spruw ??

hier net zo huisarts :wall: :wall:

maar goed dat je de kinderartsgebeld heb :-*

hopelijk helpt het snel

Ik zou je huisarts lekker wel bellen. Al is het maar zodat ze het weten en bij een hopelijk noooooit volgende keer niet zo achterlijk doen :wall:



En nu hopen dat het nsel werkt!

fieuw, gelukkig heb je de Daktarin te pakken! :thumbup: Na elke voeding wat aanbrengen, niet 4 keer per dag (zoals vaak opgeschreven staat), elke keer een klein erwtje.

Daarnaast ook extra letten op hygiëne: alles wat met melk in aanraking komt (of met spuug/speeksel van je kindje) wassen op 60 graden, zoogcompressen na elke voeding vervangen, speelgoed ook extra reinigen, spenen/kolf/e.d. uitkoken met azijn.

Spruw wordt veroorzaakt door een bacterie die ieder mens in de darmen bij zich draagt. Bij een verminderde weerstand of bijv. gebruik van antibiotica kan spruw ineens opduiken. Ik geloof niet dat het wetenschappelijk onderbouwd is, maar je zou aan de probiotica (Yakult enzo) kunnen gaan om je darmen te ondersteunen. Bijkomend voordeel is dat via de bv je kleintje ook voordeel heeft bij de probiotica.



Succes!!!

dankjewel biebels voor de extra info.

Er is idd voorgeschreven om de zalf 4 keer per dag te gebruiken, vond ik al weinig.

Heb ik nog de ‘pech’ ook dat lotte net vandaag een regeldag heeft, elk uur à anderhalf uur is ze er…en het doet al zo’n pijn…pf.

Zou ik dan ook elke keer in haar mondje wat gel aanbrengen, want zoals vandaag is dat dan wel veeeeel meer dan 4 keer ??



Ik neem iets in van probiotica,nl. bifobacterium infantis en lotte krijgt het ook (als ik het niet vergeet :oops: ).



uitkoken met azijn deed ik al, gewoon al tegen de kalkaanslag.



Moet jinthe wel erg in het oog houden, die gaat graag lopen met het tutje van lotte :roll:

@dietske wrote:

dankjewel biebels voor de extra info.

Er is idd voorgeschreven om de zalf 4 keer per dag te gebruiken, vond ik al weinig.


Ik zit met "mijn Lotte"met hetzelfde probleem: spruw.
Heb met huisarts en wijkverpleegkundige overleg gehad en als de dagelijkse dosis niet overschreden wordt dan is het na elke voedingaanbrengen geen probleem (en volgens lactatiekundige zelfs beter omdat de schimmel echt geen kans krijgt).
Verder inderdaad alles wat in aanraking komt met BV wassen op 60 graden en nog 2 weken nadat de klachten weg zijn blijven smeren. Is een heel hartnekkig schimmeltje ;-) !

Hier is het nu weg en zitten we dus in de laatste fase, het "nog 2 weken doorsmeren". Zal blij zijn als ik ervan af ben want ik kan nu ook geen voorradje melk kolven :-(

@ellen69 wrote:

Verder inderdaad alles wat in aanraking komt met BV wassen op 60 graden en nog 2 weken nadat de klachten weg zijn blijven smeren.


Oh ja, dat was ik nog vergeten te zeggen! Ook erg belangrijk, anders komt Schimpie gewoon weer terug. :thumbdown:

Dietske, succes! :hug:

nog een vraagje over dat op 60 graden wassen.

handdoeken, beddegoed en slabben enzo geen probleem maar wat met kleren die niet zo warm mogen gewassen worden?? Babykleertjes en mijn kleren als ze op mij gespuugd heeft bijvoorbeeld.



Lotte haar tong lijkt me al minder wit te zien!

maar mijn rechterborst heeft nu witte vlekken en pijn, gewoon niet meer te doen. Ga morgen kolven want drinken aan de borst is echt te pijnlijk.

Die regeldag van gisteren heeft er geen deugd aan gedaan, auw !!

Spruw is ook pijnlijk in het mondje van je kindje, dus dat verklaard het onrustige drinken.



Ik heb nog 2 tips: Kleding, spuugdoekjes, slabbers en bh’s “voorweken” in azijn of een flinke scheut azijn in het wasverzachterbakje.

Denk ook aan knuffels/speeltjes waar ze op bijten/sabbelen!



Kimberly heeft het ook gehad en ondanks alle hygiënische maatregelen die ik trof, bleven we elkaar besmetten.

Op internet vond ik toen een tip die ik bij deze doorgeef: 1 eetlepel azijn op een glas water en daarmee met een gaasje/watteschijfje je tepels deppen na elke voeding. ( Ik deed 4 eetlepels azijn op een glas water, ik was de spruw na 3 maanden zo beu! ) Toen waren we allebei gauw van de spruw af.



Ook na gekolfde melk hield ik die verhouding 4:1 aan om alle spulletjes in te koken, dus ook de kolfspullen zelf.



Beterschap voor jullie allebei.