijn.

Als hij liever niet heeft dat daar kinderen zitten had ie dat gewoon moeten zeggen “sorry mevrouw, maar wilt u uw zoontje op een van de volgende banken zetten, het is geen regel, maar ik voel me hier niet goed bij”. Klaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar.

Nou… kan maar 1 ding betekenen… Die man heeft vast iets meegemaakt waardoor hij zo boos erom wrodt en er van alles bijhaalt. Misschien een kloteschoondochter die nooit verantwoordelijkheid neemt, of een kleinzoon die een arm heeft gebroken voor in de bus bij hem…

Kortom…



Overweeg de inhoud van z’n kritiek en bereid je voor op een volgende ritje met deze chauffeur. Misschien er zelfs op terugkomen met hem op een verstandige manier. Of bedenk een antwoord als je Thomas weer daar neerzet en hij begint er over… en dan vooral in de vragensfeer… Goh meneer, maar heeft u het al eens meegemaakt? En wat als een kindje tegen een stoel voor hem knalt? Is het een regel bij de maatschappij? Waarom niet? Doet u daar iets aan binnen uw organisatie om het veilig te krijgen? … Houdt ie vanzelf op… 10 tegen 1 dat het die dag gewoon een klotedag voor hem was…



Laat gaan die reactie… ondanks dat ik het gevoel heb dat je het wilt “rechtzetten”… Jij weet je intenties en tjsa… kennelijk komen die bij hem niet helemaal over…