spelfouten

Ach. Leven en laten leven.

Uiteraard is het in mijn werk erg belangrijk,dat ik een beetje mijn best doe om mezelf op schrift foutloos uit te drukken. Iets waar ik soms best moeite mee heb en me zeker lang niet altijd lukt.

Thuis ben ik daar eerlijk gezegd niet altijd mee bezig. Soms typ ik daar gewoon te snel voor, zeker op een forum of op hyves e.d.

Kreeg v.d. week een berichtje,waar ik nogal van in de stress schoot. Nogal geëmotioneerd, heb ik een e-mail gestuurd naar iemand. Die mail had nogal haast,want het moest die dag rond zijn en ontvanger wist dat deze er aan zat te komen. Las mezelf achteraf terug en heel eerlijk, als ik de ontvanger was geweest,had ik mezelf totaal niet serieus genomen.

Er stonden hele vreemde zinnen in,maar in mijn hoofd klonk het logisch.



Sta daar maar niet te lang bij stil. Mocht iemand mij (bijvoorbeeld) willen veroordelen vanwege taalfouten,dan zegt dat meer over de ander dan over mij.

Kan dat alleen maar zeggen,omdat ik het zelf OOK doe. Simpel.

Moet wel zeggen,dat ik niet val over een D of T, heb daar zelf ook veel moeite mee,maar wel over schrijven in spreektaal, geen of verkeerd gebruik van interpunctie (dat wil zeggen, helemaal NIET gebruiken dus,zodat je niet weet waar de zin begint of stopt).

“En toen hunnie,dat zijden,toen heb ik hun dat gezegt en zei ik zeg dat dat niet waar is en toen zij hunnie tegen mij dat ik dat niet gezegt had nou dat is niet waar want hunnie waren er toen zelf bij”.

Dat bedoel ik dus. Bovenstaand voorbeeld denk ik zeker het mijne van,maar een zin laten eindigen met jouw i.p.v. jou, lees ik zo overheen.



Wij moesten vroeger altijd de brieven voor mijn moeder schrijven. Tot op de dag van vandaag schaamt ze zich er erg voor,dat ze niet heeft mogen/kunnen leren. Heeft haar erg onzeker gemaakt. Uitleggen/aanleren had geen zin. Ze stoot het af. Ze schreef op wat wij zeiden,zodat de briefjes aan school door haar waren geschreven,maar wij moesten veel woorden spellen,om te voorkomen dat de school dacht dat 1 van mijn jongere broers de brief had geschreven.

Ik heb liever dat iemand tenminste probeert te communiceren,dan helemaal niet.

@mamma van sharondenise wrote:

Of ik vind dat je zeurt.

Nou nee dat wil ik niet meteen zeggen, maar dat je de tijd en moeite neemt om een vreemd iemand te mailen over zijn of haar spelfouten in een ad vind ik wel opmerkelijk.




Ik vind beleefdheid belangrijker dan foutloos schrijven.

Soms lees je foutloze advertenties,waar hele bijzondere teksten in staan.

Dan 10 x liever mvg (afgekort,wat ik bij vreemden zelf nooit in het eerste contact doe) dan DOEI!

Iemand in mijn vriendenkring haalt de woorden na en naar door elkaar.

Dus ze gaat na school om haar dochter op te halen. Of na bed. Bij nader inzien… ze gebruikt het woordje naar gewoon niet. Eigenlijk ergert het me en ooit zeg ik het haar. Maar geen haar op mijn hooft om dat zo via een mailtje ofzo te doen.



Snoesje, prima dat je humeur vandaag beneden peil was maar met het soort mailtjes om MP adverteerders op hun spelfouten te wijzen bereik je niets. Sterker nog, ik zou je niet eens meer iets verkopen!

@ariel wrote:

I



Snoesje, prima dat je humeur vandaag beneden peil was maar met het soort mailtjes om MP adverteerders op hun spelfouten te wijzen bereik je niets. Sterker nog, ik zou je niet eens meer iets verkopen!




:mrgreen:



Ik moet denk ik wel heel opgefokt zijn en me af willen reageren als ik mensen hierover berichtjes zou gaan sturen.

@marieke_dm wrote:

@konijn wrote:


Zelf heb ik ook nog ik ben een boek nodig, of ik heb een boek nodig. Dat verschil is ook erg moeilijk voor mij.




" Ik ben een boek nodig" ??? :think:

Dat snap ik geloof ik niet… :shifty:



Tsja, Snoes, ik snap je wel hoor… ik kan me er ook aan ergeren… :shifty:

Maar bij een advertentie op MP denk ik er het mijne van…



Heb laatst wel een mail naar Campina gestuurd, omdat er een joekel van een spelfout op hun pak vanillevla stond :shock:

Maar daar wordt aan gewerkt :mrgreen:




wahaha, ja, die zag ik idd voorbijkomen! Krijg je nu een jaarvoorraad gratis vla toegestuurd?

@mamma van sharondenise wrote:

Of ik vind dat je zeurt.

Nou nee dat wil ik niet meteen zeggen, maar dat je de tijd en moeite neemt om een vreemd iemand te mailen over zijn of haar spelfouten in een ad vind ik wel opmerkelijk.




weet je… ik eigenlijk ook wel…



ik was geloof ik in een rare opstandige bui… en opgefokt door wat privé dingen… en ik zal zeggen… het zou me nooit in mijn hoofd opkomen om zoiets eigenlijk te doen… dus achteraf denk ik ook nu wel van mennn waar maak ik me druk om zeg? vind het ook niet echt een goeie actie van mezelf…

@mandy_d. wrote:

Ach. Leven en laten leven.

Uiteraard is het in mijn werk erg belangrijk,dat ik een beetje mijn best doe om mezelf op schrift foutloos uit te drukken. Iets waar ik soms best moeite mee heb en me zeker lang niet altijd lukt.

Thuis ben ik daar eerlijk gezegd niet altijd mee bezig. Soms typ ik daar gewoon te snel voor, zeker op een forum of op hyves e.d.

Kreeg v.d. week een berichtje,waar ik nogal van in de stress schoot. Nogal geëmotioneerd, heb ik een e-mail gestuurd naar iemand. Die mail had nogal haast,want het moest die dag rond zijn en ontvanger wist dat deze er aan zat te komen. Las mezelf achteraf terug en heel eerlijk, als ik de ontvanger was geweest,had ik mezelf totaal niet serieus genomen.

Er stonden hele vreemde zinnen in,maar in mijn hoofd klonk het logisch.



Sta daar maar niet te lang bij stil. Mocht iemand mij (bijvoorbeeld) willen veroordelen vanwege taalfouten,dan zegt dat meer over de ander dan over mij.

Kan dat alleen maar zeggen,omdat ik het zelf OOK doe. Simpel.

Moet wel zeggen,dat ik niet val over een D of T, heb daar zelf ook veel moeite mee,maar wel over schrijven in spreektaal, geen of verkeerd gebruik van interpunctie (dat wil zeggen, helemaal NIET gebruiken dus,zodat je niet weet waar de zin begint of stopt).

“En toen hunnie,dat zijden,toen heb ik hun dat gezegt en zei ik zeg dat dat niet waar is en toen zij hunnie tegen mij dat ik dat niet gezegt had nou dat is niet waar want hunnie waren er toen zelf bij”.

Dat bedoel ik dus. Bovenstaand voorbeeld denk ik zeker het mijne van,maar een zin laten eindigen met jouw i.p.v. jou, lees ik zo overheen.



Wij moesten vroeger altijd de brieven voor mijn moeder schrijven. Tot op de dag van vandaag schaamt ze zich er erg voor,dat ze niet heeft mogen/kunnen leren. Heeft haar erg onzeker gemaakt. Uitleggen/aanleren had geen zin. Ze stoot het af. Ze schreef op wat wij zeiden,zodat de briefjes aan school door haar waren geschreven,maar wij moesten veel woorden spellen,om te voorkomen dat de school dacht dat 1 van mijn jongere broers de brief had geschreven.

Ik heb liever dat iemand tenminste probeert te communiceren,dan helemaal niet.




Snap dat dat ook een lastige situatie is als je dat zo voor je moeder moet doen.



maar laat ik vooropstellen dat ik niemand veroordeel hoor… het enige dat ik (met name op mijn werk) voor ogen heb is juist mensen te helpen… dat zit ook in de lijn van het werk wat ik doe… dus ik zie het meer ter ondersteuning… maar zeker niet veroordelen hoe iemand schrijft… ik ben ook niet altijd zuiver hoor :wink:

@Snoesje wrote:

@mamma van sharondenise wrote:
Of ik vind dat je zeurt.

Nou nee dat wil ik niet meteen zeggen, maar dat je de tijd en moeite neemt om een vreemd iemand te mailen over zijn of haar spelfouten in een ad vind ik wel opmerkelijk.




weet je… ik eigenlijk ook wel…



ik was geloof ik in een rare opstandige bui… en opgefokt door wat privé dingen… en ik zal zeggen… het zou me nooit in mijn hoofd opkomen om zoiets eigenlijk te doen… dus achteraf denk ik ook nu wel van mennn waar maak ik me druk om zeg? vind het ook niet echt een goeie actie van mezelf…




:lol: :lol:

Rare dingen doen we allemaal wel eens, daar kan ik over meepraten :silenced:

Maar ik ben wel benieuwd of je een reactie terug heb gehad?

@mamma van sharondenise wrote:

@Snoesje wrote:
@mamma van sharondenise wrote:
Of ik vind dat je zeurt.

Nou nee dat wil ik niet meteen zeggen, maar dat je de tijd en moeite neemt om een vreemd iemand te mailen over zijn of haar spelfouten in een ad vind ik wel opmerkelijk.




weet je… ik eigenlijk ook wel…



ik was geloof ik in een rare opstandige bui… en opgefokt door wat privé dingen… en ik zal zeggen… het zou me nooit in mijn hoofd opkomen om zoiets eigenlijk te doen… dus achteraf denk ik ook nu wel van mennn waar maak ik me druk om zeg? vind het ook niet echt een goeie actie van mezelf…




:lol: :lol:

Rare dingen doen we allemaal wel eens, daar kan ik over meepraten :silenced:

Maar ik ben wel benieuwd of je een reactie terug heb gehad?




Moet zijn hebt, of niet :shifty: of oh nee heb gehad, zo dan.

hij klot van geen kant maar je snapt wat ik bedoel.

:mrgreen:



nee… gelukkig ook maar niet…



pfff…



ik heb dat dus vaker… als ik gewoon niet lekker in mijn vel zit…

stak een keer met de fiets over en liet een voetganger niet voor met oversteken (hoefde in principe op die weg ook niet) en die mevrouw vond het gelijk nodig wat er van te zeggen… normaal wacht ik gewoon.



geef mijn kinderen ook het goede voorbeeld bij stoplichten… sta je een kwartier voor rood… blijf ik staan… rij ik 1x door omdat ik anders te laat bij school kwam (met kind achterop)… krijg ik gelijk commentaar…



dus eigenlijk zijn die mensen net zo erg als ik nu… zij kunnen mijn situatie net zo min beoordelen of hoe ik ben… dus…weer een wijze les… 'k hou mijn mond maar weer eens :mrgreen:

Snoesje meid, alles komt goed! :-*

@Snoesje wrote:

@marieke_dm wrote:


Heb laatst wel een mail naar Campina gestuurd, omdat er een joekel van een spelfout op hun pak vanillevla stond :shock:

Maar daar wordt aan gewerkt :mrgreen:




wahaha, ja, die zag ik idd voorbijkomen! Krijg je nu een jaarvoorraad gratis vla toegestuurd?




Nee… heb alleen een mail gekregen dat ze ervan wisten en dat het veranderd wordt bij de volgende lading…



Ik had dat eigenlijk best wel willen hebben… een jaarvoorraad vanillevla :drool: :drool:



Of op z’n minst één pak dan… :shifty:

haha, ja, had 1 pak er niet afgekund?



Ik ken mensen trouwens die er een sport van maken, producteigenaren aanschrijven in de hoop op meer, haha…

@Snoesje wrote:

haha, ja, had 1 pak er niet afgekund?



Ik ken mensen trouwens die er een sport van maken, producteigenaren aanschrijven in de hoop op meer, haha…


was mijn hobby ook tijdens mijn puberteit :angel: er hoefde maar iets verkeerd te zijn aan een product, of ik haalde de typemachine ( :inlove: :inlove: ) tevoorschijn. Heb er wat leuke dingen voor teruggekregen. Maar na een tijdje was het wel klaar.



Ik kwam gisteren ook een d-t-fout tegen op het campina-pak, mag hopen dat dat dezelfde was.

Ik zou er bij vreemden niet snel wat van zeggen dat ze schrijffouten maken.



Ik heb zelf ook momenten dat ik niet zeker weet hoe ik iets moet schrijven en dan blijf ik er over twijfelen.



Als mensen maar begrijpen wat ik wil zeggen met mijn woorden.



Een vriend van mij maakt ook veel schrijffouten en ik heb wel eens zijn mail terug gestuurd, maar dan zijn fouten verbeterd. Hij vond het niet erg en vroeg ik hem vaker wilde waarschuwen als hij weer fouten zou maken. Hij doet het nu nog steeds, maar ik verbeter hem niet meer. Ik snap wat hij met zijn woorden wil zeggen, dus vind ik het goed zo.

@Snoesje wrote:

haha, ja, had 1 pak er niet afgekund?



Ik ken mensen trouwens die er een sport van maken, producteigenaren aanschrijven in de hoop op meer, haha…




Dat was niet mijn bedoeling hoor :angel:

Maar zou wel leuk geweest zijn :mrgreen: :drool:

Konijn; ik ben een boek nodig is hier in het noorden gebruikelijk toch?

Ik vind het niet heel mooi, maar goed, dialect :angel:

Sorry maar bij dit soort berichtjes komt er altijd maar één ding in mij op en dat is: Get a life… :lol: :wink:



We kunnen niet allemaal overal even goed in zijn. De een is goed in rekenen de ander in taal. Je kan van iemand die bijvoorbeeld een VBO diploma heeft niet verwachten dat hij of zij foutloos schrijft.



Zo kan ik me er bijvoorbeeld aan ergeren dan de meeste kassières tegenwoordig je wisselgeld gewoon in je handen drukken zonder op te tellen naar het gegeven bedrag. Maar om ze daar op aan te spreken, nee dat gaat me echt te ver.

Hebt U nog vragen? Lees ik steeds meer, ik heb altijd: heeft U nog vragen? geschreven en doe dat nog steeds. Weet soms niet meer wat goed en fout is.



Over het doortellen bij de kassa: heb het ook zo geleerd, maar bij de laatste werkgever mócht dat gewoon niet :shock:



Nederlandse lijkt wel achteruit te gaan vind ik…

@francis wrote:



We kunnen niet allemaal overal even goed in zijn. De een is goed in rekenen de ander in taal. Je kan van iemand die bijvoorbeeld een VBO diploma heeft niet verwachten dat hij of zij foutloos schrijft.





Ha! En zelfs dat.. mijn man is universitair opgeleid en ik moet al zijn verslagen controleren.. :mrgreen: gaat dan echt over fouten als: verslaggen ipv verslagen.. of zinsopbouw.. ik lach me dood als ik weer eens op de bank zit met een rode pen.. :mrgreen:

Ik ben heel slecht in d- en t-.. dt- ook pff.. :oops: :angel: