spoedje ! Stoppen of doorgaan....?

Sinds een week geef ik bv . In het begin leek het goed te gaan ,maar naarmate de week vordert lijkt het toch niet super te gaan.



Onze dochter viel meer af dan de bedoeling was dus gaven we haar fv bij. Nu liep ze over dus ben ik daar gelijk mee gestopt.



Vandaag bleek ze spruw te hebben en pakt ze de borst niet meer.

Wat ik me ook wel kan voorstellen, want ze heeft natuurlijk pijn…



Ze krijgt nu medicijnen en ik weet niet wat ik moet doen.



Ik heb flink zitten huilen ( en doe dat nog als ik er aan denk ) maar ik heb het idee dat ik moet stoppen.





Ze drinkt niet aan de borst omdat dat zeer doet, kolven werkt voor geen meter en duurt zo ontzettend lang.





Ik geef nu dus bv, dan kolf ik nog na, geef dat in de fles .



Ik ben alleen nog maar bezig met die bv.



Ik heb hier nog 3 kinderen rondlopen .



Ik heb haar net een fles kv gegeven , maar ook die drinkt ze niet leeg …



maar ik word echt heel verdrietig bij het idee om op te geven.



Wie heeft er raad/tips/adviezen???



Ik weet het niet meer…

Ik zou zelf proberen nog een paar dagen door te zetten! Het is nu weekend, is je man/vriend thuis? Kan hij je wat ontlasten?

Met de medicatie verbetert de spruw als het goed is gauw en zal de pijn verminderen. Ik zou regelmatig de borst blijven aanbieden zodat ze zo gauw mogelijk weer live drinkt, dat scheelt je veel werk.



Ik moet zeggen, de eerste maanden bv vond ik best een klus, maar ook zeer de moeite waard. Borstvoeding is gewoon heel goede voeding, en als het eenmaal goed loopt en afgestemd is, is het heerlijk makkelijk.



En dan nog: mocht je toch besluiten te stoppen: elke druppel, slok bv is heel waardevol, je hebt haar die hele week al zoiets goeds gegeven, het zou zo mooi zijn als je daar nog meer van kan geven, maar je mag ook gewoon blij zijn met elke voeding die je hebt gegeven.



Sterkte, ik hoop dat het heel gauw verbeterd en je dan weer met meer plezier bv kunt geven!

Bel aan lactatiekundige ?

Ik sluit me aan bij Mereltje, ze is er nog maar net dus helemaal logisch dat de bv nog niet vlekkeloos verloopt.



Behandel je jezelf ook voor de spruw? Dat is wel belangrijk, anders besmet jij haar weer, zij jou enz. Dan geneest het dus niet.



Verder zou ik proberen om haar gewoon de borst aan te bieden zovaak ze maar wil, geen kv meer, niet meer afkolven en in een flesje geven… Het kolven kost jou alleen maar energie voor een minimale opbrengst, uit een flesje drinken kan bij zo’n kleintje zorgen voor tepelspeenverwarring en is voor haar ook vermoeiender… Als je haar zo vaak ze wil laat drinken komt jouw productie ook het snelst helemaal goed.



Succes!

Fles en borst zijn beide pijnlijk qua drinken? De meds hebben even tijd nodig voor ze werken. En de pijnassociatie met de borst blijft wanneer je niet beide blijft aanbieden en de pijn gaat over waarbij ze dan enkel fles zou krijgen. Dan heb je kans dat ze dus je borst blijft weigeren ondanks dat de pijn weg is.

Hier gezegend dat spruw (nog) niet is voorgekomen, enkel kloofjes maar ow wat heb ik ook op het punt gestaan de brui eraan te geven. Het aanleggen was pure horror van de pijn. Zelfs mijn man stond op het punt naar de winkel te gaan voor flessen voeding. Tot ik ergens las dat met de juiste aanpak je ongeveer een dag of 2/3 nodig hebt om van de pijn af te komen. Wat ik hierboven lees gaat het met spruw in ongeveer hetzelfde tempo. Achteraf lijkt het kort, als je er midden in zit…is iedere minuut te lang! Maar wat Mereltje ook al aangeeft Het is investeren voor later. Nu kan ik ook weer zeggen dat zoals ik BV geef het iets is voor ‘luie moeders’ want ik hoef nooit ergens aan te denken! Geen voedingen mee te nemen, geen warm water voor onderweg, geen gesteriliseer (ha gewoon douchen das geen straf das luxe :angel: ) en gehannes met flesjes. Een tijdje terug stonden we met autopech. Toen bedacht ik me weer; verrek als ik nu afhankelijk was van flesvoeding was ik waarschijnlijk in de stress geraakt. Nu was ik blij dat ik samen met kindlief in de auto zat en ik dus altijd melk bij de hand heb. En echt ik kan ook weer genieten van die momentjes samen. Ik weet het is vreselijk doorbijten en soms zelfs letterlijk want je hebt je tanden op elkaar staan bij het aanleggen, maar het is voor je beeb niet minder vervelend of je nu aanlegt met spruw wat pijn doet of een flesje geeft met spruw wat ook pijn doet. :hug:

Kijk waar je grens ligt; geef jezelf x dagen de tijd waarbij je weet dat het ellendig is en doorbijten. Gaat het niet dan gaat het niet, maar ik weet nog van mezelf met de kloofjes dat ik al zoooo blij was dat het na verloop van ong 24/30 uur echt minder pijnlijk werd dat ik toen al wist dat ik de laatste beetjes met pijn ook door kon komen omdat het ‘eind in zicht was’. Je weet dat je paracetamol mag nemen? Dat heeft mij echt ongelofelijk geholpen! Ik nam ze ong een half uurtje voor een voeding en dat maakte een wereld van verschil!

Onderschat Spruw niet (ik heb er nog steeds last van en ik geef al bijna 9 maand GEEN bv) en blijf smeren. Geen idee wat je gekregen heb voor medicijnen?



Ik heb ongeveer 3 maanden bv gegeven toen overgegaan op geitenmelkbabyvoeding.



Je moet het echt zelf bepalen. En misschien toch een lactatiekundige inschakelen?

ik heb nystine ofzoiets gekregen, alleen voor haar want aan mijn tepels was niets te zien.

Ik heb zelf ook geen pijn ( ja in mijn moederhart :cry: )



over de verwarring: ze hapt normaal heel goed aan, of het nu in een flesje is zodat haar broers kunnen voeden of gewoon bv , ze pakt gewoon goed hoor.



Maar als zij 25 x aanhapt en steeds weer loslaat krijgt ze toch ook niets binnen?



Ik heb net gekolfd en in een flesje gegeven , maar dan is het maar 30 cc…ze zou er met kv 70 mogen …

Kolf je al om de 2 uur? Wat ik deed toen we last van spruw hadden was om de 2 uur aanleggen en daarna kolven. Kwam ze na een uur weer, gewoon weer aanleggen. Je geeft nog maar 1 week bv. Het is nog op gang aan het komen!



Succes hoor!

Nystatine bedoel je denk ik. Deze werkt vaak niet afdoende! Als je morgen of overmorgen geen duidelijke verbetering ziet zou ik echt actie ondernemen…

SPruw kan zo onwijs pijnlijk zijn en dat heeft natuurlijk ook zn weerslag op je productie.



Voor jezelf zou ik bij de drogist gewoon even een tube Daktarincreme kopen> Deze smeer je op je tepels na het voeden en doodt de bacterieen. Ook al voel je nu (nog…) niets, je dochter kan jou bij elke voeding weer besmetten en jij haar.

Bijzonder, ik weet niet beter (en heb dus nooit spruw gehad) dan dat je bij BV altijd BEIDE behandeld moet worden. Dus moeder en kind omdat je anders elkaar blijft besmetten.

Geen verbetering dan idd weer terug naar de HA, als dat niet helpt een LK inschakelen. Juist als ze steeds weer loslaat dan heb je nog amper een TSR gehad dus idd dan krijgt ze weinig binnen. :hug:

ik heb een consult gehad met een LK.



Mede omdat mijn productie niet meer word , de spruw, het afvallen van onze dochter heb ik toch met pijn in mijn hart besloten over te stappen op fv.



De lk zei dat ik echt alles heb gedaan wat ik kan doen, maar er gewoon niet meer van kan maken.





Ik heb ook nog drie kinderen rondlopen hier die er echt onder 'lijden '.

Ik ben alleen maar bezig met kolven,voeden,kolven,voeden enz.



ik heb dus vandaag ( op vanochtend na ) geen bv meer gegeven en net toch gekolfd om te kijken hoe of wat.



Opbrengst uit beide borsten : 50 cc :?



Hoe verdrietig ik er ook om ben, ik kan in ieder geval zeggen dat ik er alles voor heb geprobeerd . :cry:

Na een week 50 cc vind ik anders doodnormaal en zeker niet weinig hoor…

De eerste dagen kolfde ik alleen enkele druppels, werd langzaamaan iets meer.

En wat denk je dat een baby nodig heeft ? :wink: Dat je ‘maar’ 50 cc kolft zegt toch weinig over dat het te weinig voor je kindje zou zijn ? Veel kindjes van een paar dagen oud drinken echt geen 50 cc borstvoeding weg in 1 keer. Daarbij kolf je altijd minder dan wat je kindje wegdrinkt uit de borst, het is toch een wat andere techniek en niet zo efficient als een babymondje.



Jammer dat je stopt. Je borstvoeding moet nog op gang komen, 50 cc vind ik echt niet weinig en lijkt me eerder doodnormaal. Daarbij zeg je nog maar 1 dag terug dat je kindje spruw heeft, en dan na 1 dag al stoppen met BV ? Medicijnen hebben ook even inwerktijd nodig (en wie weet heb je wel medicijnen die niet zo goed aanslaan, maar ook dan heb je meerdere mogelijkheden), en zeker als je je eigen tepels ook niet insmeert vind ik het niet gek dat het nog niet perse over/beter is na 1 dagje. Spruw kan je zelf ook hebben zonder zelf iets te merken perse, zeker als je kindje het al wel heeft.

Eerlijk gezegd denk ik niet dat je na een week echt al objectief kan zeggen dat je ‘dus’ te weinig heb, wil je het echt een kans geven zal je het denk ik toch 2 maanden moeten geven.

He wat jammer joh! Ik moet me wel aansluiten bij Selana hoor…

Je bent net bevallen, natuurlijk hebben je andere drie minder aandacht van mama… Maar ik neem aan dat je nog niet alleen bent met ze heel de tijd…



Ik vind het eerlijk gezegd ook erg raar van die lk… Na een week 50cc kolven is hartstikke veel!! En je spruw heb je niet goed behandeld, dus niet gek dat je daar nog last van hebt… Dat je prodcutie niet meer wordt komt ook doordat je fv bijgeeft… Haar buikje is gevuld dus moeite doen aan de borst, waarom zou ze?

de spruw en de opbrengst staan even los van elkaar hoor.



Maar door de spruw dacht ik dat ik 'moest 'stoppen.



en die 50 cc is na een hele dag geen druppel bv gegeven of gekolfd te hebben



de LK is er 1 van het kraambureau zelf. Ik neem aan dat een lk me geen loos advies geeft en me 'zomaar ’ laat stoppen…toch…?

Ooh wacht even… Datis ws een lactatieDESkundige, dus niet een die de goede opleiding heeft gehad. Kraambureau’s werken vaak met deze minder goed opgeleide mensen, zo mag je je altijd noemen, zij hebben vaak een cursus gehad en thats it… Een goede is een lactatiekundige ibclc (dit laatste is beschermd en wil dus zeggen dat ze de goede opleiding heeft gehad).



Dat je opbrengst zo weinig (ik vind het echt niet weinig!) is na een dag niet voeden en kolven is niet gek. Je lijf krijgt de boodschap dat er geen voeding nodig is… Kolven en bij voorkeur voeden , voeden voeden, zodat je lichaam het signaal krijgt dat er te weinig voeding is.

Je hoeft niet te stoppen door de spruw, deze moet je hoe dan ook goed behandelen, dus zowel jij als de baby. Ook als je stopt zal je moeten behandelen.

Ik lees dat je eigenlijk wel wilt voeden, dus zet dan nog even door…! Het is echt een kwestie van vraag en aanbod, zodat je productie omhoog gaat (nachtvoedingen zijn extra goed, dus vannacht lekker aan de borst wanneer ze maar wil). En de spruw behandelen zowel bij jou als haar!

Meis niemand zal je zomaar laten stoppen. Maar iedere LK laat de beslissing aan de moeder hoor. Jij bent de enige die dat besluit kan nemen (en mag nemen overigens!). De LK kan je enkel ondersteunen als je WEL door wilt gaan. Ze hebben bergen met tips voor het geven van BV niet heel veel mbt het stoppen. Spruw is geen automatisch einde van de BV. Dat zou niet best zijn want dan waren vele moeders ook gestopt. Spruw betekend een goed beleid om het zsm de deur uit te werken. Tepels smeren, kindjes mondje smeren en heeeel strikte hygiene regels. Zeker indien je af en toe kolft en via het flesje geeft. De kolf zitten nl OOK spruw bacterien in die je moet bestrijden. Dus eigenlijk na iedere keer kolven; steriliseren. Flesje gebruikt? Steriliseren. Ook wanneer je idd volledig overgaat op FV. Je meisje blijft zichzelf besmetten als je de spenen niet uitkookt. En spruw wanneer je al een tijdje BV zou geven en een melkvoorraadje zou willen maken betekend; geen voorraad aanleggen. Gekolfde melk MOET je dan direct geven, niet bewaren en vooral niet invriezen. Melk over? Wegmieteren want het is ‘besmette’ melk.

Het is dus echt geen must om te stoppen. De vraag is enkel, heb je genoeg support in je directe omgeving om je te helpen in huis en met de kids om je de kans te geven de nu extra benodigde tijd te investeren in het opstarten. Moet je alles idd helemaal alleen doen, is er niemand die wat taken van je kan overnemen (koken, wassen, huishouden en de kids op een leuke manier bezighouden) dan kan ik me helemaal voorstellen dat je handen en ogen en tijd tekort komt.

Je hebt nu in de beginperiode enkel met FV als ‘bonus’ de extra tijd die je nodig hebt voor het kolven. Ook voor het maken van flesjes en het steriliseren heb je nu echt extra tijd nodig door de spruw. Kun je die ‘bonustijd’ krijgen? Een goeie vriendin in je directe omgeving die boodschappen voor je wil doen? Misschien een paar maaltijden wil koken? De was voor je wil draaien? Alle extra tijd die je nu kwijt bent aan het opstarten van de BV en de behandeling van de spruw die helaas tegelijk loopt nu win je later terug in het niet hoeven maken van voedingen.

Voor mij, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk heeft BV maar 1 nadeel…de nachtvoedingen kan ik niet delen. Ik zou best mijn man kunnen uitleggen waar hij kindlief neer moet leggen zodat hij zichzelf kan aanleggen maar ik word er toch wel wakker door. :wink: Voor de rest, kan ik alleen maar zeggen dat het echt heerlijk is dat ik niets hoef te steriliseren (ook niet mocht er hier onverhoopt alsnog in de nabije toekomst spruw uitbreekt), en nergens mee hoef te slepen behalve luiers en kleding.

De keuze is aan jou, maar de keuze is wel definitief dat is het allermoeilijkste eraan. Als je de keuze maakt is het allerbelangrijkste dat je er niet later met spijt op terugkijkt. :thumbup:

Jullie hebben me toch aan het twijfelen gebracht…

ik hecht echt waarde aan advies van ervaringsdeskundigen.



Dus ik wil jullie bedanken :smiley:



Vannacht begon onze dochter te huilen en ik begon spontaan te lekken ! Ik heb haar dan toch maar aangelegd en het liep er gewoon uit…ze verslikte zich en spuugde later wat uit.



vanochtend met de kraam weer aangelegd en die had ook zoiets van : nou dat loopt ineens goed.



Zou ik onbewust teveel gefocust geweest zijn op het slagen van de bv dat ik het tegenhield?



Misschien slaat het nergens op maar ik had echt het idee dat nu ik het losliet , de boel ineens wel ging lopen.



Ik heb nadat ze heel goed gedronken had en ze verzadigd in slaap viel nog nagekolfd.



Opbrengst :

85 cc

:mrgreen: :mrgreen:



Heb de huisarts gebeld voor mezelf te behandelen dus ook dat gaan we doen en ik ga er toch gewoon voor !



Mijn man is de komende 2 weken ook nog thuis dus ik heb mijn handen wel even vrij om flink te investeren.



het voelt gewoon niet goed om op te geven.

Super zeg :dance: het gaat je vast lukken! Lekker vaak aanleggen, zovaak ze maar wil en loop je nou weer ergens tegenaan gewoon hier vragen of even de Vbn of lll bellen :slight_smile:

Superrr! Niet teveel kijken naar je kolfopbrengst, wat je kolft is meegenomen je meisje is verzadigt gaan slapen dat is echt heerlijk en fijn dat je HA ook voor jou wat voorschrijft. Jullie komen er wel, de komende twee weken heb je extra handen, en ook nog eens heel vertrouwde handen. :thumbup:

Enneuh geniet ook van je succesmomenten. :inlove:

en vandaag zijn mijn borsten weer in staking gegaan geloof ik :?



geen druppel meer te bekennen…



Gisteren steeds aangelegd maar niets. Arm schaap blijft huilen.



ik heb ook geen volle borsten terwijl ze eerst op ‘klappen’ stonden…



Ik word er aardig moedeloos van zo zeg :cry: