Speen weg halen

Ik ben vandaag met Lucas naar de tandarts geweest en hij vertelde wat ik al vermoedde. Lucas zijn tandjes staan een heel stuk naar voren tussen zijn boven en ondertanden zit een gat. Waar dus de speen zit.

Hij krijgt hem alleen in bed. EN ik zeg al een jaar tegen mijn man dat we die speen weg moeten halen, en dan voorgaand daaraan een soort van ritueel.

Ik heb eens gelezen dat je de speen aan een touwtje van een helium ballon moet doen en dan die ballon samen loslaten en dan uitgebreid uitzwaaien, maar mijn man vind dat we dat niet kunnen maken…

Ik weet het even niet meer, voel me zo’n slechte mama :cry: en dan mijn man erbij die het zielig vind om de speen af te pakken.

ALs het aan mij gelegen had hadden we het ook bij de geboorte van Merlijn gedaan, dus dat Lucas nu echt DE grote broer was en dat de speen alleen voor kleine baby’s is, maar ook dat vond mijn man geen goede oplossing omdat het dan al een hele verandering is een baby in huis.

Maar ik ben nu zo geschrokken van wat de tandarts zei, dat ik het niet meer weet.

Hebben jullie tips? Ook om mijn man over te halen… :cry:

had je man maar gestuurd naar de tandarts… is het DAN misschien zijn probleem ook… Slaat natuurlijk nergens op dat hij niet verder nadenkt dan “dat kunnen we niet maken”.

Nou… wil niet zeggen dat hij een “slechte papa” is, maar jij bent zeker geen slechte mama… volgens mij ga jij uit van het belang van je kleintje… en gaat je man uit van het belang “ik kan en wil geen moeite doen om mijn kind van zijn speen te helpen”…

Vraag hem eens een goed, onderbouwd argument te geven waarom niet? Zelf iets traumatisch met een speen meegemaakt of zo? :lol: Mist hij zelf z’n speen nog? :lol: :lol: (sorry hoor… maar ik kan geen argumenten bedenken om het niet af te bouwen en te stoppen met die speen).

Vraag hem wat hij vind van de consequentie (beugels en foute tandenstand) als je het niet doet? Gaat hij mee naar de orthodontist. Is dat niet zielig dan?

Ik zou met mijn zoon een soort van ritueel bedenken hoor… dus of dat nou met de ballon is, of met iets anders, maar doe het samen.

En weet je… misschien vind ie het helemaal niet erg.

Probeer vanavond gewoon: “Oh jee… de speen is weg… zeker in de winkel laten liggen (of speeltuin of weet ik veel). Dan maar zonder…”

Bij een vriendin d’r zoontje werkte het… belachelijk klinkt dat… maar bleek dat de ouders meer waarde hechten aan de speen dan het kind zelf.

wij hebben het ding met zijn tweede verjaardag op vakantie gestuurd :oops: :mrgreen:

en het was een weekje dat ie er naar vroeg maar zelf dan wer kwam met onee… flappie en foppie zijn bij de zon…

overigens is flappie weer thuisgekomen maar foppie had een vrouw gevonden dus die bleef daar :mrgreen:

een leuk verhaal die hij voor zoete koek heeft geslikt :lol:

ah meis, kan me voorstellen dat je geschrokken bent maar je hoeft je heus geen slechte moeder te voelen hierdoor. Onze zoon heeft ook nog een speen en ja ze zijn er aan gehecht hé. Zou dat echt wel door die speen komen denk je dat zijn tandjes zo staan want een tandarts zegt dat nogal vlug. Ons oudste kindje heeft tot haar vijf- zes met een speen geslapen en niks is er aan haar tandjes te zien. Nou ja, ik zou het wat tijd geven, en niet direct afnemen, bvb met Sinterklaas of zo? Ik snap dat het moeilijk zal worden maar je bouwt het beter af meis! :hug: :-*

Ook ik zag enorm op tegen het afnemen van de speen. Het het viel echt reuze mee. Heb hem een kadootje beloofd als ie zonder speen sliep en gezegd dat de speen stuk was ( was geen leugen trouwens, ding was doormidden gebeten :shock: ) Hij is 1 keer wakker geworden en vroeg naar zijn speentje. Na hem herinnerd te hebben aan zijn kado , ging ie weer heel makkelijk slapen en sindsdien nooit meer gevraagd naar dat onding.

Dus probeer het eerst eens, misschien valt het reuze mee…

Succes!

Wat betreft speen weg doen terwijl er een baby op komst is, ben ik het wel met je man eens.

Maar wat je wel kan doen is wachten op zijn verjaardag en dan hem aan een ballon vastmaken met daarbij ‘je bent nu zo’n grote jongen’ etc… Hij krijgt dan toch al een boel cadeautjes dat hij waarschijnlijk dan wat minder verdrietig is en er wat minder aan denkt.

Verder heb ik er geen ervaring mee, maar succes!

Wij zijn er net 1 week vanaf en Enzo is even oud als Lucas.

Ik heb hem een tijdje gelede een heel mooie nieuwe speen gegeven en gezegd dat dit de allerlaatst speen is die hij krigt. Als hij hem kwijtraakt dan komt er geen neiuwe meer.

En toen was die weg vorige week woensdag (wel weer gevonden mar niet aan Enzo verteld :silenced: … Enzo ging slapen zonder speen en dat ging erg goed. Sindsdien heeft hij dat ding niet meer in. Hij vraagt er wel eens naar, ook als we hem slaapdronken een plasje laten doen. Of hij vraagt dan om zijn doek (hydrofiele luier i.p.v. knuffel) die noemde hij zijn speendoek…

Omdat Enzo zo lang eraan heeft kunnen wennen aan de gedachte dit is d elaatse speen die hij krijgt, is het allemaal erg goed gelopen.

Overigens zei onze tandarts precies hetzelfde…

Lastig, ze zijn er vaak toch erg aan gehecht…

Mijn kraamhulp had wel een goed verhaal dat ze bij haar dochter heeft gebruikt.

Het was rond sinterklaas toen, dus helaas zal het bij jullie niet op gaan.

Ze had gezegd dat ze toch wel erg groot was voor een speen en of ze het niet een goed idee vond om het speentje aan Sinterklaas te geven voor de babypietjes. En de volgende avond had ze het speentje bij haar schoen gelegd voor de babypietjes en ze heeft er nooit meer naar gevraagd en is gewoon goed gaan slapen zonder speen!!!

Verder kan ik je dus helemaal niet helpen maar vond het wel een leuk verhaal!

Succes ermee!

Liefs,

Hoop

wij hebben em meegegeven aan zwarte piet :mrgreen:

ik dacht ook dat het een heel probleem zijn… maar nee hoor… hij ging gewoon zonder slapen…

Hij is nu gaan slapen met zijn speentje, maar vrijdag avond gaat hij zonder naar bed als hij dan wat slechter slaapt dan zijn we iig alle twee thuis de volgende dag.

We hebben het al wel tegen hem gezegd dat hij een grote jongen is en dat als hij die speen kwijt is, hij geen nieuwe meer krijgt omdat de speentjes voor Lucas op zijn in de winkel…

Hopelijk helpt dat :pray:

Bedankt allemaa voor de tips :-*

ps, Mickey we hebben destijds samen in het topic “uitgerekend in augustus 2004” gezeten hij was een van de 3 lucassen die toen geboren is :stuck_out_tongue:

Je kan hem in een envelop doen en er op schrijven ‘voor de arme kindjes’ en die dan met Lucas samen in de brievenbus gooien.

Zo deed een collega van mij het.

Ik had geluk, want Esmee werd een paar maanden terug wakker met zere tandjes. Ik heb toen direct gezegd dat dat van haar speentje kwam. Dat was gelijk de laatste keer dat ze een speentje wilde hebben.

Stel Lucas anders voor dat hij iets leuks mag uitzoeken in de winkel als hij geen speentje meer heeft. Of zeg dat dit de laatste is die hij krijgt, en knip het ding de volgende dag stuk.

Victor had ook zo’n gat tussen zijn tanden maar dat is inmiddels helemaal weggetrokken hoor. We hebben samen de speen weggegooit toen hij 3 werd. (paar dagen later hoor :wink: ) eigenlijk is het nooit een probleem geweest.

Overigens zegt mijn tandarts wel iets anders hoor. Ze vroeg me niet eerder met de speen te stoppen als dat ik heel zeker wist dat hij niet aan de duim zou beginnen. Want dan ben je namelijk helemaal de klos! Neem een duim maar eens weg :lol: En door het duimzuigen drukken ze de tanden ook nog eens naar voren.

Speen weg? Ja zo snel mogelijk. Zorgen om zijn tandjes? Mwah niet helemaal, het trekt wel weer bij is mijn ervaring.

En niet elk kindje heeft het tanden probleem.Dat komt omdat niet elk kindje op de speen bijt. Max liet de speen direct los zodra hij sliep. Victor echt niet. Die kreek ik er niet uitgetrokken.

Succes!

Ik heb eens een verhaal gehoord over een mamma die haar kind had wijsgemaakt dat ze die dag (de door hem zo gewenste) Bob de Bouwerpoppen (waarvan ze had gezegd dat ze daar geen geld voor had) verkochten voor een speen.

Dus ze zijn naar de winkel gegaan, terwijl hij de Bob de Bouwerpop uit het schap ging halen heeft moeder gauw betaald en gezegd dat hij straks met zijn speen zelf zou betalen.

Dat gebeurde en meneer was heel blij met zijn pop!

's Avonds was het wel even huilen natuurlijk, want hij wilde met zijn speentje slapen.

Toen heeft zijn moeder gezegd “dat kan niet, daar heb je een Bob de Bouwerpop voor gekocht”, waarop het knulletje zei “dan moet je een nieuw speentje kopen”. Zij gaf als antwoord “als ik geen geld heb voor een Bob de Bouwerpop heb ik ook geen geld voor een nieuwe speen.”

Toen ze na nog een huilbui zei “Oke, kom maar mee dan, dan gaan we je pop inleveren en de speen terughalen” koos hij toch liever voor de pop en was de speen verleden tijd. :lol: :lol:

Ik vond het een prachtig verhaal, misschien kun je er iets mee?

En ik bedacht zelf nog iets; misschien heel gemeen, maar als de speen hem zelf tegen gaat staan is het misschien het makkelijkst…

Je hebt toch van dat spul dat je op je nagels kunt smeren om van het nagelbijten af te komen? Dat spul schijnt supersmerig te zijn.

Dat wordt ook wel gebruikt om van het duimzuigen af te komen en ik dacht misschien kun je het wel op de speen smeren (als hij dat niet in de gaten heeft natuurlijk).

Als hij dan zegt dat zijn speen vies smaakt kun je altijd nog zeggen dat spenen vies gaan smaken als je er te groot voor wordt ofzo…

Of is dat heel gemeen?

Nou, ik hoop in ieder geval dat je er een oplossing voor vindt meid!

Liefs,

Sandra.

@Mama_jeanet wrote:

Mickey we hebben destijds samen in het topic “uitgerekend in augustus 2004” gezeten hij was een van de 3 lucassen die toen geboren is :stuck_out_tongue:

Yep, ik weet het nog :mrgreen: Vandaar dat ik mijn reactie opende met de opmerking dat Enzo en Lucas even oud zijn :slight_smile:

haha Sandra :mrgreen:

@Mammasandra wrote:

En ik bedacht zelf nog iets; misschien heel gemeen, maar als de speen hem zelf tegen gaat staan is het misschien het makkelijkst…

Je hebt toch van dat spul dat je op je nagels kunt smeren om van het nagelbijten af te komen? Dat spul schijnt supersmerig te zijn.

Dat wordt ook wel gebruikt om van het duimzuigen af te komen en ik dacht misschien kun je het wel op de speen smeren (als hij dat niet in de gaten heeft natuurlijk).

Als hij dan zegt dat zijn speen vies smaakt kun je altijd nog zeggen dat spenen vies gaan smaken als je er te groot voor wordt ofzo…

Of is dat heel gemeen?

.
Aan dit zat ik zelf ook al te denken, maar hoe heet dat spul en waar kun je het kopen?

Ik denk dat dit juist DE oplossing voor Lucas is.

Ik heb geen idee hoe dat heet, maar een beetje drogist kan je dat vertellen, denk ik…

ik zou dat voor mijn grote dochter ook kunnen gebruiken :mrgreen:

@Mammasandra wrote:

Ik heb geen idee hoe dat heet, maar een beetje drogist kan je dat vertellen, denk ik…
Heb net zitten googlen maar dat is nagellak en dat ga ik dus niet op zijn speentje smeren :wink:

@Liz wrote:

ik zou dat voor mijn grote dochter ook kunnen gebruiken :mrgreen:

google maar op Byte X Tegen Nagelbijten En Duimzuigen