spelfouten

Ik was toch al in een opstandige bui vandaag… en las een advert. op MP…



ik heb diegene gelijk gemaild dat zij haar adv. wellicht even zou kunnen aanpassen



o.a.:

is niet ouder als een half jaar.



Doe een goed bod en misschien is ie van jouw



Ik heb zelfs een collega (adviseur communic.) en die gebruikt tot in de ellendigheid als en dan verkeerd… en heeft het altijd over HUN…



het valt me de laatste tijd wel vaker op dat ik het gevoel heb dat de nederlandse taal wat achteruit gaat… of ben ik nu vandaag even in een zeurbui :wink: :mrgreen:

ik heb ook eens zo’n mailtje gehad erg vervelend vond ik zelf want ik heb geen zin om onder elk iets wat ik schrijf te vermelden dat ik dysleci heb…

oh… ja, daar heb ik ook niet over nagedacht… mm… daar zeg je zoiets… :oops:



maar goed… neemt niet weg dat ik het gewoon echt heel vaak tegen kom, maar dus voornamelijk ook mijn collega, wat ik op zo’n functie eigenlijk niet echt wenselijk is.

Je hebt gelijk dat er veel fouten gemaakt worden maar je weet niet de reden waarom iemand die fouten maakt…en daarnaast wil diegene daar uberhaupt wel op gewezen worden…niet iedereen is even sterk met de Nederlandse spelling…ik vind t erg betweterig overkomen en zal je eerlijk zeggen als ik zo’n mail zou krijgen zou diegene niet zo’n vriendelijke feedback van mijn kant krijgen…t gaat om iets wat te koop aangeboden wordt…en geen huiswerkopgave Nederlandse taal… :hand:

mahja tis maar waar je je druk over kan maken. :think:

Niets tegen jou hoor, maar ik vind dat er nog al eens over gezeurt wordt… Weetje, in brieven en andere belangerijke documenten vind ik het not done, maar zoals op marktplaats of hier op het forum?



En ja, ook ik ben dyslectisch, dus ik irriteer me ook sneller aan die opmerkingen…

Dat vind ik fouten waar ik wel overheen kan komen. Dan en als door elkaar gebruiken, dat doet half nederland (zo niet meer) al sinds hun jeugd. Maar overal me voor schrijven in plaats van mijn (zoals me auto) dat vind ik echt :wall: :wall:

Ik ben ook iemand die heel slecht tegen al die spelfouten kan. Tegenwoordig is het bijna verbazingwekkend als er géén fouten in een bericht staan en dat vind ik nogal kwalijk. Echt niet al die mensen zijn dyslectisch hoor…



Ik vind het gewoon vrij triest dat er zo veel Nederlanders zijn die slecht zijn in hun eigen taal. Dus ik vind je geen zeur Snoesje, al zou ik zo iemand geen berichtje sturen, want dat helpt meestal toch niet. Ik probeer er tegenwoordig maar overheen te lezen.

Och ja, ik weet van mijzelf dat ik ook in de gauwigheid vaker misschien fouten zou kunnen maken.

Ikzelf zit er niet zo mee, vooral niet als hij om dingen gaat zoals met MP.

Gisteren kreeg ik ook een email van iemand: Geachte mevrouw, wat vraagt u voor de hele zet ipv set.

Tja kan er wel om vallen, maar ik snap wat diegene bedoeld, daar gaat het dan in mijn ogen om :wink:

@Noekie wrote:

Ik ben ook iemand die heel slecht tegen al die spelfouten kan. Tegenwoordig is het bijna verbazingwekkend als er géén fouten in een bericht staan en dat vind ik nogal kwalijk. Echt niet al die mensen zijn dyslectisch hoor…



Ik vind het gewoon vrij triest dat er zo veel Nederlanders zijn die slecht zijn in hun eigen taal. Dus ik vind je geen zeur Snoesje, al zou ik zo iemand geen berichtje sturen, want dat helpt meestal toch niet. Ik probeer er tegenwoordig maar overheen te lezen.




Ja maar hoe vaak word de taal niet veranderd? De schrijfwijze van bepaalde woorden etc.?.



Je hoort het vaak genoeg: de nieuwe Nederlandse spelling.

Is ook soms logisch dat mensen het gewoon niet meer weten hoe ze iets op de correcte manier moeten schrijven, in mijn ogen.

als/ dan vind ik ook erg lastig, komt door ons dialect.



Zelf heb ik ook nog ik ben een boek nodig, of ik heb een boek nodig. Dat verschil is ook erg moeilijk voor mij.



En het is ook wel de snelheid van typen en niet meer nadenken, of geen zin in nadenken.

@konijn wrote:

als/ dan vind ik ook erg lastig, komt door ons dialect.



Zelf heb ik ook nog ik ben een boek nodig, of ik heb een boek nodig. Dat verschil is ook erg moeilijk voor mij.



En het is ook wel de snelheid van typen en niet meer nadenken, of geen zin in nadenken.




Ik zie/hoor zulke fouten ook weleens… komt vaak ook door ons Limburgse dialect 8)

Vind wel een verschil, zoals al eerder opgemerkt, of t nou om een officiele brief gaat of om een MP advertentie… Zou zelf wel moeite mee hebben als ik zo’n mail zou krijgen… of MP nou een reden is om zoiets te zeggen, nee… vind ik niet… maaa goeee… :angel:

@faizaa wrote:

@konijn wrote:
als/ dan vind ik ook erg lastig, komt door ons dialect.



Zelf heb ik ook nog ik ben een boek nodig, of ik heb een boek nodig. Dat verschil is ook erg moeilijk voor mij.



En het is ook wel de snelheid van typen en niet meer nadenken, of geen zin in nadenken.




Ik zie/hoor zulke fouten ook weleens… komt vaak ook door ons Limburgse dialect 8)

Vind wel een verschil, zoals al eerder opgemerkt, of t nou om een officiele brief gaat of om een MP advertentie… Zou zelf wel moeite mee hebben als ik zo’n mail zou krijgen… of MP nou een reden is om zoiets te zeggen, nee… vind ik niet… maaa goeee… :angel:


Dit valt mij inderdaad ook vaker op.

Ik schrijf en benoem bepaalde dingen anders, dan een vriendin uit Gelderland.

@konijn wrote:



Zelf heb ik ook nog ik ben een boek nodig, of ik heb een boek nodig. Dat verschil is ook erg moeilijk voor mij.




" Ik ben een boek nodig" ??? :think:

Dat snap ik geloof ik niet… :shifty:



Tsja, Snoes, ik snap je wel hoor… ik kan me er ook aan ergeren… :shifty:

Maar bij een advertentie op MP denk ik er het mijne van…



Heb laatst wel een mail naar Campina gestuurd, omdat er een joekel van een spelfout op hun pak vanillevla stond :shock:

Maar daar wordt aan gewerkt :mrgreen:

@marieke_dm wrote:

@konijn wrote:


Zelf heb ik ook nog ik ben een boek nodig, of ik heb een boek nodig. Dat verschil is ook erg moeilijk voor mij.






Heb laatst wel een mail naar Campina gestuurd, omdat er een joekel van een spelfout op hun pak vanillevla stond :shock:

Maar daar wordt aan gewerkt :mrgreen:




Dat vind ik dan heel wat anders ja… dat KAN ook gewoon niet…

Ik kan me af en toe best ergeren aan taalfouten, maar het zou echt niet in me opkomen om iemand op MP te mailen dat er een fout in zijn ad staat…vind dat een beetje teveel de taalnazi uithangen :shifty:

Maar bij officiële documenten/publicaties meld ik het dan weer wel, mede omdat ik er vanuit ga dat niemand in dat soort stukken taalfouten wil hebben.



(meest voorkomende fout op MP is overigens volgens mij dat iets in prima staat verkeerd…)

@fiep klophout wrote:



(meest voorkomende fout op MP is overigens volgens mij dat iets in prima staat verkeerd…)




:lol: Eigenlijk nog best grappig als je de spelfout ziet :lol:

@Cin. wrote:

@Noekie wrote:
Ik ben ook iemand die heel slecht tegen al die spelfouten kan. Tegenwoordig is het bijna verbazingwekkend als er géén fouten in een bericht staan en dat vind ik nogal kwalijk. Echt niet al die mensen zijn dyslectisch hoor…



Ik vind het gewoon vrij triest dat er zo veel Nederlanders zijn die slecht zijn in hun eigen taal. Dus ik vind je geen zeur Snoesje, al zou ik zo iemand geen berichtje sturen, want dat helpt meestal toch niet. Ik probeer er tegenwoordig maar overheen te lezen.




Ja maar hoe vaak word de taal niet veranderd? De schrijfwijze van bepaalde woorden etc.?.



Je hoort het vaak genoeg: de nieuwe Nederlandse spelling.

Is ook soms logisch dat mensen het gewoon niet meer weten hoe ze iets op de correcte manier moeten schrijven, in mijn ogen.




Nou, de fouten die veel worden gemaakt (als/dan, ‘me’, etc) zijn geen woorden die stelselmatig worden gewijzigd, dus wat mij betreft kan men zich daar niet achter verschuilen. :angel:

@D. wrote:

@Cin. wrote:
@Noekie wrote:
Ik ben ook iemand die heel slecht tegen al die spelfouten kan. Tegenwoordig is het bijna verbazingwekkend als er géén fouten in een bericht staan en dat vind ik nogal kwalijk. Echt niet al die mensen zijn dyslectisch hoor…



Ik vind het gewoon vrij triest dat er zo veel Nederlanders zijn die slecht zijn in hun eigen taal. Dus ik vind je geen zeur Snoesje, al zou ik zo iemand geen berichtje sturen, want dat helpt meestal toch niet. Ik probeer er tegenwoordig maar overheen te lezen.




Ja maar hoe vaak word de taal niet veranderd? De schrijfwijze van bepaalde woorden etc.?.



Je hoort het vaak genoeg: de nieuwe Nederlandse spelling.

Is ook soms logisch dat mensen het gewoon niet meer weten hoe ze iets op de correcte manier moeten schrijven, in mijn ogen.




Nou, de fouten die veel worden gemaakt (als/dan, ‘me’, etc) zijn geen woorden die stelselmatig worden gewijzigd, dus wat mij betreft kan men zich daar niet achter verschuilen. :angel:


Nee die niet inderdaad. Dat zie ik ook regelmatig op mijn hyves staan, bij de zogenaamde www’s.



Maar weet wel dat ik soms met collega’s heb zitten brainstormen over bepaalde woorden die dan volgens mij op die manier geschreven werd, volgens een collega op die manier etc. :lol:

@cees77 wrote:

Dat vind ik fouten waar ik wel overheen kan komen. Dan en als door elkaar gebruiken, dat doet half nederland (zo niet meer) al sinds hun jeugd. Maar overal me voor schrijven in plaats van mijn (zoals me auto) dat vind ik echt :wall: :wall:




Hier erger ik mij ook dood aan. Tegen bekende zeg ik het wel maar helaas doen zij er niks mee.

Of ik vind dat je zeurt.

Nou nee dat wil ik niet meteen zeggen, maar dat je de tijd en moeite neemt om een vreemd iemand te mailen over zijn of haar spelfouten in een ad vind ik wel opmerkelijk.