Nu heb ik echt een mutsvraag hoor maar ik durf em verder aan niemand te vragen omdat ik denk dat iedereen het wel weet maar ik dus niet…
Als ik in zelfgemaakte soep, balletjes wil hebben hoe doe ik dat dan? Ik snap dat je daarvoor gehakt moet hebben maar moet je er nog iets aan toevoegen?
En dan snap ik dat je er kleine balletjes van moet draaien maar hoe worden die dan gaar? Moeten ze dan een hele poos in de soep meekoken ofzo? Ik zei het al, domme vraag maar ik weet het echt niet…
waarom een domme vraag.
het zou pas dom zijn om het niet te stellen.
als ik groenten soep maak doe ik ruim water in de pan daar gaan boullion blokjes in met (verse worst) gehakt balletjes gewoon gehakt kopen en die draaien hoef je niets aan toe te voegen, wat soep vlees en dat laat ik lekker staan dat het goed gaar kan trekken niet te hoog natuurlijk ik zet meestal de avond van te voren het soep vlees op en laat dat dan lekker een paar uur op lage stand staan.
de volgende morgen de pan zacht aan zetten als het dan warm is de groenten erbij en pas op het laats de vermecelli omdat het anders zo papperig wordt.
Nee, geen domme vraag gekkie
Ik koop tegenwoordig de kantenklaar rundergehaktballetjes van bij AH. Die kruidt ik nog wel met peper, soms wat zout en paprikapoeder en die laat ik bij de bouillon trekken, daar gaat wat sambal badjak in, wat ketjap, nog wat peper. Een half uurtje op zacht vuur dan doe ik de soepgroenten erbij, nog 20 min en dan de vermiccelli 10 minuten. Heerlijk soepie!
Vroeger draaide ik ze nog zelf die balletjes, maar dan werden ze steeds groter naarmate het einde vorderde. Lui dus
:doh:
Ik ben helemaal makkelijk; ik koop altijd een pakje soepballetjes van Bakker uit de diepvries Erg simpel maar wel lekker :drool:
ik maak ze een tikkeltje anders…
gehakt kruiden met wat zout (beetje maar hoor), peper en muskaatnoot.
kleine balletjes van draaien.
water in kookpot laten koken (bouillonblokje erbij mag gerust).
Als het water kookt, balletjes erbij doen. Je zal zien dat er een soort van laagje gevormd wordt… dat is het vet dat uit de balletjes komt. :sick:
Als balletjes boven komen drijven zijn ze gaar !
uitscheppen met visspaan en als je soepje klaar is, balletjes bij de soep voegen.
Water waarin de balletjes gekookt hebben, weggooien.
succes !
Gerda
Als je maar geen 100% rundergehakt gebruikt. Mijn ervaring is dat ze dan (ja ja ondanks dat ze in de soep zitten ) uitdrogen omdat het vet eruit gaat (zoals Gerda al aangeeft).
Half om half dus, beetje zout, beetje peper, wat je verder lekker vind aan kruiden (ik ben wel van de knoflook bv) en dan lekker meekoken. De meeste balletjes hebben wel genoeg aan ong 10 minuutjes (mee)koken.
:doh:
goed dat je het zegt, Rhi ! :-*
Ik gebruik half varkensgehakt, half runds !
Anders drogen ze inderdaad uit (maar al het vet wat overblijft, vind ik dan weer teveel, vandaar dat ik ze apart kook)
liefs
gerda
half om half, gewoon balletjes van draaien en 10 min met de soep meekoken. Als ik tomatengroentensoep maak, kruid ik de balletjes ook nog met paprika.
als je ze niet te hard laat koken valt het trouwens wel mee met het vet wat eruit komt vind ik.
Dat gebeurt hier vooral als het te hard doorkookt, dan ligt er zo’n schuimlaag op en vind ik idd ook :sick: Ik gebruik dat water dan wel, maar schep het vet er dus af met een schuimspaan, maar over het algemeen kook ik het dus zachtjes door en dan verschijnt die laag eigenlijk niet.
Verder idd ook half om half gehakt en ik kruid het alleen met een beetje zout en peper.
Hihi Gerda mijn vader laat zelfs de soep een nacht staan (evt in de koelkast afhankelijk van het weer) en als alles is afgekoeld schept hij het vet eraf. Zoiets zou je toch ook kunnen doen? Je hebt echt alle vet eruit (ook van de bouillion) dus een lekker mager soepje en je hoeft de balletjes niet meer apart te koken. Bespaard je ook nog eens energie (en tweededagssoep vind ik vaak zelfs lekkerder dan de eerste dag 8) ) en gas. :thumbup:
Ik doe geregeld wat italiaanse kruiden door het gehakt heen. Is ook erg lekker.
Ik maak dus zelf geen soep hoor, mijn ‘kennis’ komt van mijn vader die ieder weekend kookt en altijd op vrijdag een grote pan soep maakt. Soms is dat het enige wat Casper wil eten daar… :lol: *opa weer trots *
Rhi,
thanks voor de tip, lieverd :-* (ook al komt die niet van jou, maar van opa )
liefs
Gerda
Geen dank hoor, die energierekening willen we toch allemaal lekker laag hebben? :mrgreen: En tijd hebben we ook niet in overvloed
Ik krijg er trouwens wel ontzettend zin in soep van. Morgen maar eens een lekker bordje aspergesoep met eigen toegevoegde asperges maken ( de rest smokkel ik lekker uit een pakje ivm die weinige tijd moet morgen al voor 2 dagen koken :wall: maar dan heb ik dinsdag wel een overheerlijk stoofpotje :drool: )
@Rhiannon wrote:
Als je maar geen 100% rundergehakt gebruikt. Mijn ervaring is dat ze dan (ja ja ondanks dat ze in de soep zitten) uitdrogen omdat het vet eruit gaat (zoals Gerda al aangeeft).
Half om half dus, beetje zout, beetje peper, wat je verder lekker vind aan kruiden (ik ben wel van de knoflook bv) en dan lekker meekoken. De meeste balletjes hebben wel genoeg aan ong 10 minuutjes (mee)koken.
ben ik niet met je eens. Ik gebruik altijd 100% rundergehakt en maak iedere zondag soep voor de maandagavond en krijg altijd weer heerlijk smullende koppies aan tafel

Ik klop een ei, prak eerst het gehakt, doe er dan wat geklopt ei door, wat gehaktkruiden en klein beetje peper en zout. Dan kneed ik het. Dan voeg ik nog wat paneermeel of een fijngeknepen beschuit erdoor.
Dan draai ik er balletjes van.
Ik maak de soep door eerst bouillon op te lossen, vervolgens laat ik ongeveer een dikke 10 minuten de ballen kokenop laag vuur in de bouillon.
dan gooi ik er een zak soepgroenten door. Dit laat ik 5 minuten koken. en dan nog 10 minuten de vermicelli.
Soms doe ik er voor de afwisseling wat tomatensoep in poedervorm bij om zo een tomaten/groentensoep te maken.
Ook wil een zak Italiaanse roerbak groenten erdoor heen lekker zijn dan.
Zelfs mijn oma, die eigenlijk kampioen soep maken is bij ons in de familie, vind mij een waardig opvolger :mrgreen:

Totaal geen domme vraag hoor want eerlijk gezegt weet ik het ook niet en al helemaal niet hoe je zelf soep moet maken :oops:
Ik doe altijd kant en klare soepballetjes kopen (van de vers afdeling)
Pot Maggi basis voor groentensoep
soepgroenten
vermecellie
en binnen 10 minuten is alles klaar…
@jet wrote:
@Rhiannon wrote:Als je maar geen 100% rundergehakt gebruikt. Mijn ervaring is dat ze dan (ja ja ondanks dat ze in de soep zitten) uitdrogen omdat het vet eruit gaat (zoals Gerda al aangeeft).
ben ik niet met je eens. Ik gebruik altijd 100% rundergehakt en maak iedere zondag soep voor de maandagavond en krijg altijd weer heerlijk smullende koppies aan tafel
Ik klop een ei, prak eerst het gehakt, doe er dan wat geklopt ei door, wat gehaktkruiden en klein beetje peper en zout. Dan kneed ik het. Dan voeg ik nog wat paneermeel of een fijngeknepen beschuit erdoor.
Dan draai ik er balletjes van.
Ik maak de soep door eerst bouillon op te lossen, vervolgens laat ik ongeveer een dikke 10 minuten de ballen kokenop laag vuur in de bouillon.
dan gooi ik er een zak soepgroenten door. Dit laat ik 5 minuten koken. en dan nog 10 minuten de vermicelli.
Soms doe ik er voor de afwisseling wat tomatensoep in poedervorm bij om zo een tomaten/groentensoep te maken.
Ook wil een zak Italiaanse roerbak groenten erdoor heen lekker zijn dan.
Zelfs mijn oma, die eigenlijk kampioen soep maken is bij ons in de familie, vind mij een waardig opvolger :mrgreen:![]()
Ha maar jij doet er ei en paneermeel door

Maar het klinkt zeker niet verkeerd! :drool: Zelf gebruik ik alleen een ei als ik gehaktballen maak en paneermeel? Euhm gebruik ik nooit…heb kant en klare kruidenzakjes van de Silvo want die vind ik het allerlekkerste (de variant met ui) voor een balletje bij de spinazie :mrgreen: daar hoeft geen paneermeel doorheen.
Hoe ik verder soep maak:
Bij groentesoep laat ik eerst een paar uur een schenkel trekken. Bij rundvleessoep soepvlees en bij kippensoep een paar kippenbouten of een hele kip (ligt aan hoeveel mensen we op bezoek krijgen )
Als dat klaar is doe ik er een zakje soepmix bij. (mix voor kippensoep, groentesoep etc) van honig en een paar bouilonblokjes. Ik blijf roeren tot het kookt. Daarna de balletjes, (eventueel) soepgroente, champignons en vermicelli erbij en het geheel laat ik een half uurtje zachtjes pruttelen.
Het vet haal ik er nooit uit, alleen bij groentesoep komt er een vetlaagje op de soep maar ik vind het juist lekker.
Tomatengroentensoep maak ik door kippenbouillon te maken met blokjes, daar soepgroente bij, een blik tomatenblokjes en soepballetjes. Kruiden met veel zwarte peper en een beetje paprikapoeder. En dan tien min. tot een kwartier laten koken.
Wij gebruiken wel rundergehakt. Wij maken de balletjes dan hetzelfde als gehaktballen (gehaktkruiden, eitje, evt. paneermeel) of gewoon alleen met peper en zout.
We zetten dan een pan water op met een bouillonblokje en als het kookt gaan de groenten (van mij mag een groentensoep lekker stevig dus gebruiken we vaak boerensoepgroenten, de groenten zijn dan lekker grof gesneden), een handje vermicelli en de ballen erin. Vaak gebruiken we ook nog een pakje smaakmaker van maggi en dat laten we dan 10 minuten op staan. Heel simpel maar wel erg lekker :drool:
Voor tomaten/groentensoep gebruiken we geen rundvleesbouillon maar groentenbouillon en dan doen we er een klein blikje tomatenpuree bij.