Slimme peuter of normaal en wat te doen hiermee???

Oh, maar het forum staat verder los van HIQ zelf hoor. Er zitten gewoon heel veel ouders dus er is een schat aan ervaring. En dat kan goede tips opleveren als je met scholen gaat praten bijvoorbeeld.

puzzeltjes bij die je makkelijk voor het slapen gaan (voor het boekje lezen) nog even snel kunt doen en hij vindt het super Mss Jo en Valentijn eens samen zetten, ze wonen vlakbij elkaar


Hahaha :thumbup: :thumbup: ..Ja..zet ze beide aan tafel en laat ze samen maar eens kwartetten..hahahaha...al denk ik dat als je 2 jongens samenzet dat je weer heeeeeeeeeeeel ander gedrag gaat zien...een goed gesprek tussen de peuterheren zal er vast niet inzitten..hihihi....het zal meer typisch haantjesgedrag zijn...hahahaha..
Of zware verlegenheid omdat er een nieuw gezicht is.....

Lydia, ik vat het ook niet persoonlijk op hoor :wink: En je hebt hoogstwrs gelijk. Je hoort het idd heel veel bij kinderen van deze leeftijd. Ik weet dat je het niet zo bedoelt, maar ik wil graag wel nog ff over mijn mannetje reageren :wink: Ik zeg absoluut niet dat hij HB is (en eerlijk gezegd heb ik het ook liever niet :shifty: ) maar ik wil wel graag weten of ik zijn ontwikkelingsvoorsprong, zoals wij het nu bekijken, moet aanpakken? Moet ik het gewoon op zijn beloop laten en kijken of er toch meer in zit, of moet ik hem gewoon met rust laten en het niet aanmoedigen. Snap je een beetje wat ik bedoel :think: De 2 kids van zwager en schoonzus (Broer van hub) zijn dus beiden ook erg intelligent en zij hebben beide aangepaste lesprogramma’s. Die zitten overigens wel al beiden op de BS hoor. Hub en broer zijn beide ook behoorlijk intelligent en ikzelf heb een IQ van 132 (zou je niet altijd zeggen :shifty: :lol: en zegt ook niks ik weet het!). Maar het zou alles bij elkaar genomen niet zo heel vreemd zijn als Valentijn wat intelligenter zou zijn dan het gemiddelde lijkt mij?! Maar HB vind ik wat anders en dat is ie volgens mij ook niet. Hij is gewoon een vlotterik en slim, maar wie weet trekt het het idd op de BS wel bij.



Ze hebben hier op de psz ook speciale dingen die ze bewust doen voor de wat oudere peuters, dus degenen die bijna naar de BS gaan en die doet hij dus ook zonder problemen, vandaar dat ze ermee kwamen (in combinatie met zijn baldadigheid en grote en wijze woordenschat en manier van gesprekjes voeren).



Maar goed, ik hou een en ander gewoon goed in mijn achterhoofd en we zullen straks wel zien hoe hij zich verder ontwikkelt als hij meer richting 4 jaar gaat.





Mandy, denk ook wel dat het ff eerst kat uit de boom kijken en speelgoed veilig stellen wordt :lol: Maar doorgaans trekt Valentijn wel snel bij hoor :wink:

ICL:

een test heeft in mijn ogen niet zoveel meerwaarde, tenzij je naar het Leonardo wilt.

Het is een momentopname die zeer afhankelijk is van (vaak teveel) invloeden.

Een GOEDE afnemer met ervaring is moeilijk te vinden…tenzij je idd naar (iemand via) Wendy gaat :wink: (Ik heb te vaak gezien dat een kind op 1 test zeg onder de 100 scoorde en op de andere boven de 140 :shifty: )

Ik zou haar gewoon eens benaderen: op het forum is een speciale hoek waar je vragen kan stellen persoonlijk aan haar, en anders pb je haar toch :slight_smile:

Wij gaan voorlopig niet testen: a omdat de testen zo jong nog vrij onbetrouwbaar zijn, en ik persoonlijk meer voel voor signaleringlijsten in combinatie met observaties. En dan een plekje vinden waarbinnen een kind zichzelf kan en mag zijn en kijken wat eruit komt…karakter en omgeving zijn in mijn visie de grootste factoren. Testen kan later wel…als hij het zelf wil…maar misschien dat ik er later wel anders over denk hoor… :shifty:



verder hebben jullie pb :-*

@Gerry wrote:

Oh, maar het forum staat verder los van HIQ zelf hoor. Er zitten gewoon heel veel ouders dus er is een schat aan ervaring. En dat kan goede tips opleveren als je met scholen gaat praten bijvoorbeeld.




Is inderdaad een super forum, waar ik sinds het begin bij betrokken ben. Een aanrader idd!



En je komt er ook meerdere Kokkers tegen :mrgreen:

@ICL wrote:

Guusje: HIQ heeft niet alleen een forum, maar doet volgens mij ook onderzoek naar HB. Zelf heb ik er ook al meerdere keren aan gedacht om onze dochter te laten testen, omdat zij heel veel kenmerken van HB heeft… (wat overigens natuurlijk niet bij voorbaat al wil zeggen dat zij ook HB is :wink: .) De prijs heeft mij echter tot op heden tegengehouden om ook daadwerkelijk contact met ze op te nemen… :oops: Het voordeel is wel dat het bij Kim en mij om de hoek is :thumbup: .




Zaterdag is er open huis in Vijfhuizen. Misschien leuk om even rond te kijken. Wij gaan ook :angel:



Onze oudste is wel getest, omdat we een vriend hebben die dit doet, anders hadden wij het ook niet gedaan. Investeren in een goede school is veel belangrijker denk ik.



Toevallig weet ik dat in Nieuw Vennep een Montessori zit die zeer veel ervaring heeft met leerlingen met een voorsprong/hb. Een kennis van mij zit er ook, en haar kinderen bloeiden er helemaal op. Is Nieuw Vennep ook bij jou in de buurt???



O Kimmie, ik zie net dat jij in Nieuw Vennep woont. Ken jij die school ook??? Wie weet is het ook wel wat voor jouw mannetje :thumbup:

Hanneke, even snel een berichtje van hieruit hoor, heb nu ff weinig tijd, moet zo weg :wink: Maar wij hebben Valentijn vooralsnog ingeschreven op een “gewone” christelijke basisschool, hoewel ze hier ook wel goed opletten en zo we hebben gezien een goed programma hebben voor de wat vlottere kids :thumbup: We zullen zien, het is nog een jaartje weg :wink: Mocht nu komend jaar gaan blijken dat hij echt meer nodig heeft, of mocht dit eenmaal op school naar boven komen, dan kunnen we alsnog verder kijken en beslissen, maar voor nu nemen we geen bijzonder stappen.

Hanneke, ik woon in Nw-Vennep en De Boog is bij mij zo ongeveer aan de overkant van de straat :wink: . Wij zijn op dit moment dus wel aan het kijken naar een andere school, maar De Boog is voor ons afgevallen. Ten eerste, omdat een kind volgens mij op het Montessori onderwijs teveel zijn/haar eigen gang kan gaan en zich grotendeels kan bezighouden met de dingen die het leuk vindt. De vakken die dan minder populair bij het kind zijn, zullen dan minder goed ontwikkeld worden. Dit vind ik zelf geen goede zaak. Bovendien moet een kind volgens mij ook met ‘‘gezag’’ leren omgaan… dus doen wat hem/haar wordt ‘‘opgedragen’’. Een stukje vrijheid en eigen initiatief vind ik wel belangrijk, maar niet zoals op het Montessori onderwijs. En… De Boog is een openbare school en wij (en N.y.nk.e wil dat zelf ook) willen N.y.n.ke naar een christelijke basisschool doen, waarvan er in ons dorp naast degene waar zij nu naartoe gaat, nog 2 zitten.



En Kim… misschien dat we elkaar volgend jaar op school tegenkomen :wink: .



Ik had idd ook gezien dat HIQ open dag heeft komende zaterdag, maar wij kunnen helaas niet heen, omdat hub jarig is en wij dus vrijwel de hele dag visite over de vloer hebben. :angel:

Ja Valentijn gaat naar de Ark straks, dus lijkt me gezellig :thumbup: Al zal N. dan wel al op “de Sloep” komen volgens mij, want het hoofdgebouw is van groep 1 t/m 4 en de Sloep gaat dan van 5 t/m 8 (de Sloep is het bijgebouw naast de school :wink: ). Gefeli vast met hubbie voor zaterdag :-* Wij hebben ook 2 verjaardagen, eerst 's morgens 1 in Venray van 1 van de dochters van een fotumdinnetje die wordt 3 en dan 's middags rond een uur of 4 bij mijn moeder gezellig borrelen en eten omdat die zondag 60 wordt :inlove: Lekker drukbezet dagje dus :lol:

@ICL wrote:

Hanneke, ik woon in Nw-Vennep en De Boog is bij mij zo ongeveer aan de overkant van de straat :wink: . Wij zijn op dit moment dus wel aan het kijken naar een andere school, maar De Boog is voor ons afgevallen. Ten eerste, omdat een kind volgens mij op het Montessori onderwijs teveel zijn/haar eigen gang kan gaan en zich grotendeels kan bezighouden met de dingen die het leuk vindt. De vakken die dan minder populair bij het kind zijn, zullen dan minder goed ontwikkeld worden. Dit vind ik zelf geen goede zaak. Bovendien moet een kind volgens mij ook met ‘‘gezag’’ leren omgaan… dus doen wat hem/haar wordt ‘‘opgedragen’’. Een stukje vrijheid en eigen initiatief vind ik wel belangrijk, maar niet zoals op het Montessori onderwijs. En… De Boog is een openbare school en wij (en N.y.nk.e wil dat zelf ook) willen N.y.n.ke naar een christelijke basisschool doen, waarvan er in ons dorp naast degene waar zij nu naartoe gaat, nog 2 zitten.



En Kim… misschien dat we elkaar volgend jaar op school tegenkomen :wink: .



Ik had idd ook gezien dat HIQ open dag heeft komende zaterdag, maar wij kunnen helaas niet heen, omdat hub jarig is en wij dus vrijwel de hele dag visite over de vloer hebben. :angel:




Aha!



Het punt van christelijk begrijp ik goed, dat zijn normen en waarden die je je kind wilt meegeven, dan is een openbare school inderdaad geen optie.



Ik ben het echter niet eens met je mening over Montessori op zich :wink:



Montessori is echter JUIST zeer gedisciplineerd, en kinderen mogen er absoluut niet alleen maar dat doen wat ze zelf willen . Mijn kinderen zitten ook op een Montessorischool, en veel mensen denken dat inderdaad, maar dat is dus JUIST niet zo. Ik heb zelf in het reguliere onderwijs gewerkt, en op een Montessori, maar nergens zijn de kinderen zo gedisciplineerd als juist daar.



Maar goed, dat terzijde hoor, want gelukkig is iedereen vrij om te kiezen waar ie zich zelf het meest prettig bij voelt :smiley:

@ Hanneke: tot zaterdag :wink: :angel: en doe je de groetjes aan Lien en Wendy als ik je niet tref :slight_smile:

(ik heb je nog niet kunnen ‘vinden’ op HIQ op basis van de dingen die je hier over jezelf hebt vertelt…maar we treffen elkaar vanzelf wel…want mijn naam en avatar is dezelfde als hier 8)

Jij gaat ook?? Leuk, zien we elkaar eindelijk IRL! :wink: Eva gaat ook mee :dance:



Het kan goed dat je mij nog niet hebt ontdekt. Ik post namelijk bijna nooit, lees vooral veel mee.



Ehm…LIen en Wendy kun jij toch ook zelf de groeten doen, ookal tref je MIJ niet??? :think:

Wij gaan niet, maar wat is je nick op HIQ Hanneke? Ik heb even in de lijst gekeken en een Hanneke staat er niet bij.

Was je er niet Guusje??? :angel: :wink:

Hanneke, als je je nick op HIQ niet hier wil vertellen kun je ook een pb sturen. :wink:

blij dat je zo blij bent met je eigen Hanneke. ga vooral zo door (zucht…)

Klopt het dat hier opeens berichten missen/verwijderd zijn? :think: :think: .

Dat idee heb ik ook Judith… :eh:

@hanneke wrote:

Was je er niet Guusje??? :angel: :wink:




Ik vraag me oprecht af waarom je deze vraag hier stelt.

Diegene die er waren hadden je hier antwoord op kunnen geven en ook op HIQ valt dat te lezen: naar eigen zeggen lees je daar en dus is deze vraag in mijn ogen overbodig om die op Kok te stellen.

@hanneke wrote:



Het kan goed dat je mij nog niet hebt ontdekt. Ik post namelijk bijna nooit, lees vooral veel mee.




Wanneer je weinig post heb je geen toegang tot de besloten delen.