spoed, kinderen en brie?

ben bezig lekkere lasagne klaar te maken, wil ik brie toevoegen, maar begin te twijfelen :think: :oops:



Mogen kinderen eigenlijk wel brie?



Thanx

Volgens mij wel hoor, de ‘Nederlandse brie’ wordt niet van rauwe melk gemaakt. Of ze het lusten is een tweede :wink:

Ja hoor, tenzij er specifiek op staat dat het van rauwe melk is gemaakt, dan zou ik het niet doen.



Recept???

Ik heb twee kaaskoppen, dus brie is hier geen probleem. Emma eet zelfs oude leidse en dat vind ik zelf niet te hachelen :mrgreen:

ooh gelukkig, stom he, normaal doe ik het er zo bij door, maar nu :lol:



Recept;

Gewoon alles wat je lekker vind er door doen, wij doen het wel altijd met gehakt, ipv bijv ham…

Hier mn veel verse groenten (oosters pakket), verse champ, tomaat als extra!

en dan als top ivm gesmolten kaas wou ik nu brie doen :drool:



Meestal maak ik er dan ook nog een salade dressing van tomaat en komkommer bij, lekker fris en gezond :dance:

@Elka wrote:

Ik heb twee kaaskoppen, dus brie is hier geen probleem. Emma eet zelfs oude leidse en dat vind ik zelf niet te hachelen :mrgreen:




Hier net zo, gaat erin als KAAS :lol:

Brie over de lasagne klinkt heeeel erg lekker :drool:

Ga ik volgende week gelijk doen :thumbup:

Sebastiaan is gelukkig ook dol op kaas. Zelfs een toastje danish blue vindt 'ie lekker :inlove:

hier ook twee kaaskoppen ze vragen danook altijd bij de kaasboer voor een stukje… (mag van mij niet)



Celes

Lekker van genieten ! Het klinkt lekker overigens :drool:

Waarom zouden kinderen geen van rauwemelk gemaakte kaas mogen??? Is toch alleen voor zwangeren??? Kids beginnen juist met smeerleverworst en dat staat ook op die “verboden” lijst. Daarbij zijn alle voorverpakte kazen die je in de supermarkt haalt in Nederland in orde.



Kinderen eten wat zij gewoon gewend zijn, hier is dat van rauwe haring tot olijven gevuld of niet etc.



tot een bepaalde leeftijd en dan begint het pitzen :oops:



Groetjes, Petri

@petri wrote:

Waarom zouden kinderen geen van rauwemelk gemaakte kaas mogen??? Is toch alleen voor zwangeren???



Groetjes, Petri




Kleine kinderen mogen ook nog geen rauw vlees dus ik denk dat rauwmelkse kaas om dezelfde reden nog geen goed idee is :slight_smile:

Rauwe kaas? Gewoon geven wat maakt het uit? nou ja zolang het maar vers en fris is… in Frankrijk eten kleintjes vanaf 6 maand een stuk kaas na het eten (brie, camembert, geitenkaas, blauwe kaas - en gesteriliseerd en/of rauw). En smullen dat ze doen :thumbup:

@Mellie wrote:

@petri wrote:
Waarom zouden kinderen geen van rauwemelk gemaakte kaas mogen??? Is toch alleen voor zwangeren???



Groetjes, Petri




Kleine kinderen mogen ook nog geen rauw vlees dus ik denk dat rauwmelkse kaas om dezelfde reden nog geen goed idee is :slight_smile:




Vanaf welke leeftijd mogen ze dan wel rauw vlees? Of heb je het over babies?

Hier nog een meisje dat al máánden regelmatig een stukje brie krijgt, ze vindt het heerlijk!



Jen, of ze nu wel of geen brie van rauwe melk mogen: je doet de lasagne met de brie toch in de oven? Dan zijn alle eventueel schadelijke bacteriën echt wel overleden :wink:



Eet smakelijk trouwens, het klinkt erg lekker :drool:

@Bambi wrote:

@Mellie wrote:
@petri wrote:
Waarom zouden kinderen geen van rauwemelk gemaakte kaas mogen??? Is toch alleen voor zwangeren???



Groetjes, Petri




Kleine kinderen mogen ook nog geen rauw vlees dus ik denk dat rauwmelkse kaas om dezelfde reden nog geen goed idee is :slight_smile:




Vanaf welke leeftijd mogen ze dan wel rauw vlees? Of heb je het over babies?




ik heb het over jonge kinderen:
Extra aandachtspunten


In de keuken zijn er een paar acties waarmee u extra moet oppassen. Denk aan het werken met rauwe producten, kliekjes en het ontdooien van vlees. Ook de listeria-bacterie is een aandachtspunt.



Listeria gedijt ook in de koelkast
Listeria is een bacterie die kan voorkomen op rauwe producten, zoals rauw vlees of rauwe vis. De meeste bacteriën stoppen met groeien in de koelkast, maar de listeria-bacterie is een uitzondering. Hij groeit langzamer in de kou, maar stopt pas met groeien als de temperatuur onder het vriespunt komt. Bij het ontdooien kan hij vervolgens weer gaan groeien. In het algemeen geldt: hoe dichter bij de houdbaarheidsdatum, hoe meer listeria-bacteriën. Eet vlees en vis dus op tijd op. Voor zwangeren, ouderen, jonge kinderen en mensen met een verminderde weerstand gelden zelfs de volgende adviezen:

eet liever geen filet américain, ossenworst, carpaccio of niet-doorbakken tartaar.

eet liever geen voorverpakte gerookte vis, zoals gerookte makreel, zalm of paling uit een vacuümverpakking. Ook als de houdbaarheidsdatum nog niet is verstreken, is er een kleine kans dat u hier ziek van wordt. Kies daarom verse vis of vis uit de diepvries. Ook zoute of zure haring zijn veilig



Bron

Ryan is bijna 4 en hij krijgt nog geen rauwe producten van mij.
Ik wacht daar gewoon mee totdat hij een jaar of 8 is denk ik.

Diezelfde Listeriose bacterie komt ook voor in rauwmelkse kaas evenals de bacterie die infantiel botulisme veroorzaakt (die bacterie zit ook wel in honing) dus vergis je niet, kleintjes mogen nog niet alles hebben :)

kijk en daarom twijfelde ik al :roll:



houd er eigenlijk altijd rekening mee dat alles gaar is wat vlees en rare dingen betreft!



HET RUIKT HIER LEKKER :drool:



ggfgfgfg74455lklio9ok zegt LOLA (betekent zoiets als mmmmm lekker mama)

@Mellie wrote:

[Ryan is bijna 4 en hij krijgt nog geen rauwe producten van mij.

Ik wacht daar gewoon mee totdat hij een jaar of 8 is denk ik.



Diezelfde Listeriose bacterie komt ook voor in rauwmelkse kaas evenals de bacterie die infantiel botulisme veroorzaakt (die bacterie zit ook wel in honing) dus vergis je niet, kleintjes mogen nog niet alles hebben :slight_smile:




Ik heb het laatst nog op het cb nagevraagd, alle kazen en honing mag vanaf 1 jaar. Natuurlijk moet je met filet americain ed oppassen, maar niet meer dan bij volwassen :wink: En mocht je rauwmelkse kaas eten (wat echt weinig voorkomt in nederland) dan kan het nog geen kwaad als het in de oven is geweest. ook niet voor zwangeren :slight_smile:

@mamaartje wrote:

@Mellie wrote:
[Ryan is bijna 4 en hij krijgt nog geen rauwe producten van mij.

Ik wacht daar gewoon mee totdat hij een jaar of 8 is denk ik.



Diezelfde Listeriose bacterie komt ook voor in rauwmelkse kaas evenals de bacterie die infantiel botulisme veroorzaakt (die bacterie zit ook wel in honing) dus vergis je niet, kleintjes mogen nog niet alles hebben :slight_smile:




Ik heb het laatst nog op het cb nagevraagd, alle kazen en honing mag vanaf 1 jaar. Natuurlijk moet je met filet americain ed oppassen, maar niet meer dan bij volwassen :wink: En mocht je rauwmelkse kaas eten (wat echt weinig voorkomt in nederland) dan kan het nog geen kwaad als het in de oven is geweest. ook niet voor zwangeren :slight_smile:


Nee, als het in de oven is geweest is het immers niet meer rauw :wink:



Maar als je het niet erg vind hecht ik meer waarde aan het advies van het voedingscentrum dan aan het cb…

Er zijn nog altijd (te)veel cb’s die kunstvoeding gelijk stellen aan borstvoeding en het bijvoeden stimuleren vanaf 4 maanden.

Maar even uit nieuwsgierigheid; je zegt dat alle kazen mogen van jouw cb maar dat je moet oppassen met Filét Americain? :think:

Diezelfde Listeriose die in rauw vlees kan zitten komt ook voor in rauwmelkse kaas…

ben het met je eens hoor, het cb maakt er soms echt een potje van :eh: maar ik denk dat filet americain ed in nederland vaker gegeten wordt dan rauwmelkse kaas… Bij ons wel in ieder geval, ik ben dol op kazen en heb er tijdens mijn zwangerschappen echt heel goed opgelet. Maar rauwmelkse kazen komen in nederland echt weinig voor. Alleen als je ze vers van de boer koopt wordt het een ander verhaal…(hoewel die juist wel heerlijk zijn :drool: )

honing kan tot en met het 1e levensjaar gevaarlijk zijn, dat wist ik. Voor zuigelingen zelfs dodelijk.



Voor de rest let ik er niet zo meer op hoor, filet americain vind ik zelf eng spul en eet ik niet en geef ik niet aan de kids. Voor de rest mogen ze van mij wel alle hoor, zeker de oudste.





Groetjes, Petri