Snel zwanger na HSG ?

Hallo allemaal.

Volgende week heb ik een HSG. De gynaecoloog had aangegeven dat de 3 maanden na een HSG er statistisch meer kans is op een zwangerschap. Ik vroeg me af wat jullie ervaring hiermee is? En mag je meteen zwanger worden na de HSG, want daar hebben ze niets over gezegd?

De maand van de HSG zelf mag je niet zwanger worden (maar dat wist je denk ik al :wink: ) omdat mocht je wel zwanger zijn terwijl je het nog niet weet je kans hebt dat het een buitenbaarmoederlijke zwangerschap wordt. Ik mocht na de HSG gewoon weer aan het klussen. Ik hoor wel vaker dat de kans dat je zwanger wordt na een HSG de eerste drie maanden groter is, maar mijn gyn heeft mij hier niets over verteld en ik werd dan ook pas een half jaar later zwanger dmv IUI.



Ik zou me ook niet heel erg op vastpinnen op die drie maanden na de HSG want des te groter is de teleurstelling als je in die drie maanden erop niet zwanger wordt.



Sterkte met de HSG en ik hoop voor je dat het snel raak is.

Ok… bedankt. Als ik volgende week het onderzoek heb zit ik nog voor m’n eisprong, dus zwanger ben ik in elk geval niet dan. Een paar dagen tot een week erna zal ik m’n eisprong hebben, mag je dan wel al zwanger proberen te worden? Ik reken trouwens nergens op hoor, dat heeft toch geen zin.

@Lieke74 wrote:

Ok… bedankt. Als ik volgende week het onderzoek heb zit ik nog voor m’n eisprong, dus zwanger ben ik in elk geval niet dan. Een paar dagen tot een week erna zal ik m’n eisprong hebben, mag je dan wel al zwanger proberen te worden? Ik reken trouwens nergens op hoor, dat heeft toch geen zin.




Voor zover ik weet mag dat wel maar ik zou het voor de zekerheid nog wel even navragen. :slight_smile:

Je mag na het HSG-onderzoek gewoon zwanger worden, dus die eisprong zou je dan kunnen benutten. Inderdaad is de kans op een zwangerschap ietsjes groter na zo’n onderzoek, omdat alles beter toegankelijk is. Maar pin je er niet op vast, net wat Purpled zegt. Je hebt misschien een procentje meer kans, meer niet…



Alvast veel succes met je HSG, ik hoop dat alles mooi open is & dat er verder geen vreemde uitslagen uit komen.

En ook succes met zwanger worden verder!



Groetjes,

Jippie

wat is hsg? :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Roosje, HSG staat voor hysterosalpingografie.

Het is een röntgenfoto van baarmoeder en eierstokken waarbij er contrastvloeistof wordt ingespoten zodat gezien kan worden of baarmoeder en eierstokken doorgankelijk zijn. Naar ik begrepen heb een pijnlijk onderzoek, maar dat heb ik er wel voor over.

oke lieke weet ik dat ook weer ik heb er wel eens van gehoord ja en idd ook dat het pijnlijk is maar je hebt er alles voor over straks als er weer een lief kindje komt dan ben je die pijn vast wel vergeten :wink:

@Lieke74 wrote:

Naar ik begrepen heb een pijnlijk onderzoek, maar dat heb ik er wel voor over.




Dat verschilt erg per persoon. Ik “viel” bijna flauw van de pijn ook omdat ik niet verwacht had dat het zo’n pijn zou doen (ze hadden gezegd dat het voelde als menstruatie krampjes). Maar ik hoor ook vaak van mensen dat ze er helemaal niets van gevoeld hebben. Het ligt denk ik ook aan je eigen pijngrens.

@Jippie wrote:

Je mag na het HSG-onderzoek gewoon zwanger worden, dus die eisprong zou je dan kunnen benutten.




Ik mocht dat niet (geen inseminatie die ronde). Er wordt een rontgenfoto gemaakt, en de straling is niet goed voor alles dat ‘in beweging’ is, groeit, en je eitje is dan al aan het groeien.



Maar is misschien maar 1 mening van 1 ziekenhuis, vraag het anders nog.



De maand erna was ik zwanger! (helaas missed abortion maar dat heeft niets met de hsg te maken). De gyn geloofde niet in hogere kansen, en noemde het gewoon toeval.



Succes!

Ik heb het HSG-onderzoek na de 3e IUI gehad. Die ronde heb ik geen hormonen gehad en ook geen IUI. Maar ik heb toen gevraagd of het eventueel kwaad zou kunnen als we wel zwanger zouden worden die ronde en het kon geen kwaad, volgens de gyn. Dus inderdaad maar net wat je eigen gyn zegt…



Ik vond het onderzoek wel vervelend. Vooral het vastzuigen (vacuum) van een zuignapje op je baarmoedermond, vond ik erg vervelend voelen. Je krijgt dan een soort ongikrampen, maar pijnlijk was het nou ook weer niet. Ik had voor de rest verwacht dat het inspuiten van de vloeistof erg pijnlijk zou zijn, ik had menig horrorverhaal gelezen over dit onderzoek. Maar bij mij was het in een paar seconden gepiept en toen zei de arts dat het klaar was, terwijl ik nog lag te wachten op de pijn en dacht dat het nog ingespoten moest worden. :lol: Nou was bij mij ook alles open en kon de vloeistof zo doorvloeien, dat scheelt natuurlijk ook. Van tevoren mag je wel een flinke pijnstiller nemen, dus dat zou ik wel doen voor de zekerheid.



Alvast veel succes met het onderzoek!



Groetjes,

Jippie

Een vriendin van me is vlak na een HSG onderzoek zwanger geraakt :inlove: Dus wie weet helpt het ook voor jou!



Succes iig.



Groetjes Jiska

Hier in de 3e ronde na de HSG zwanger!



Ik mocht de ronde van de HSG trouwens ook gewoon benutten omdat ze hsg voor de eisprong doen. Ik had behoorlijk wat bloedverlies na de hsg zodat wij die ronde hebben gelaten voor wat ie was.

Ik had juist helemaal geen bloedverlies. Alleen is de vloeistof die ingespoten wordt wat olie-achtig. Dus dat vloeide in de uren na het onderzoek wel weer terug… :?

Voor de pijn ben ik niet bang, absoluut niet. Ik zie wel.



En nu hopen dat het resultaat heeft!!

In ieder geval succes alvast :thumbup:

Ik laat nog even weten hoe het ging. Het is mij erg meegevallen, ondanks wat opstartproblemen (gyn kon m’n baarmoedermond niet vinden door m’n gekantelde baarmoeder, daarna nog meer gepruts om het cupje in te brengen). Van het inspuiten van de contrastvloeistof heb ik nagenoeg niets gevoeld. De uitslagen waren goed.

Oh ja, we mogen er ook gelijk voor gaan, hoeven niet een maand te wachten :dance:

Goed nieuws dus :thumbup: Ik ga voor jullie duimen :thumbup:

Ik heb zelf ook een HSG gehad (in februari). Was behoorlijk pijnlijk, vooral aan de linker kant, daar zat mijn eileider wat dicht. Maar alles was doorgankelijk :dance: Helaas nog steeds niet zwanger, maar mijn gyn zei dat de kans idd iets groter was.

Ik kom nog even terug op mijn eigen vraag.

De 1e maand na de HSG was ik gelijk zwanger, maar helaas met 6 weken is het misgegaan.