spruw ??

Sinds gisterenavond jeuken mijn tepels vreselijk en zijn branderig. Het drinken van Lotte doet ook pijn, vooral het aanhappen en tijdens het drinken brandt het erg.

heb rond en op mijn tepel ook kleine rode pukkeltjes, weet niet of het uitslag is of kliertjes zijn…



Ik begin te denken in richting spruw, maar heb dit nog nooit gehad dus weet niet goed hoe je het herkent.



Lotte zelf heeft een witte tong maar dat heeft ze al van een paar dagen na de geboorte en sinds vanmorgen wel een paar witte vlekjes op binnenkant van haar lippen. Als ik met een doekje hard wrijf gaat het er wel een beetje af maar met egwoon even wrijven gaat het niet weg.



Als het spruw is, wat moet ik dan doen???

Hoi Dietske,



Als je de vlekjes bij Lotte niet wegkrijgt is het waarschijnlijk spruw. Bij Jimmy hebben we het allebei gehad. Vooral de eerste tien tellen na tijdens het aanleggen had ik de tranen in mijn ogen staan!!



Ik ben ermee naar de huisarts gegaan. Heb toen zalf voor mij en een soort gelei voor Jimmy gehad. Je blijft elkaar aansteken zeg maar.

Ze zeggen wel zorgen voor een goede hygiene maar dat deed ik hoor. Na het voeden met een gaasje met kokend water je borsten goed schoonmaken en verder kun je vrij weinig.



Met de zalf en de gelei is het (na een tijdje) weggegaan.



Dus ik zou echt even naar de dokter gaan want het gaat niet vanzelf weg!!!



Succes en sterkte



groetjes Marleen

wat mar zeg als je de stipjes niet weg krijg met je vinger is het spruw zou daarna direct de ha bellen voor daktarin,niet te lang wachten ermee word alleen maar erger



:-*

En hadden jullie dan ook jeuk of een rbanderig gevoel?

En zag je dan iets aan je borsten? Ik zie nl. niks, alleen wat rode bobbeltjes.



En bij Lotte ook maar echt weinig witte plekjes, wel een hele witte tong.

ik zag niks aan mijn borsten maar mn tepels waren enorm branderig en jeukerig vooral met drinken…deed ook enorm pijn… snel actie ondernemen dus want word alleen maar erger en gaat ook steeds moeilijker weg.



suc-6.

Aai Dietske ik hoop dat je snel terecht kan bij meneer de dokter! Klinkt wel errug spruw-achtig!

¨Pfff, dan klinkt het idd dat ik met spruw te maken heb…

Nu dat weer, wordt er wel even moedeloos van hoor…



Zo meteen even de HA opbellen en eens horen of ik moet langskomen of dat hij zo al iets kan zeggen.



Ik hoop maar dat we er vanaf geraken en dat het niet maanden gaat aanslepen :frowning:



Heb trouwens ook het gevoel niet genoeg mlek meer te hebben, terwijl ik anders overloop…

Lotte blijft ook maar sabbelen en sabbelen…echt om gek van te worden.

Dus misshcien heeft dat iets met de spruw te maken ofwel heeft ze juist nu regeldagen???

@dietske wrote:

En zag je dan iets aan je borsten? En bij Lotte ook maar echt weinig witte plekjes, wel een hele witte tong.
Ik heb het nu met Tosca tot 4x toe gehad en bij mij zag je iedere keer niets, en bij Tosca óók niet. Maar aan de pijn (het branden) en aan het onrustig drinken van Tosca wist ik dan al snel genoeg. Daktarin een paar dagen gebruikt en toen werd de pijn snel minder, en dronk Tosca ook rustiger. Dus je hoeft niet altijd iets te zien :hug: .

Niet iedere beeb heeft de regeldagen volgens boekje dus dat kan er wel mee te maken hebben. Ik hoop dat je er snel genoeg bij was om het weer snel te laten verdwijnen.



Weet iemand trouwens of je voor spruw extra gevoelig kan zijn ofzo?

esther, bij Jinthe nooit spruw meegemaakt…

Nu dus waarschijnlijk wel.

Ik geloof dat als je veel suikerproducten eet je wel meer kans hebt op candidia-infecties.



Zou ik dan niet gewoon de daktarin-gel gaan halen in apotheek of toch best eerst langs HA?

Dietske, van spruw weet ik niks van dus daar kan ik niet over meepraten, maar je zegt dat je het gevoel hebt dat je niet genoeg melk hebt.

Drink je wel genoeg?Als ik namelijk minder drink dan neemmt mijn melkproduktie flink af.Ik drink nu zo’n 3 liter water per dag en dan loopt de bv als een tierelier.



Hopelijk kun je snel bij je dokter terrecht meid :hug:

@Esther83 wrote:

Weet iemand trouwens of je voor spruw extra gevoelig kan zijn ofzo?


Ik denk het wel hoor. Ik heb het bij Jarno gehad en nu weer. Zelfs Fluconazol en Gentiaan Violet zetten hier geen zoden aan de dijk (of slechts tijdelijk). Mijn lactatiekundige heeft bij alle vier de kindjes last gehad van spruw.

Liek, ik tel niet hoeveel ik drink maar zeker genoeg, drink altijd veel ook als ik geen BV geef.

Zal vandaag maar eens extra water drinken of rooibosthee.

Heb naar de HA gebeld…dit geloof je weer niet…

Hij zij het zal wel iets van kloven of eczema zijn…ja hallo, ik weet wel hoe kloven voelen en ik heb GEEN kloven.

Moest dan maar nog een paar dagen zien of het erger wordt en dan eventueel terug bellen.

Spruw zie je goed bij de baby zei hij…zucht.

Sommige huisartsen :roll: . Daktarin crème kun je ook zelf halen bij de Etos, maar dat is alleen voor jezelf. Ik weet niet of je de orale gel zonder recept kunt krijgen. Ik zou gewoon voet bij stuk houden en vragen om een recept.

Pfffrrrr… wat een types, sommige ha’en :roll: … nee, spruw zie je dus ook niet altijd. Wat hierboven ook al gezegd is: je kunt allicht Daktarin bij de drogist kopen, zonder recept, en dan zul je snel genoeg merken of de klachten afnemen :hug: .

hee Dietske,



Maar je ziet toch iets bij Lotte :? Dus gewoon morgen weer bellen. Ik heb toen de eerste ‘spruwaanval’ bij Jimmy ook te lang gewacht. Hij had het toen op een gegeven moment ook bij zijn billetjes uitslag ervan en toen duurde het echt langer voor het weg was.



Ik zou gewoon nog een keer bellen. Het doet toch zeer!!!



Succes :hug:

Heb naar de kinderarts gebeld, ik mocht meteen komen met Lotte…

En ja, het is duidelijk spruw zei ze.

Stomme huisarts :evil: Eigenlijk zou ik nu moeten bellen naar hem en zeggen van zie je wel…maar ja, daar ligt hij niet wakker van natuurlijk.



En het is dus daktarin orale gel geworden voor ons allebei.



Bedankt voor jullie hulp dames !!! :-* :-*

Pfff wat een HA :wall:

Ik zou zeker even bellen om te zeggen dat hij toch wat meer alert moet zijn.

Gelukkig joh!



Ik hoop dat het snel over is nu!



groetjes Marleen