Helemaal gek wordt ik ervan…
Tim, of echt terror Tim of Jopie Sloop…
Een mand vol speelgoed, blokken auto’s ect…
Een bak voor kleurtjes…
Neee mama ik speel liever met dingen die van jou zijn…
Auto’s zijn binnen 6 min. gesloopt, blokken is leuk om te gooien…
Telkens ruim ik het weer op, als hij er niet normaal mee kan spelen…
Waar in hemelsnaam speeld een kind van bijna 3 mee??
Een garage? nee, ook gesloopt…
Een werkbank? nee leuk om op te klimmen,
of hamertje tik op zijn oudere broer…
geen oplossing dus…
Ik begin een beetje hopeloos te worden… :silenced:
jij hebt duidelijk een rauwer…
Vier speeltypen
Voor een kind van 4 dat opgaat in zijn doen-alsof-spel, is een trapauto, een poppenservies of een keukentje een prima cadeau. Een bordspel met ingewikkelde regels is minder geschikt - daar is een kind van die leeftijd verstandelijk simpelweg nog niet aan toe. Maar naast te kijken naar de speelontwikkeling, kan ook rekening worden gehouden met de aard van het kind en de manier waarop het speelt.
Om het wat overzichtelijker te maken, onderscheidt speelgoeddeskundige Marianne de Valck vier speeltypen:
rauwers, douwers, bouwers en schouwers.
- Een rauwer is een doener, wil actie en heeft vooral oog voor grote lijnen. Een rauwer heeft ruimte nodig, is snel enthousiast maar kan zich moeilijk lange tijd concentreren. Rauwers maak je niet blij met fröbelspul als ministeck; groot, actief en kortdurend speelgoed is wel aan hen besteed. Speelgoed dat direct reacties geeft (pistooltjes, een microfoon), speelgoed waarmee ze nadrukkelijk aanwezig zijn en kunnen laten zien wat ze in huis hebben, en speelgoed waarmee ze kunnen sjouwen, klimmen en geluiden maken.
- Douwers zijn uitvinders, puzzelaars. Ze kunnen moeite en geduld opbrengen en gaan langer door. Ze zijn origineel, kunnen goed zelfstandig spelen en willen alles leren en begrijpen. Typisch speelgoed voor een douwer zijn spelletjes waar strategie en inzicht voor nodig zijn. Ook speelgoed met veel mogelijkheden zal hen bekoren, evenals speelgoed dat hen uitdaagt tot onderzoek en uitproberen.
- Schouwers gebruiken al hun zintuigen en zijn gericht op details en uiterlijkheden. Ze houden ervan te dromen en te fantaseren, genieten van emoties en zijn vaak introvert. Schouwers zijn graag creatief met bijvoorbeeld kralen of schmink, speelgoed dat zacht, mooi, lief is of muziek maakt.
- Bouwers zijn ondernemers, regelaars. Ze zijn sociaal, praktisch en inventief: alles is bruikbaar om mee te spelen. Ze maken graag afspraken en regels. Resultaten zijn belangrijk voor bouwers. Ze houden er van verhalen na te spelen. Daarom is een kassa, een telefoon of een kist met verkleedkleren prima speelgoed voor hen.
De verdeling is globaal, benadrukt De Valck met klem. ‘Geen kind is natuurlijk hetzelfde. Toch kan deze verdeling een prima hulpmiddel zijn bij het kopen van speelgoed.’
Ik zou gaan voor een megafoon met lawaai, vind onze rauwer ook geweldig.
Oke, ik word er gek van, maar oke.
En kapla met een speciaal voor hem bedoeld zacht kortpolig bouwkleed waar hij ook op MAG gooien en sjoelen… daar kunnen ze een hoop energie, kracht en competitie in kwijt en t maakt nog lawaai ook.
Dank je Cell…
en je hebt gelijk!
ik ga een beetje verder op speurtocht dan de Rauwer!
@Cell: vergt kapla niet een groot concentratie vermogen? En dan moeten ze toch ook een beetje frobelen? Hier loopt ook een rauwer rond namelijk en ik weet ook niet echt wat ik voor hem moet kopen… En kapla heb ik wel vaak naar gekeken, maar durf het eigenlijk niet te kopen, bang dat hij gefrustreerd raakt, omdat alles omvalt ofzo…
Mies speelt hier ook met kapla hoor… die bouwt nog niet echt, maar gewoon willekeurig wat opstapelen al dan niet samen met mama en het vervolgens zelf omschoppen is natuurlijk wel ergggg leuk
Het zijn feitelijk gewoon blokken maar dan in latjes vorm.
De houten treinbaan vind hij ook super, vooral als ik een mooie baan maak en hij de bruggen omver kan schoppen of slaan…
tja… Mies is dus ook een rauwer.
Niks is leuker dan 30 minuten aan 1 steeds op de bank te klimmen, te gaan hangen over de rugleuning om er dan van achter weer af te glijden en dat keer op keer op keer op keer :shifty:
Geef hem een flinke loopauto en hij gaat er op staan om ergens op te klimmen…
tja… ik vind hem wel inventief, maar echt spelen doet hij nog niet.
Vond terror Tim of Joop Sloop wel heel grappig :lol: Wij zeggen hier altijd Monster Mies of Miesie de sloper issie… :lol:
Hij vind het overigens wel geweldig om te scheuren… dus we gaan hier met regelmaat heel bewust met Mies op de grond zitten en dan mag hij de oud papier stapel verscheuren… we laten het hem dan in een doos doen en zo helpt hij nog mee ook… vind hij echt super, die ogen gaan glimmen als hij mag " geuren" :inlove:
oh en echt… zo’n kindersjoelbak van een eurootje of 15 is geweldig!
Tjakka en schuiven maar met die schijven, het liefst zo hard mogelijk en als ik dan heel overdreven doe alsof het gewoon TE hard is, dan doet ie nog meer zijn best en ligt in een deuk…
Bij de grote bak vliegen de schijven ons wel eens om de oren… maar een lol dat ze ermee hebben :mrgreen:
treinbaan is erg leuk… :silenced:
ik had voor mijn oudste een paar jaar geleden zon grote tafel met een houten treinbaan gekocht…
dacht leuk, die zet ik beneden voor T.T…
heel de baan weer in orde gemaakt…
neeeee
alles moest er met een rake gooi uit, echt hoor 1 sec.
en het was gesloopt, de tafel was en is veel leuker om te klimmen,
en dan denken dat je the flying dutch man bent…
of denkend dat hij op de titanic staat!
Ik baal gewoon dat ik heel de dag die blokken overal vandaan kan halen toveren en zoeken…
Wil gewoon lekker om 20 uur, mijn rust hebben,
en niet tot 22.00 uur blokjes lego pennen en heel de garde opruimen…
:oops:
Ik zou hem lekker buiten laten uitrazen
DAt helpt bij onze kids altijd, volgens mij hebben wij meer dan 1 rauwer :mrgreen:
Zo’n kindersjoelbak lijkt me inderdaad ook erg leuk!
Enneh… dat opruimen… ik doe het gewoon niet meer elke dag
Naar buiten gaan is inderdaad vaak het beste, even uitrazen 8)
Bedankt voor die 4 speeltypen uitleg Cell! Ik heb even gegoogled, vond haar website! Super bedankt!
ik had er ook zo eentje, een rouwer…zeventien is ie nu, en hij doet t nog rouwen… :lol:
toen hij acht was ontwikkelde hij een enorme obsessie voor vuurtje fikken
:roll: :roll: :roll:
en wat doe je dan…verbieden …ja…leuk…maar of dat er voor zorgt dat je boerenschuur niet in vlammen op gaat als ie t dan toch stiekem gaat doen?
dus kreeg ie voor zn verjaardag een certificaat, een pak kranten, een doos lucifers en een stapel brandhout…op het certificaat stond dat hij et zelf mocht doen maar onder een paar voorwaarden…IN de vuurkorf BUITEN op het erf…in het bijzijn van papa…en alleen met de middelen die hij had gekregen voor zn verjaardag… ( dus geen wasbenzine, petroleum, en andere griezelige brandbare stoffen :shock: )
heb je niks aan…gaat ook nergens over…maar ik moest er ineens aan denken toen ik deze topic las…mijn zoon was ook een sloper, bomenklimmer, moddertrapper en vuurtje fikker
en nu is ie zeventien…en maakt ie de mooiste dingen van ijzer…hij rouwt nu creatief en gecontroleerd…
t komt goed haha
Als er ooit nog een rauwer meet georganiseerd wordt ( vooral ergens buiten hahaha) komen wij ook hoor
Zó herkenbaar!
@Mip wrote:
Als er ooit nog een rauwer meet georganiseerd wordt ( vooral ergens buiten hahaha) komen wij ook hoor
Zó herkenbaar!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik weet het…
Ga een dus een drumstel voor hem halen!
Buiten spelen doet hij gelukkig wel vaak,
(alleen wil je niet weten hoe de tuin met de modder eruit ziet) :doh:
@Gab wrote:
@Mip wrote:Als er ooit nog een rauwer meet georganiseerd wordt ( vooral ergens buiten hahaha) komen wij ook hoor
Zó herkenbaar!
Hier waren ze op het pad en in de tuin bezig met een kraantje, een happer en een vlakmachine. Sam helemaal door het dolle. Het afgelopen weekend gingen er dus 3! spijkerbroeken per dag doorheen :roll:
Miss. een regenpakje een goede oplossing om de was te besparen ?
ik heb T.T. een een ski-broek aangedaan gisteren
@Gab wrote:
@Mip wrote:Als er ooit nog een rauwer meet georganiseerd wordt ( vooral ergens buiten hahaha) komen wij ook hoor
Zó herkenbaar!
Ik weet het…
Ga een dus een drumstel voor hem halen!
Buiten spelen doet hij gelukkig wel vaak,
eh… ik denk… stomgenoeg… dat ik het wel weet :lol:
Hier heb ik 1 keer de fout gemaakt om lekker met visite te babbelen terwijl mies in de zandbak speelde (die nogal nat was omdat het voorgaande dagen nogal geregend had)
je kan beter vragen welk item in onze 9x 9 mtr tuin NIET onder de modder zat :silenced:
Mijn ramen, de deuren, de droogmolen, de schommels, onder de schommels, tussen het gras op diverse plekken, op de trampoline, onder de trampoline enz… Overal lagen dikke klodders modder.
Ben s’ avonds ruim een uur bezig geweest om het weer een beeeetjuh toonbaar te krijgen.
Die fout maak ik dus niet meer :shifty:
En ik zei ook niet dat de houten treinbaan gebruikt werd zoals moet, alleen dat ie favoriet was he :mrgreen:
Hamertje tik… dat kreeg hij te pakken en toen… gebruikte hij de stukjes als regen… grote handen vol boven je hoofd gooien en dan lachen gieren brullen als het over je heen stort. Na obeservatie, conclusie, geen succes…
Puzzels, die trekt hij uit elkaar, puzzelt 3 seconden 2 stukjes aan elkaar en dan is het veel interessanter om te kijken of je de laagjes karton los kan peuteren… Na observatie, conclusie, Mies is geen puzzelaar…
Kwartet kaarten, heee leuk, wat kan ik daar mee… dubbelvouwen, propjes van maken en heeee… scheuren gaat ook fantastisch… Na observatie, conclusie, zorg dat Mies never niet een mooi kwartetspel te pakken krijgt, er blijft niets van over.
En bij kwartet kan je ook invullen, boeken, kleurpapier of ander te mollen materiaal.
Je hebt hufterproof gemaakte bushokjes enzo… nou nog gat in de markt voor hufterproof, of liever gezegd… rauwerproof speelgoed.
Want ik vind wel dat er relatief weinig is… :shifty:
Cell wat schrijf je dat toch altijd weer leuk :inlove: :mrgreen:
idd Bumba boekjes !! pfff
nee dat is niet voor te lezen, maar idd om de kaften los te maken…
hoe herkenbaar !
jasper mijn oudste heeft al 6 jaar dezelfde takel wagen, Terror pietje klimt stiekum naar boven…
en jaaaa Goodbay… amen… RIP… takelwagen…
Weet je wat ook leuk is??
Mama’s was naar beneden gooien!
ik zat even op de WC,
daarna heb ik dus echt op ALLE deuren haakjes gezet,
HEEL HOOG gezet…
Alles anti Tim gemaakt!
En ohh wat was ie boos!!
:lol: oh sorry… zal niet lachen… :shifty: :lol: sorry, kan het niet laten…
Het is zoooooooooooooooooooo herkenbaar…
Hier word er geen was naar beneden gegooid, die staat al beneden namelijk.
Maar het maakt wel een TE gekkkk geluid als je 1 voor 1 alle houten treinbaanstukken van de trap mikt… bonkerderbonkerdebonk…
als mama dan aanbied om de bak naar beneden te tillen gaat hij uit zijn stekkertje want nee… neee… neeeeeeeee. mama ZOOOO en dan gaat hij weer verder.
Geef hem een koekje en hij eet hem op tot ie t zat is en dan… dan gooit hij hem op de grond, kijkt ernaar hoe mooi dat valt en dan… dan stampt ie er met zijn maatje 25 op… breed grijnzend en ohhhhhh roepend…
Ja… leuk hoor, 7x per week de vloer ontdoen van aangekoekte koekbrij.
En nee, dat ligt niet aan mijn opvoeding hoor… hij mag het niet, maar ik moet ook nog wel eens naar de wc gek genoeg en kan hem moeilijk aan mezelf vastbinden.
Heb 4 kinderen en dit is voor ons de eerste rauwer… erg wennen moet ik zeggen. :shifty:
De andere 2 konden rond deze leeftijd al netjes knippen.
Die borgen de schaar weer netjes op en deden voorzichtig.
Mies… mies kreeg de schaar te pakken en ik stond in de keuken een broodje te smeren.
Heeft ie de blaadjes van de grootbladficus aan gort lopen knippen… arme ficus :shifty:
Jaaa… dat koekje kan ik ook wel haha
Die geef ik ook als ik even mijn rust wil…
maar mijn nieuwe bank…
jeetje mina, die blijft geen jaar lang heel…
ik straf hem wel,
laat hem duidelijk zien wat hij gedaan heeft,
dan gaat hij in de hoek staan…
Paar min, komt hij terug,
mama ik doe normaal…
na 6 min, jaa hoor zeker weer vergeten, begin ik weer van voor af aan met een diepe zucht…
waarom maak ik in hemelsnaam mijn huis schoon ???
en die plant Cell… :mrgreen:
had net een nieuwe palm gekocht, ding van bijna 80 euro!
Die kon snel in de kliko, want de blaadjes lagen in de vissenbak :shock:
wilde er bijna 220 watt opzetten ! Laat dat Tim ! :silenced:
en dan vinden ze het raar dat ik hem terror Tim noem…
maar jee wat hou ik zielsveel van dat mannetje!
Weet je waar een rauwer als kind erggggg goed voor is…
Inventief leren denken en je verwachtingen bijstellen.
Hij is gek op dvd’s… om er mee te gooien en smijten.
Inplaats van steeds vloeken als hij weer eens een duur dvdtje met bob de bouwer ofzo te pakken had… hebben we ze nu in zo’n auto cd hoes waar je 30 cd’s in kwijt kan gedaan en die staat hoog op de boekenplank.
Ik denk er echt aan om een dvd na afspelen meteen te verwijderen en de speler leeg achter te laten.
En Mies heeft een eigen laatje waar we dus een zooi lege opneem cd’s van de action (kwaliteit flutmevessie) hebben beplakt met een logo waar hij van houd (thomas, bob enz) en daar mag hij mee slepen, spelen, smijten enz.
gemiddeld verdwijnen er 2 door midden gebroken in de kliko.
Maar goed… das beter dan de " echte"
En hij vind kleien dus geweldig, maar eet het dan ook op.
Dus nu maak ik vaak koekjesdeeg zonder ei (ivm salmonella) en dat kleur ik dan met voedselkleurstof. Daar kleid hij mee, als hij het opeet is er geen man over boord.
En 2x per week krijgen we reclame.
Dan ga ik met hem aan tafel zitten… kopje koffie erbij, limo voor hem en als ik klaar ben met kijken mag hij scheuren…
ohhh dat vind ie super.
Hij is ook heel lomp en onbenullig in zijn motoriek, maar dat schijnt bij rauwers te horen ook.
Hij kan echt zo kats met zijn neus tegen de muur lopen…
En een beker drinken voller dan de helft betekend geheid een rondje dweilen…
ach ja.
Om gek van te worden en je bent er gewoon erggg druk mee.
Maar hij is tegelijkertijd ook de liefste en sociaalste van het stel.
Wil zijn koekjes wel delen, komt kussies geven en vertrouwd er volledig op dat ik alles wat HIJ sloopt wel kan " makuh"
hahahaha