Goedemorgen,
Graag wil ik weten hoe ik het snelste de borstvoeding kan afbouwen. Ik heb 1,5 week borstvoeding gegeven, maar Ruben drinkt te weinig. Met afkolven krijg ik +/- 80 ml voeding en dan voelen de borsten zacht. Maar als Ruben aan beide borsten 40 minuten dronken heeft (dus 20 minuten per borst), dan voelen ze nog relatief hard. Kortom, de kleine drinkt te weinig. Ik wil niet blijven kolven en stap daarom over op flesvoeding. Hoe kan ik de borstvoeding nu zo snel mogelijk (liefst binnen enkele dagen) stoppen?
Alvast bedankt voor de reacties.
Groetjes, Monique
Hoi,
Ik weet niet hoe je snel kan afbouwen maar borsten die zacht aan voelen hoeft niet te betekenen dat er geen melk in zit hoor…
En 80cc kolven, en dat terwijl je kindje 1,5 week oud is :shock: … Nou dat lukte mij pas na 1,5 maand…
Ik weet dus niet of je echt wel moet stoppen… Haal er een lactatiedeskundige bij, want volgens mij denk je zelf dat je geen melk hebt terwijl je volgens mij genoeg hebt…
Want waarom denk je dat hij te weinig drinkt… Omdat je borsten nog hard zijn na een voeding, of omdat hij niet plast of dat hij vaak drinkt (dit is heel normaal)…
En na 1,5 week kan je niet verwachten dat het allemaal al vlekkeloos verloopt…
De borstvoeding moet nog op gang komen (maar aan jou cc te horen die je kolft is het wel goed op gang) en je kindje moet ook nog wennen om goed te leren drinken…Daar kan een lactatiedeskundige je prima bij helpen…
Ik zou het zonde vinden dat je zou gaan stoppen terwijl dat niet nodig blijkt te zijn…
Groetjes Patricia
ben het met Patricia eens… en afbouwen is gewoon elke 2 dagen een voeding vervangen.
eens met bovenstaande.
Mocht je toch kv willen geven, dan zou ik dat erbij doen in palats van als vervanging van bv. Zo krijgt je kindje toch (al het goede van)bv binnen en eventueel tekorten kun je dan aanvullen met kv.
Mocht je nou toch helemaal willen afbouwen, dan zou ik daar vooral de tijd voor nemen. Vanwaar die haast? Je loopt op die manier het risico op een borstonsteking, en naar ik mag geloven, wil je dat echt niet!
Niekie denk je dat hij te weinig drinkt omdat je 80cc kolft en als hij ‘live’ drinkt je borsten voller voelen en je dus concludeert dat hij minder als 80cc drinkt? En hij moet volgens jou 80cc drinken?
Ik vraag maar wat hoor, niet raar bedoeld maar dat klopt namelijk niet.
- Het is heel knap dat je uberhaupt wat gekolft gekrijgt.
- Niet nodig alleen nu al (als je wel live kan voeden) want dan verstoord het alleen maar vraag en aanbod.
- Is hij wel tevreden als hij bij jou heeft gedronken? Dan is het namelijk genoeg geweest. Je hoeft niet op hoeveelheden te letten bij BV zolang ze groeien, tevreden zijn en allert zijn.
- Hij is bijna 2 weken dus je kan nog niet verwachten dat de BV al helemaal op regel is; het moet eigenlijk nog beginnen.
- Afbouwen zal dus ook geen probleem zijn. Normaal een voeding per week maar waarschijnlijk kan het wel sneller. Je voelt het wel waarschijnlijk.
Ik zou alleen niet afbouwen als ik jou was.
Waarschijnlijk is het nergens voor nodig en heb je gewoon genoeg BV.
Je moet je kindje gewoon zo vaak laten drinken als hij wil en niet kolven.
Met een flesje voeden is zowiezo nog geen goed idee ivm tepel/speenverwarring. Daar kun je beter mee wachten tot hij in iedergeval 6 weken is.
Als je wel wilt afbouwen moet je dat natuurlijk zelf weten. Maar nodig is het zo te beoordelen (en dat is natuurlijk lastig) waarschijnlijk niet.
Wil je het wel:
Geef dan elke week 1 voeding KV meer (en op dat moment dus geen BV) zo vervang je de BV langzaam voor KV.
Te snel afbouwen kan leiden tot verstoppingen/ontstekingen (harde plekken in je borst) en dat doet heel erg zeer.
Daar moet je dus voor waken.
Succes!
ik heb eigeniljk nooit meer dan 40 cc eruit gekregen met kolven…
mijn kindje is nu 19 dagen en ik kolfte vorige week vlak na de voeding nog 90cc uit elke borst.
Mijn kindje bleef ontevreden na de voeding en in overleg met de verloskundige ben ik sinds zaterdag gestopt met borstvoeding.
Waarschijnlijik wel veel vocht maar weinig voedingsstoffen.
Vrijdag heb ik nog wat voedingen gekolft en deze uit de fles gegeven omdat het voeden zeer pijnlijk en ook zeer vermoeiend was. Ik zat/lag regelmatig een uur te voeden en een uur later wilde hij weer.
Vrijdag dronk hij gerust 150cc uit het flesje, maar ook toen kwam hij ne 1,5 uur weer voor een voeding.
Nu met de kv komt hij netjes om de 3 en soms 3,5 uur en is weer tevreden en meer wakker. hij krijgt 120cc kv. Heb een vrij groot kind, nu 58cm en een ruime 4600 gr.
Ik ben blij dat ik gestopt ben.
Ik wilde eerst voeding voor voeding afbouwen, maar mijn kindje ging steeds minder prettig aan de borst drinken, alleen nog de tepel in zijn mond nemen. Hij was altijd al moeilijk aan te leggen, maar nu was het bijna onmogelijk.
Ik ben dus in 1 keer gestopt, en weet nu ook niet goed wat ik met mijn onwijze melkproductie moet.
Mijn borsten voelen vrezelijk aan, hard en pijnlijk. Ik kolf ze nu s’morgens en s’avonds helemaal leeg (zo’n 200 tot 220 cc van 2 borsten) en moet meestal overdag ook nog een keer de spanning eraf kolven zo’n 25cc tot 50cc per borst) want ik loop leeg.
als iemand dus nog echt nuttige tips heeft hoor ik het ook graag. Het liefst zou ik ook meteen mijn melkproductie terug dringen.
Nienke als jij je prettiger voelt bij kv zou ik lekker gaan afbouwen, ik denk alleen dat voor je kindje en voor jezelf afbouwen per voeding lekkerder is en dat duurt wel wat langer. Ik vind het vreselijk nu het afbouwen, naja de melkproductie na het stoppen. Ik weet niet wat de snelste en beste methode is. ik hoor ook graag tips.
Maar het kan dus wel dat je kindje niet tevreden is ook al heb je genoeg melk, dit zegt nog niks over de voedingsstoffen.
succes
Groetjes Winnie
grrrrr ik word zo kwaad als ik zulke berichten lees…
Dit is niet persoonlijk bedoeld hoor, maar die verloskundige van jou weet echt niet waar ze over praat… Borstvoeding stoppen omdat er geen genoeg voedingsstoffen in zit, waar haalt ze die onzin vandaan :twisted: …
Het is heel normaal bij borstvoeding dat je beeb elk uur of nog vaker wil drinken…
En dat het voeden pijnlijk wordt kan zijn doordat je tussendoor de fles bent gaan geven en je beeb dan verleert hoe hij/zij van de borst moet drinken…
Ik stop maar met tikken want ik loop mezelf hier op te fokken…
Nogmaals dit is niet persoonlijk bedoeld, dit betekent maar weer eens dat de voorlichting een heel stuk beter kan…
Ik vind het zo zonde dat als iemand wel melk heeft dat ze dan stoppen… Want met goede tips had je waarschijnlijk wel langer bv gegeven…
Groetjes Patricia
Ik ben het helemaal met je eens Patricia. Wat een ongelofelijke onzin :wall: Het is toch niet te geloven wat voor adviezen de moeders krijgen van “deskundigen”.
Maar goed… Over het afbouwen…
Ik heb toen ik stopte na 7 maanden inderdaad voeding voor voeding afgebouwd. Misschien dat je nog een aantal keer per dag kunt kolven en het dan per kolfbeurt afbouwen. Of gewoon per kolfbeurt minder cc uit je borsten kolven. De melkproduktie stopt dan als het goed is vrij snel, en je borsten hebben op die manier veel minder te lijden. De gekolfde melk kun je dan alsnog aan je kindje geven. (desnoods gemengt met kunstvoeding).
O ja. Je kunt ook proberen om eens een dag minimaal te drinken. Dat scheelt ook al vaak veel in de produktie.
Owww patricia… ook ik grrrr erger met je mee… zo zonde omdat, net wat je zegt, stoppen had niet gehoeven… :silenced:
Voor mijn zwangerschap had ik gezegd: ieder zijn eigen keuze. Maar nu ik zo hard heb moeten vechten voor onze borstvoeding doet het me gewoon pijn te lezen dat mensen ‘moeten’ stoppen om dit soort redenen. Tips om zo snel mogelijk van de borstvoeding af te komen heb ik niet, maar ik heb wel eens gehoord dat er iets bestaat waarmee je de voeding kunt stoppen. Een nicht van me had dit via de huisarts gekregen.
Moet me nog even van het hart dat ik me beschikbaar stel voor iedereen die kampt met wat voor problemen dan ook met de BV. Ik heb ze waarschijnlijk allemaal meegemaakt en overwonnen, en ik heb daarbij heel veel steun op dit forum gevonden. Laat iedereen die twijfelt in vredesnaam eerst hier vragen stellen, voor ze zo’n rigoreus besluit nemen. Mocht je dan nog besluiten te stoppen, dan zeg ik: ieder zijn eigen keuze.
Sorry, het moest me echt van het hart…
voelde me al een beetje schuldig tegenover die kleine en ga me zo steeds schuldiger voelen.
Heb vanaf het begin niet zulke goede begeleiding gehad.
kindje is om 7 uur geboren en moest om 11 uur zelf vragen of ze me nu alstjeblieft wilde helpen met aanleggen.
hij heeft de eerste dag in het ziekenhuis meteen mijn tepel blauw ge… (denk gekauwd).
Ik vond het heerlijk de band die je opbouwt door de borstvoeding, nooit verwacht maar een fantastische ervaring.
Heb vanaf het begin veel pijn gehad in mijn borsten en tepels. Weet niet waardoor en of het normaal is.
mijn kindje pakte de fles meteen alsof hij nooit anders gedaan had, ik heb me daar maar mee getroost en zo mijn schuldgevoel een klein beetje aan de kant gezet.
Ik was totaal uitgeput van het vele voeden, daar kwam ook bij dat mijn man erg weinig thuis kon zijn, soms van 7 tot 24 weg.
Ik vind het ook wel zonde van de melk, bewaar het ook nog steeds in de vriezer. maar omdat hij er niet van verzadigd lijkt ben ik gestopt met het geven ervan.
nogmaals ik ben blij dat ik gestopt ben, omdat het mij totaal uitputte, en te weinig of verkeerde begeleiding, dat ben ik met jullie eens.
Maar vind het ook heeel jammer en zonde maar heb niet de energie om het nu weer op te pakken.
groetjes winnie
@winnie_q wrote:
voelde me al een beetje schuldig tegenover die kleine en ga me zo steeds schuldiger voelen.
Het is niet mijn bedoeling jou een schuldgevoel aan te praten. Maar dat is wel de reden waarom ik doorgezet heb: omdat ik het mezelf nooit zou vergeven als het de mist in ging. Rationeel gezien kun je inderdaad zeggen dat het lag aan slechte begeleiding (was in mijn geval ook zo, bleek achteraf), maar voor mijn gevoel faalde ik gewoon als moeder en als mens/vrouw! Vandaar dat ik het zo neergezet heb.
Hoi Winnie,
Ik wil je geen schuldgevoel aanpraten, dat is het laatste wat ik wil doen…
Maar ik vind het altijd zo jammer dat vrouwen zo weinig goede begeleiding krijgen in de eerste weken en daardoor dus veel te vroeg stoppen met borstvoeding…
Vandaar mijn reactie…
En goede begeleiding nadat de kraamvrouw weg is, al is het maar ondersteuning van je man is ook erg belangrijk…
Jammer dat je dat niet gehad hebt…
Genieten van je kindje is ook heel belangrijk…
Misschien dat je nog even kunt blijven kolven en dat als nog aan je kindje kan blijven geven, zodat zij/hij alsnog een beetje borstvoeding binnen krijgt en dus de belangrijke anti-stoffen…
Ik zie dat ik gelijk met Biebels aan het praten ben…
Groetjes Patricia
Zo erg dat zogenaamde deskundige zoo onkundig zijn…
dank jullie wel voor jullie reactie.
het is ook jammer, dat vind ik ook.
volgende keer als ik die mag meemaken ga ik het in ieder geval anders aanpakken.
groetjes Winnie
hey winnie…
even een hele andere vraag…
zat jij ook niet bij de novembermama’s???
al ben je dus een decembermama geworden…je bent altijd welkom hoor!
we zitten onder de babybabbelaars topic!
lief van je renzosmam,
maar ik kom niet heel veel op dit forum, en jullie kletsen zoveel dat ik het echt niet bij kan houden.
ben inderdaat een december mama geworden. mijn kindje Wesley kwam 19 dagen te laat, is uiteindelijk geboren op 7 december.
maar ik kom wel eens een kijkje nemen bij de babybabbelaars!!
xxx Winnie
@babylover wrote:
grrrrr ik word zo kwaad als ik zulke berichten lees…
Dit is niet persoonlijk bedoeld hoor, maar die verloskundige van jou weet echt niet waar ze over praat… Borstvoeding stoppen omdat er geen genoeg voedingsstoffen in zit, waar haalt ze die onzin vandaan :twisted: …
Het is heel normaal bij borstvoeding dat je beeb elk uur of nog vaker wil drinken…
En dat het voeden pijnlijk wordt kan zijn doordat je tussendoor de fles bent gaan geven en je beeb dan verleert hoe hij/zij van de borst moet drinken…
Ik stop maar met tikken want ik loop mezelf hier op te fokken…
Nogmaals dit is niet persoonlijk bedoeld, dit betekent maar weer eens dat de voorlichting een heel stuk beter kan…
Ik vind het zo zonde dat als iemand wel melk heeft dat ze dan stoppen… Want met goede tips had je waarschijnlijk wel langer bv gegeven…
Groetjes Patricia
Rustig…denk aan je bloeddruk :mrgreen:

Ben het met je eens hoor. De voorlichting kan idd beter.
Het is heel normaal dat een kindje dat BV krijgt vaker om voeding vraagt dan een KV kindje. Dat komt omdat BV lichtverteerbaar is en KV niet.
Dat er niet genoeg voedingsstoffen in BV zitten is kolder en ik snap jouw verloskundige niet.