Stabilo.

Op het kinderdagverblijf, en ook thuis zijn we aan het oefenen met schrijven,

R. heeft alleen de penhouding niet onder controle, hij gebruikt zijn hele hand, als je hem corrigeert gaat het wel voor even.

Hij kan redelijk goed na schrijven en doet zijn best. (Ben erg trots, hij kan bal en boom na schrijven… :inlove: )



Maar nu dacht ik aan een stabilo, maar dat is vanaf 5 jaar, maar het kan toch geen kwaad voor een 3,5 jarige…?

goh ik zou het niet weten, hier op die leeftijd niet met schrijven bezig geweest… ja onze 2e, maar die deed het zelf en die beheerste toen ook nog niet de pengreep volledig, maar dat komt wel op school.



Nummer 3 heeft trouwens dan weer wel een hele keurige pengreep als hij kleurt… schrijven heeft hij geen interesse in.

Ja op het kdv raadde ze aan het te blijven oefenen.

Maar met zo een stabilo lijkt het mij makkelijker.

Ik zou er mee wachten, over een half jaar gaat hij naar school en moet daar dan misschien een andere manier aanleren…

De stabilo is volgens de juf van Rhodé veel te dik om het goed te leren.

Rhodé heeft leren schrijven met een potlood. Daar zitten ‘hoekjes’ op die de pengreep ook erg goed helpen.



Scheelt weer een uitgave :wink:

3.5 jaar en de pengreep aanwennen lijkt me erg vroeg, op school wordt daar spelenderwijs aan gewerkt.



een stabilo is veel te dik voor die kleine handjes (zelfs mijn dochter van 7 vind hem nog vrij grof)

Ik zou er ook mee wachten. Volgens mij is op deze leeftijd het kleuren en tekenen veel belangrijker dan schrijven. Eigen naam is al heel wat toch? Zelfs al zou het alleen de beginletter zijn. Daarnaast weet je waarschijnlijk nog niet welke schrijfletters jou school gebruikt.



En inderdaad een potlood. Daar bestaan overigens ook speciale greepjes voor.

ik zeg ook wachten, onze kleuters leren we idd spelenderwijs de pengreep door “het snaveltje”. Als ze dat een beetje onder de knie hebben wanneer ze vier zijn is het tijd zat.

Hier hebben we stabilokleurpotloden, in aanschaf best prijzig. Maar ze zijn hun geld dubbel en dwars waard. De pengreep had hij zo onder de knie en de kleurtjes kleuren echt heel mooi.



Ik zou eerder gaan voor de kleurtjes en genieten van alle creatieve uitspattingen van je zoon, dan een voorsprong creeren op zijn levensfase.



Volgens mij is het voor een kind echt niet leuk als hij anders is dan zijn klasgenoten.

Ik wil ook geen ‘’ Voorsprong’'maken bij hem.

Ik wil mee gaan in zijn interesse’s, mee gaan in wat hij wil, en dat is schrijven. Vraag mij niet waarom, maar hij is zo geinteresseerd in letters etc.

Dan maar een potlood! Stuk goedkoper ook :lol:



Heb stabilo pennen wel gezien, niet bij stil gestaan dat het misschien helemaal niet lekker in de hand ligt door het formaat.

Bij ons op school wordt er geadviseerd om met een hb potlood te gaan schrijven verder bieden ze op de website aan hoe je de letters goed aan leert om te schrijven. Maar ze zijn wel wat terughoudend omdat je dingen ook verkeerd aan kan leren en dat is erg moeilijk af te leren. Ze zijn bij mijn dochter in de klas (groep 1) briefjes aan het schrijven. Echt schrijven is het niet alleen wat gekrabbel op de lijntjes en dat vinden de kinderen prachtig!

Ik had vroeger zo’n “dopje” die je om de pen/potlood kon schuiven.

Ideaal!!



Maar ben het wel met de reacties eens, geen dingen aanleren die vervolgens later weer moeten worden afgeleerd.

oooh joh… ik zie dat hij nog maar drie en half is. Laat nog maar hoor! zijn motoriek is er nu nog niet aan toe, maar op school maken ze zo een sprong en hebben ze juiste matrialen zoals driehoekjes aan potloden.



Ik zou zeker het loslaten! Laat hem alsjeblief plezier houden in het tekenen en kleuren! die potloodgreep komt vanzelf!!!



Marijn houdt vanaf het begin het potlood goed vast, nooit vuistgreep oid gehad… juul was zeer problematisch maar het heeft zichzelf vanzelf gecorrigeerd, tot zeker vier jaar hield ze het potlood heeel vreemd vasat… maar nu is het weer gewoon zoals het hoort.

@Sweet-Love wrote:

Ik wil mee gaan in zijn interesse’s, mee gaan in wat hij wil, en dat is schrijven. Vraag mij niet waarom, maar hij is zo geinteresseerd in letters etc.




Interesse kun je toch verbreden in wat past binnen een leeftijdsfase daar buiten kun je toch grenzen stellen of hem uitdagen in vaardigheden waarin hij nog niet zo vaardig in is.
Je wilt geen voorsprong creëren schrijf je. Een kind op 3,5 jarige leeftijd leren schrijven, is toch een voorsprong creëren?

Je kunt hem ook figuren na laten maken.

Bijv: krullen etc.

Het is duidelijk geen stabilo dus, wat mijn vraag was.



Ik snap jullie mening over voorsprong etc. maar hem remmen in iets wat hij graag wilt ?

De reden dat het misschien anders is als op school (het schrijven) kan ik begrijpen. Maar over die voorsprong, ik probeer dat niet te creëren, ik probeer hem in zijn uitdagingen te voldoen, in wat HIJ wil.

niet remmen! onze dochter leest ook al, we hebben.haar niet geremd, mAaar ik ga ook niet aan de tafel met haar aant schrijven. we ontdekken alles speels. zou hem lekker een voorbereidend schrijfboekje halen bij de action oid. maar over de pengreep moet je geen.zorgen maken, dat komt vanzelf.goed.



anders woordjes na laten schrijven zoals.zijn eigen naam ed. dan tekenen ze de letters na, zou ook niet bezig gaan met de juiste schrijfrichting ed.

@konijn wrote:

niet remmen! onze dochter leest ook al, we hebben.haar niet geremd, mAaar ik ga ook niet aan de tafel met haar aant schrijven. we ontdekken alles speels. zou hem lekker een voorbereidend schrijfboekje halen bij de action oid. maar over de pengreep moet je geen.zorgen maken, dat komt vanzelf.goed.



anders woordjes na laten schrijven zoals.zijn eigen naam ed. dan tekenen ze de letters na, zou ook niet bezig gaan met de juiste schrijfrichting ed.




nou ja, eigenlijk dit dus…

Remmen heeft geen zin (zegt de gek met een kind dat met 3 ging schrijven en met 4 kon lezen), maar ik zou er idd niet actief voor gaan zitten.

Wat er in zit, komt er echt wel uit.



Zo’n boekje met lijntjes en vormen die ze na kunnen tekenen etc is ook een goeie voorbereiding, vaak ook in de goede richting van het schrijven en stiekem ben je dan natuurlijk ook gewoon o en e etc aan het schrijven :wink: .



Zelfs in de kleuterklas was de juf eerst zo van: ik leg het materiaal neer en dan zien we wel wat er gebeurt… oké hij vreet het op? Dan gaan we vanaf nu actiever begeleiden zodat het ook goed aangeleerd wordt voor hij straks in groep 3 weer alles opnieuw moet leren.

Waar zijn zulke boekjes te koop?

(Ik ga er op dit moment ook niet voor zitten in die zin van kom we gaan nu schrijven, maar hij komt er zelf mee dan doe ik het wel.)

hema heeft leuke boekjes, maar ook de action heeft weleens wat of zo´n witte boekhandel/ boekvoordeel achtige winkel.



Is gewoon goed te doen voor een kindje zelf als het eens wil ‘schrijven’.

Boekje is zo gepakt, potlood erbij (hier schrijven ze op school in groep 3 expres het hele jaar met potlood) en gewoon lekker golfjes, rondjes etc.



Kan hij al een beetje cijfers lezen?

Want dan worden die cijfer verbind dingen ook erg leuk om te doen. Is ook lekker bezig met pen/potlood en papier en na tijd de tekening natuurlijk nog inkleuren.