Heb even gegoogled en ik heb iets gevonden over een product dat “Byte-x” heet (maar het is er vast van meerdere merken).
Als ik jou was zou ik wel even navragen of het niet schadelijk is voor de gezondheid, omdat hij nog zo klein is…
Oh, ha ha, tegelijk gegoogled!
Ik had jouw opmerking nog niet gelezen…
Misschien dan even creatief zijn en zelf iets bedenken dat vies is.
Mierikswortelpasta ofzo (heel scherp).
Of oorsmeer, ha ha! (grapje hoor…)
@Mammasandra wrote:
Misschien dan even creatief zijn en zelf iets bedenken dat vies is.
Mierikswortelpasta ofzo (heel scherp).
Of oorsmeer, ha ha! (grapje hoor…)
hahahaha als het heel scherp is dan slaapt hij volgens mij helemaal niet meer :lol:
Hij lust geen fruit dus als ik het lekker zoet maak, lust hij het ook niet
dr is ook een boekje stoppen met foppen, dat is speciaal gemaakt om kids te laten stoppen met de speen.
een voorleesboekje, met spelletjes en liedjes geloof ik.
@niekie wrote:
dr is ook een boekje stoppen met foppen, dat is speciaal gemaakt om kids te laten stoppen met de speen.ja die link heb ik van iemand gekregen :thumbup:
een voorleesboekje, met spelletjes en liedjes geloof ik.
Die methode ga ik proberen als het zo niet lukt.
succes, wij moeten ook nog, maar wachten tot de baby geboren is en proberen het dan. in de zin van de speen is voor baby’s…
De komst van een kleine is best ingrijpend voor een grote broer of zus hoor (heb ik hier kort geleden duidelijk gemerkt).
Iemand zei het al eerder, maar ook ik vraag me af of dat het goede moment is om te stoppen met de speen.
Ik heb aan Sem gemerkt dat hij (het zwakt al wat af, maar is er nog steeds) extra behoefte heeft aan dat de rest zoveel mogelijk gewoon en vertrouwd is.
Als je op zo’n moment het speentje gaat stoppen valt er wel een groot stuk vertrouwde steun weg die ze dan juist zo hard nodig hebben…
(En zien ze dan dat broertje of zusje wél een speentje mag, zouden ze dan niet jaloers worden, vraag ik me af?)
@Mammasandra wrote:
De komst van een kleine is best ingrijpend voor een grote broer of zus hoor (heb ik hier kort geleden duidelijk gemerkt).
Iemand zei het al eerder, maar ook ik vraag me af of dat het goede moment is om te stoppen met de speen.
Ik heb aan Sem gemerkt dat hij (het zwakt al wat af, maar is er nog steeds) extra behoefte heeft aan dat de rest zoveel mogelijk gewoon en vertrouwd is.
Als je op zo’n moment het speentje gaat stoppen valt er wel een groot stuk vertrouwde steun weg die ze dan juist zo hard nodig hebben…
(En zien ze dan dat broertje of zusje wél een speentje mag, zouden ze dan niet jaloers worden, vraag ik me af?)
hmmm daar zeg je wat, daar had ik nog niet over nagedacht eigenlijk…
dan toch maar even wachten nog en over een poosje kijken hoe het gaat.
thnx for the eye opener :-*
Aniek is iets jonger als Lucas en zij is nu al weer 8 maanden van de speen af.
Hier hadden we het al es eerder geprobeert, maar geen van de hier beschreven tips werkte en ook mijn man kon niet tegen het gehuil om haar speentje en die had dus tot 2 x toen nieuwe spenen gekocht :roll:
Op een gegeven moment heb ik een boekje gezocht in de bieb die over het ontspenen ging en op de site van difrax kun je volgens mij ook een boekje krijgen over stoppen met foppen.
Dat boekje ben ik gaan voorlezen en gewoon eerlijk verteld dat een speen eigelijk alleen voor kleine babies is en zij was nu 3 en een grote meid.
Ook verteld dat haar tandjes stuk gingen en dat dit zonde was omdat ze dan naar de tandendokter moest. Dat die tandjes nog heel lang mee moesten en toen hebben we een kalender gemaakt.
Met 7 vakjes… die mocht zij afkruizen en de afspraak was dat als hij vol was, de speen weg moest, die zou ze zelf weggooien en als ze dan 2 nachtjes zou hebben geslapen zonder tranen mocht ze in de winkel iets moois uitzoeken van dora.
Dat werkte… die voorbereiding en het niet ineens cold-turkey gaan had ze hard nodig en de beloning was goed.
Kort erna is ze nog es ziek geweest met koorts enzo en dan smeekte ze echt om een speentje. Het was een speentje of de hele dag een huilend kind die niets kon hebben, dus toen hebben we gezegd dat ze overdag voor die paar dagen een speentje van peter mocht lenen.
Maar die moest ze Peter terug geven als ze ging slapen en dat ging gelukkig goed. Sindsdien nooit meer nodig gehad.
Peter is een stuk jonger, maar die is er nu ook al af, zijn zus kwijt hij ook.
Wij als ouders hebben ervoor gekozen om het hem kort erna ook af te leren. Voor ons een stuk makkelijker.
oh en hoe hard het verder ook klinkt… we zijn als ouders erg geneigd om onze gevoelens die we ervaren als we iets moeten missen op onze kinderen te projecteren. Maar ze kunnen best wat hebben hoor.
Speen afleren lukt ook echt alleen maar als je consequent doorzet ondanks smeekbeden en gehuil.
Die komen geheid.
Denk maar zo… liever 3 dagen slecht slapen en er dan door zijn dan nog jaren aanmodderen.
Hij word 4, hij heeft allang geen zuigbehoefte meer, het is puur gewenning.
In die afkruisweek hadden we het er trouwens elke avond over he, zo van “nog zoveel daagjes en dan moet je speentje in de prullenbak he”
Dus geniet er nog maar even extra van. Dat deed ze dan ook, glunderend en wel en op vrijdag heeft ze hem toen zelf weggegooid. Express vrijdag omdat toen ook de vuilnisbak geleegd werd en zij en WIJ ook :shifty: niet meer terug konden.
Thijs ging “cold turkey”.
We waren de speen vergeten mee te nemen tijdens een nachtje camperen. Dus moest hij zonder slapen en daarna was het meteen gedaan met de speen, hij was ruim 2 jaar destijds.
Hoorde eens van iemand die had de speen met de schaar stuk geknipt en toen tegen dochter iets van: ojee de speen is stuk, kijk maar, zullen we hem dan maar samen weggooien…
Lukte ook nog.
succes
Zo hebben wij gisteren Yestin zijn speen “uitgezwaaid” in de douche! ( hij had zijn speen mee onder de douche, en hij was hem even uit het oog, dus heb ik hem snel weggepakt en gezegd toen hij ernaar vroeg dat hij was weggespoeld!)
Hij heeft nog 100 keer “dag peen” gezegd, en nu vraagt hij er eigenlijk niet eens naar! ( maar is nu pas 2 dagen natuurlijk )
Ik hoop dat je je man kan overhalen. Ik moet zeggen dat ik Lucas ook al veel te oud vind hoor voor een speen. Vanaf een jaar moet een kindje toch echt van de speen af… Ik zou hem idd ook samen met Lucas uitzwaaien.
Hopelijk gaat je man er nog anders over denken, succes.
@Janet76 wrote:
Ik hoop dat je je man kan overhalen. Ik moet zeggen dat ik Lucas ook al veel te oud vind hoor voor een speen. Vanaf een jaar moet een kindje toch echt van de speen af… .
Ik moet ook zeggen dat Lucas een erg overprikkeld kind is en vooral als baby was. Een huilbaby door KISS syndroom.
Hij had slaapproblemen en heeft zelfs tot zijn 16 maanden ingebakerd geslapen (eerst pacco daarna bakerzak) en met speen sliep hij beduidend rustiger. Hij had ook echt behoefte aan rust en ontspanning hij kon dat maar moeilijk vinden daarom heeft hij die speen langer gekregen dan eigenlijk de bedoeling was…
Vanavond gaan we het proberen, spannend hoor…
Succes Jeanet!!
Nou hij ligt net op bed, en hij heeft het tot nu toe gepikt.
Hij had altijd 2 speentjes met een koekadoek er aan, daar zat hij altijd mee aan het labeltje te frutten.
En gisteren had ik al een speentje van het doekje gedaan en gezegd “ojee die speen is kwijt” en nu net de andere speen en hij zei ook van “o Nu is deze speen ook kwijt”. Ik heb gezegd dat ik hem zou proberen te zoeken, maar dat hij wel moet gaan slapen nu zonder speen want hij is al zo’n grote jongen. En hij begon gewoon net als anders met het labeltje van de koekadoek te frutten en hij is nog steeds stil.
Nu maar hopen dat hij lekker in slaapt valt en lekker door blijft slapen vannacht!
En hoe is het gegaan verder?
Even nog wat anders:
Om heel eerlijk te zijn krijg ik zelf een beetje de kriebels van ‘speen af moeten leren’ enzo.
Ik denk dan echt WAAROM in vredesnaam? Er mag ook niks meer.
Ik geloof er echt niks van dat op zo’n speen sabbelen om lekker rustig te worden en lekker in slaap te kunnen vallen nou zo slecht is dat meteen hun gebit verpest is enz.
De hele dag met een speen rondlopen is weer een ander verhaal natuurlijk .
Ik krijg hierbij vaak het gevoel dat het gewoon Not done is als je kind na zijn 2e nog een speen heeft ofzo; dan is hij daar veel te groot voor :roll: .
Mama jeanet jij zegt dat niet hoor maar ik moet het gewoon even kwijt. Ik heb zelf tot mijn 13de heerlijk geduimd en snap echt helemaal dat zo’n speen gewoon enorm lekker is; ik wil er ook wel één :mrgreen: .
Het is eigenlijk best goed gedaan. mijn man vond Lucas om 21:00 erg zielig. Lucas was de hele tijd aan het smeken dat hoorde we door de babyfoon.
Lucas zei “pappie, mammie mag ik mijn tuttie” en dat dus een aantal minuten achter elkaar dus toen heeft mijn man hem dus uit bed gehaald, waar ik het dus helemaal niet mee eens was :evil:
maar na een half uur wilde Lucas naar boven en toen heb ik hem gezegd dat hij een hele mooie “thomas achtbaan” krijgt want die zijn voor stoere jongens maar die moet wel betaald worden met zijn speentje.
En dat vond hij goed, hij is zonder mopperen in slaap gevallen alleen vanmorgen was hij wel even zielig toen hij net wakker was.
Ik had verwacht dat hij de speen van Merlijn af zou pakken, maar ook dat kwam niet in hem op, hij zei alleen. Die speen is voor babytjes… :dance: :dance: hopelijk blijft het de komende nachten ook zo goed gaan.
mamalien, ik ben het ook wel met je eens hoor dat sommige mensen wel heel erg snel oordelen over de speen.
Want ik ken ook kinderen die lang duimen. En dat kunnen ze zelfs de hele dag door doen, onze Lucas heeft eigenlijk alleen maar zijn speen gehad in bed. Niet als hij wakker was ofzo.
Mijn broer is nu 30 en van zijn vriendin hoorde ik laatst dat mijn broer nu 's nachts nog weleens duimt
O en laat hij nu net volgende maand gaan trouwen ik weet wel wat we voor een sketschje gaan maken :shifty:
oh oh ik ga ook volgende maand trouwen :silenced: :mrgreen: .
Die reactie had ik zelfs overheen gelezen.
En maar goed ook want daar ben ik het dus echt niet mee eens!
Wat is dit toch voor anti-spenen terreur zeg :eh: .
Lijkt me ook zielig als je dat soort geluiden hoort door de babyfoon…
Maar eigenlijk viel het je mee als ik het zo begrijp of niet?
Ik ga niet afbouwen (zeg ik nu ).
Hier alleen speen bij inslapen (daarna laat ze hem los) en als ze ziek is of zich echt heeeel erg zeer heeft gedaan beneden.
Want ik merk wel dat ze minder moeite doet om te praten als ze de speen mag houden; en dat wil ik dus niet .