Je kent het vast wel: Vieze stinkende vaatdoekjes.
Ik gebruik per dag 1 vaatdoekje en toch blijven ze stinken. Soms pak ik een schone die erg stinkt.
Ik heb alle vaatdoekjes, theedoeken en handdoeken al een keer op 90 graden gewassen.
Wie o wie heeft hier de (gouden) tip voor mij?
Nieuwe kopen, kan ik doen maar vindt het zonde om de vaatdoekjes weg te gooien die nog goed te gebruiken zijn.
Of ben ik echt de enige die dit heeft?
ik heb het ook en niets lijkt te helpen :S
dus benieuwd of iemand heir de gouden tip heeft!
Misschien in azijn laten weken?
Ik zeg maar wat hoor… ik heb er geen last van eigenlijk.
wassen op 90 graden met soda ipv wasmiddel (dus de soda in het wasmiddelbakje doen) en met azijn als wasverzachter (in je wasverzachterbakje doen dus)
LET OP: natuurazijn gebruiken en géén schoonmaakazijn
Oke, ik gooi meestal wel soda bij de was. Maar azijn dat ken ik niet. Ga ik eens proberen.
Dank je wel voor de tip.
@Kwakje wrote:
Oke, ik gooi meestal wel soda bij de was. Maar azijn dat ken ik niet. Ga ik eens proberen.
Dank je wel voor de tip.
Ja maar in dit geval dus geen soda BIJ je was doen, gewoon puur soda gebruiken en géén wasmiddel
Je bedoelt toch KristalSoda (van driehoek bijv.).?
Ik heb er geen last van. Was het met 40gr en wasmiddel met wasverzachter en daarna de droger in. Nee, ik heb er geen last van!
@Mariiyelle wrote:
Ik heb er geen last van. Was het met 40gr en wasmiddel met wasverzachter en daarna de droger in. Nee, ik heb er geen last van!
Ik gebruik geen wasverzachter en heb ook geen droger.
Misschien toch maar een droger aanschaffen, op zich wel handig en praktischer.
hier ook zonder droger geen stinkende doekjes hoor.
Gaan altijd op 60 graden, wil wel graag dat alles wat er eventueel in huist dood is .
Doekjes vooral niet lang laten liggen voor je ze wast.
Nou gaan we hier rap zat door de was heen, dus ligt het nooit lang, maar als je ze te lang laat liggen (en dan bedoel ik niet eens in de keuken, maar in/bij de wasmand) dan trekt het er gewoon in.
Ik was ze ook heet en ik weet niet hoe je natte vaatdoekjes weglegt?
Ik knijp hem na gebruik uit en hang hem over de kraan en zo gaat hij niet stinken.
Loek gooit ze steeds nat in de wasbak en dan gaat ie wel stinken dus dat kan een hoop uitmaken :thumbup:
Af en toe mee (of elke avond als ie zo vaak draait) laten draaien in de vaatwasser. :thumbup: Kan ook met sponsjes en ik doe het ook regelmatig met mijn afwasborstel.
En wat Mel al zegt over de kraan hangen om te drogen na gebruik.
En zo nu en dan spoel ik ze lekker uit met wat Dettol.
@Kwakje wrote:
@Mariiyelle wrote:Ik heb er geen last van. Was het met 40gr en wasmiddel met wasverzachter en daarna de droger in. Nee, ik heb er geen last van!
Ik gebruik geen wasverzachter en heb ook geen droger.
Misschien toch maar een droger aanschaffen, op zich wel handig en praktischer.
En duur. Ik doe geen vaatdoekjes in de droger en heb geen last van stinkende doekjes. Alleen als ze te oud worden, maar dan gooi ik ze weg. Dan is het gewoon echt tijd voor een nieuwe.
Maar als je verder geen droger nodig hebt en het zo af kunt zou ik er geen 1 aanschaffen.
Ik gooi ze dus wel weg na een tijdje. Volgens mij zit het weer er gewoon in na een tijdje. Bij de Zeeman haal ik een paar nieuwe voor een euro ofzo. Dat vind ik vele malen frisser dan die stinkdoekjes. Met handdoeken en theedoeken heb ik het niet, omdat we die niet zo heel veel gebruiken, dus die worden niet extreem nat ofzo. En die hangen ook altijd uit, terwijl een vaatdoek hier vaak opgepropt op het aanrecht ligt. En dan mik ik hem in de bijkeuken, waar hij soms nog 2 dagen ligt voor ie in de wasmachine belandt.
Een droger heb ik niet, vind ik ook onnodig. Wasverzachter gebruik ik wel altijd, omdat ik dat lekker vind ruiken, maar helpt niet tegen stinkende vaatdoeken, hier tenminste.
Ik denk dat de enige oplossing is om ze de hele dag door uit te hangen, en of meteen te wassen, of ook als ze bij de was liggen goed uit te hangen.D an droogt het goed.
Droger: uiteraard koop ik niet alleen een droger voor die vaatdoekjes. Het is dat we nu gewoon weinig ruimte om alle was op te hangen.
Vaat/hand/theedoeken hang ik altijd te drogen voor ze in de wasmachine/wasmand gaan.
En ik vervang meestal 1 a 2 doekjes per dag. Ik spoel het doekje altijd uit als ik hem gebruikt heb met heet water en wring hem uit.
Ik heb ook geen droger, en hang ze ook niet over de kraan maar geen stinkende vaatdoekjes dus daar ligt het niet aan!
Op zich doe je het prima, want ik gebruik er ook 1 per dag (heel soms meer, maar dat is alleen als ik de vloer of melk/fruitsap ermee schoonmaak)
Wat ook goed werkt is telkens als je hem gebruikt goed uitspoelen, zodat hij weer ‘schoon’ is.
Ik koop de doekjes bij action (van die blauw en oranje doekjes met ruitrelief) en die bevallen erg goed!
Enkele tips:
- Aangezien al je vaatdoekjes nu stinken, betekent dat waarschijnlijk ook dat de oppervlakte die je ermee afdoet wemelt van de bacteriën (en ook schone vaatdoekjes steeds weer besmet). Ontsmet die oppervlakte - bijv. het aanrecht - goed, alvorens met schone vaatdoekjes te beginnen. Dan hoeft dat normaliter maar één keer. Je kunt keukenpapier met bijv. dettol, een jodiumoplossing of 70% alcohol gebruiken (N.B. 96% alcohol werkt niet goed, omdat het de bacteriën uitdroogt en dan worden ze beschermd tegen de dodende werking van de alcohol). Ruim aanbrengen (er moet een laagje vocht op liggen), een minuutje in laten werken en dan wegpoetsen met keukenpapier.
- Als je dit gedaan hebt: nieuwe vaatdoekjes in gebruik nemen, of die welke je op 90 °C hebt gewassen. In het vervolg zou wassen op 60 °C genoeg moeten zijn.
- Spoel vaatdoekjes direct na gebruik met water en wring het goed uit (deed je al, Kwakje, zie ik). Zorg dat ze nooit nat blijven liggen: dus altijd uitspreiden en het liefst ergens warm weghangen, bijv. over de radiator. Dan zijn ze binnen no-time weer droog en kunnen bacteriën zich niet vermenigvuldigen.
- Gebruik vaatdoekjes in etappes voor ‘schone’ activiteiten (bijv aanrecht poetsen), ‘vieze’ activiteiten (wc-bril poetsen o.i.d.) en doe ze daarna (droog!) in de wasmand. Voor echt vieze dingen (kattenbak of vuilnisbak uitpoetsen bijv.) kun je beter keukenpapier gebruiken. Was ze altijd op minimaal 60 °C voordat je ze weer voor ‘schone’ activiteiten gebruikt.
Zo lukt het mij eigenlijk altijd om geen last van stinkende vaatdoekjes (aka bacteriedoekjes ;)) te hebben (en ik gebruik ze tot de gaten erin vallen!)
Ik weet niet eens of de droger effect heeft hoor maar zo drogen ze dus en niet aan de wijslijn.
Hier ook op minstens 60 graden. Geen geurtjes. Ik heb dan wel een droger, maar of dat verschil zou maken, geen idee?
Maar hoe bewaar jij de vieze doekjes? Gooi je die opgefrommeld in de wasmand tot ze aan de beurt zijn? Hier worden de vieze doekjes goed uitgespoeld en uitgewrongen (zeg je dat zo?) en dan uitgehangen, bijv over de rand van de wasmand of buiten, zodat ze kunnen drogen voor het geval de 60 graden was nog niet aan de beurt is. Hetzelfde trouwens met vieze washandjes.
Ik gebruik de vaatdoek alleen voor in de keuken (keukenblad en gasfornuis).
Ik hang ze altijd over de verwarming te drogen.
Misschien toch maar meer nieuwe kopen en de stinkende weggooien. :think: