Blijkt dat er in mijn zoon’s zijn klas geregeld een kleine kring word gemaakt, dit met kinderen van ong. gelijk niveau zodat zij samen met de juf een gericht onderwerp of spel in de kring kunnen doen die aansluit op hun niveau.
Voor de overige kinderen wordt dan de ‘shhht’ knuffel neergezet en dienen ze in stilte zelfstandig te werken zonder dat ze de juf dan mogen storen.
Eerlijk gezegd, schrok ik hier een beetje van.
Ik vind dat de juf ten alle tijden voor alle kinderen aanspreekbaar moet zijn. Stilte snap ik, en ja, de kinderen moeten ook leren om niet te pas en te onpas bij de juf te komen, maar dit vond ik nogal wat. Om de juf voor ong een half uur onbereikbaar te maken.
Ik vind het ook veel verwacht van een 4-jarige.
Jesse zelf zegt dat hij het goed kan, in stilte werken en vind het niet erg als hij niet naar de juf mag. Maar hij is dan ook verlegen en het is voor hem al zo’n stap om naar de juf te stappen als er wat is.
Gebeurt dit bij jullie kinderen ook?
Wat vinden jullie?
ik ben voor nano bij een aantal scholen gaan kijken, en bijna elke school heeft wel een systeem dat de meester of juf soms een moment heeft waarop je hem of haar niet mag storen omdat deze met andere kinderen aan het werk is. Ik geloof niet dat ik dat zo;n ramp vind, en kinderen volgens mij ook niet…
ik heb er bij anna niets over gehoord, maar als het systeem werkt, geloof ik dat ik het niet erg zou vinden
nu ik er langer over nadenk vertelt anna idd wel eens dat de oustdte kleuter iets doen met de juf (letterherkeninng enzo) en dat zij dan mag kleuren…
het feit dat ze de “les” dan niet mag storen, dat lijkt haar niet te deren.
Ik denk ook niet dat er zware straffen staan op storen door kinderen die het nog niet zo snappen ze zijn er om te leren en dit is ook leren. Vanuit die gedachte mag je het wel verwachten lijkt me.
Voor mij zou het er aan liggen hoe er mee omgegaan wordt; als een juf echt nodig is of een kind er onder lijdt moet de juf gewoon altijd aanspreekbaar zijn. Hier wordt de kleuters wel al geleerd met watvoor vragen ze kunnen wachten bijvoorbeeld, dat vind ik prima.
@lydia wrote:
Ik denk ook niet dat er zware straffen staan op storen door kinderen die het nog niet zo snappenze zijn er om te leren en dit is ook leren. Vanuit die gedachte mag je het wel verwachten lijkt me.
precies, de doodstraf zal er niet opstaan, en er zijn vast wel uitzonderingen waar je de juf wel voor mag storen. Maar volgens mij kun je zonder zo’n regel eigenlijk alleen maar klassikaal les geven en combi-klassen of in groepjes lesgeven wel vergeten.
en ik denk echt dat het niet zo heel veel gevraagd is voor kinderen van vier.
Bij ons op school gaat het ook zo. Je mag als jongste kleuter iets voor jezelf (in stilte) gaan doen maar je mag, als je dat graag wilt, ook “tweederang” erbij gaan zitten met je stoeltje en meeluisteren. Kes zat er niet bij maar heeft werkelijk álles opgepikt vanuit de bouwhoek zei zijn juf. Als ze aan iemand een antwoord vroeg dan kwam het antwoord van Kes uit zijn bouwhoek, haha! Maargoed, ik heb dus geen problemen met dit systeem.
@Fleur wrote:
Bij ons op school gaat het ook zo. Je mag als jongste kleuter iets voor jezelf (in stilte) gaan doen maar je mag, als je dat graag wilt, ook “tweederang” erbij gaan zitten met je stoeltje en meeluisteren. Kes zat er niet bij maar heeft werkelijk álles opgepikt vanuit de bouwhoek zei zijn juf. Als ze aan iemand een antwoord vroeg dan kwam het antwoord van Kes uit zijn bouwhoek, haha!:inlove: hoe nonchalant!
in groep 1 werken ze nog niet met een kleine kring (zoals de oudste het zelf noemde).
Overigens is in groep 1 juf soms idd niet ‘bereikbaar’ omdat ze bezig is, dan heeft hun juf (onze middelste heeft nu dezelfde juf in groep 1 als de oudste destijds) een hele gezellige hawaii ketting om :mrgreen:
Kan dus idd zijn omdat ze dan even 5 minuten aandacht voor 1 kindje heeft, maar kan ook zijn dat juf even wat voor moet bereiden en sowieso om kinderen leren met ‘uitgestelde aandacht’ om te leren gaan.
In groep 2 hebben ze hier wel een kleine kring waarbij 1 of een aantal kinderen met juf apart aan de gang gaan.
Dan zijn wel alle andere kindjes lekker bezig met een werkje of in hun keuze speelhoek.
Heb de kinderen nooit gehoord dat ze het moeilijk of lastig of vervelend vonden. De oudste vond het eerst niet leuk dat hij niet in de kleine kring mocht toen hij later wel mocht omdat hij met letters en taal al iets verder was en daar wat extra stimulans in kreeg was het goed… ik heb eindelijk in de kleine kring gezeten mama :lol:
Hij is nu net begonnen in groep 3 en tot nog toe is het hoofdzakelijk klassikaal, maar geloof dat er wel nu heel goed door juf al gekeken wordt naar de diverse niveaus in de klas. Vanaf januari gaan ze hier leesparcours oid doen en dan worden kinderen in leesgroepjes op hun eigen (avi) niveau ingedeeld en wordt ombeurten met zo’n groepje gewerkt en dan zal juf ook niet gestoord mogen worden.
Het is ook belangrijk voor een kind te weten dat ze niet ten alle tijden aan haar jasje kunnen hangen.
Als er echt iets is zal de juf echt wel opstaan om te helpen en ze blijft gewoon in dezelfde ruimte.
Het lijkt mij neit zo’n heel grote ramp dus. Het gebeurt hier ook.
Jij hebt als moeder denk ik ook wel momenten dat je even niet aangesproken wilt worden toch? Omdat je het op dat moment niet kan hebben, of omdat je wilt dat je kind dat leert. Toch?
Ik snap het systeem/gegevens dat kids (ook vanaf 4) best kunnen leren een half uurtje rustig te werken…eerlijk gezegd hebben de kids die momenten thuis ook…het is niet dat ik dan onbereikbaar ben,maar leg niet a la minuut mijn bezigheid neer om in het gelid te springen…denk dat een juf dat zeker niet gaat doen.
Kids kunnen best leren even te wachten…vragen beantwoord ik zeker wel,maar ik aan het huishouden bezig ben,dan vermaken de kids zich best wel even.
Op school werkt dat niet anders…
Ik geloof ook echt wel dat er voor nieuwe kindjes en 4-jarige best wel rek in zit…uiteindelijk zal het heel normaal worden.
Vanuit onze school ken ik deze regel niet…meestal heeft de juf een klasseassistent…dat scheelt al. Ben op 1 school geweest waar de juf een systeem had dat als ze een bepaald kleed om had ze niet aangesproken mocht worden…het idee van dat kleed zinde me niet…
Het idee dat ze het WEL leren (maar dan zonder poespas) vind ik prima…
Thuis trek ik ook geen kleed over mijn kop…
Als kids zien dat alle andere kids het gewoon opakken,dan gaat dat vast vanzelf…gek genoeg hecht Jo ontzettend veel waarde aan schoolregels en gewoontes…voor hem is dat duidelijkheid. De juf lijkt soms meer klaar te spelen dan wij…hahahaha…
Komt vast goed…een half uurtje klinkt langer dan het is…
@lydia wrote:
Jij hebt als moeder denk ik ook wel momenten dat je even niet aangesproken wilt worden toch? Omdat je het op dat moment niet kan hebben, of omdat je wilt dat je kind dat leert. Toch?
Eeuuh ja…zoiets dus…ik schreef het alleen anders…
Eens dus.
Ik vind het heel goed dat kinderne leren dat ze niet te pas en te onpas naar de juf kunnen. Het is heel bevoordelijk voor de zelfstandigheid.
Hier een iets ander systeem maar ik vind het wel ok!
@lydia wrote:
Even vragen of mijn moeder ook ‘shht’ op een knuffel wil borduren, kan ik ongestoord mijn boek lezen :lol:
Nooit zo over nagedacht eigenlijk. ‘Omdat ik het op dat moment niet kan hebben’, ik vind als je samen bent, dat dan de kinderen me altijd gewoon aan kunnen/mogen spreken hoor, wel moeten ze wachten tot ik uitgepraat ben met een ander, geen zinnen van mij onderbreken en ik ben de oudste aan het leren om eerst te reageren op wat ik gezegd heb, voordat hij weer met een heel nieuw, ander van de hak op de tak onderwerp komt. Viel me de laatste tijd op dat hij heel makkelijk over me heen praat en en nauwelijks reageert op mijn vragen of gesprekjes.
‘of omdat ik wil dat het kind het leert’ Wat dan leert, precies? Geen grote mensen aanspreken. Ja, wel zelfstandig en zelf spelen en werken, ja dat wil ik wel dat ze leren.
Maar het idee dat er een drempel is om iemand aan te spreken, bevalt me niet zo. Maar kan ook aan mij liggen hoor, heb zelf altijd als kind grootse moeite gehad om leraren ed wat te zeggen, en nu nog moet ik eerst even slikken voordat ik maar zo op mijn leidinggevende afstap met een vraag.
Maar als ik jullie zo hoor, moet ik mijn gedachten er misschien nog maar eens over laten gaan.
En misschien werd het ook wat strenger en pinniger over gepreekt op de informatie avond dan dat het daadwerkelijk is.
En trouwens, ook de jongste mogen wel eens in de kleine kring zitten hoor.
'of omdat ik wil dat het kind het leert' Wat dan leert, precies? Geen grote mensen aanspreken.
Ik denk dat het het gevaar niet eens is..die drempel waar je het over hebt,dat snap ik wel. Die mag er wat mij betreft ook niet echt zijn (als er echt wat is,maar dat zal in die gevallen vast niet zijn).
Als het een combiklas is en de juf geef alle kids eigen taakjes en gaat met 1 groep even apart zitten om iets uit te leggen,dan vind ik het eigenlijk helemaal niet zo gek om een kind te leren dat als je verhaal geen haast heeft, je even met je taakje bezig moet zijn en wachten tot de juf klaar is....
Hoe ziet zo'n situatie er dan anders uit als je die beperking weghaalt??
Allemaal 4-jarige die de juf te pas en te onpas aanspreken en weglopen bij hun taakje,terwijl de juf bezig is met een taakje voor een andere groep?
Dat is toch mega-irritant. Wat mij betreft staat dat gelijk aan door een gesprek tussen 2 andere mensen heenpraten.
Aanspreken mag altijd, het idee dat er een kleed of knuffel bij zit,dat zou mij wel een beetje ergeren,maar kids leren even zelfstandig iets te doen is m.i. echt niet teveel gevraagd...
Over een tijdje is die 4-jarige ook ouder en krijgt even individuele aandacht van de juf....dan zou lijkt het mij ook mega-irritant dat de juf niet aan haar wer toekomt omdat een paar 4-jarige perse om de 5 minuten boe of bah moeten kunnen zeggen..
Wees nou eerlijk...buiten "Ik heb pijn, ik moet NU plassen of er iets iets heeeeel erg gebeurt" kan elk ander verhaal best even wachten...
Schoolregels zijn schoolregels...denk dat die over het algemeen niet veel afwijken per school..hooguit hoe ze uitgevoerd worden.
Het is natuurlijk geen thuissituatie of KDV....de juf hoeft geen rekening te houden met gewoontes van ouders...ze moet haar werk kunnen doen,dat verwachten ouders natuurlijk ook van haar...
Thuis mogen de kids me zeker altijd aanspreken,maar als we samen zijn betekend dat niet dat ik 100% in dienst sta van de kids.
Moet ook even wat voor mezelf kunnen doen ofwel huishouden.
Willen ze echt perse iets NU,dan wachten ze maar even..kan praten en breien tegelijk,maar laat mijn 'breiwerkje" (bwv) er niet voor vallen.....
@Misty wrote:
Maar het idee dat er een drempel is om iemand aan te spreken, bevalt me niet zo. Maar kan ook aan mij liggen hoor, heb zelf altijd als kind grootse moeite gehad om leraren ed wat te zeggen, en nu nog moet ik eerst even slikken voordat ik maar zo op mijn leidinggevende afstap met een vraag.
Dit herken ik wel, hier heb ik zelf soms ook moeite mee. Maar dat heb ik juist, omdat ik bang ben iemand te storen.
Zo’n systeem waarbij het gewoon duidelijk is wanneer je wel, en wanneer je niet met vragen mag komen, zou ik persoonlijk wel heel prettig vinden (misschien moet ik mijn leidinggevende op het werk ook maar zo’n beer geven

Op momenten dat het dan wel mag, is de drempel misschien juist wel wat lager.
Ik vind het in elk geval wel een goede methode om wat rust te creeren in de klas.
En het lijkt me zeker goed als er in kleine groepjes gewerkt wordt af en toe, met meer persoonlijke aandacht van de juf, dat kan natuurlijk niet als de juf constant gestoord wordt.
Ik neem aan dat het ook steeds om korte periodes gaat van hooguit een kwartier of zo in de kleuterklassen, dat juf even niet aanspreekbaar is, niet om uren achter elkaar? Volgens mij kunnen de meeste kinderen zich prima eventjes zelf redden hoor.
Voor Laura is het een goede gelegenheid om te leren dat de juf er niet voor haar alleen is, dat ze soms wel eens op haar beurt moet wachten, soms eerst eens zelf proberen voordat ze iets vraagt, en leren om wat langer met 1 activiteit bezig te zijn, in plaats van elke minuut iets nieuws te willen.
Dat lijken me allemaal belangrijke dingen voor haar om te leren, en ik ben blij dat ze daar op school aandacht aan besteden (ik probeer thuis ook wel om dit soort zaken bij te brengen, maar daar krijgt ze nog wel eens wat te veel aandacht af en toe).
@Mejis wrote:
@Misty wrote:Maar het idee dat er een drempel is om iemand aan te spreken, bevalt me niet zo. Maar kan ook aan mij liggen hoor, heb zelf altijd als kind grootse moeite gehad om leraren ed wat te zeggen, en nu nog moet ik eerst even slikken voordat ik maar zo op mijn leidinggevende afstap met een vraag.
Dit herken ik wel, hier heb ik zelf soms ook moeite mee. Maar dat heb ik juist, omdat ik bang ben iemand te storen.
Zo’n systeem waarbij het gewoon duidelijk is wanneer je wel, en wanneer je niet met vragen mag komen, zou ik persoonlijk wel heel prettig vinden (misschien moet ik mijn leidinggevende op het werk ook maar zo’n beer geven).
Op momenten dat het dan wel mag, is de drempel misschien juist wel wat lager.
Ik vind het in elk geval wel een goede methode om wat rust te creeren in de klas.
En het lijkt me zeker goed als er in kleine groepjes gewerkt wordt af en toe, met meer persoonlijke aandacht van de juf, dat kan natuurlijk niet als de juf constant gestoord wordt.
Ik neem aan dat het ook steeds om korte periodes gaat van hooguit een kwartier of zo in de kleuterklassen, dat juf even niet aanspreekbaar is, niet om uren achter elkaar? Volgens mij kunnen de meeste kinderen zich prima eventjes zelf redden hoor.
Voor Laura is het een goede gelegenheid om te leren dat de juf er niet voor haar alleen is, dat ze soms wel eens op haar beurt moet wachten, soms eerst eens zelf proberen voordat ze iets vraagt, en leren om wat langer met 1 activiteit bezig te zijn, in plaats van elke minuut iets nieuws te willen.
Dat lijken me allemaal belangrijke dingen voor haar om te leren, en ik ben blij dat ze daar op school aandacht aan besteden (ik probeer thuis ook wel om dit soort zaken bij te brengen, maar daar krijgt ze nog wel eens wat te veel aandacht af en toe).
Eens…
Denk dat het misschien ook verwachtingspatroon is…vaak is het in het begin op school even wennen dat juffen geen verzorgers zijn en het toch echt anders werkt dat thuis/kdv of psz.
Voorl regels en omgangsvormen komen om de hoek kijken (meer dan voorheen). Binnen no-tieme hebben die kids dat door…juist als ook heel duidelijk is gemaakt wanneer je de juf WEL mag aanspreken…
Duidelijk toch? Het gaat vaak maar om hooguit een half uurtje…
Had vanmorgen kijkochtend, en het is idd allemaal maar heel kort wat ze doen.
Twee keer buiten spelen, 1 keer eten, 1 keer kiesbord en een keer de kring. Soms zijn er voor sommige kindjes nog moetwerkjes.
Maar pff, voordat de kinderen al eens een kring hebben gemaakt, met het buiten spelen en naar huis gaan allemaal de jassen aan hebben,
alle meiden die tussendoor bij de juf komen omdat hun haar/strikje of lintje van de kleding niet goed zit.
Alle keren dat er opgeruimd moet worden na het spelen in de klas…pff.
De activiteiten zelf zijn idd op zich heel erg kort.
En op de dagindeling hing een kaart dat er een kleine kring zou zijn, maar de hele groep zat erin en deed mee.
Moet wel zeggen, petje af voor de juf.
Want die had de boel prima onder controle, zonder ook maar één keer haar stem te verheffen.
Terwijl het toch een grote drukke chaotische klas is.
Ze zei ook dat het tot nog toe alleen maar ging om het hameren op de regels, zodat uiteindelijk het allemaal soepeler verloopt en elk kind zijn plek weet.