Weer een bv-vraagje:
Mats laat tijdens het voeden vaak los. Ook stopt hij veel met zuigen. Hij lijkt steeds in slaap te vallen. Soms wordt hij ineens woedend aan de borst, alsof het allemaal niet snel genoeg gaat voor hem!
Soms ben ik wel 1,5 uur bezig voor hij (volgens mij) voldaan in slaap valt. Maar dan wordt ie na een half uur weer krijsend wakker en wil hij weer drinken! Na 2 minuten gaat het zuigen dan alweer over in sabbelen en vervolgens slaapt meneer weer.
Ik weet zeker dat ik meer dan genoeg voeding heb. Met de kolf haal ik er zo 200 cc uit! Ik weet zeker dat de melk makkelijk uit mijn borst komt. Ik weet ook zeker dat Mats sterk genoeg is. Hij lijkt eerder lui en ongeduldig. Mats pakt de borst goed. Ik heb geen pijn en zijn hele mond zit om de tepel en de tepelhof heen.
Mats is morgen 5 weken oud. Dit probleem speelt ook al 5 weken. Omdat hij nooit genoeg dronk heb ik ook een tijd moeten kolven en hem met de fles bij moeten geven. Hij viel teveel af. Inmiddels is hij (op mijn bv) een kilo in 3 weken tijd aangekomen. Maar dit dus dankzij de fles.
Ik ben dus al 4 weken aan het kolven, voeden, bijvoeden. Mijn hele dag draait bijna alleen om voeden. Ik vind het knap dat ik het zolang volhou maar mijn geduld raakt een keer op.
Heeft iemand hier ervaring mee en misschien tips??
Ik heb ook al een tepelhoedje geprobeerd maar dat werkt ook niet.
Ik heb verschillende houdingen geprobeerd.
Ik heb een voedingskussen maar meneer ligt daar zo lekker op dat ie helemaal snel slaapt!
LK komen met dezelfde tips.
Wat doe ik fout? Of Mats? Ik snap er helemaal niks meer van!
ok, beetje lang verhaal maar hopelijk begrijpen jullie het probleem!
het eerste wat mij te binnen schiet… is … heeft hij gewoon niet een enorme zuigbehoefte? :think:
dus geen honger maar gewoon willen zuigen?
@jacsansil wrote:
het eerste wat mij te binnen schiet… is … heeft hij gewoon niet een enorme zuigbehoefte? :think:
dus geen honger maar gewoon willen zuigen?
Dat dacht ik ook eerst maar een speen pikt ie niet. En hij drinkt soms rustig na een uur :shock: aan de borst te hebben gelegen 120 cc uit een fles weg!
Spruw?
Zou goed kunnen, soms heb je geen klachten bij jezelf en/of de baby en is er tóch spruw.
dat kan ook nog ja :think: maar dat ie geen speen wil is niks raars hoor :roll: die kleine duvel van mij heeft wel 6 verschillende soorten speentjes gehad voordat ze er 1 had die ze wel bliefte :roll: :lol: ze had namelijk een sterke voorkeur voor mijn pink :roll: :roll: :roll:
Geen spruw. Hij heeft een favoriet speentje maar als hij honger heeft dat wil hij deze niet!
Heb je het laten checken van de spruw… want soms is het echt heel moeilijk te zien… :oops:
Maar Mats doet dit al sinds de geboorte! Worden ze met spruw geboren? Kraamhulp heeft wel nog gekeken maar zag toen niks!
Ik zou het toch eens laten checken bij een HA… gewoon om het uit te sluiten… En heeft het niks met zijn tongriempje te maken, :think:
@faizaa wrote:
Ik zou het toch eens laten checken bij een HA… gewoon om het uit te sluiten… En heeft het niks met zijn tongriempje te maken, :think:
zal ik doen! kunnen ze met spruw wel gewoon prima uit de fles drinken? Want daar heeft hij geen problemen mee. Tongriempje is gecheckt bij cb! Omdat vaders dit ook had. Was in orde!
@Hanneke25 wrote:
@faizaa wrote:Ik zou het toch eens laten checken bij een HA… gewoon om het uit te sluiten… En heeft het niks met zijn tongriempje te maken, :think:
zal ik doen! kunnen ze met spruw wel gewoon prima uit de fles drinken? Want daar heeft hij geen problemen mee. Tongriempje is gecheckt bij cb! Omdat vaders dit ook had. Was in orde!
Oei dat weet ik even niet… :oops: ehm… even nadenken… ik zal eens wat info zoeken…
http://www.borstvoeding.com/problemen/
en dan rechts in de kolom even zoeken naar iets wat je misschien bekend klinkt…
Het eerste waar ik aan dacht was ook spruw inderdaad, Theije doet hetzelfde en heeft dus wel overduidelijk spruw. Of misschien een enorm sterke zuigbehoefte?
Succes :-*
Wat een vervelend verhaal zeg, je hebt alles al geprobeerd/uitgezocht zo te lezen :thumbup: . Het lijkt er op dat Mats heel veel moeite moet doen om bv binnen te krijgen en dat het hem daardoor veel energie kost waardoor hij moe wordt en in slaap valt voordat hij voldaan is.
Op het cb hebben ze het tongriempje al bekeken. Misschien is het toch goed om er een tweede mening over te vragen bij een lactatiekundige, kinderarts, andere cb-arts. Kunnen ze ook nog eens naar tekenen van spruw kijken. Want het zou heel jammer zijn als het toch een van de “gewone” oorzaken is van moeilijk drinken aan de borst en je nodeloos verder zoekt en ploetert…
Succes!
Hier nog wat info over te kort tongriempje…
Second opinion van Sija is een goed idee… CB heeft t vaker bij verkeerde eind…
Invloed van een te korte tongriem op borstvoeding
Een strak tongriempje kan de pasgeborene beperken in het goed naar voren brengen van de tong. Dit bemoeilijkt het omvatten van de tepel en de tepelhof en het eruit drinken van de melk. Het vacuüm wordt dan snel verbroken, waardoor er een klikkend of smakkend geluid tijdens het borstvoeden te horen is. Hierdoor ontstaat mogelijk onrust en frustratie bij de pasgeborene en dit kan leiden tot slecht drinken en onvoldoende groei.[5] Ondanks goed aanleggen kunnen er door het veranderde zuigpatroon tepelkloven bij de moeder ontstaan. Door de slechte drainage van melk uit de borst kan er een borstontsteking ontstaan. Ook kan de melkproductie teruglopen als gevolg van de verminderde zuigkracht van de pasgeborene.[3]
Uit het onderzoek van Griffiths et al.[4] blijkt dat maar liefst 75% van de moeders met een baby met een te korte tongriem borstvoedingsproblemen aangeeft en bij slechts 16% de borstvoeding probleemloos verloopt.
Heb je wel een toeschietreflex als Mats drinkt?
@Fryskefaam wrote:
Heb je wel een toeschietreflex als Mats drinkt?
TSR voel je ook niet altijd…
![:angel: :angel:](https://forum.ikenmama.nl/images/emoji/apple/angel.png?v=9)
Zijn vrouwen die denken dat ze geen TSR hebben en die hebben ze dus wel maar ze voelen em niet…
Hoi Hanneke,
Wat Faizaa zegt zou goed kunnen, maar waar ik ook aan zat te denken, je schrijft dat je al een week of 5 aan het kolven bent voor Mats omdat hij zo afviel. Meestal als je wilt beginnen met kolven raden ze aan om dat pas na een paar weken te gaan doen omdat er anders tepel/speen verwarring ontstaat. dit is misschien nu bij Mats ook wel het geval. vind hij drinken uit een speentje makkelijker dan bij jou aan de borst.
Op het moment dat hij hongerig genoeg is drinkt hij wel bij je maar te weinig, vandaar dat hij ook weer eerder komt voor meer eten.
Zou het anders eens voorleggen aan een lactatiedeskundige. als je echt graag BV wilt blijven geven zou ik de fles voorlopig even laten voor wat het is, of als je er echt te vermoeid van wordt afkolven en je BV uit de fles geven.
Dat drifige herken ik trouwens wel! Had hier ook af en toe van die Gremlis aan de borst!