sproeiende kat!!!

ik ben ten einde raad, ik heb een kater die sproeit…

hij is al gecastereerd, feliway is al geprobeerd, een of andere injectie van de dierenarts (chemische castratie) werkt niet…

eten doet ie buiten want na het eten sproeit ie lekker van zich af, hij komt alleen in de huiskamer zodat ik zicht op hem heb, en toch regelmatig kom ik de huiskamer binnen en ruik ik direct die kattenzeiklucht…dan begint de zoektocht en de pogingen om die stank weg te krijgen…

als je een deur vergeet dicht te doen, wordt je ook direct afgestraft! want meneer sproeit gerust ff binnen 10 minuten de hele keuken onder :wall:

en ik ben het zo zat :cry: ik ben dat ellendige gesproei zo ontzettend spuugzat!

en nu komt de andere kant…

ik ben een onwijs grote dierenvriend, dat mensen hun dieren naar het asiel zouden doen… kon ik nooit begrijpen … (en nu denk ik er serieus zelf over :oops: )

en mn kat is werkelijk waar de liefste kat die ik ooit meegemaakt heb in mn leven, doet echt geen vlieg kwaad, komt altijd lekker bij je liggen…echt n schat van een beest.

nu heeft de dierenarts aangegeven dat het zomaar zou kunnen zijn dat onze kat bij iemand anders helemaal niet sproeit, we hebben ook 2 honden en dat zou het sproeigedrag kunnen opwekken.

dus misschien is herplaatsen dan echt wel een optie …?

maar wie wil het nou proberen met een sproeiende gecastereerde kater denk ik dan??

wie o wie heeft al eerder zoiets meegemaakt hoe liep het af?

en wat zouden jullie doen??

nou de oplossing is heel simpel. Territoriumafbakening!

Zet hem in een bench, doe daarin zijn kattebak, voerbak en mandje. Laat hem dara minimaal 1 week in verblijven. Daarna ga je kamer voor kamer hem zijn vrijheid/territorium teruggeven. Werkt als een trein.

ook dat werkt niet, hij heeft vorig jaar een gebroken poot gehad dus heeft hij 3 weken in een bench gezeten en vervolgens mocht hij langzaam aan weer af en toe in de huiskamer om vervolgens weer af en toe naar buiten te mogen… meneer blijft gewoon sproeien hoor :thumbdown:

dit probleem speelt ook al 4 jaar en heb alles al geprobeerd.

hopelijk werkt de tip van jen…

want mijn s zusje heeft haar 2 katertjes weg moeten omdat ze alles onder sproeiden… als er iemand kwam logeren was de logeertas niet veilig… de schoenen niet…

echt heel erg…

nu wonen ze in een opvang tehuis voor katten…

Wat heb je zoal geprobeerd dan? Bij ons hielp bijvoorbeeld op plekken waar de kat sproeide, een stuk aluminiumfolie tegenaan plakken/leggen (iig zorgen dat het blijft zitten :wink: ), en zodra de kat er tegenaan sproeide schrok ie zich dood van het geluid. Er bestaan ook middeltjes in een spuitbus (net zo’n flacon als waar Muscle in zit, ken je dat?), als je dat op plekken spuit waar hij sproeit schijnen ze het ook niet meer te doen.

En je kunt hem ook nog laten schrikken door zo gauw hij van plan is te sproeien hem met een flinke straal met water uit zo’n plantenspuit nat te spuiten. Dan associeert ie dat met elkaar, sproeien=natgespoten worden, dus dat doen we niet.

Mocht je dit ook allemaal al geprobeerd hebben, dan weet ik het ook niet meer…

hij heeft geen vaste sproei plekken, dus dan zou ik de hele huiskamer met aluminiumfolie moeten behangen…dat zie ik dus niet zitten :?

verschillende soorten middeltjes heb ik geprobeerd, plantenspuit heb ik geprobeerd… de plantenspuit is alleen effectief als je hem ongezien op het moment dat hij sproeit natspuit. ik zie hem gewoon niet altijd sproeien en het is ook niet zo dat hij het altijd binnen handbereik doet ofzo… dus had geen effect hier… hij ging juist stiekem sproeien.

ik heb zo n feliway (feromonen) ding die je in het stopcontact moest doen geprobeerd, hardstikke duur zo n ding en ik merkte eigenlijk geen verschil.

volgens de dierenarts wordt testosteron niet alleen in de ballen gemaakt maar ook in de niertjes(?)ofzoiets dus heeft ie een prik gehad dat de making van testosteron tegen gaat , dit werkte ook niet!

bolletjeswatten langs zijn wangen strijken en t huis mee bezaaien werkt ook niet…

misschien maar gewoon een luier omdoen?

nou ik zou het toch proberen voor een langere periode. een andere oplossing zou ik niet weten

mijn kat wordt echt niet gelukkig van een langere periode in een bench opgesloten te zitten hoor…dat heb ik wel gemerkt toen hij zn poot gebroken had. hij moest eigenlijk 6 weken in een bench zitten maar dat was niet te doen.

misschien ben ik ook niet echt duidelijk geweest in mn verhaal, ik ben eigenlijk niet op zoek naar adviezen tegen het sproeien.

ik heb in die 4 jaar tijd al zo veel geprobeerd en het helpt allemaal niet…

ik ben benieuwd naar iemand die het ook heeft gemaakt en waarbij herplaatsing positief uitpakte…en het sproeigedrag verdween.?

Hoi

Wij hadden 5 jaar geleden ook opeens een sproeikater.

Voor de rest was ie heel lief,maar sproeide overal op en in.

De druppel was dat hij in de kinderwagen sprong en begon te sproeien.

Alles maar ook werkelijk alles hadden we geprobeerd,maar niks hielp.

Toen kwam mn moeder op t idee dat herplaatsing wel eens een oplossing kon zijn.

Ze wist gelukkig een oudere buurvrouw,haar kat was helaas overleden en zocht een maatje.

Diep in mn hart wou ik hem echt niet weg doen,maar dit kon ook niet meer zo door gaan.

Dus heb met t vrouwtje afgesproken dat ze hem een maand op proef nam,nou ze was helemaal weg van hem dus hij bleef!!

Gelukkig heeft hij het daar nooit meer gedaan!

Ze zijn nogsteeds zielsgelukkig met elkaar.

Zo zie je maar weer,dat herplaatsing zeker kan werken. :wink:

ik heb een kennis van me die een sproeiende kater had aan een nieuw huis voor haar kater geholpen en dat is prima gegaan…de kater sproeide niet meer in zijn nieuwe omgeving.vaak is het dan toch een kwestie van territorium gedrag en is dit heel moeilijk om er uit te krijgen en vooral na 4 jaar !!probeer maar eens een huis te vinden voor hem zonder andere huisdieren zou ik zeggen…dan is je kater alleen de baas en zal het mischien afgelopen zijn want hij hoeft dan niet meer te delen.

kijk, zulke berichten zijn fijn om te lezen :thumbup:

misschien dat idd een ander baasje zoeken het beste is… hoe kan ik dat het beste aanpakken?

ik zou eigenlijk weinig zin hebben in een gecastreerde kater die bekend is met sproeien… :think:

ow nou…ik heb mijn kat een keer herplaatst. Na 24 uur hartverscheurende heimwee ben ik hem met 120 km per uur gaan halen…t plassen hield daarna wel op :wink:

heb je al eens ander voer en blaasontst uitgesloten?

het is niks medisch, ik denk idd dat het territorium afbakenen is.

hij is behoorlijk dominant, vecht ook veel in de buurt…komt eigenlijk altijd wel toegetakelt thuis…

en begrijp me niet verkeerd, ik doe hem ook liever niet weg maar nog 10jaar in de kattenpislucht zie ik dus gewoon echt niet zitten.

en het duurt gewoon al jaren en denk gewoon dat mijn top bereikt is. naar mijn idee heb ik er alles aan gedaan om het sproeien te verhelpen maar niks helpt dus het is of zijn gedrag maar accepteren en dus ook het vele schoonmaken,de lucht etc… of proberen een ander baasje te zoeken waar hij het ook goed heeft en daar het sproeien laat.

dan ga ik toch voor het laatste.

Hier hetzelfe probleem. Ik heb 2 mannetjes die wedstrijd sproeien doen ondanks castratie. Mijn ene kater is overseksueel en maakt testosteron aan ondanks zijn castratie. Soms stopt het een aantal maanden maar nu is het weer begonnen. Wat wel een beetje helpt is elke dag alle kattenbakken verschonen en soppen aan de binnenkant. Ik heb ook ecodor dat helpt wel tegen de stank maar is wel duur.

Ik zit ook serieus erover te denken om er 1 te herplaatsen maar dat is niet gemakkelijk.

gr Leonie

Hier nog zo’n kat.

En ook hier de twijfels over wegdoen of niet.

Sproeien is begonnen toen oudste kind jaar of anderhalf was, en steeds meer de kat opzocht. Natuurlijk grijp je dan in, maar met de rust van de kat is het dan toch gedaan. Paar maanden daarvoor was onze andere kat overleden. Daarna is de overgebleven kat veel aanhankelijker geworden. Maar na een paar maanden is ie dus ook gaan sproeien en het is nog steeds niet over.

Tot nu toe is het nog geen reden geweest de kat uit huis te doen, maar komende zomer/najaar gaan we verbouwen en worden ook de muren opnieuw gedaan enzo. En dan willen we daar natuurlijk niet weer van die p*svlekken op…

Mijn man is er heel stellig in dat de kat dan dus weg moet, maar ik kan het (nog) niet over mijn hart verkrijgen. Want het is ook niet de makkelijkste kat. Hij is nogal neurotisch, snel van slag, en behoorlijk dominant richting andere katten. Zou dus echt een kattenliefhebber moeten zijn, die er tijd in kan en wil steken…

Geen oplossing voor je dus, maar wel herkenning.

Lees paar tips die we nog niet geprobeerd hebben trouwens, maar denk ook niet dat die gaan werken (zie deze (buiten)kat echt geen week in een bench zitten, hij sproeit op teveel plekken voor alu-folie, en feliway verdamper hebben we al (wordt ie trouwens wel iets rustiger van, want als ie bijna op is, wordt ie altijd weer onrustiger))

Ik heb niet naar de antwoorden gekeken van de andere mensen, maar bij onze kat was ‘DE’ oplossing een pilletje.

Weet niet meer hoe het heet, maar het ziet er uit als de pil, iets donkerder van kleur en ook iets kleiner.

Onze kat heeft nooit meer gesproeid!

Zou er gewoon naar vragen bij de dierenarts.

SUCCES

wat me ineens te binnen schiet iets wat ook kan werken,maar dan gaat het je wel wat kosten…

doe hem eens een weekje of twee weekjes in een pension,en haal hem dan weer op…vaak zie je dat dit ook helpt.ik heb hier ook wel positieve verhalen over gehoort

pension is niet zo duur hoor…voor 5 euro per dag zit t beessie er al. Kost je dus nog geen 100 euro en wellicht een nieuwe kat :wink:

Is ie wel goed gecastreerd??

't Zou de eerste niet zijn waar een bal is blijven zitten, zeker omdat je ook zegt dat ie zo dominant is en veel vecht.

Het is idd een rotprobleem :thumbdown:

we zijn van de zomer op vakantie geweest en is hij naar een pension gegaan… en hij sproeide nog steeds…

ik las wel iets op internet over suprelorin, een soort staafje wat onder de huid gaat en zo een bepaald soort medicijn afgeeft…ook een soort chemische castratie.

is iemand bekend hiermee??

ook las ik iets over katten die in de buurt dominantere katers tegen komen. ze gaan dan juist thuis de boel veilig stellen en dus flink sproeien.

ik denk echt dat het zoiets is, dan nog 2 honden erbij …sinds een klein jaartje een klein meisje en de volgende op komst. dan wordt t helemaal feest ben ik bang :thumbup: