Stamppot met...?

Er zijn vele variaties stamppot; rauwe andijvie, zuurkool, boerenkool, hutspot, spruitjes etc. Maar wat is nou jou OVERHEERLIJKSTE recept voor een geweldige stamppot?







De mijne; Zuurkoolstamppot met shoarma



Zuurkool afgieten(of even een klein beetje afspoelen onder de kraan), koken, aardappels koken, shoarma bakken. Van de aardappels puree stampen met melk en boter, zuurkool erdoorheen scheppen en tot slot de shoarma… Heerlijk! Ik ben namelijk geen zuurkool-fan, maar dit lust ik wel :mrgreen:

Stampot andijvie



aardappels koken, afgieten, puree van maken met wat zout en kaas erdoor, lekker smeuïg.

Spekjes uitbakken.



Rauwe andijvie door de puree, spekjes incl vet, en meteen serveren



Die van jou (zuurkool) doe ik zonder de shoarma, maar met uitgebakken spekjes, stukjes ananas en gewelde rozijnen :drool:

Ohja, rookworst bakken is ook veel lekkerder dan koken, dus dat doe ik ook meestal…



stampot ijsbergsla heb ik nooit geprobeerd, maar lijkt mij hetzelfde principe als andijvie maar dan krokanter? Lijkt mij wel lekker!

Leuk topic, naar zoiets was ik net op zoek :thumbup:



ik heb ze zelf nog niet geprobeerd maar had net deze site gevonden om eens te gaan testen:



stampot met tuinbonen, paprika en chorizo

http://winterkost-recepten.nl/stamppot/verrassende-stamppot-met-tuinbonen-paprika-en-chorizo/



runder jachtschotel

http://winterkost-recepten.nl/ovenschotel/runder-jachtschotel/

@Zeemeermin wrote:

Stampot bietjes met crème fraiche is heerlijk of stampot ijsbergsla met spekjes.




Wil je hier de recepten ervan neer zetten? Die ijsbergsla met spekjes gaat hetzelfde als de rauwe andijvie denk ik. Maar bietjes met creme fraiche??

die met bietjes ga ik ook een keer proberen, bedankt :thumbup:



als student maakte in altijd ovenschotel met zuurkool, tofu, ananas, aardappelpuree en dan kaas erover en in de oven.

dat is al járen geleden…

Oh lekker al die stamppotten, dit is mijn favoriete:



voor 4personen


  • 1,5 kilo aardappelen
  • 1 appel
  • 1 banaan
  • 125 gr spekjes
  • 1 eetlepel honingmosterd
  • 500 gr zuurkool
  • 50 gr gewelde rozijnen
  • 1 rookworst



    Aardappelen schillen en koken

    Appel en banaan schillen en in een stukjes snijden

    Spekjes bakken en mosterd toevoegen

    Zuurkool, appel en rozijnen erbij doen en omscheppen

    +/- 15 minuten laten stoven

    Rookworst verwamen

    Aardappelen fijnstampen en zuurkoolmensel er doorheen scheppen

    Als laatste de banaan er doorheen scheppen en nog even verwarmen.

    Opscheppen en rookworst in plakjes erbij…jummie

hier sophie haar favroriet:



aardappels en spruitjes aan de kook brengen,

door elkaar stampen, een klein beetje mayonaise en een rauw ei erbij en een scheutje koffiemelk

hamblokjes erdoorheen en klaar :slight_smile:



*en ik weet het, mayo,ei en koffiemelk erdoorheen klinkt niet echt lekker, maar is het wel. *

hmm lekker! Wij gaan vanavond ook stampot eten! Of boerenkool of zuurkool, ff kijken waar ik het meeste zin in heb als we in de winkel zijn, maar sowieso met rookworst!!

hier is favoriet…



gekookte aardappelen, andijvie onderdompelen in kokend water en verder niets, (niet heel rauw, vind ik niet lekker) dit door elkaar stampen.

In koekenpan een uitje, teentje knoflook, magere spekreepjes, reepjes rode paprika en cherrytomaatjes roerbakken, scheutje bier erbij en wat creme fraiche en dit door de stamppot roeren…

heerlijk met een gehaktballetje of een stuk rookworst. :drool:

Hier vinden ze stampot het lekkerste met rookworst of juist af en toe met bak-cammenbert :inlove: in cranberrysaus. Zo kant en klaar uit ht kaasvak van de supermarkt.



Hmmmmmmmmmmmmmmm Petri

@Danja wrote:

Er zijn vele variaties stamppot; rauwe andijvie, zuurkool, boerenkool, hutspot, spruitjes etc. Maar wat is nou jou OVERHEERLIJKSTE recept voor een geweldige stamppot?







De mijne; Zuurkoolstamppot met shoarma



Zuurkool afgieten(of even een klein beetje afspoelen onder de kraan), koken, aardappels koken, shoarma bakken. Van de aardappels puree stampen met melk en boter, zuurkool erdoorheen scheppen en tot slot de shoarma… Heerlijk! Ik ben namelijk geen zuurkool-fan, maar dit lust ik wel :mrgreen:




Die wil ik wel eens proberen, ik ben gek op alle stampotten alleen manlief dus niet, ik denk dat ik hem wel kan porren met shoarma.



Hoelang kook je de zuurkool? Samen met de aardappelen dus een minuut of 20?

@Pleuntje wrote:

Oh lekker al die stamppotten, dit is mijn favoriete:



voor 4personen


  • 1,5 kilo aardappelen
  • 1 appel
  • 1 banaan
  • 125 gr spekjes
  • 1 eetlepel honingmosterd
  • 500 gr zuurkool
  • 50 gr gewelde rozijnen
  • 1 rookworst



    Aardappelen schillen en koken

    Appel en banaan schillen en in een stukjes snijden

    Spekjes bakken en mosterd toevoegen

    Zuurkool, appel en rozijnen erbij doen en omscheppen

    +/- 15 minuten laten stoven

    Rookworst verwamen

    Aardappelen fijnstampen en zuurkoolmensel er doorheen scheppen

    Als laatste de banaan er doorheen scheppen en nog even verwarmen.

    Opscheppen en rookworst in plakjes erbij…jummie




Deze klinkt ook erg lekker :drool:

met tuinerwtjes munt, honing en geitenkaas vind ik heel lekker (maar wel meer juist voor de lente/zomer).



of sla-stamppot met (veggie) shoarmavlees.



met paksoi of chinese kool en een flinke lading kerriepoeder.

Mijn favoriet is stamppot spekbonen. Dat lijkt op snijbonen maar dan 100x lekkerder. Je koopt ze op de markt, circa 650 gram op een kilo aardappelen. Spekbonen in stukken snijden en meekoken met de aardappelen.



Als het klaar is, stampen met melk, nootmuskaat, 2 eetlepels groentesaus van Knorr, peper en kaas.

Uitgebakken rookspekjes erdoor roeren en de pot serveren met uitgebakken speklappen en rookworst of zelfgemaakte gehaktballen met rode pepers : :drool:

Stamppot met broccoli, gehakte walnoten, een fijngesneden tomaatje en verkruimelde feta bovenop! :drool:

@D. wrote:

Stamppot met broccoli, gehakte walnoten, een fijngesneden tomaatje en verkruimelde feta bovenop! :drool:




oww die klinkt ook lekker! en meteen een doel voor al mijn walnoten :smiley:

Hmmm, hier krijg ik trek van, terwijl ik vandaag nog boerenkool met daar doorheen als extraatje gebakken uien en spekjes, heb gegeten. Ik at er rookworst met mosterd bij. Was heerlijk.

Ik lees hier zoveel lekkere suggesties. Vrijdag of zaterdag komt er weer een stamppot op tafel hier! Thanks!

SO doen rauwe andijviestamp met kipfilet en chicken-to-night saus



Viel eerst zowat van mn stoel toen ik dat zag :shock: Uiteindelijk vond ik het toch wel een lekkere combi… :shifty:

Hier eten we graag

Andijviestampot met kaas en spekjes!

Zuurkoolstampot met ananas en spekjes

Boerenkoolstampot met spekjes :drool:

Zuurkoolstampot met kaas en spekjes :drool:



Maandag eten we die zuurkoolstamp met kaas en spek nu al trek in :drool: