Sporten, letten op wat ik eet....(update)

Ik wil je ook adviseren om niet elke dag te wegen. Je vochthuishouding en darminhoud kunnen maken dat je per dag wel 2 a 3 kilo kan schommelen, dat kan heel demotiverend werken. Hou het op eens per week, en dan telkens hetzelfde tijdstip. 's Avonds wegen en dan de volgende ochtend weer heeft geen zin, frustreer je jezelf alleen mee. :slight_smile:

@ TS je schrijft niet hoe vaak en hoe lang je sport.

Om serieus wat aan je gewicht te doen, moet je elke dag minimaal 1 uur in beweging zijn. En qua hartslag moet je daarbij zoveel mogelijk in je vetverbrandingszone zitten. Een zogenaamde duursport/cardiotraining. Teakwondo klinkt als een intervaltrainig. Is prima qua beweging, maar minder geschikt met als doel: gewichtsverlies.

1 uur beweging hoeft echt niet persé sport te zijn. Wandelen, fietsen, traplopen etc. telt ook mee.

Hoi,

Zoals ik al schreef wandel ik dagelijks minimaal 1 uur met de hond…dan nog een uur op de wii fit (komt op ongeveer 35 minuten effectief bezig zijn). Mijn hartslag kan ik nooit van opaan aangezien die ivm hartafwijking altijd hoog is. Bij de taekwondo hebben we bijna een half uur warming up, oa rennen, benen optrekken tijdens rennen, hakken tegen kont tijdens rennen, explosie rennen, rekken en strekken…zeer intensief…de training die daarna volgt is afhankelijk van wat we geleerd krijgen. Gister hadden we stijlvormen, dat is niet zo zwaar, eerder mentaal moeilijk omdat je een hele reeks trappen en stoten in een bepaalde volgorde moet uitvoeren. Als we kussentrainingen hebben staan we heel de tijd te springen op 2 benen en trappen en of stoten uit te voeren op kussens, dan heb je nog combat, dat ga je dus 2 aan 2 aan de slag met wel of niet raken met trappen of stoten. Combat en kussens zijn vrij intensief. Naast dit alles loop ik nog extra op een dag met de hond, fiets ik vrij veel (wel met electrische fiets, maar dat is nu eenmaal, ik heb wel de beweging).

Vanmorgen was ik weer wat kwijt…maar idd een goed idee om niet iedere dag te kijken wat de weegschaal zegt :wink:

Hoi!!

Anders kan je altijd eens naar een dietiste gaan.

Gewoon om te vragen of je goed zit met je voeding i.c.m. met het sporten.

Je kan ook te weinig eten…

Succes :thumbup:

@catty wrote:

@Nefarious wrote:
Een kilo spieren weegt even veel als een kilo vet.

Het is niet fout als je zegt dat spieren zwaarder zijn dan vet. Ze wegen wel bijna 20% meer. Dat komt doordat de vetcellen vooral triglyceriden bevatten, die lichter zijn dan de eiwitten en het water waaruit de spiercellen zijn opgebouwd.

Ongeveer 87% van een vetcel bestaat uit vet, en de overige 13% wordt gevormd door celmembranen, celkern en mitochondrieën, die zorgen voor de energieproductie.

Spiercellen of spiervezels zijn bijzondere cellen, met name omdat ze vrij groot zijn. Sommige spiervezels zijn een paar centimeter lang, omdat ze over de hele lengte van bijvoorbeeld de schuine dijspier lopen. De diameter van de langgerekte cellen is tussen de 0,02 en 0,1 mm. Ze hebben meer celkernen, die verspreid tegen de celwand aan liggen. De celkernen zijn ontstaan door de samensmelting van cellen die een voorstadium vormden van de spiervezel. Gewone cellen hebben één celkern waarvan de grootte in miljoenste meter uitgedrukt wordt. De doorsnee van een gewone vetcel is zo’n 0,1 mm.

Spiercellen bestaan voornamelijk uit lange draden, de myofibrillen, die zorgen voor de spiersamentrekkingen. De myofibrillen liggen in de lengterichting van de spiercel en zijn hoofdzakelijk opgebouwd uit de eiwitten actine en myosine. De cellen bevatten veel mitochondrieën; die leveren de chemische energie die de myofibrillen nodig hebben om zich samen te trekken.

Spiercellen bevatten dus veel onderdeeltjes die zwaarder zijn dan die in vetcellen. Daarom weegt een vierkante centimeter spierweefsel 1,06 gram en hetzelfde volume vetweefsel 0,9 gram

Maar hé, 1 kilo is 1 kilo hè :wink: :mrgreen:

Vet is alleen groter dan spieren qua omvang als je de kilo bekijkt :wink:

Mijn moeder en ik waren altijd rond dezelfde tijd in onze periode en nu hoorde ik net van mn moeder dat t ‘de tijd’ weer is…aangezien ik 6 weken zoiets bezig ben, verwacht ik (hopenlijk) dat ergens komende week mn weegschaal toch weer een neerwaarts patroon laat zien :wink:

Ik heb besloten zo lekker door te gaan, wel nog strenger te kijken naar die paar snoepjes en s avonds nog minder tot niks. Kijken wat het over 4 weken oplevert :pray:

(ik ben blij met iedere kilo, maar hoop voor de zomer de 75 kilo aan te tikken)

het hele spieren en vet verhaal is gewoon waar en dat is ook meteen waarom je ook zeker moet meten ipv alleen wegen

ik sport en let op mn voeding…

zou ik niet sporten dan zou ik ook spierweefsel kwijtraken, ze zeggen niet voor niks use it or lose it

ik merk dat ik inderdaad minder snel in gewicht lijk af te nemen door het sporten maar als ik dan kijk naar mn spierkracht, en naar de centimeters omvang, hoeveel “strakker” het allemaal wordt…dan weet ik dus dat mn vet verdwijnt maar ondertussen wel mn spieren toenemen in omvang/kracht

na een flinke trainig ben ik vaak juist zwaarder, ik vermoed dat dit ook er mee te maken heeft dat je wat haarscheurtjes krijgt ( bekend als spierpijn) en dat je gedurende het herstel van de spier dan ook wat vocht vast kunt houden

ik houd een grafiek bij en kan daarin heel goed die hobbeltjes terug zien, je ziet dus een dalende lijn over de afgelopen maanden maar je ziet soms kleine stijginkjes in die lijn,…net alsof ik in zo n week ofwel niet ben afgevallen ofwel ben aangekomen, je ziet echter dat ik over de gehele linie best veel ben afgevallen,

kortom…sporten en gezond eten, is goed voor je en je valt er uiteindeijk echt wel van af…als je maar de goede balans vindt…

en je moet je zeker door weegresultaten niet te veel laten leiden…meten is minstens zo belangrijk

bij veel sportscholen kun je een goede biameting doen…als je dat zo eens in de vier vijf weken doet zul je echt zien dat er iets verandert in je lichaam, ten goede

Ja hoor, we zijn weer even verder en eindelijk gaat er wat van die weegschaal af :lol: :dance:

Ik heb veel gelezen en blijkbaar kan je zelfs bijkomen als je veel begint te sporten en probeert af te vallen. Ik heb dus doorgezet en ben nu 2.8 kilo kwijt en merk aan mn kleren dat ik ze makkelijker aankrijgt zeg maar…Nog geen cm gemeten, maar dat vertellen de kleren nu dus wel.

Hopenlijk blijft het zo beetje bij beetje gaan en ben ik voor de zomer de beoogde kilo s kwijt.

Dank voor al jullie reacties :thumbup:

Ik ben nu sinds Maandag niet meer aan de cola gegaan. Ik eet 3x normaal en drink nu spa/limo en thee! Ik ga Maandag weer wegen en kijken of het oplevert want ik weeg nu wel 75 maar wil terug naar 65kilo!

Ik heb een Kinect sensor voor bij de Xbox. Bijna hetzelfde ding als Wii maar dan zonder controllers en daarmee sport ik ook dagelijks.

Mijn broeken van een jaar geleden krijg ik nu ook niet meer aan. Ben dus teveel gaan snoepen (lees:lekkere koeken) en blijkt dat ik gewoon zwaarder ben geworden. Dat is ook wel te zien aan me buik/ taille, benen en billen.

Succes meid! :clap:

@Mariiyelle wrote:

Ik ben nu sinds Maandag niet meer aan de cola gegaan. Ik eet 3x normaal en drink nu spa/limo en thee! Ik ga Maandag weer wegen en kijken of het oplevert want ik weeg nu wel 75 maar wil terug naar 65kilo!

Ik heb een Kinect sensor voor bij de Xbox. Bijna hetzelfde ding als Wii maar dan zonder controllers en daarmee sport ik ook dagelijks.

Mijn broeken van een jaar geleden krijg ik nu ook niet meer aan. Ben dus teveel gaan snoepen (lees:lekkere koeken) en blijkt dat ik gewoon zwaarder ben geworden. Dat is ook wel te zien aan me buik/ taille, benen en billen.

Succes meid! :clap:

:slight_smile: Jij ook veel succes…misschien een ideetje elkaar via hier te steunen of zo? Laat maar weten :thumbup:

Lijk me leuk! :thumbup: :mrgreen:

Ik ga trouwens op dieet… Cambridge 500! Dus de kilo’s zijn er snel vanaf.

Mariiyelle, je weet dat cambridge er om bekend staat dat de kilo’s er net zo snel weer bijkomen als ze er af gaan? Het is volgens mij één van bekendste jojo dieeten. Voor sommige mensen werkt het maar voor de meerderheid niet…

Op de lange termijn werkt alleen het structureel aanpassen van je eetpatroon.

Maar :thumbup: voor je goede voornemens :smiley:

Daarom neem ik ook consulent onder me armen die me bij het afbouwen van cambridge me op gewone maaltijd zet. denk ik!

Maar ik heb ook gelezen op Internet dat het bij veel mensen dit niet het geval was… Dat er ook net zo veel aankomt :slight_smile:

Echt :shock: Ga jij cambridgen voor “maar” 10 kilo bij niets eens een extreem overgewicht :think:

Ik ken het dieet niet wat je schrijft, maar ik ga het eens opzoeken.

Voor mij in elk geval geen echt dieet meer maar aanpassen van mn leefgewoonte. Dieeten hebben bij mij altijd maar tijdelijk resultaat geleverd en dat ben ik zat. Dus heb ik een knop omgezet en gewoon gaan eten. Niet meer graaien en snaaien tussendoor en maaltijden nemen waarvan algemeen bekend is dat dat gewoon ‘normaal’ is, en in mijn geval dus sporten. Gisteravond weer een taekwondoles gehad en ik vind het super :dance:

@cees77 wrote:

Echt :shock: Ga jij cambridgen voor “maar” 10 kilo bij niets eens een extreem overgewicht :think:

Dat het je zo verbaast :lol: 10 kilo is voor mij al veel en aangezien ik dus aan cb ga, probeer ik op 60 kilo streefgewicht te komen! dus 15 kilo afvallen

Voor jou kan het inderdaad best veel zijn maar van 70 naar 60 kilo…ik weet uiteraard niet hoe lang je bent…maar voor mij zit het gevoelsmatig meer in ‘van normaal naar slank’ dan van ‘behoorlijk stevig naar normaal’ :shifty:

Een cambridge dieet is ongelooflijk zwaar, zet je spijsvertering op een laag pitje en ja je verliest er kilo’s mee maar je lijf gaat in spaarstand.

De enige situatie waarin ik het zou adviseren, is voor iemand die minstene 20-25 kilo te zwaar en een ‘jumpstart’ nodig heeft.

Ik zou je toch willen meegeven om het eerst eens met gezond eten en meer bewegen te proberen dan met een crashdieet. Maar het is uiteraard jouw leven, jouw lichaam.

75 naar 60kg moet ik gaan! 15 kilo eraf…

Mijn consulent is ook maar 10 kilo eraf gevallen door cambridge. Dat jullie daar raar van staan te kijken als het om 10 kg gaat.

Ik ben het wel met Marlous eens. Tenzij je heel erg klein bent is 70 helemaal niet zo zwaar. En daarom verbaast het me. Ik zou blij zijn als ik ooit 70 zal wegen!

Ik vind het erg extreem en zou het nooit doen bij dat gewicht. Ik geloof dat ik het uberhaupt nooit zou doen, want ik pak mijn probleem (te veel snaaien en te grote porties) dan niet aan. En daarna zou ik dus weer in mijn valkuil trappen. Net als de mama van Anne probeer ik ook meer te sporten en gezonder en gevarieerder te eten.

Maar goed, als jij denkt dat het voor jou werkt is het prima natuurlijk :thumbup: