Ik vraag me af hoe jullie dat beperken ?
In begin was ik heel streng en snoepte mijn oudste meisje gewoon niet. Soepstengel etc kreeg ze dan gewoon zoals mijn jongste meisje nu.
Maar ze heeft nu 1 snoepmomentje per dag en dat kan ook gewoon een simpel dorakoekje ofzo zijn. Maar de laatste tijd merk ik vaak dat het gewoon 2 a 3 snoepmomentjes zijn en baal daar eigenlijk een beetje van.
Als ze bij ons thuis een snoepje heeft gehad, en en in de avond komt er visite en zet een koekje op tafel, snoept ze ook een koekje. Maar dan heeft Oma weer een chocolade ei meegenomen die ze uit haar tas haalt terwijl T op haar schoot zit en vraagt aan mij mag ze dit hebben, hoe kan ik dan nee zeggen ?? Hubbie zegt heb liever dat je het eerst vraagt voordat je het uit je tas haalt, maar dan zeggen ze jaa maar ik vraag het toch.
Of als ze een snoepmomentje bij ons thuis heeft gehad, en we komen ergens anders en ze bieden haar snoep aan etc. Word er trouwens ook doodmoe van dat mensen altijd maar snoep moeten aanbieden. Heb 1000 x aangegeven dat mijn meiden net zo dol zijn op een soepstengel/fruit/goodie etc.
Zeg vaak dat we het bewaren tot morgen, maar vaak is het dan ook snoep dat ik zelf niet zou geven, en vergeten doet mijn moppie het niet.
Hoe gaan jullie hiermee om, hoeveel snoepmomenten hebben jullie per week. Het liefste zou ik het snoep beperken tot het weekend of om de dag een snoepje ofzo.
Hier standaard iedere middag een snoepmomentje. Rond een uur of 3 in de middag. Maar wat je al aangeeft soms komt er in de avond in het weekend een moment bij omdat hij dan ook bij het koffiedrinken bij is en er dan een koekje bij komt. Fruit is een must dus dat is niet een snoepmoment hier. Bij mijn ouders gaat het ook wat anders dan standaard. Geen overdosis maar als we bv in de middag gaan wandelen bij mooi weer stopt mijn moeder een paar spekjes in de tas bv. Dat is bijna gelijk aan bij ons thuis in de middag. En daar is de koffie ook standaard met een koekje dus al met al daar 2 snoepmomenten. Extra is er eigenlijk niet dus geen surprise ei oid. Nu met de Sint in het land is het wel iets anders. Er zijn iets vaker wat pepernootjes zoals vanmorgen op de PSZ waren de Pieten geweest en die hadden de sleutel verstopt. :lol:
Maar ja Pieten strooien natuurlijk ook. 8) Ze hadden zelf een klomp versierd en daar hadden de Pieten voor alle kindjes een zakje pepernootjes ingedaan. Heel erg leuk en spannend natuurlijk maar dat betekend dat het snoepmomentje voor de dag ook al vaststaat natuurlijk. Het zakje pepernootjes werd al snel ‘vergeten’ omdat het spelen veel leuker was dan het snoepen. Zakje in de tas en ik denk dat die er bij het naar huis gaan wel weer uit komt. Niet zo erg want dat zijn de uitzonderingen. Donderdagochtend is er Sintviering op de PSZ dus dan staat het snoepmoment ook al vast en vermoed dat er ook wel iets mee naar huis komt. Mandarijntjes in de schoen ed maakt me niet uit die mogen ook altijd gelijk op. Pepernoten heb ik een limiet voor in de vorm van een heel klein bakje speciaal voor pepernoten. Op = op. En in het weekend wordt snoep nog wel eens vervangen door wat ‘berenchips’ (pombar) dat is een uitdeelzakje en daarna is het klaar. Lastiger is met verjaardagen wanneer er dingen op tafel staan. :think: Kaas vind ik dan nog niet zo erg sterker nog dat is zelfs erg goed wanneer er iets zoets is gegeten. Dat neutraliseert de suikers in het speeksel. Maar ik vind het heel erg lastig dat ‘wij’ volwassenen dan dingen van tafel mogen pakken als we zin hebben en dat kind dat dan niet zou mogen. :shifty:
een normaal Nederlands eetpatroon is gebaseerd op 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes, max 7 eet/drinkmomenten op een dag is het beste voor je tanden en je energiehuishouding.
mijn kinderen zijn niet te zwaar, eerder te licht, en als ze voldoende voedzaam eten binnenkrijgen vind ik het geen probleem als ze elke dag ook iets snoepen.
(maar wat is de definitie van snoep?)
belangrijker vind ik dat ze leren luisteren naar hun lijf, en dus niet te veel of te weinig eten, en dat ze maat leren houden wbt snoepen, dat ze dus weten wat een normale verantwoorde portie is.
ik wil niet te streng zijn wbt snoepen, want dan zie je vaak dat ze de controle kwijt raken op het moment dat ze zelf geld hebben om iets te kopen.
en ik leer ze dat feest-eten, taart en chips etc is voor als het feest is, en dus niet dagelijks of wekelijks terug komt in het menu.
met feestjes krijgen ze een eigen bordje/bakje met iets lekkers, een kinderportie, en als ze netjes vragen mogen ze ook een aantal keer kiezen van de grote-mensen-hapjes, maar ze eten zich er niet vol van, en krijgen gewoon een fatsoenlijke basis in 3 voedzame maaltijden er omheen.
gr L
Lowietje wat doe je dan wanneer je kind (nog) geen warm eten fatsoenlijk eet? :shifty: Mijn peuter zit nl in de heerlijke peuterfase van geen zin in warm eten. Wil hem wat je al aangeeft niet totaal het snoepen ontzeggen want dat is dus ook een stukje van het ‘leren eten’ en hij overeet dus ook niet, sterker nog hij eet van alles prima qua brood en fruit enkel het warme avondeten heeft meneer nog niet echt zin aan. Dwingen beginnen we niet aan want eten en dwang gaan wat mij betreft niet samen. Hij groeit overigens prima keurig heel iets onder de gemiddelde lijn van het CB dus echt problematisch is het niet. En ik heb de hoop dat zodra de kleuterschool begint de eetlust mbt avondeten ook zal toenemen.
hier is het dat ze zowiezo na 3 uur drinken en een koekje of snoepje krijgen, ze komen dan net uit school.
in de vakantie is het voor de middag een snoep/koekmoment, smiddags, en soms s;avonds gezellig op de bank een chipsje ofzo.
moet eerder zeggen dat ik er niet zo oplet.
verjaardagen of viste (of boodschappen ofzo) als ze iets krijgen zal ik het niet verbieden…
Hier krijgt Melinda elke dag een koekje in de middag maar dat zie ik echt niet als snoepmoment …
Echt snoep krijgt ze hier niet elke dag eerder 1 keer per week …
Gelukkig wordt er hier niet gevraagd bij de winkels als ze een snoepje wilt…
Bij de Appie waar we wekelijks boodschappen doen kan je kind wel zat worden jeetje
Ligt altijd wel kaas en worst…
Ze mag dan van ons een blokje kaas daar en thats it.
Nu met de feestdagen misschien dat ze wat meer snoepmomentjes heeft.
Zaterdag waren er pieten in de stad en toen kreeg ze wat pepernoten dat verbied ik dan niet
Toen mijn kinderen nog kleiner waren sloeg ik snoep in winkels altijd af. Een koekje oid bij de bakker mocht wel, maar dan gaf ik ze 's middags niet weer een koekje maar een gezonder alternatief.
Snoep kregen mijn oudsten pas op school, bij die traktaties waar snoep gegeven werd. Niet veel gelukkig.
Nu hebben we gewoon 1x per dag ‘iets lekkers’, dat varieert enorm. Nu is het vaak wat in de schoen zat, in het weekend iets van chips maar soms ook tapasachtige hapjes of gewoon simpel paprikreepjes met een dipsausje.
@rhiannon, als ie brood krijgt op jullie normale tijd wbt warm eten, heeft hij dan wel trek?
het kan zijn dat hij overdag al genoeg binnen krijgt, of dat zijn tussendoortje te laat of te groot is, wat voor ritme heb je daarin?
(een peuter hoeft gelukkig nog niet veel warm eten, op de site van het voedingscentrum kun je lijsten vinden wat een kind op welke leeftijd ongeveer zou moeten eten op een dag, en dan de laagste getallen aanhouden)
dwingen is idd niet verstandig, ‘‘omkopen’’ om iets te proeven is wel een optie. (bijv omkopen met een toetje-upgrade, van gewoon yoghurt naar een favoriet toetje)
hoe is hij met rauwkost? en eet hij liefst alles door elkaar of liever los?
mijn meisje eet ook niet graag warm, maar liever brood, maar heeft 's avonds om 17.30 ook niet heel veel trek, omdat ze overdag genoeg eet.
heeft ze overdag niet genoeg gegeten, dan wil ik het avondeten daar wel eens op aanpassen, bijv haar vlees op brood laten eten, met groente (als het aan de kinderen ligt is dat salade of rauwkost, liever niet gekookt) ernaast, dan hoeft ze geen aardappel, die is minst favoriet.
ook krijgen ze na 16.00 geen tussendoortje meer, M wil nog weleens fruit vragen vlak voor het avondeten, maar dat mag niet van mij, dat mag ze dan als toetje, en dan zijn we allebei weer tevreden :inlove:
D daarin tegen houdt niet erg van brood, en eet overdag vaak niet genoeg, als ie dan om 15.30 zeurt om meer lekkers (na het tussendoortje), kan hij kiezen uit fruit, brood en crackers.
hij eet wel goed warm eten, en om hem soms tegemoet te komen eten we regelmatig soep tussen de middag (lekker warm en even geen brood), vooral snert vind hij heerlijk (en daar ben ik dan blij mee, nl extra groente en vezels, prima soep).
(sorry, erg off topic)
gr L
Hier 2 tussendoortjes momenten op een dag. Sowieso is 1 van beiden fruitmoment, het andere moment is snoep-koekjes momentjes. Als oma komt met iets lekkers, en is ruim voor het eten, mag hij het van mij best hebben als extra. Maar als het om 5 uur is, en oma vraagt aan mij of hij het mag hebben, zelfs al heeft hij het al gezien, dan mag hij het niet. Dan maak ik er een spelletje van, dan leggen we het samen heeeel voorzichtig diep in de kast, zodat niemand het kan zien, en dan krijgt hij het de volgende dag als tussendoortje. Hij vindt dat soms lastig, maar hij weet ondertussen wel dat ik daar zeggenschap over heb, en dat accepteert hij dan wel.
Zeker niet iedere dag in ieder geval.
In het weekend is er vaak iets lekkers bij de koffie/thee.
Gister had Yari in zijn schoen op school pepernoten die deelt
hij dan met zijn zusje.
Ik heb eigenlijk bijna nooit snoep in huis, ze vragen er ook niet om.
Vorige week kwam oma met een chocalade pop, die hebben ze na het eten met ons gedeeld, alles op.
Dat moet dan ook kunnen, vind ik.
De rest van de week hebben ze weer niets gekregen.
Maar hier zeker geen dagelijkse gewoonte, en niet in huis, dus ik hoor ze er nooit over.
Sharon is een ander verhaal, die loopt zelf wel naar de winkel voor een zak snoep :roll:
Door de week twee snoepmomenten op een dag. De eerste op school. Dat is de ene keer een een koekje. De andere keer een stuk fruit, wat ik overigens niet als snoep moment zie.
Het tweede moment is om half vier. Afhankelijk van wat hij op school op heeft krijgt hij of eerst een stuk fruit en daarna nog iets te snoepen of alleen iets te snoepen. En dat kan van alles zijn. Meestal een koekje soms een stukje chocola of zoals nu in deze periode pepernoten of kruitnootjes.
In het weekend zijn er wel iets meer snoep momenten.
De jongste krijgt steevast s morgens om half tien een koekje, rijstwafel of soepstengel en s middags om half vier een stuk fruit.
De oudste is pas begonnen met echte snoepjes (thuis) toen hij al drie was geweest. Bij een ander tilde ik er niet zo zwaar aan maar ook ik heb het zo lang mogelijk thuis uitgesteld.
Nou ik ik zelden lollys of wat dan ook in huis. Liever een koekje dan een snoepje.
hier elke dag als Q uit school komt en we zijn om half vier thuis een snoepmomentje, maar dat kan varieren van een lolly tot een rijstwafel, of een komkommertje tot een koekje.
En in het weekend als hij bij mij is mag hij zaterdags opblijven met een zakje chips of ik maak nacho’s met dip en gesmolten kaas erover heen voor ons allemaal.
Hier 2 snoepmomenten op de dagen dat ze thuis zijn. 's ochtends en 's middags 1 en onder de voorwaarde dat ontbijt/lunch op is gegeten.
Als ze naar de opvang school gaan zijn ze zo laat thuis dat ik direct begin met koken, dan mogen ze hooguit een soepstengel of komkommer als ze echt honger hebben.
Wat betreft je verassingsei, in zo’n situatie zeg ik regelmatig, we hebben vandaag al genoeg gesnoept, dit mag je morgen hebben. hier bij de Griek krijgen de kids bij weggaan een lolie, leuk maar wel voor de volgende dag.
Mouse
drie hoofdmaaltijden en nu voor juul drie tussendoortjes, marijn twee. Ook ivm de tandarts die het ons heeft aangeraden eht aan dit schema te houden om te voorkomen dat er gaatjes en al die onzin komen.
we drinken altijd nog ff samen ‘koffie’ met juul om de dag door te nemen.
Lowietje vandaag even getest en een boterham met kaas wilde hij wel eten vanavond. :shifty: Maar echt alles wat warm is en geen tosti heet of patat blieft meneer niet. Ook geen rauwe groente behalve als het olijf heet en ik twijfel nog of dat onder groente of fruit valt en dat vind ik dus meer een tussendoortje annex snoepmoment. Al ga ik zeker even kijken hoe of wat mbt de hoeveelheid eten overdag. Na het snoepmoment van rond 3 uur wordt er overigens niet meer gegeten en amper gedronken want ook drinken verminderd de eetlust. :think: Vermoed dat het onder een fase valt want tot hij ongeveer 2 jaar was at meneer gewoon met de pot mee zonder problemen.
rhi, wat een boefje, ik denk idd dat het een fase is, komt wel weer als ie naar de kleuterschool mag.
eet hij wel soep? regelmatig een gevulde maaltijdsoep is dan een optie.
gr L
Lowietje dat doen we ieder weekend. Opa maakt de lekkerste soep! :mrgreen:
Nog een klein jaartje dus tot de kleuterschool begint, ik kan niet wachten. :lol:
Tja… In de middag krijgen de kids iets lekker, als wij (of zij… lees: Lenno) het niet vergeten. Kan ook makkelijk een koekje zijn hoor. Noortje krijgt sowieso amper snoep.
Op speciale dagen: verjaardag, feestdagen, lekken we niet zo op. Als er lekkere dingen op tafel staan, mogen zij ook. Maar dat is dus niet zo vaak. Overigens zijn dat vaak hartige dingen. Ze zijn allebei gek op toastjes met of zonder brie
Oma’s die lekkere dingen meenemen. Heel lief natuurlijk, maar wij hebben m.n. mijn schoonmoeder gezegd het voortaan eerst aan ons te vragen. Dat doet ze nu braaf.
Hier 3 maaltijden en sochtends fruit en smiddags koek of wat lekkers. Als we sochtends ergens heengaan waar ze wat lekkers krijgen of iemand (mijn vader :roll: ) langs komt met snoep, dan krijgen ze smiddags fruit. Als we smiddags weggaan krijgen ze daar wat er is. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk…
Op verjaardagen vind ik het lastiger om ze te remmen. Mijn jongste heeft de neiging om bij een bak chips te gaan staan en door te blijven eten. Ik geef ze dus meestal n eigen bakje en dan is het klaar maar dat gaat niet overal.
sóchtends rond 10.00 krijgen de kids fruit
op school of thuis
en na school rond 16.00 krijgen ze een koekje of snoepje
(na schooltijd,thuis gezamelijk)
en op zondag middag een bakje chippies