Hoihoi,
Heeft iemand een idee… ondanks mijn handicaps ben ik 6 weken geleden begonnen met aangepaste Taekwondo, heel erg leuk moet ik zeggen. Het is wat aangepast op mijn kunnen, maar ik ga aardig vooruit al zeg ik het zelf. Daarnaast ben ik thuis zeer geregeld bezig met de Wii fit. Hardlopen, boksen, hoepelen, spiergroepen en yoga. Ook ben ik veel meer water aan het drinken, ontbijt aan het nemen en echt aan het opletten wat en hoeveel ik eet, maar niet volgens een dieet (die heb ik al genoeg gehad). Ik weeg nu 88kg en wil graag naar de 75kg (ik ben 1.71m).
Nu was ik laatst 1 kg afgevallen, in de hefstvakantie die weer bijgekomen, gister weer een hele kilo kwijt en van morgen er weer bij. Ik wortd er helemaal gek van dat ik geen gewichtsverlies zie. Heeft iemand een idee hoe dit komt. Die ik nog niet goed genoeg mijn best…waar zou dit aan kunnen liggen. Ik ben erg gemotiveerd maar dat houdt niet lang stand als er geen gewicht vanaf gaat. Het hoeft niet heel snel te gaan, maar in 6 weken nagenoeg niks eraf vind ik erg balen om het zacht uit te drukken.
iemand ervaring hiermee? O advies? Ik hoor het graag
Ik weet niet hoe jong/oud je bent, maar na je 35e gaat dit steeds minder makkelijk.
Geldt hier ook zo. Ik beweeg voldoende, let erg op voeding, maar ik blijf hangen bij een bepaald gewicht :evil:
En dit kan inderdaad net genoeg zijn om op gewicht te blijven maar niet om af te vallen.
Ik ken het probleem, wil van 83 naar 75 kilo en ben 1.62 m Nu was ik goed op weg, 4 kilo kwijt maar ja een week met een verjaardag en een bruiloft en waarin het gewoon niet zo liep en er zit weer 3 kilo aan. :roll: Kortom de eerste kilo’s is gewoon vochtverlies en dat komt er net zo snel weer aan.
Ik zal dus iets meer mijn best moeten doen.
Mijn man doet mee aan het online programma van de weight watchers, misschien dat ik mezelf ook maar moet aanmelden. En vanavond eerste proefles pilates hopelijk is het wat.
Dus ik herken het probleem (ben 32 overigens).
Wat je beschrijft dat je doet, is gezond maar niet persé dat je daarmee gewicht verliest. Afvallen met sporten begint pas als je een bepaalde hartslag hebt, maar weer niet te hoog want dan ga je naar conditie training. En hoe meer spieren je hebt, hoe meer je verbruikt.
De spieren die je opbouwt met het sporten wegen ook hè.
Het kan dus best zo zijn dat het eerst net lijkt alsof je niks afvalt, maar ondertussen verdwijnt er wel vet en worden er spieren opgebouwd.
Het afvallen in gewicht duurt dan wat langer voor het zichtbaar is.
Ik zou de moed niet opgeven, maar lekker zo doorgaan.
spieren wegen meer dan vet, als je een paar weken lang met een centimeter de omvang van je billen en buik meet zie je misschien veel meer vooruitgang.
Je zegt dat je let op wat je eet, maar let je ook op de hoeveelheid zout/natrium je binnenkrijgt op een dag. Ik zat al jaren op een bepaald gewicht en was iets te zwaar, maar at redelijk gezond. Toen ik ivm mijn bloeddruk op mijn zoutgebruik ging letten, ben ik best wel wat afgevallen, ook die kilo’s die er al jaren zaten. Zout zit niet alleen in zoutjes, tafelzout, bouillon, maaltijdpakken van knorr en zo en pizza, maar ook in kaas, brood, vleeswaren, crackers, rijstewafels en soepstengels. Ik at voordat ik begon er op te letten veel rijstewafels en crackers, want daar zaten weinig calorieeen in en de kinderen zijn er ook dol op maar er zit ook best wel wat zout in. Ik zeg niet dat je geen zout moet eten maar let er een beetje op. Je hebt iets van 6 gram per dag nodig en de hoeveelheid zout die in iets zit is geloof ik 4 x de hoeveelheid natrium.
Hoi Dames,
Bedankt voor de reacties. Ik ben 33 en wordt in december 34. Ik ben vanaf mijn 18e zwaarder geworden ivm medicijn gebruik. Later kwam er meer bij door verkeerd te eten. Nu ben ik er klaar mee. Zout gebruik etc wordt hier al opgelet aangezien ik oa hartpatient ben (vanaf mijn geboorte). Ik heb oa weightwatchers gehad, sonja bakker en koolhydraatvrije dieet, maar daar moet ik het niet van hebben. Ik val er wel mee af, maar kan het niet volgens de boeken blijven doen. Ik wil proberen door het veranderen van levensstijl, dus sporten en 3 maaltijden, 2 tussendoortjes, fruit en veel water, mijn gewicht kwijt te raken. Ik had echt het idee goed op weg te zijn, maar ja.
Ik zal idd eens de omvang van buik en benen gaan meten en het op die manier bijhouden. En ik heb van iemand een site via pb gekregen die ik eens ga doorspitten. Misschien is het gewoon nog even kiezen op elkaar, maar ik weet het ook niet. Toen ik nog menstrueerde woog ik altijd wat meer dan als het niet zo was, maar sinds ik de mirena heb menstrueer ik niet meer en ben ik dus heel dat gevoel kwijt…ik wil mezelf mooi gaan vinden en nieuwe kleren van mn partner kunnen eisen als ik 75 kilo weeg :twisted:
Ik herken het erg en had toen ook een mirena. Toen deze er uit ging en ikmijn sport/voedingspatroon doorzette waren die laatste kilo’s er binnen een paar maanden af. Ik denk dus dat het bij mij iig aan de mirena lag.
@Lune wrote:
Ik herken het erg en had toen ook een mirena. Toen deze er uit ging en ikmijn sport/voedingspatroon doorzette waren die laatste kilo’s er binnen een paar maanden af. Ik denk dus dat het bij mij iig aan de mirena lag.
En ik denk idd dat het daarom bij mij ook niet echt wilt gaat lukken. Erg jammer Want ik wil zo graag van me 10 kilo’s af met wat ik ook doe maar het helpt niet!
Balen joh. Ik twijfel nu dus ook erg of ik wel eer een mirena wil :? Ook de regelmatige hoofdpijn verdween namelijk…maar verder was ik wel blij ermee.
Wat eet je dan zo op een dag? Misschien dat je onbewust toch net te veel of juist te weinig eet of misschien beter andere produkten kunt nemen. Wie weet hebben wij tips.
Ik doe deels SB. Overdag probeer ik het zo goed mogelijk te volgen, 's avonds eten we waar we zin in hebben. Ik heb een soort houvast nodig, omdat ik uit mezelf veel te weinig en te eenzijdig eet. Mijn lichaam gaat dan meteen in de spaarstand, waardoor ik niet afval en bij het minste of geringste aankom. Terwijl ik dan soms alleen gezonde dingen eet. Als ik een dieet doe, moet ik dus vaak meer en vaker eten! En 's avonds sta ik 45-60 minuten op de Wii (joggen, steps en boksen). Inmiddels ben ik 18 kg kwijt, nog 10 kg te gaan.
Succes!
Een kilo spieren weegt even veel als een kilo vet.
Ik heb een tijd sonja bakker gedaan en wat ik nu doe is een beetje het idee van sonja. Dus de maaltijden, de afwisseling etc, alleen dan gewoon zelf opletten wat ik doe en niet precies volgens haar boek. Om maar een voorbeeld te noemen…normaal at ik mijn ‘ontbijt’ om 10uur of later en dan at ik om 12:15uur weer wat omdat Anne dan thuis is voor pauze, dan kon ik als tussendoortje nog makkelijk een quiche uit de supermarkt voor 2 personen opeten, avond eten er bovenop en s avonds nog een blik soep :oops: .
Nu eet ik in de ochtend 2 boterhammen en 2 glazen water, als tussendoortje fruit of eierkoek of peperkoek met water, lunch, 2/3 boterhammen en water, tussendoor weer fruit of sultana ed en water, normale portie avond eten en water (meestal eten wij aardappels vlees en groente en 1 keer in de week friet)…s avonds pak ik wel 1 kop cup of soup of een glas frisdrank of wat rijstzoutjes en nog water. Ik wandel iedere ochtend een uur met de hond, sta iedere of om de dag op de wii en ga 1 keer in de week naar taekwondo. Natuurlijk pak ik ook af en toe een dropje of zo, maar niet meer zo maf als voorheen.
Naar mijn idee is het niet zo verkeerd wat ik nu doe, maar corrigeer me maar als ik het mis heb…denk dat ik maar gewoon moet doorzetten zo :?
Zou fijn zijn als het idd spieren zouden zijn, maar ik heb me dus nog nooit gemeten
Op zich ziet je menu er niet zo slecht uit. Wat doe je op je brood?
En ik denk dat je erom moet denken dat je niet te eenzijdig eet. Verander boterhammen eens in yoghurt met muesli, crackers of een bolletje. Probeer alle maaltijden elke dag te varieren. Anders raakt je lichaam gewend aan hetzelfde en wordt het lui met verbranden. Dat geldt ook voor de tussendoortjes, ook varieren!
En ik zou 's avonds niks meer eten, alleen nog iets te drinken nemen. Als je overdag voldoende eet en 's avonds genoeg opschept, heb je 's avonds niks meer nodig. Eten 's avonds wordt amper meer verbrand.
Meten is wel een goed idee. Want soms sta je qua gewicht stil, maar verlies je wel centimeters. En dat is erg motiverend. Ook leuk om te zien hoeveel je in centimeters afgevallen bent als je al een poos bezig bent.
Hoi,
Op mijn brood doe ik 30+ kaas, of slagersachterham, of kipfillet. Kaas en ham vaak gecombineerd met wat groente. Daarnaast af en toe appelstroop of pindakaas. Liefst eet ik kaas en ham…of philadelphia light…tja misschien (nog) meer afwisselen. En nog een boterham minder (of cracker of zo…het was maar een voorbeeld )
@Nefarious wrote:
Een kilo spieren weegt even veel als een kilo vet.
Het is niet fout als je zegt dat spieren zwaarder zijn dan vet. Ze wegen wel bijna 20% meer. Dat komt doordat de vetcellen vooral triglyceriden bevatten, die lichter zijn dan de eiwitten en het water waaruit de spiercellen zijn opgebouwd.
Ongeveer 87% van een vetcel bestaat uit vet, en de overige 13% wordt gevormd door celmembranen, celkern en mitochondrieën, die zorgen voor de energieproductie.
Spiercellen of spiervezels zijn bijzondere cellen, met name omdat ze vrij groot zijn. Sommige spiervezels zijn een paar centimeter lang, omdat ze over de hele lengte van bijvoorbeeld de schuine dijspier lopen. De diameter van de langgerekte cellen is tussen de 0,02 en 0,1 mm. Ze hebben meer celkernen, die verspreid tegen de celwand aan liggen. De celkernen zijn ontstaan door de samensmelting van cellen die een voorstadium vormden van de spiervezel. Gewone cellen hebben één celkern waarvan de grootte in miljoenste meter uitgedrukt wordt. De doorsnee van een gewone vetcel is zo’n 0,1 mm.
Spiercellen bestaan voornamelijk uit lange draden, de myofibrillen, die zorgen voor de spiersamentrekkingen. De myofibrillen liggen in de lengterichting van de spiercel en zijn hoofdzakelijk opgebouwd uit de eiwitten actine en myosine. De cellen bevatten veel mitochondrieën; die leveren de chemische energie die de myofibrillen nodig hebben om zich samen te trekken.
Spiercellen bevatten dus veel onderdeeltjes die zwaarder zijn dan die in vetcellen. Daarom weegt een vierkante centimeter spierweefsel 1,06 gram en hetzelfde volume vetweefsel 0,9 gram
Ter info
Maar om terug te komen op je vraag. Wij hebben een weegschaal met vetmeting. Deze is natuurlijk niet 100% nauwkeurig, maar door deze te gebruiken krijg je meer informatie dan alleen je gewicht. En meten van je taille e.d. geeft ook een reeeler beeld dan alleen je gewicht.
Hormonen (de pril en mirena) kan ervoor zorgen dat je meer vocht vasthoudt dus dat je gewicht toeneemt.
Leuk om die info te lezen over spieren en vet…ik ben dan wel levensmiddelentechnoloog (alleen niet meer werkzaam)…maar het is even een opfriscursus) :lol:
Ik ga idd aan de slag met meten, maar dat doe ik morgenvroeg, ik weeg me ook s ochtends. Van die hormonen zou eigenlijk alleen positief moeten zijn denk ik, want ik kom van de pil af, dus veel meer hromonen dan de mirena, dus ik had in dat opzicht geen problemen verwacht :think:
Ten eerste heb ik wel vaker verhalen gehoord van vrouwen met een Mirena die moeite hebben om af te vallen. Dit zou best wel de reden kunnen zijn dat het niet zo snel gaat.
Op zich zou 1 kilo per 4 a 6 weken wel haalbaar moeten zijn. Wat neem je als broodbeleg als ik vragen mag?
Ten tweede een stukje over glucose-fructosestroop:
Gewichtstoename door glucose-fructosestroop
De zoetstof glucose-fructosestroop, ook bekend als glucose- fructose siroop of HFCS, wordt in verschillende producten gebruikt. Frisdranken, koekjes, chips, snoep en ijs zitten er vol mee.
In de jaren tachtig begon de Verenigde Staten en Canada de maissiroop (glucose fructose stroop) te verwerken in producten. De reden hiervan: het was vele malen goedkoper dan rietsuiker. Vooral de voedingsindustrie is er dol op.
Voordelen glucose-fructosestroop
Naast de goedkopere prijs kent de stof nog meer voordelen. De stof behoudt langer een zoete smaak, de producten met de stof zijn langer houdbaar en de stof is makkelijk te mengen met andere vloeistoffen. Reden genoeg voor de voedingsindustrie om de stof te verwerken in onder andere frisdranken, ijs, gebak, brood en koekjes.
Nadelen glucose-fructosestroop
Ondanks dat het product volgens verschillende wetenschappers veilig is, blijkt uit onderzoek dat de glucose-fructosestroop (HFCS) een grote bijdrage levert aan gewichtstoename. Verschillende wetenschappers zijn ervan overtuigd dat het product een dikmaker is. Tevens kan de stof volgens onderzoekers hoge concentraties kwik bevatten. Dit kan een groot gevaar zijn voor onze gezondheid.
Onderzoek glucose-fructosestroop
Uit een onderzoek van de Princeton Universiteit blijkt dat glucose-fructosestroop met een hoog fructosegehalte zorgt voor een opmerkelijke gewichtstoename. Een experiment met ratten heeft dit aangetoond. De ratten die de stof kregen toegediend ontwikkelden meer gewicht dan de ratten die tafelsuiker kregen. Dit terwijl de calorie-inname gelijk was. Ander onderzoek toont aan dat glucose-fructosestroop geen verzadigd gevoel geeft. Dit in tegenstelling tot gewone tafelsuiker. We worden er niet snel misselijk van, dus we eten er meer van. Het gevolg: een gewichtstoename.
Afvallen
Om op gewicht te blijven of net de laatste kilo’s kwijt te raken is het belangrijk om producten met HFCS te vermijden of te beperken. Er zijn tegenwoordig op de markt onder andere HFCS-vrije frisdranken verkrijgbaar. In bijna alle soorten koek (ook eierkoek en ontbijtkoek/peperkoek) zit glucose-fructosestroop verwerkt. Een eierkoek en peperkoek is dus eigenlijk niet zo verantwoord als de meeste mensen denken.
een kilo spieren weegt nog steeds evenveel als een kilo spieren.
per kubieke cm wegen spieren meer, maar als je bedenkt dat spieren zelf ook weer meer vet verbranden zou je niet met een goed dieet en goede beweging aan komen zonder het resultaat te zien in hoe je kleding zit.
Hormoonwisselingen zorgen vaak voor gewichtstoename, bij mij in elk geval wel. Het maakt niet uit of je extra hormonen krijgt of er juist mee stopt. Het gaat om de wisselingen, niet om de hoeveelheid.