Hier ook wel eens stinkende doekjes als ik te lui ben om ze uit te wringen, en perongeluk in de wasbak zeiknat laat liggen tot de volgende ochtend. Elke ochtend gaan alle doekjes en theedoeken in de was.
Overigens is het ook bij het wassen/drogen belangrijk om zo min mogelijk nat-tijd te hebben. Dus de was niet lang in de machine laten zitten als hij klaar is (zeker niet overnacht) en hem te drogen hangen op een plaats die dusdanig warm is dat het snel weer droog is (niet op een onverwarmde zolder in de winter bijv.). Hoe langer iets nat blijft, hoe beter bacteriën zich erin kunnen voortplanten.
En in sommige gevallen is het ook (mede) een kwestie van huisgenoten opvoeden bijv. als zij wel vaatdoekjes opgepropt en nat laten rondslingeren, of natte handdoeken in de wasmand gooien.
- Zorg dat ze nooit nat blijven liggen: dus altijd uitspreiden en het liefst ergens warm weghangen, bijv. over de radiator. Dan zijn ze binnen no-time weer droog en kunnen bacteriën zich niet vermenigvuldigen.
Voor zover ik weet wordt dit juist afgeraden, omdat bacteriën zich juist vermenigvuldigen door diezelfde warmte.
Voor zover ik weet wordt dit juist afgeraden, omdat bacteriën zich juist vermenigvuldigen door diezelfde warmte.
In principe vermenigvuldigen bacteriën zich inderdaad sneller bij warmte. Echter, het (veel) sneller drogen weegt daar ruimschoots tegenop. Als er geen water meer beschikbaar is, kunnen ze niet meer groeien. Anders zou het zijn als het over een warme, vochtige omgeving gaat - dan kan het vocht in het vaatdoekje alsnog niet weg en kunnen de bacteriën lekker hun gang gaan. Bij uitgespreid weghangen over een radiator is daar geen sprake van.
hier geen last van stinkende vaatdoekjes, hier gaan er wel twee of drie door op een dag, dagelijks gaat de wasmachine aan en ik mik ze er meteen bijin, alles gaat bijna op 60, 1 keer een was ind e week met wol en daar komen ze dus niet bijin.
Soms mik ik ze ook wel in de vaatwasser, als ik niet aan mijn was toegekomen ben en mijn vaatdoekjes bijna op zijn. Dan draait die daar in mee, in het bestekrekje en dan is die ook enigzinds weer een beetje bruikbaar om een tafel oid af te nemen.
Hier de doekjes nog die ik vijf jaar gelegden volgens mij heb gekregen met trouwen. Overigens wel een meeeega stapel doekjes, denk haast wel tegen de 12 oid, maar soms hebje van die dagen dat er wel twee keer drinken omgaat of drie keer wat van de vloer moet worden geveegd en dan vliegen ze erdoor!
Heb overigens van die katoenen van de zeeman, die gestreepte. Die blijven het mooiste, alleen doe ik geen wasverzachter in de was maar azijn om de laatste zeepresten te verwijderen. Miss is dat dan de tip dat mijn doekjes niet gaan meuren.
Heb wel last van mijn fanellen pyjama die krijgt een langzame opdroogmeur. Jakkes… die moet dus voortaan op de verwarming drogen!
Als ik dit allemaal lees, gebruik ik mijn doekjes echt maar heel kort, voordat ze de was in gaan. Ik laat ze namelijk niet liggen. Gebruik ze, wring uit, gooi ze in mijn wasemmertje in de keuken.
's Avonds doekjes mee naar boven en in de was. Niet eens heet. Ik heb nog nooit stinkende doekjes gehad.
Niet te lang laten liggen, geen wasverzachter gebruiken en 1x per 5 wassen een aantal (3 a 4) druppels tea tree oil erbij doen. Ik doe dat in het wasverzachterbakje. Etherische Tea Tree olie is te koop bij o.a. de Tuinen.
Nou ik zou heel graag een droger willen omdat de was gewoon enorm lang doet voor het droog is. Niet dat ik al m’n was in de droger zou doen. Maar zoals handdoeken/theedoeken/(vaat)doekjes/washandjes/beddengoed…(vooral dat laatste) enorm handig is. En je bent sneller klaar met de was ophangen.
Ik doe de vaatdoekjes weleens in de magnetron: na gebruik uitspoelen, en dan een minuut in de magnetron. Zijn de bacterien dood, en dan gaat ie op de kachel om te drogen, om de was in te gaan… Heb nooit last van stinkende doekjes…
Nou ik zou heel graag een droger willen omdat de was gewoon enorm lang doet voor het droog is. Niet dat ik al m’n was in de droger zou doen. Maar zoals handdoeken/theedoeken/(vaat)doekjes/washandjes/beddengoed…(vooral dat laatste) enorm handig is. En je bent sneller klaar met de was ophangen.
Is ook handig voor sommige dingen. Vooral in de winter droogt de was minder snel. En met een baby lijkt me dat ook niet handig.
Wij hebben dan wel een droger, maar gebruiken de droger alleen in de winter voor het beddengoed. Daar hebben we helaas geen plek meer voor om dat te laten drogen. Andere kleding/handdoeken etc hangen we wel op aan een rekje. Maar ben wel blij dat , als het straks nodig is, tenminste wel een droger voor het grijpen staat.
Wij hebben dan wel een droger, maar gebruiken de droger alleen in de winter voor het beddengoed. Daar hebben we helaas geen plek meer voor om dat te laten drogen.
Hier hangt dat altijd in de woonkamer over alle banken en stoelen Ja, we wonen klein … maar wel dus met als voordeel dat het overal altijd kamertemperatuur is (en 's nachts maar enkele graden afkoelt: dubbel glas, boven-, beneden- en nevenburen), dus alles is heel snel droog - ook in de winter.
Maar ben wel blij dat , als het straks nodig is, tenminste wel een droger voor het grijpen staat.
Ik pas dus om die grote lakens door mijn hele huis te gaan hangen Vind ik zo vreselijk staan. Een rekje, prima, maar die lakens, nee.
In de zomer lekker buiten :thumbup: Als het niet regent dan.
Maar wij hebben een oud huis en het droogt met 2-3 dagen. Dus om dan 2-3 dagen tegen die grote lakens aan te kijken, nee echt niet :mrgreen:
En idd, je hebt straks zoveel babyspul. Al wil ik dat ook gewoon gaan ophangen hoor, desnoods kopen we er nog een wasrek bij. Onze spullen was ik 1 keer in de week, in het weekend. Dan kan ik door de weeks de babyspullen wassen. Naja als dat gaat werken dan, zien we dan ook wel weer :lol: