spoedje: gat in de tong

Mijn zoontje van 20 maanden is zonet gestruikeld en heeft nu één groot gat in zijn tong en twee kleine plekjes. Hij was erg overstuur. Ik heb eerst met een nat washandje zoveel mogelijk bloed weggehaald. Daarna heb ik hem koud water laten drinken. Na een minuut of vijf stopte het bloeden. Hij ligt nu in bed te slapen. Ik heb het gevoel, dat hij heel veel bloed heeft binnen gekregen. Tenminste ik zat onder het bloed en hij zat onder het bloed. Nu hoor ik hem steeds in zijn slaap luid “spenen” (speengeluidjes). Mijn gevoel zegt, dat een tong snel geneest. Moet ik advies bij huisarts vragen of niet? Het bloed stroomde echt. :?

Hoi,



advies vragen kan toch nooit geen kwaad :think: het zit je niet lekker anders zou je het niet vragen, :wink:



Betreschap voor je mannetje :hug: :-*

dit is ons ook gebeurd een tijdje terug, Huisarts zal er NIETS aan doen, er IS namelijk niks mee te doen!

Tim zijn tong was echt doormidden zeg maar, ook toen deden ze niks!



Tong geneest vanzelf maar niet littekenloos. Tim heeft een “restsneetje” en ook Vera is een paar weken geleden gevallen en had een flinke snee, is ook niets mee gedaan!



Het smakgeluidje komt door het tongetje en is normaal! Tegen de misselijkheid zou ik veel water aanbieden!



Beterschap en sterkte!

Tja, ik ben heel oplettend nu hij slaapt. Ik heb zelf het gevoel, dat hij straks moet overgeven omdat hij veel bloed heeft binnen gekregen. Maar een tong hechten doen ze niet toch?

Vandaag zit de rotassistente er, dus eigenlijk hoor ik liever jullie advies dan de hare :oops: :oops:

Ik geloof niet dat ik mijn kindje in bed zou leggen wanneer zijn tong beschadigd is. Wat als het weer gaat bloeden en hij ligt plat??



Ik zou toch even de dokter bellen, en een kussen onder het matras leggen dat hij ietsje schuin ligt.



Zacht vlees bloed altijd erg helemaal vermengt met speeksel.



Hoe is het ‘gat’ ontstaan, is hij op iets scherps gevallen?

Wat zal jij geschrokken zijn…geen ervaring hiermee, alleen maar ervaring met gaten in het hoofd :? . Maar voor jou wel een dikke :hug: !

Als hij echt veel bloed heeft ingeslikt, kan het zijn dat hij gaat braken. Dat is een natuurlijke reactie van de maag.

Dus niet schrikken dan :wink:



Als je twijfelt zou je altijd even de ha kunnen bellen. Kijk ook of de tong niet opgezwollen is en hij goed kan ademen.

Tong heelt inderdaad vrij snel, al zou hij er best nog wel even last van houden :hug:

Zou ik wel doen!



Ik geloof ook dat bloed niet geaccepteert word door het lichaam, dus dat zal hij er dan nog wel uitspugen als hij het inderdaad binnen heeft gekregen.



(Dat vertelde mijn kraamverzorgster toen Lucas steeds bloed spuugde na het drinken, ivm mijn tepelkloven).



Maar het klinkt in ieder geval heftig, gat in tong, veel bloed, etc.



Volgens mij geneest een tong ook snel, maar ik zou toch even laten kijken.



Zo had Robin ook ooit een gat in zijn hoofd en dat werd netjes dicht gelijmd.



Succes, en knuffel voor je vent!

Au kleine man, wat heb je nou gedaan? Wat de anderen ook al zeggen, er is niks aan te doen. Inderdaad veel laten drinken zodat het bloed in zijn maag wat verdund. Je kunt daar erg misselijk van worden, bloed in je maag.



Sterkte met je mannetje!

@kaboutertje wrote:

dit is ons ook gebeurd een tijdje terug, Huisarts zal er NIETS aan doen, er IS namelijk niks mee te doen!

Tim zijn tong was echt doormidden zeg maar, ook toen deden ze niks!



Tong geneest vanzelf maar niet littekenloos. Tim heeft een “restsneetje” en ook Vera is een paar weken geleden gevallen en had een flinke snee, is ook niets mee gedaan!



Het smakgeluidje komt door het tongetje en is normaal! Tegen de misselijkheid zou ik veel water aanbieden!



Beterschap en sterkte!




Dank je wel, dan laat ik het zo. Toen ik reageerde, stond jouw reactie er nog niet.

dat het flink gebloed heeft staat buitenkijf, maar bedenk je dat bloed uit de mond nog meer lijkt omdat het nog 'verdund’wordt met speeksel. van het bloed in de maag kan hij misselijk worden, maar kan ook goed meevallen… misselijkheid komt vaak pas bij echt grote hoeveelheden(na een keeloperatie bijvoorbeeld)

@rijstkorrel wrote:

Ik geloof niet dat ik mijn kindje in bed zou leggen wanneer zijn tong beschadigd is. Wat als het weer gaat bloeden en hij ligt plat??



Ik zou toch even de dokter bellen, en een kussen onder het matras leggen dat hij ietsje schuin ligt.



Zacht vlees bloed altijd erg helemaal vermengt met speeksel.



Hoe is het ‘gat’ ontstaan, is hij op iets scherps gevallen?




Vanwege doorlopende verkoudheid staan de poten van het hoofdeinde standaard hoog, dus daarom durf ik het wel aan. Babyfoon staat op 20 cm van me op scherpste stand. Hij was zo enorm moe, dat hij zelf al naar de trap liep

Mijn broer heeft dat vroeger ook gehad. Door te ‘schommelen’ tussen twee

banken viel hij voorover en had een joekel van een gat in zn tong.

Niks aan te doen idd.



Lekker waterijsjes geven :thumbup:



Mijn broer heeft echt jarenlang een dikke bult midden op zn tong gehad,

nu is dat wel weg.

ik ga er vanuit dat hij gewoon zijn tanden door zijn tong is gevallen.

Ik zou ook wel mijn kind in bed leggen hoor, het is geen hele kleine baby, hij is 20 maand!



Het is echt niet zo’n heel groot probleem, het is net als een tand door de lip!



Lekker ijsjes aanbieden en laten drinken! Niet te veel zorgen maken meid :hug:

(ik had het ook al na het trekken/snijden van mijn verstandskiezen. Niet eens zo gek veel bloed verloren, maar toch ontzettend misselijk en bloedbraken :sick: )



Je krijgt volop tips, dus dat moet goedkomen.

Als je jouw kindje goed in de gaten houdt, is het beste wat je kunt doen. Lekker waterijsje laten eten dalijk :wink:

@rijstkorrel wrote:



Hoe is het ‘gat’ ontstaan, is hij op iets scherps gevallen?




O ja, gat is ontstaan door zijn tanden. Onze dreumes loopt vaak met zijn tong uit zijn mond, als hij wat spannends gaat doen. Hij liep naar buiten met een boekje, maar zag de aquabaan van zijn grote broer niet. Ik stond er een meter vanaf, maar kon niets doen.

@Fleur wrote:

Au kleine man, wat heb je nou gedaan? Wat de anderen ook al zeggen, er is niks aan te doen. Inderdaad veel laten drinken zodat het bloed in zijn maag wat verdund. Je kunt daar erg misselijk van worden, bloed in je maag.



Sterkte met je mannetje!




Dank je wel. Ik wilde je bellen, maar dat hoeft nu dus niet meer :wink:

@Kroes wrote:



Lekker waterijsjes geven :thumbup:


Goede tip, doe ik straks als hij wakker wordt. Ze liggen in de diepvries.

@kaboutertje wrote:

dit is ons ook gebeurd een tijdje terug, Huisarts zal er NIETS aan doen, er IS namelijk niks mee te doen!

Tim zijn tong was echt doormidden zeg maar, ook toen deden ze niks!



Tong geneest vanzelf maar niet littekenloos. Tim heeft een “restsneetje” en ook Vera is een paar weken geleden gevallen en had een flinke snee, is ook niets mee gedaan!




Hier precies hetzelfde advies van de ha gehad.
Sam was nog geen 9 maand geloof ik en presteerde het om met zijn 1e voortand via de badrand zijn tong te doorboren :roll:
Bij Sam zie je ook een klein litteken, een soort bobbeltje.

Sterkte met je kleine man :hug:

Hij zit nu op schoot met waterijsje.

Knuffel, beddengoed etc. alles weer met bloedvegen :?