Spraakachterstand

Dean heeft een grote spraakachterstand. Dit begon zich rond zijn 2e te openbaren. Toen hij 2,5 was zijn we gestart met logopedie. Inmiddels sinds ruim 2 maanden zelfs 2x p/w



Omdat er dusdanig weinig progressie was in 8 maanden tijd zijn we naar de kno arts gestapt om medische problemen uit te sluiten. Het gehoor dus.

Waar hij bij de eerste keer bij de kno arts vocht achter 1 trommelvlies bleek te hebben, bleek hij dit 3,5 wk later niet meer te hebben. Hij zou buisjes krijgen, maar dat was toen dus niet meer nodig. Wel een grote prop oorsmeer verwijderd wat mogelijk een deel van de problemen zou kunnen veroorzaken.



Hierna heeft hij in een paar weken tijd enkele nieuwe woorden leren zeggen. maar nog steeds loopt hij erg achter tov leeftijdgenootjes.

Inmiddels heeft hij ook een beap achter de rug (neurofysiologisch onderzoek) en de uitslag liegt er niet om. Hij hoort goed. Had ik overigens ook wel verwacht. Maar je wilt iets uitsluiten.



Desondanks begin ik me langzaamaan steeds meer zorgen te maken voor zijn toekomst. Als hij zo’n achterstand blijft houden, kan hij dan wel naar het reguliere onderwijs?

Door zijn achterstand heeft hij ook een sociaal/emotionele achterstand opgelopen.



Maanden ben ik bezig geweest om voor hem een vve indicatie voor de psz te krijgen. Maar die kreeg ik niet…Al had ik hem wel moeten krijgen is me vorige maand verteld. Want hij heeft hem nu eindelijk gekregen. Alleen kan hij er pas per februari gebruik van gaan maken. En dan van half maart tot eind april valt de maandag af. Ongelooflijk…zo kort voor hij 4 wordt.

Er werd een andere psz aangeraden. Dan had hij per dec terecht gekund. Maar, kom op. Hij heeft enorm lang moeten wennen op de psz. Ik kan nu sinds een maandje ongeveer zeggen dat het wegbrengen goed gaat. Daarvoor altijd tegenstribbelen, huilen/krijsen. Dan kan hem toch niet weer naar een andere psz laten gaan. Dus moeten we het maar doen met wat ons is gegeven, dus per februari (en dat terwijl hij eigenlijk pas per mei terecht had gekund. Er wordt gezegd dat ze een plekje voor hem hebben gemaakt) Dat moet ik dan maar geloven.



Zijn hier moeders met kinderen die ook zo’n spraakachterstand hebben gehad?

Dean loopt ongeveer een jaar achter.

Hoe zijn jullie daar mee omgegaan? Hebben jullie buiten logopedie andere activiteiten voor stimulans ondernomen?

Herkenbaar…

mijn dochter heeft dysfasie, in juni de diagnose gekregen, ze is 6

De diagnose wordt gesteld als er ondanks veel logo weinig verbetering is qua taalontwikkeling…

google maar eens …

Hier een zoontje met een ernstige fonologische stoornis. Onze eerste logopediste had het over verbale ontwikkelingsdyspraxie maar die diagnose is later bijgesteld. Ook bij hem zette logopedie veel te weinig zoden aan de dijk. Na gehoorproblemen te hebben uitgesloten, hebben we hem aangemeld bij het audiologisch diagnostisch centrum in Nijmegen, van Kentalis. Uit de onderzoeken kwam een grote achterstand naar voren (geen verrassing) en hun advies was om Morris naar een taalspraakvroegbehandeling te laten gaan.



Daar is hij een half jaar lang naartoe geweest, 4 dagen/week. Twee maanden voordat hij naar de vroegbehandeling mocht begon hij flink vooruit te gaan. Met 2 jaar en 4 maanden sprak hij 7 woordjes/geluidjes en communiceerde hij grotendeels met gebaren, maar opeens kwam de woordenstroom los. Tijdens de vroegbehandeling werd hij opnieuw getest en toen scoorde hij op woord- en zinsproductie ruim bovengemiddeld. Hij was toen 2 jaar en bijna 11 maanden. Qua uitspraak zat hij bar laag (scoorde als een kind van 1,03 jaar :shock: ) maar helaas telde uitspraak niet mee in zijn beoordeling of hij nog langer recht had op de vroegbehandeling.



En dus werd hij te goed bevonden voor de vroegbehandeling, en gingen we weer terug het reguliere circuit in. Eerst 1x logo/week, inmiddels 1,5 (er is nog geen plek voor 2x/week). Hij gaat wel vooruit, maar het houdt niet over. Het is helaas meer dan duidelijk dat hij nog steeds erg veel hinder ondervindt van zijn spraakproblematiek; hij zegt liever dat hij iets niet weet dan dat hij het risico loopt dat mensen hem niet verstaan. En dat baart mij vreselijk veel zorgen want in januari gaat hij naar groep 1 en ik ben erg bang dat zijn problematiek zijn ontwikkeling in de weg staat. We zien ook dat hij wegloopt wanneer hij zich niet verstaanbaar kan maken, dus we zijn ook bang voor zijn sociaal-emotionele ontwikkeling.



We zijn nu aan het proberen om extra (spraak)begeleiding voor op school te regelen, maar dat zal niet gaan lukken met de documenten en onderzoeksresultaten die we hebben. We willen graag dat ze naar het totaalplaatje gaan kijken, dus niet alleen naar zijn taalbegrip en -productie maar ook naar de invloed die zijn spraakproblematiek heeft op zijn algehele ontwikkeling. We hebben hem nu aangemeld bij het spraaktaalambulatorium in Eindhoven (ook van Kentalis); daar gaan ze hem straks wederom grondig onderzoeken, en dan zullen daar adviezen uitrollen voor mij, school en de logopediste.



Nou, lang verhaal, maar hopelijk heb je er wat aan. Als je vragen hebt, stel ze gerust!

Vicky. Ik was al vaak woorden als dyspraxie ed tegen gekomen. Maar dysfasie nog niet. En wat lijkt het op mijn kind!

Morgen met de logo bespreken.



Waar ik ook erg benieuwd naar ben. Wat kan een audiologisch centrum meer bieden dan een logopediste?

Een audiologisch diagnostisch centrum (adc) verzamelt gegevens van consultatiebureau, logopediste, school/psz en evt andere relevante instanties, en beoordeelt aan de hand daarvan of nader onderzoek wenselijk is. Het adc geeft vervolgens zwaarwegende adviezen/doet aanbevelingen. Zonder de aanbeveling van het adc was mijn zoontje bijv niet in aanmerking gekomen voor de vroegbehandeling. Alleen het advies van de eigen logopedist is niet voldoende voor zoiets.

Hier ook een kindje met een spraaktaalachterstand. met 2 jaar zijn we bij het audiologisch centrum terecht gekomen waar bleek dat ze een jaar achterstand had, zowel actief als passief.



Via oktober zijn we bekend geraakt met de dvd’s van Lotte en Max (gebarentaal) wat ons enorm geholpen heeft. Haar eerst vorm van echt communiceren is dan ook in gebarentaal geweest en ze heeft lange tijd alleen in gebaren gesproken. Nu steekt ze hele monologen af maar als ze echt wil communiceren of haar punt duidlijk wil maken gebaart ze er nog flink op los :wink:



Vlot daarna is zijn begonnen op een peuterspeelzaal voor kinderen met spraak en taal achterstanden. Nou ging dat helemaal niet goed vanwege haar ass maar goed, het is een ideale plek voor kinderen met ESM (ze gebaren daar ook veel).



Nu ze ouder is blijkt ineens dat de woordenschat zoveel beter is dan gedacht (ze gebruikte ze alleen niet, gaf geen herkenning aan etc) maar communicatie is een ontzettend groot probleem.



Wat zegt de logo over basisscholen? Er zijn scholen voor kinderen met spraak taal achterstand maar daarvoor moet de achterstand wel extreem zijn en een grote belemmering in het dagelijks leven en ontwikkeling zijn.

Zijn woordenschat was een jaar geleden iets boven gemiddeld. Enkel de communicatie ontbreekt.



Wat betreft scholen. Vooralsnog is er niets gezegd over speciaal onderwijs door logopedie.

Tevens is de basisschool waar hij heen zou gaan, bereid naar oplossingen te zoeken en mee te helpen.



Ik denk dat ik hem toch in ieder geval maar ga aanmelden bij het adc. Evt vervolgonderzoek maar zeker aanbevelingen en adviezen kunnen geen kwaad.

Hoe kan je bepalen of je kind achterloopt met spraak? Ik heb over mijn dochter ook twijfels.

Bij ons is het gewoon erg laat op gang gekomen. Met 18 maanden zei ze nog bijna niks (brabbelde wel maar niet gericht op persoon en geen herkenbare klanken) daarnaast leek ze ons ook niet goed te begrijpen (we dachten dat ze misschien doof was)



Hoe oud is je dochter en waardoor twijfel je? Het cb heeft ons doorgestuurd naar het audiologisch centrum waar ze dan testen doen, ik denk dat de huisarts je ook wel door kan verwijzen

Ik had twijfels en ben met mijn dochter naar de logo gegaan voor een test, en ze is meteen ingestapt in het programma.

Daarna ook op eigen intitiatief laten testen door een multidisciplinair team… maar weet niet hoe dat in Nederland gaat…

Ze is nu 3 jaar en 4 maanden. Bijna een jaar geleden heb ik een logopediste gebeld voor overleg. Die zei toen dat we nog een jaar konden aankijken. Ze raadde wel aan om de oren te laten testen. Dochter had namelijk veelvuldig ontstekingen en ook buisjes. Oren zijn inderdaad een tijd niet goed geweest. Laatste controle was wel in orde.

Sinds het overleg gaat het met stijgende lijn, hele zinnen, steeds correctere zinsbouw. Maar toch vraag ik me nog wel eens af of ze achterloopt of niet. Ik wil graag voor haar dat ze in september een goede start op school kan maken en niet ‘raar praat’. Dit krijgt ze namelijk wel eens te horen van oudere kinderen.

Op het cb zeiden ze een jaar geleden ook dat we het konden aankijken en de controle onlangs zeiden ze dat het prima klonk allemaal met de spraak.

Ik heb hier een ventje van 22 maanden en die zegt nog geen 10 woorden, het is voornamelijk nee, ja, auw, bah en die en verder niet veel.

Vorige maand bij het consultatiebureau al een VVE- indicatie meegekregen voor hem, hij gaat volgend jaar augustus naar de PSZ.

Ik maak me af en toe ook wel zorgen, want er komt echt niet veel meer uit dan ms 4 a 5 woorden en dat is bar weinig.

Ik kijk het nog aan tot zijn 2e verjaardag en als er niet nog een paar woordjes bij zijn gekomen neem ik iig contact op met de PSZ om hem dan een extra dagdeel daar heen te laten gaan.

Hier een mannetje van 2,5 jaar die echt heel weinig zegt. Papa, mama ja, nee, die en daar

gebruikt hij heel veel. Verder zegt hij nog zo’n 4 woorden maar alleen als we hem daardoor te gemotiveerd krijgen hij zal ze nooit zelf zomaar gebruiken. Verder maakt hij wat klanken/ dieren geluiden.

We hebben al onderzoeken bij de kno arts gehad. De eerste test was niet helemaal goed er zat wat vocht in zijn oortjes. Doordat hij in de winter heel veel verkouden is met daarbij ook echt een snotneus wilde ze nog een hooryest doen op het begin van het verkoudheid seizoen. Die test was dan ook helemaal goed. Doordat ik echt aan bleef geven dat ik twijfelde aan zijn gehoor. Zijn we door gestuurd naar het audiologische centrum. Bij de eerste test was hij snot en snot verkouden em dood moe. Hij werkte dus niet echt mee en toen ze ging kijken of er vocht in zijn oren zat, kwamen we er achter dat ze beide helemaal vol zaten. Dus op naar een nieuwe afspraak voor een nieuwe hoortest. Bij deze afspraak was hij niet verkouden en slaagde hij met vlag en wimpel voor test. We weten nu dat zijn gehoor dus goed is, maar dat als hij verkouden wordt hij vlug vocht in zijn oren opbouwt.

Ons mannetje is zo ongeveer de gehela winter verkouden dus mijn vraag was dan ook of hij faardorr zijn achterstand had opgelopen. Volgens de logopedie (waar we nu ondertussen alweer 3 maanden komen, zijn we mee gestart en het begin van dit traject) zou dit niet kunnen. We zouden dan namelijk in het zomerseizoen een heel grote vooruitgang moeten zien. En die zien we niet. Nu in de afgelopen 3 maanden zien we ook geen vooruitgang. De logopediste zou ik weer contact gaan opnemen met het audiologisch centrum wat er nog aan vervolgstappen kunnen komen. Want ja hij zal in de komende anderhalf jaar toch echt vooruit moeten komen wil hij gewoon naar school kunnen

Hier een jongetje gehad dat met 2 jaar en 4 maanden scoorde op het taalniveau van een kind van 1 jaar en een beetje. Meteen logopedie gestart, buisjes gehad en dat deed goed z’n werk. Jesse heeft een jaar logopedie gehad en loopt nu nog ietsie achter, maar dat is niet noemenswaardig. Zijn buisjes liggen er inmiddels weer uit dus het blijft even spannend mbt zijn gehoor. Jesse is namenlijk ook erg driftig en laat eigenlijk geen gehoortests toe. De laatste 2 tests waren gefaald omdat meneer weigerde de koptelefoon op te zetten.

Ben weer eens aan het snuffelen geslagen en op dit topic gestoten. :slight_smile:



Hoe gaat het nu met de kids?



Hier een jochie die van de week 4 wordt en inmiddels de diagnose expressieve taalontwikkelingsstoornis heeft (zo’n beetje hetzelfde als de zoon van oktober). Hij kon met 2,5 jaar ook maar een paar woorden duidelijk zeggen (mama, auto, etc.) en nog een handvol onduidelijk, maar met een beetje fantasie wel begrijpelijk (b.v. ‘nana’ voor ‘banaan’). Met bijna 3 hebben we hem laten testen en bleek zijn achterstand idd wel erg groot, dus kwam hij op de wachtlijst voor logopedie. Wachtlijsten zijn hier (wonen niet in NL) helaas meestal erg lang, dus pas afgelopen april, 8 maanden na het 1e onderzoek kunnen starten. Is in principe 1x per week, maar valt regelmatig uit ivm teambesprekingen etc. Dat is dus wel balen. Nu zitten de 1e 20x er op en staat hij weer op de wachtlijst, maar gaat waarschijnlijk iig tot volgend jaar (met een beetje pech zelfs tot volgende zomer :o ) duren voordat hij weer verder kan.

Hij is dit schooljaar met extra begeleiding op de gecombineerde peuter-/kleuterschool gestart (ander schoolsysteem hier) en hij gaat iig nog steeds met veel plezier naar school, dus dat scheelt. :slight_smile:



Hij is het afgelopen jaar ook echt vooruit geschoten (waar ik erg trots op ben! - zitten nu op ca 200-250 woorden actieve woordschat, sporadisch gebruik van werkwoorden, toenemende interesse in plaatjesboeken/liedjes/nazeggen), maar loop nog steeds enorm achter op leeftijdsgenootjes. Grootste probleem is, net als bij oktober, dat hij ook erg onduidelijk praat. Hij laat veel medeklinkers weg, vervangt ze door andere, of spreekt ze gewoon heel onduidelijk uit. Zijn gehoor is prima in orde (gelijk voor de zekerheid laten controleren).



Ze gaan er vanuit dat hij tegen de tijd dat hij naar de basisschool gaat (met bijna 7) zijn achterstand wel iig nagenoeg zal hebben ingehaald, maar ik blijf het toch met vlagen best moeilijk vinden. Hij is nu bijna 4 en kan zijn concrete behoeften over het algemeen weliswaar wel duidelijk maken (d.m.v. losse woorden/klanken en wijzen/laten zien), maar iets vertellen, of gewoon een ‘kletspraatje’ maken, lukt gewoon nog niet. :frowning:

Hey Iuno,



hier nog steeds een meisje dat soms onverstaanbaar is, afhankelijk van haar emotie.

Ze heeft de diagnose van dysfasie.

Haar woordenschat is ook redelijk uitgebreid, maar ik doe ook weinig “kletspraatjes” met haar in tegenstelling tot mijn bijna vierjarige zoon… :frowning:

Ze volgt vier keer per week logo, drie keer op taal en een keer op wiskunde omdat daar ook de begrippen moeilijk zijn.

Tijdsbegrippen zijn nog steeds moeilijk: dagen van de week, gisteren, overmorgen, … zeer moeilijk…

Ik hoop dat ze gelijk hebben wat het inhalen van de taalachterstand betreft…

:pray: bij ons was dit en zal dat nooit het geval zijn…

Wel fijn om te lezen dat er meer moeders (ouders) hier te maken hebben met een kind dat een taal/spraakachterstand heeft.

Onze zoon heeft ook een taal/spraakachterstand omdat er veel vocht achter z’n oren zat en veel verkouden geweest. In augustus dit jaar hebben ze in het zh zijn oren schoongemaakt en buisjes geplaatst.

Vanaf die tijd gelijk begonnen met logopedie.

We merken voorruitgang in zijn taal/spraakontwikkeling. We merken wel dat de logopedie die we nu hebben niet echt zinvol heeft. Via via hebben we een adresje gevonden van een praktijk die echt kindjes van 0-4 jaar helpen met speciaal taal/spraakachterstand. En zij komen aan huis.

k Ben wel erg blij dat ze op het KDV ook mee doen en helpen, we hebben een kleinschalig KDV waar hij dan ook echt de aandacht voor krijgt.



Nog een jaar en dan gaat hij naar school, hij moet dan wel kunnen praten en zinnen maken.



In januari hopen we weer contact te hebben met het Audiologisch Centrum, dat hebben we afgesproken. Dan word er weer een test gedaan.

Heftig Vicky. :hug: Ken dat wel een beetje van mijn oudste. Die heeft dan geen taal-/spraakachterstand, maar loopt sociaal-emotioneel behoorlijk achter (en dat wordt steeds meer). Meestal halen ze de achterstand uiteindelijk wel weer in tegen de tijd dat ze volwassen zijn, maar dus niet altijd. Geen idee waar wij met hem gaan eindigen (spelen nog meer dingen mee)…



@ kwakje

Ja, het is altijd fijn te weten dat je niet de enige bent. :slight_smile:

Is ook altijd fijn als het KDV mee wil helpen, maakt het toch weer een stuk makkelijker (kost je iig geen extra energie omdat je daar steeds tegen een muur aanloopt). Hoop dat jullie meer aan een andere logopedist zullen hebben!

Soms kan het je zo aanvliegen. Vooral als je om je heen of zelfs in je eigen gezin (als je meerdere kinderen heb) ziet dat kinderen geen taal/spraakachterstand of wat voor een achterstand dan ook hebben.

Heel soms vliegt het mij wel heel erg aan.



Gelukkig zien we nog wel de mooie dingen van hem :inlove: ook in zijn ontwikkeling. Dat heb je dan ook echt nodig. Vooral als de omgeving er een mening over heeft (over die taal/spraakontwikkeling).



Een knuffel voor hen die het nodig hebben :hug: :hug:



@luno, het is echt heel prettig en fijn dat het KDV mee denkt en mee helpt.



a.s. woensdagochtend hebben wel al een afspraak staan, ik had het mis dat ze aan huis komen dat had ik dus fout maar ze komen in sommige gevallen ook aan huis. Maar dat maakt voor ons niet zo veel uit.

En wat ik ook zo fijn vind is dat mijn man ook gewoon met onze zoon naar de logopedie wil en kan (ik heb sinds een paar maand een baan voor 2,5 dag).

Dat heb ik ook wel, hoor, kwakje.



Mijn oudste is echt een schat van een jongen en verder ook echt wel prima zoals hij is, maar oh, wat is het met vlagen moeilijk om te zien dat zijn 2 jaar jongere broer hem op sociaal-emotioneel gebied gewoon al flink heeft ingehaald. En ook moeilijk vind ik het om te merken dat z’n jongere broer daar bij tijd en wijle ook moeite mee heeft (hij kan zich cognitief wel gewoon aan z’n oudere broer ‘optrekken’, maar sociaal-emotioneel dus niet en dat zorgt soms toch wel voor wat verwarring bij hem).

En bij de jongste 2 valt het af en toe ook niet mee om (weer) te constateren dat de jongste van net 2 toch wel duidelijk al een stuk verder is op taalgebied, dan haar 2 jaar oudere broer op die leeftijd was. Is ook altijd erg confronterend als ik het 1 jaar jongere neefje dat naast ons woont (wordt deze maand 3) hoor praten - die heeft hem dus al lang en breed ingehaald…



Hoe gaat het trouwens nu met de (nieuwe) logopedie?



Hier momenteel bij allebei de heren therapie-pauze (lees: staan op wachtlijst). Aan de ene kant wel lekker (geen georganiseer/gesjees), maar aan de andere kant zet het zo natuurlijk helemaal geen zode aan de dijk… Gelukkig heeft de 3e wel die extra begeleiding op schooltje (werkt ook met hem aan z’n spraak).