spoedje ! Stoppen of doorgaan....?

Je bent door de stuwing heen! Echt waar dus het is heel normaal dat ze niet meer op klappen staan. Als je het niet vertrouwd en dat kan ik me helemaal voorstellen met alles waar je tegenaan loopt, zorg dat er een LK komt meekijken. Het is soms zo lastig om zelf te zien (en horen) of je kleintje wel effectief drinkt en of er iets beter kan of anders. Misschien lukt het drinken haar niet goed genoeg en bij extreme stuwing is het voor haar makkelijker (euhm niet heel raar als het al bijna als vanzelf eruit stroomt natuurlijk), heeft ze wat last van de medicatie (sommige kindjes kunnen daar wat misselijk van worden dus mss huilt ze niet eens perse vanwege honger maar is er iets anders) en maak je je qua voeding onnodig zorgen.

Er zijn zoveel dingen die (kunnen) meespelen een professioneel oog dat letterlijk met je meekijkt kan echt heel erg helpen. Bij het kolven ook ineens geen productie meer? Geen toeschietreflex?

Gisteren heb je gezien dat je borsten het kunnen, houdt daar vertrouwen in. :-*

ik ben echt ontzettend onzeker . Mijn borsten doen ook pijn ( vast van de spruw ) en het aanleggen doet echt zeer.



Ik ben echt geneigd te zeggen : laat ook maar, ik pak de fles !



Het is zonde, ja dat weet ik, maar het is zo vermoeiend die onzekerheid enzo.



En eerlijk is eerlijk…een consult bij een LK vind ik echt belachelijk duur gewoon !

( 20 euro telefonisch eerst en dan 100 euro bezoek )

LK wordt toch vergoed? :think: althans dat was hier wel (niet nodig gehad, maar toch…)

Bel eerst je verzekering, heel veel vergoeden het nl! Als zij niet vergoeden, bel de VK die is tot 10 dagen na de bevalling ‘verantwoordelijk’ voor de voeding van de baby dus wellicht dat het bij hen op de rekening terecht kan komen. Het is zo’n onwijze investering want die 100 euro voor het consult heb je er in een maand of 2 weer uit voor het niet hoeven kopen van voeding.

BV IS een stuk onzekerheid. Daarom ook dat iedereen zegt dat de eerste maand (soms korter gelukkig!) investeren is. Je leert je baby kennen, je leert je borsten kennen, je leert te kijken naar je kind in de ‘BV’ zin (tevreden, alert, geplast en gepoept) om na te gaan of het een beetje loopt.

Spruw gooit al zo ontzettend roet in het eten dat het lastiger opstarten is.

Vermoeid geloof me, dat is een combinatie nu ook van alles bij elkaar opgeteld. Bevallen is verrekte hard werken (en de eerste dagen draai je op de adrenaline), de hormonen spelen mee, het op gang brengen van de BV speelt mee, je onzekerheid is ellendig, een ontevreden baby ongeacht de oorzaak is extra vermoeiend. Het enige dat ik je kan vertellen is; het kan en wordt allemaal beter en opgelost zelfs! Spruw houdt je niet eeuwig met goed beleid (en dat is stap 1 dat beleid heb je!!). Het bijkomen van de bevalling…je kent het, hebt het eerder gedaan dus jij weet het beste welk stuk vermoeidheid daardoor komt en ook wanneer dat afneemt. :thumbup: Hormonsters…euhm zijn we daar ooit helemaal van verlost? We leren ermee leven. :angel:

Op gang brengen van de BV. De stuwing ben je al voorbij! Zonder borstontsteking dus weer een gewonnen stap! De rest is een pure investering in tijd, aandacht, rust en regelmaat. De rust vinden om in je bed te liggen een paar uur per dag en aan te leggen en als je wilt te kolven. Hoe dichterbij je baby, hoe sneller het op gang komt (dat was ook iets met hormonen… :angel: ).

Je onzekerheid; die kan weggenomen worden, daar groei je ook in. Ook FV heb je een soort ‘beleid’ bij nodig natuurlijk. Hoeveel schepjes, drinkt ze wel alles? Krijgt ze wel genoeg? Totale zekerheid krijg je nooit natuurlijk. Wel kun je idd kijken naar je kind. Nu is ze nog ontevreden (dat maakt je extra vermoeid en je wordt er niet stabieler van na een bevalling) maar ze wordt wel tevreden en gaat rustig slapen en vind een ritme en regelmaat voor het volgende sprongetje komt en ze alles weer door de war schopt. :wink:

Klinkt stom, maar pak de concrete stappen die je kunt maken aan. De LK heeft een onwijze opleiding achter de rug daarom zijn de consultkosten vaak zo hoog. Daarbij zit daar natuurlijk reisgeld ed allemaal bij in! Zonder fysiek bij je te komen kijken is maar het halve werk gedaan. Vervolgconsulten (telefonisch als alles goed verloopt of evt zelfs weer een bezoekje indien nodig) zitten heeeeel vaak bij die eerste rekening in! En de kans is groot dat er voor jou dus helemaal geen rekening is. Ga dat na voor je jezelf onnodig druk maakt over de consultkosten.

Daar waar je ‘de macht’ hebt, pak hem want daar voel je jezelf snel sterker door. :thumbup: Zet jezelf wat doelen, de BV is prioriteit 1 maar dat betekend niet dat je niets anders wilt (wat je mss ook nog wat dwars zit in je hoofd? Je had je mss je kraamtijd wat anders voorgesteld en meer samen met de rest van de kids ed. stel je plan bij; neem je bv voor dat je ongeacht hoe of wat je vrijdag bv in de middag aan de wandel gaat met de kinderwagen en de kids. :-* Zoiets relatief kleins kan je zooo goed doen en hoe beter jij in je vel zit hoe beter alles eigenlijk loopt) of kunt doen. Pak een bad of uitgebreide douche en doe even iets helemaal voor jezelf waarna je je weer met meer rust in je bed kunt neerleggen.

Griebels het is een heel lang stuk geworden, maar ik voel zo met je mee want ook ondanks dat het hier (nu) allemaal soepel verloopt denk ik dat bijna iedere moeder, ongeacht of ze nu BV of FV geeft tegen je wanhoop heeft aangehikt, de onzekerheid of het allemaal wel goed gaat. Ondertussen schreeuwt zo ongeveer al je kraambezoek dat je vooral lekker MOET genieten…je MOET niets behalve ademhalen. En niet in paniek raken. :-*

Het raakt me echt hoe je motiveert. :-*



Ik had haar de fles gegeven en ik heb het idee dat ze het daar zoveel beter op doet.



Ze slaapt lekker rustig, huilt niet, niks. Gewoon een tevreden kind, die heerlijk heeft geslapen en die ik wakker moet maken om te eten



met de bv is ze aan het huilen, mopperen, onrustig , om het uur gillen en hazenslaapjes.



Daardoor twijfel ik ook zo , want de fles lijkt beter te ‘werken’ dan de bv…



Maar beiden doen is ook geen optie…toch ?

dan is het en-en en niet of-of, snap je?



Ik ken mezelf ook helemaal niet zo, zo onzeker.

Combineren is lastig, maar kan wel.

Ik denk dat het gewoon even wennen is en je productie wat omhoog moet, want ook met bv kunnen kindjes natuurlijk gewoon lekker tevreden zijn :smiley:

Wel is het zo dat fv elke drie uur ofzo gegeven wordt en er zat bv kindjes zijn die de eerste tijd vaker drinken. Bv is lichter verteerbaar en ze drinken gewoon zoveel ze willen En dat zijn kleine beetjes :slight_smile:



En ook hier; ik heb nu de vierde aan de borst maar de eerste zes weken waren vreselijk! Ik heb echt zitten janken en vloeken waarom het nou niet wilde en zo’n zeer deed… En voor het eerst ook op het punt gestaan om het maar op te geven (bij de anderen ging het stukken soepeler…). Maar nu drinkt hij dus alweer 14 mnd :inlove:

Jee wat lastig meis… Hier ook twijfels gehad bij nr1 en nr2 en bij nr. 3 heb ik besloten gewoon ervoor te gaan. Met wat wikken en wegen en af en toe weinig aankomen ( maar vooral vertrouwen in mezelf en mn voeding te hebben!) heeft hij uiteindelijk ruim 7 maanden voeding gehad, incl kolven op werk enz.



Fles combineren met borstvoeding zo kort na de bevalling is erg lastig op gang te krijgen, je borstvoeding is nog niet goed op gang en zal niet volledig op gang komen of zelfs stoppen als je je kindje niet consequent blijft voeden. We zijn op een gegeven moment wel gaan combineren, maar toen was Thijs al ruim 3 maanden en toen kreeg hij af en toe 1 flesje en ik kolfde alsnog af op dat moment. Toen ik op 3 voedingen overging rond 7 maanden werd het meteen minder en op een gegeven moment was het gewoon over.



Volg je hart, het is lastig met nog meer kindjes thuis, maar BV is wel goed voor een kindje en bovendien gratis :wink:



Maar stress is ook niet goed voor jou en niet goed voor de BV dus dat is ook geen oplossing

Weet je, een fles is voor babies ‘makkelijk’. BV is verrekte hard werken voor ze. Het is wel idd lekker licht verteerbaar wat geen garantie overigens is voor geen krampjes. :shifty: Maar ook de curves bv voor groei zijn niet afgestemd op BV want het kan zijn dat sommige kindjes de eerste 48 uur echt amper een druppel binnenkrijgen, daarna komt het langzaam op gang dus dan lopen ze een ‘achterstand’ in groei op. Vaak is dan eigenlijk het kwaad al geschied. Door alle onzekerheid die niemand kan wegnemen (zelfs sommige kraamverzorgsters kunnen dat blijkbaar niet helaas) is het stoppen dichterbij dan het doorgaan. Hier heb ik er ‘maar’ 2 gevoed maar echt wat ik bij Floris meemaakte. Brrrrr kloofjes, stuwing, ik dacht dat ik gek werd. :oops: Bij Casper was het hoppa geboren, drinken, beetje stuwing die hij relatief makkelijk kon wegdrinken dus allemaal appeltje eitje. En nog heb ik weinig te klagen hoor want hij groeit goed hij volgt zo ongeveer de ‘flescurve’ ook het 4 maanden dipje zo kenmerkend vaak voor BV slaan we hier over.

Fles en borst mixen is wat de dames al aangeven eigenlijk pas handig wanneer er een regelmaat is. Wanneer je weet, ok nu gaat er een fles in dan ga ik nu kolven en zit er toch ong evenveel uren tussen voedingen. Tijdens het op gang komen is het echt minder aan te raden omdat je borsten dus nog moeten wennen aan de nieuwe situatie. Alle flessen (behalve gekolfde melk) brengen het BV systeem door de war. Fles of borst zijn geen van beide garanties voor tevreden kindjes. :wink: Het enige dat ik je wel kan zeggen puur vanuit mezelf is dat ik het wel veeeeeel makkelijker vind nu. Ik geniet echt weer van het BV geven. En ja ik heb ondertussen een tevreden baby. En het allermooiste vind ik het feit dat ik behalve het zwanger zijn en bevallen ik ook nog eens mijn kind met mijn eigen lijf kan laten groeien. :inlove:

En ja ook hier was het opstarten lastig. Ik heb welliswaar maar 1 kindje erbij maar geloof me op de 4e of 5e kraamdag wilde die toch wel heeeeeel erg graag dat mama hem naar de PSZ bracht en weer haalde. :o Vanaf dat moment heb ik dat maar weer opgepakt (gelukkig kon dat lichamelijk gezien ook). De BV heeft er niet onder geleden gelukkig omdat ik me lichamelijk goed voelde. Maar het was wel, baby huilt, luier tjek, honger tjek. En meestal was het wel honger of dorst dus aanleggen was voor mij vaker dan dat ik zelf aan een beker drinken toe kwam. :oops:

Je zei dat je man de komende 2 weken nog 100% voor je klaarstaat. En echt waar, als het over 2 weken niet loopt dan loopt het nooit fatsoenlijk. Misschien een mooie tijd voor jezelf om na te gaan of het kan en lukt? :-*

Moeilijke keuze he? Heb er hier ook voor gestaan. Bij mij liep het zeker ook niet vanzelf de eerste weken maar opgeven wilde ik niet. Ik ben gaan voeden om de 2 uur en dan na een half uur kolven (op advies van de lk). En als zij dan eerder kwam dan die 2 uur, dan voedde ik gewoon weer. En ja, je bent alleen maar bezig met voedden. Dat is helemaal waar. Aan de andere kant, mijn oudste heeft alleen maar fv gehad en moest ook om de 2 uur gevoed omdat ze last had van reflux.



Oh, de jongste heeft na alle opstartproblemen uiteindelijk 14 maanden bv gehad. En dat was het allemaal meer dan waard.