Sporten, zwemles, enz...enz... wanneer wordt het te veel?

Maaike (4,5) gaat binnenkort op zwemles. Eén keer in de week, op zaterdagochtend.

Ik vond dat wel voldoende toen ik dit toentertijd vastzette.

Maar nu hoor ik van een aantal moeders dat het toch erg wordt aangeraden om twee keer per week te gaan. Dat kinderen het sneller oppikken enzo.

De wachtlijsten zijn enorm, dus ik weet niet of ik op korte termijn extra lessen kan regelen.

Maar behalve die wachtlijsten, twijfel ik nog een beetje.

Maaike is een vrij angstig meisje. Vaak onzeker over haar eigen kunnen.

Maar er zijn twee dingen waarvan ze weet dat ze het goed kan en dat is A: zwemmen en B: Gymmen/turnen.

Juist die dingen wil ik stimuleren om haar te helpen meer zelfvertrouwen te krijgen.

Vroeger zat ze op kindergym. Voor kinderen tot 4 jaar. Daar had ze het heerlijk. Ze was nergens bang voor, zwaaide hoog aan de ringen door de lucht. Uiteindelijk ben ik ermee gestopt toen ik weer zwanger werd en schooltijd voor Maaike steeds dichterbij kwam.

Ze klautert nu nog steeds overal op en in zonder angst en het zwembad boezemt haar ook geen angst in… het is een klein waterratje.

Het liefste wil ik haar 1x per week op turnen doen en 1x per week naar zwemmen.

Ik vrees dat 2x per week zwemmen en 1x turnen, naast school, gewoon veel te zwaar wordt voor een meisje van haar leeftijd.

Hoe doen jullie dit?

Hoe vaak hebben jullie kinderen zwemles? En hebben ze daarnaast nog een extra hobby/sport?

Mischa heeft 1x in de week zwemles. Als hij daar straks klaar mee is mag hij wat mij betreft een andere sport uitkiezen. Maar eerst het zwemdiploma halen.

Verder wil ik hem vanaf volgend jaar graag op muziekles hebben.

Maar twee dingen in de week vind ik wel zeker genoeg, ook voor m’n bankrekening eerlijk gezegd. Verder speelt hij gewoon lekker maar buiten en met vriendjes, vindt hij net zo leuk.

Als je 2 keer per week gaat leer je het natuurlijk 2 keer zo snel. Maar er zijn heel veel kindjes die gewoon eens per week gaan.

Hier moeten ze eerst zwemmen tot ze iets anders mogen kiezen.

Ook is Mateo pas met 5 jaar begonnen met zwemles en ik wacht ook met Micah tot hij 5 is.

Ik geloof dat ik één van de weinige moeders ben in Maaike haar klas waarvan haar dochterje pas met 4,5 jaar op zwemles gaat.

En een hoop ouders verbazen zich over het feit dat ze dan ook nog eens 1x gaat.

Als ik dan lees dat Mateo pas met 5 jaar gaat, dan stelt mij dat toch een beetje gerust.

Ik vraag me af; is Mateo dan ook een uitzondering in zijn klas?

@Happy mommy wrote:

Ik geloof dat ik één van de weinige moeders ben in Maaike haar klas waarvan haar dochterje pas met 4,5 jaar op zwemles gaat.

Als ik dan lees dat Mateo pas met 5 jaar gaat, dan stelt mij dat toch een beetje gerust.

Nee, niet perse. Er zijn een paar die al met 4 zijn gegaan maar de meeste moeders wachten eigenlijk wel tot rond de 5 jaar.

Ik had het ook met moeders (die ik verder niet ken) op zwemles over de lessen en zij wilde aan priveles beginnen.

Er zitten gewoon altijd moeders tussen die willen dat het sneller gaat. Dat is niet perse slecht maar ik vind het niet nodig om dingen nu al te pushen. Ze zijn eigenlijk gewoon nog klein.

@Tamma wrote:

Mischa heeft 1x in de week zwemles. Als hij daar straks klaar mee is mag hij wat mij betreft een andere sport uitkiezen. Maar eerst het zwemdiploma halen.

Verder wil ik hem vanaf volgend jaar graag op muziekles hebben.

Maar twee dingen in de week vind ik wel zeker genoeg, ook voor m’n bankrekening eerlijk gezegd. Verder speelt hij gewoon lekker maar buiten en met vriendjes, vindt hij net zo leuk.

Ik heb het idee dat geld bij veel ouders op Maaike haar school geen rol speelt. Veel tweeverdieners, het zijn ook vaak dure en grote huizen waar ik Maaike na een speelafspraakje ophaal. Ik hoorde pas geleden vol verbazing aan dat sommige meisjes uit haar klas al voor de 3e keer naar Euro-Disney zijn geweest. Hier moeten we zuinig aan doen. Maaike is nu een keer naar de Efteling geweest… en dat vond ze een enorme belevenis.

Maar je wil je kind ten opzichte van haar klasgenootjes ook niet tekort doen. (maar dat is weer een heel ander onderwerp :wink: )

onze kids moeten ook eerst zwemdiploma’s halen en dan pas een andere sport.

Onze oudste is ook begonnen met 5 en heeft nu zijn A. B en C gaan vaak vrij vlot. Naast het zwemmen voor C mag hij dan al wel wat proeflessen hier en daar gaan doen om te kijken wat hij nou echt wil als sport, want hij vindt van alles leuk.

De middelste zal ‘pas’ met zwemles beginnen als de oudste er helemaal klaar is. Dat zal in het voorjaar zijn waarschijnlijk. Grote kans dat wij dan zijn start met zwemles uitstellen tot na de zomer als hij naar groep 2 gaat. Hij is dan 5,5.

Uit zijn klas zit echt nog niemand op zwemles en bij de oudste in de klas (groep 3) zijn ook nog kindjes die nog voor hun A moeten hoor. Zijn al wel bezig, maar zijn er soms (nog lang) niet. Komt allemaal op zijn tijd wel.

@Madre wrote:

@Happy mommy wrote:

Nee, niet perse. Er zijn een paar die al met 4 zijn gegaan maar de meeste moeders wachten eigenlijk wel tot rond de 5 jaar.

Ik had het ook met moeders (die ik verder niet ken) op zwemles over de lessen en zij wilde aan priveles beginnen.

Er zitten gewoon altijd moeders tussen die willen dat het sneller gaat. Dat is niet perse slecht maar ik vind het niet nodig om dingen nu al te pushen. Ze zijn eigenlijk gewoon nog klein.

Ik ben het helemaal met je eens… ik heb dat ook altijd gezegd. Maar als je dan de enige in een klas bent, dan ga je wel eens twijfelen aan je overtuigingen.

Dave zit sinds september op zwemles…

1x in de week les en op zaterdag gaan we 2uurtjes oefenen…

dat is zat.

pas als hij zijn visje vol heeft ( zwemdiploma A,B &C) dan mag hij op een sport als hij wilt… of door gaan met zwemmen…

er zijn hier zoveel vijvers dat voor zijn veiligheid zwemmen op nr 1 staan.

de meeste kinderen gaan hier met 4 op zwemles. verder pas sporten na de zwemdiploma’s

kinderen moeten al zoveel…

@colle wrote:

dat is zat.

pas als hij zijn visje vol heeft ( zwemdiploma A,B &C) dan mag hij op een sport als hij wilt… of door gaan met zwemmen…

de meeste kinderen gaan hier met 4 op zwemles. verder pas sporten na de zwemdiploma’s

Maar hij moet dus ook zijn b en c?

Waarom is dat?

Vraag ik uit interesse hoor.

Vroeger, toen wij onze A moesten halen moesten we veel minder kunnen dan wat ze nu moeten doen voor ze hun A krijgen.

Ik vind B en C dus niet heel erg belangrijk, hier mogen ze dus na hun A al kiezen of ze door willen gaan met zwemmen of iets anders willen doen.

Ik heb Isabel op zwemles gedaan toen ze 4,5 was…Ze was er aan toe dacht ik en ze vond het heel leuk.

In het zwembad waar zij zwemt moeten kindjes van 4,5 jaar 2 x per week zwemmen omdat het maar 30 min is. (vanaf 5 jaar kan je kind op zwemles voor 1 x per week en dan 45 min.).

In de regel staat er 11 maanden voor het behalen van het zwemdiploma A.

Daarna gaat B vrij vlot in 3 mnd.

Maar ik heb Isabel na de zomervakantie op 1x per week 45 min gedaan, ze was toen ruim 5 jaar (van juli). Ze vond het niet meer leuk, ging er met tegenzin heen. Het was gewoon echt te veel 2 keer per week (én een hele onderneming!).

Het gaat goed, al vind ze het nog steeds niet leuk, vrij zwemmen daarintegen vind ze wel heel erg leuk, dus het gaat om het "moeten’ en ik heb het idee dat het best zwaar voor haar is.

gelukkig gaat het wel heel erg goed, dus we verwachten dat ze binnen 11 maanden haar diploma heeft (ze zit nu in het laatste bad).

We zullen haar stimuleren om ook B te halen omdat het echt snel gaat als je in een keer door gaat (3 mnd) maar als ze echt niet wil dan hoeft het niet.

Ik vind de eisen voor een A diploma al behoorlijk pittig hoor (dat was vroeger echt nog niet).

Ik zou dus met 1 keer per week beginnen. later kan je altijd nog bezien.

Hier kan je ook in de vakantieperiodes extra lessen bijkopen…dus dat is dan ook nog het overwegen waard.

@Madre wrote:

@colle wrote:

dat is zat.

Maar hij moet dus ook zijn b en c?

Waarom is dat?

Vraag ik uit interesse hoor.

Vroeger, toen wij onze A moesten halen moesten we veel minder kunnen dan wat ze nu moeten doen voor ze hun A krijgen.

Ik vind B en C dus niet heel erg belangrijk, hier mogen ze dus na hun A al kiezen of ze door willen gaan met zwemmen of iets anders willen doen.

ik wilde zelfde vragen. Van mij hoeft nano alleen maar a te halen, dan kan ie zichzelf redden in een zwembad, en ik doe het ook al een jaar of 20 met enkel mijn a-diploma, en daar valt prima mee te leven :angel: Als ie daarna verder wil; prima, maar dat is dan idd ipv een andere sport.

Ik vind 1 keer in de week overigens echt genoeg, ze hoeven niet als een razende roeland te leren zwemmen toch?

hier zitten ook nog twee dagen nso, weekenden zitten vaak vol met leuke dingen, moet er niet aan denken eigenlijk dat een andere middag in de week ook nog op gaat aan zwemmen of clubje nr 2. :shifty:

hier moeten ze ook B en C halen.

Gelukkig wil de oudste dit sowieso uit zichzelf al… nadat hij had gezien dat je voor je C in een regenjas mag zwemmen :mrgreen:

Wij hebben hier ontzettend veel water in de wijk en buurt… als hij nu per ongeluk met zijn fiets het kanaal in zou knallen… weet ik zeker dat hij zich niet redt, ondanks dat hij nu zijn A diploma heeft.

In het zwembad dat geloof ik wel, maar het gaat mij juist om de situaties buiten… de onverwachte dingen… dat hij niet rekent op te water raken dus in spel situaties ed zich toch op het droge kunnen krijgen of in elk geval tot de kant en daar kunnen blijven hangen tot iemand hem eruit hijst.

Overigens heb ik zelf vroegah ook 4 zwemdiploma’s gehaald misschien dat dat ook wel meespeelt hoor… ik vind A alleen niet genoeg om te kunnen zeggen ‘je kan goed zwemmen’ :shifty: (zoals gezegd… in het zwembad zal je je wel redden).

Merijn zwemt 1x per week een uur.

We hebben nog wat lessen in te halen en omdat hij wat onzeker is, mag hij voorlopig een aantal weken 2x.

En ik merk aan hem dat 2x per week zwemmen best veel is.

Moet er wel bij zeggen dat hij normaal op zaterdagochtend zwemt en nu dus extra zwemt op vrijdagmiddag. Dus ook erg kort op elkaar.

maar het is maar voor eventjes.

Mijn kids gaan ook "pas"op zwemles als ze 5 jaar zijn. Met 4 gaan ze voor het eerst naar school en dat is al intensief genoeg!

Ook hier in princiepe abc, er is hier veel water en ook het strand dichtbij. Om in de zee te kunnen zwemmen heb je echt wel je c nodig. Er zijn steeds meer reddingsacties nodig omdat mensen alleen hun a hebben.

Vandaar dus ab en c.

Verder 1x per week, dat is hier eignelijk standaart. Ik vind dat ze hun dipoma’s moeten halen maar ik zie het ook als sport dus leuk :mrgreen:

Hier moeten ze wel minimaal A en B gaan halen, liefst C ook.

We wonen aan de kust en de zee is sowieso gevaarlijk om te zwemmen en dan kunnen ze maar beter getraind zijn ook en bovendien worden zwembaden steeds spectaculairder en heb je meer vaardigheden nodig om je daar staande in te houden met alle wildwaterbanen, duizelingwekkende glijbanen, golfslagen e.d.

Ik heb net de zwemlessen op zaterdagochtend vastgezet. Als ze 1 x per week zwemles krijgt heeft ze haar a-diploma pas over 2 jaar.

De lessen staan vast per blok en ze krijgt 4 blokken en er zitten 24 lessen in elk blok.

Het moet maar zo… ze wil gewoon erg graag op turnen, dan duurt haar diploma maar ietje langer.

Ze is dus strakjes 6,5 als ze haar a-diploma heeft. Het B-diploma daarintegen duurt maar 3 maanden.

Onze zoon zit sinds mei op zwemles (dus zeg maar dat hij toen ruim 4,5 was)

Hij gaat 2x per week 45 minuten. Het is best veel, maar hij vindt het superleuk en dat scheelt.

Gemiddeld zwemmen ze hier 10-12 maanden voor A en daarna 8 weken voor B. (die moet hij van ons ook doen)

Als hij beide diploma’s heeft dan mag hij een andere sport kiezen. Mocht die sport 1x per week zijn, dan wil ik heel graag dat hij muziekles gaat proberen. Soort snuffellessen zijn dat, om te kijken of het kind het leuk vindt. (en als hij dat niets vindt, dan laat ik m met rust hahahaha)

Hier gaat Yannick sinds ruim 1 jaar naar zwemles, hij gaat voor ABC, van ons moet het tot B, maar hij wil zelf alles halen, omdat zijn zus dat ook heeft.

Met alleen A redden ze zich misschien in een normaal zwembad, maar in een bad met stroomversnelling, of in open zee kunnen ze zich dan nog niet voldoende redden. Ze doen pas echt kracht op bij B en eigenlijk bij C. En omdat opa en oma in Vlissingen wonen, kiezen wij ervoor A en B verplicht te laten halen, en dan eigen keuze voor C.

Het is dus niet gek als je kind pas later begint, vaak is de motoriek dan juist al wat beter waardoor het sneller gaat. En 2x per week is wel fijn, maar als je kind dat dan niet met plezier doet, gaat dat wringen op den duur. Jij kent je eigen kind het beste, doe wat je gevoel je ingeeft, dan is het toch altijd goed?

Wij zijn bewust pas begonnen met sporten ed met 5,5 a zes jaar, afhankelijk van het kind. En dan alleen zwemles, een keer per week. Meer dan genoeg, naast school (en idd voor de portemonnee!).

Na het a en b diploma mogen ze op zwemles blijven of iets anders kiezen, en moeten ze van ons op muziekles met 8jr ong.