Slimme peuter of normaal en wat te doen hiermee???

Onze oudste zoon Valentijn zit 2 middagen per week op de peuterspeelzaal en hij is net 25 februari 3 geworden. Verder is hij thuis bij mama :inlove: En nu heb ik een vraagje naar aanleiding van wat “opmerking” van de peuterspeelzaal en het CB onlangs…



Ik heb donderdag van de psz te horen gekregen dat zij Valentijn wel erg intelligent en bij vinden en ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er nou mee moet :think: :shifty: Ze hebben het kort geleden op het cb ook al gezegd, maar nu de psz het ook al vindt…



Ze doen altijd groepsoefeningen in de kring en dan doen ze dus ook voorbereidende dingen voor de basisschool omdat er ook kindjes zitten die over een paar weken of maandjes al naar de bs gaan… Valentijn weet dit gewoon al lachend (en de meeste dingen al een tijdje ook!) en hij verveelt zich dan en gaat baldadig lopen doen :shifty: Hij praat ook erg wijs en probeert dan dingen aan andere kindjes uit te leggen, ook aan de kindjes die naar de bs gaan binnenkort en die staan hem dan aan te kijken van waar heb jij het over?! Dit zijn een paar van de dingen die ik van zijn juf heb gehoord donderdag.



Ik weet niet of ik hem nu meer moet gaan aanbieden of dat ik hem juist teveel heb aangeboden :think: Wij hebben nooit met iets gepusht voor mijn gevoel hoor, maar als hij ergens mee komt dan stimuleren wij het wel…



En mss is mijn kind wel heel normaal qua intelligentie hoor, maar veel mensen in onze omgeving (maar ook vreemden) vinden het een erg bijdehant ventje dat veel weet voor zijn leeftijd en erg wijs is… Ik zeg niet dat ie hoogbegaafd of (en al helemaal niet dat ik dat zou willen :shifty: ) maar ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft toevallig en eventueel wat tips :thumbup:





Even kleine greep:

Hij spreekt echt volledige zinnen met lidwoorden, gebruikt soms ook al precies de goede vervoegingen wat tijd betreft (amper 1 jaar geleden sprak hij nog amper :shifty:)

Hij kent 16 kleuren al bijna een half jaar (kan de dus ook echt herkennen :wink: )

Hij kent 6 kleuren in het engels sinds begin dit jaar

Hij weet wat links en rechts is sinds hij 2 jaar en 8 maanden is en gebruikt dit ook dagelijks

En onthoudt echt gruwelijk veel!! Maar dit is kinderen eigen :wink:

Gut, lijkt mijn dochter wel toen ze zo oud was… Hij roept zeker ook al een paar maanden dat hij naar school wil??

Ik herken tigo hier ook in… Die was erg wijs voor zijn leeftijd, dat hoorde ik op het cb en ook van de leidsters op het kdv… Later ook van zijn juf in groep 1 en 2

Ikzelf heb er nooit iets mee gedaan in de zin van extra stimuleren oid.

Geen enkel kind is gemiddeld dacht ik toen (en nu trouwens ook :-))



Hij zit nu in groep 3, en gaat met het gemiddelde mee :slight_smile:

Hij is nu nog steeds erg leergierig en dat is alleen maar handig voor een schoolgaand kind…

Anne herken ik er ook in. Met 3 jaar zeiden ze op het cb dat ze niet zou opvallen als ze naar de bs zou gaan. gesprek later gehad op de basisschool, maar aangezien ze eind juli 4 wordt was de zomervakantie ene te grote overbrugging als we haar nu al naar de basisschool lieten gaan…zij zagen ook dat er meer inzat. Nu gaan we lekker met haar flow mee, op de psz doen ze er weinig mee, maar daar vind ze het ‘leuk’ om de kleine kindjes te betuttelen (lees: ook kinderen die ouder zijn). Nu het lekkere buitenspeel weer komt, laten we haar vooral veel buiten spelen en de rest rusten, tenzij ze erom vraagt. Maar het is wel duidelijk dat ze voor ligt, we zullen zien hoe het straks op de bs gaat.

Er zijn mensen hier aanwezig die er meer verstand van hebben en je misschien verder willen helpen met tips. Wij hebben echter besloten haar even ‘rust’ te gunnen, vooral omdat ze de laatste tijd veel ziek is.

@Frank@, ik deel jouw mening wel hoor wat betreft het idee dat geen enkel kind gemiddeld is :thumbup: Maar ben ook blij te lezen dat Tigo nu lekker meegaat met het gemiddelde :wink: En het is zeker een voordeel als ze leergierig zijn en makkelijk dingen oppikken :thumbup:



@mama van anne, dat niet opvallen op de bs zeiden ze me hier dus op de psz ook :shifty: Bij ons op de psz zeggen ze ook zelf hoor dat zij er verder niks mee kunnen doen. Zij hebben wel trainingen en dergelijken voor drukke en agressieve kids en ook voor kinderen met een achterstand hebben ze programma’s, maar dus niet voor de vlotteriken :? Valentijn is ook elke maandag de hele dag bij mijn schoonouders sinds een krap jaar en hij kan daar heerlijk op het land ravotten (so wonen op een boerendorp) en hij geniet er vreselijk van! Wil hier ook vaak in de achtertuin knoeien :inlove: Hoop dat Anne een beetje goed opknapt van het gekwakkel trouwens :hug: Wel goed dat jullie met haar meegaan in alles :thumbup:



@ICL, hij heeft het wel eens over school, maar meer van “als ik 4 ben mama, dan mag ik naar de basisschool hè?!!!” :lol: Hoe doet jouw meisje het nu!?





Het gaat mij er ook om of dit misschien van invloed is op zijn gedrag :shifty: Hij trekt heel erg zijn eigen plan en laat zich daar moeilijk van afbrengen… Het is een heerlijk knuffelkind als ie wil, maar kan ook echt weg te stucen zijn zeg maar :shifty: Het hoort sowieso ook bij de leeftijd, ik weet het, maar hij heeft nu al overal een echt weerwoord op :roll: Dit zijn maar kleine dingetjes hoor en ik zal jullie niet vermoeien, maar zou het zo kunnen zijn dat sommige gedrags issues voortkomen uit een wat hogere intelligentie, maar daar eigenlijk niet klaar voor zijn? Ik begrijp dat jullie geen deskundigen zijn hoor :wink: Maar mss herkent iemand dit!!!



Ik ga sowieso morgen ook het cb er toch maar eens over bellen. Ik wil hem niet overstimuleren, maar misschien verveelt hij zich wel en wordt hij daarom zo baldadig en zou het juist kunnen helpen als ik hem wat meer van het of ander aanbied :think: Het duurt nog een jaar voor hij naar de bs mg/kan…





Bedankt in elk geval vast voor jullie positieve antwoorden :thumbup:

Ik denk zelf dat het een samenloop is van omstandigheden. Zo schrijf je dat Valentijn veel bij jou is (naast de PSZ) en zit hij op een leeftijd dat hij echt bewust is van de dingen die er gebeuren (bijv. kindjes die naar de basisschool gaan enzo).



Jouw verhaal komt zwaar overeen met hoe Nicky is. Ik ben echt van mening dat het bijdehandte, opstandige en wijze met name komt doordat hij niets anders hoort en ziet op dit moment. Naast de PSZ speelt hij wel eens met kindjes maar hij pikt te veel van volwassenen op. :shifty:

Zo vraagt men een tijdje geleden op het CB of hij een vertikaal lijntje wil tekenen en meneer tekent bijdehand een heel huisje af :mrgreen: .



Over de basisschool; Nicky trekt op de PSZ met name naar oudere kindjes. Die kletsen nl. wat beter mee dan de jongere. Maar steeds vertrekt er dus een ouder kindje (lees; vriendje) naar de basisschool en het is nu bij Nicky zover dat hij bijna de oudste is. En dat zit 'm niet lekker. Hij roept dus ook al tijden dat hij naar de basisschool mag (dat riep ie al voordat hij 3 werd, leg dan maar eens uit dat het nog een jaartje duurt :wink: ).



Gewoon lekker laten doen. Ik denk dat ze over een paar maanden zelf wel weer een balans vinden in het geheel. Niet te veel nadruk op leggen en gewoon enthousiast meeleven ;).



Succes!

Nannietje, dankjewel voor je berichtje :thumbup: Het is idd zo dat ie natuurlijk veel volwassen gesprekken hoort :wink: We proberen wel bepaalde dingen te bespreken als hij er niet bijzit met zijn oren op stokjes :lol: Maar die schoteltjes staan soms toch nog wel erg ver open :shifty: Valentijn is niet heel berzig met de bs hoor en hij kan wel een rondje en een streepje tekenen, de rest van de vormen herkent en benoemt hij wel heel goed, maar kan hij nog niet tekenen hoor :lol: En ze hebben hier op de psz echt een heel klein groepje kids (12) en daarvan zijn sommigen er vaak ook nog eens niet, dus het is meestal een clubje van 8 a 9 kindjes inclusief hijzelf en hij is dan idd met nog 2 anderen de oudste en deze 2 oudere kindjes gaan na de zomervakantie naar de bs. En met hen trekt hij ook het meeste op nu je het zegt :think: Al komt er uit het meisje van dit groepje van 3 amper boe of bah :shifty: Heel verlegen ding is dat :lol: We blijven idd gewoon enthousiast hoor, hoe dan ook :inlove: :inlove: :inlove:

He Kimmie…



Ik kan je alleen de tip geven: geniet er van!

Ik herken er eerlijk gezegd vrij veel kindjes in…zo ook Jo…

Zeker m.b.t. de taalvaardigheid. Maar ook het geheugen is een bijzonder ding en vaak nog wel eng ook…hij komt met zaken die voor ons gevoel echt TE lang geleden geweest zijn…

Jo is emotioneel best vlug,maar dat is inderdaad niet hetzelfde als hoogbegaafd…hij is slim, bijdehand en onthoud bijzonder veel…

Soms wel irritant als Jo iets zegt tegen iemand en ze me aankijken “waar heeft hij dat van?”. Nou…niet perse van ons,soms komen dingen echt helemaal uit zichzelf…maar daar gaat het ook niet om. Het gaat er om dat je op zo’n moment NORMAAL terugpraat tegen zo’n kind…

Wij zouden het toch ook raar vinden als we iets zeggen en je krijgt als reactie “wie heeft je dat geleerd???” Dan worden we toch ook boos?!

Nou…Jo dus ook…en herken precies wat je zegt over dat baldadige gedrag…



Ikzelf denk dat het vrnl uitzingen is tot hij naar school mag…nog een half jaartje…maar daarnaast hem zo nu en dan nieuwe dingen aanbieden. Dingen laten proberen (zonder gepush,gewoon aanbieden).

Ik heb al tijden van die teken/schrijfblokken in huis met allerlei voorbereidende spellen voor de basisschool.



Doolhofje/zoek de verschillen/spellen met kleuren/zoek het verband/wat hoort er niet bij…en daarnaast wat schrijf en telspellen…

Dat zijn leuke blokken waar Jo best even heel zoet mee kan zijn…dat soort spellen laat ik hem ook op de computer doen. Memory e.d. bijvoorbeeld ook…gewoon even uitdagen in ieder geval. Maar verder gewoon laten doen wat hij wil en leuk vind…



Het enige wat we moeilijk vinden is omgaan met zijn emoties…die heeft hij best sterk en trekt zich dingen aan, draagt soms te veel last/verantwoordelijkheid…dat moeten we heeeel goed in de gaten houden…veel uitleggen dus…zodra hij iets niet meer snapt dan vervalt hij in heel vervelend gedrag (frustratie).

Maar het meeste maakt ze gewoon erg uniek…



Echte tips zijn er dus niet,maar ik denk dat alles wat je zelf verzint helemaal niet slecht is hoor…je merkt vanzelf wel of hij het leuk vind.

1 tip wel…let bij spellen/leerspellen niet teveel op leeftijd e.d.

Mijn meisje loopt nog altijd voor met de dingen.



Ze heeft een behoorlijk autodidactisch vermogen: heeft zichzelf grotendeels zelf leren lezen en schrijven, leert zichzelf hoe de computer werkt en meer van dat soort dingen. Op school krijgt ze tegenwoordig ook zo d’r werkjes en ze ziet maar hoe ze het doet… krijgt verder geen uitleg of wat dan ook. Begeleiding is er dus niet bij :shifty: . Daar ben ik dus niet zo gecharmeerd van, ik vind dat ze dus wel begeleiding moet krijgen en nodig heeft en niet maar aan d’r lot kan worden overgelaten. Echt moeilijkere werkjes krijgt ze niet en vaak klaagt ze thuis dus ook over buikpijn en hoofdpijn en dat ze zich verveelt in de klas… Vaak helpt ze ook nog kinderen die achterlopen. Op school erover praten, heeft tot op heden nog niets uitgehaald en eerlijk gezegd, heb ik het na al die jaren ook wel gehad daarmee… Het enige dat je hoort is dat ze het druk hebben en dat men liever tijd steekt in kinderen die dreigen te blijven zitten :shock: . Alleen… ook die kinderen krijgen niet de aandacht die ze nodig hebben :wall: .





Wij zijn nu dus op zoek naar een andere school…

Mandy, jouw eerste stukje van Jo herken ik ook veel van Valentijn in en wat je zegt er zijn veel kinderen in te herkennen :thumbup: Heb een linkje van iemand gekregen en daar vond ik ook dat kids tot 4 jaar over het algemeen nog niet als HB worden gezien, maar meer een kind met een ontwikkelingsvoorsprong en die kan straks weer gelijk trekken door even stil te staan. Wij pushen hier ook geenzins :hand: We bieden aan en helpen en laten gaan, maar als hij zelf zegt “ik wil dat nu niet doen” dan is het ook gelijk over, het moet allemaal wel leuk blijven, maar dat geldt voor alles :inlove: Waar heb je die blokken trouwens vandaan als ik vragen mag?!



ICL, wat naar joh dat ze N. zo slecht tegemoet komen op school :thumbdown: Ik begrijp dat er wat meer aandacht aan de minder goed scorende kinderen gegeven moet worden, maar dat geldt toch ook voor de juist beter scorende kinderen? Of eigenlijk gewoon voor elk kind :snooty: Maar goed, juist goed presterende kinderen gaan door een tekort aan uitdaging en begeleiding vaak ondermaats presteren en dat kan toch ook niet de bedoeling van een school zijn :thumbdown: Hoop dat je snel een andere, betere school voor haar vindt :thumbup:





Tot nu toe doe ik eigenlijk niet veel meer dan we al deden en hij zit sowieso nu weer in een wat nare fase :shifty: Veel krijsen en gillen als het niet gaat zoals hij wil :roll: En je mag nergens mee helpen, hij wil echt alles zelf doen, als je hem alleen al even zijn trui “goed” aangeeft zodat hij hem goed kan aantrekken (dit wil zeggen voorkant voor :wink: ) dan flipt ie al helemaal de pan uit :shock: Hub heeft van de week 20 minuten met een krijsend kind boven gezeten en toen riep ie mij maar :shifty: Hij brengt hem altijd naar bed, dus hij dacht dat het wel over zou waaien, maar toen ik naar boven ging bleek dat papa hem toch een beetje geholpen gehad met zijn pyjamashirt aan te trekken :naughty: :wink: Ja dat is natuurlijk ook echt wel een reden voor zulk drama :liar: Maar goed, zo’n fase hebben we nu weer… Dus we gaan door zoals we deden en als hij weer in wat rustiger vaarwater zit dan gaan we eens kijken hoe het gaat. CB ga ik nu dan ook ff niet bellen, wil alles gewoon ff afwachten. Mss ook wel gewoon lekker tot ie een tijdje op de bs zit hoor, ze hebben daar een goede aanpak voor kinderen op het individu, dus slechter/normaal/beter presterende kinderen :thumbup:



Bedankt in elk geval voor jullie reakties :thumbup:

http://www.hiq.nl :thumbup:

He Guusje, ja wist niet of je hem er zo op wilde hebben, omdat je hem ook via pb had gestuurd en niet in dit topic :wink: :-*

Waar heb je die blokken trouwens vandaan als ik vragen mag?!


Die kan je overal kopen...d.w.z. speelgoedwinkels e.d. Blokker bijvooorbeeld....tussen de tekenspullen liggen ze vaak....gewoon teken/schrijf/tel/spellen....

Die drama's ken ik ook...dat is vaak pure frustratie omdat iets niet soepel gaat....net zoals met de trui aantrekken inderdaad..als het niet in 1 keer lukt,dan wordt meneer pissed.....

Bij Jo is het vaak meer emotioneel dat hij voorloopt....superleuke gesprekken komen daar uit,maar soms is het voor hem ook een last...hij draagt teveel op z'n schouders...
Hij kan z'n ei niet kwijt of vervalt in fantasie...ik denk zelf ook dat tegen de tijd dat ze op de bs zitten er veel puzzelstukjes samen gaan vallen.....

Oké, thnx Mandy :thumbup: Ik zal eens ff op speur gaan :thumbup: Heb destijds heel kneuterig van Felicitasdame het Hoteldebotel gebeuren gekocht met het idee dat hij idd niet naar kdv ging of wat dan ook, alleen nog nooit gebruik van gemaakt :shifty: Alles zat nog netjes in plastic, dus heb alles van de week eens ff opengegooid en zitten best leuke en leerzame spellen en boekjes enzo in. Heel veel weet hij al, maar ook veel leuke nieuwe dingen en ook de dingen die hij wel al weet zijn natuurlijk hartstikke leuk om zo in spelvorm wat mee te doen :thumbup: Zitten leuke korte kaartdingetjes en puzzeltjes bij die je makkelijk voor het slapen gaan (voor het boekje lezen) nog even snel kunt doen en hij vindt het super :inlove: :inlove: Mss Jo en Valentijn eens samen zetten, ze wonen vlakbij elkaar :lol:

ik wilde eigenlijk geen lang persoonlijk verhaal typen, vandaar de pb :wink: :-*



hoteldebotel is hier een groot succes geweest :slight_smile:



uitdaging bied ik tom nu vooral via de pc.

spellen als freddy fish en putt putt vind hij super.



maar op http://www.poissonrouge.com is hij uuuuuren zoet.

op 1 plekje daar bieden ze woordjes aan van voorwerpen…zo leert hij nu engels en frans :inlove:

maar ook klokkijken vind hij daar tof

er is echt heeeel veel te doen op die site…lekker laten ontdekken :wink:


http://www.jambav.com is ook leuk

en momenteel is hij veel op http://www.schooltv.nl bij de schatkist. http://www.schooltv.nl/schatkast/flash.html

maar het mooiste vind hij toch wel professor dr testkees: en dan met papa nadoen :angel: :cool:
http://www.schooltv.nl/nudn/index.jsp?nr=1382751

lezen is hij erg mee bezig, dat gaat dan ook de hele dag door...ik heb een letterkoffer...ik leer letters...ff kijken of ik um online kan vinden...kan je op 3 nivo's spelen...
en natuurlijk een letterdoos van de hema en van die magneetletters en stickers om te plakken ....heeele verhalen hihi

op deze zeer informatieve site kan je veel materialen vinden per vakgebied om uit te dagen en/of aan te bieden :thumbup:
http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/06_HB_op_school/materiaal/taal.html

Guusje, heb jij ervaring met HIQ??

Ik wil niet in een discussie verzanden :oops: maar nu wordt er wel weer hoogbegaafdheid bijgehaald. Op zich goed hoor want het is waardevolle informatie, maar ik denk dat het over het algemeen toch anders zit…

En niet specifiek over jouw mannetje hoor Kimmie maar even algemeen.



Volgens mij is dit het bekende patroon, een kind is inmiddels 3 geweest en mag nog niet naar de basisschool. De balans lijkt een beetje weg en de psz biedt niet voldoende uitdaging. En dan worden ze vervelend, druk, chagrijnig, ongeduldig, huilerig, boos, verveeld.

Het is echt een uitzing-jaar, zo heb ik het ervaren en zo hoor ik het ook van andere ouders om me heen.



Ik krijg een beetje het idee dat de peuterspeelzalen in Nederland niet goed om weten te gaan met de oudsten van de groep. Ik denk echt dat dat aanbod verhoogd moet gaan worden, juist omdat deze periode voor kinderen zo lastig is.

Ze zijn te klein voor het schoolse en veel te groot voor de peuterdingen.

Misschien moet men wel accepteren dat ook peuters eerder groot worden, net zoals kinderen eerder puber worden :think:



Maar misschien ben ik nu wel erg offtopic hoor :oops:

Lydia:je hebt vast gelijk :wink: maar ik denk ik zet het erbij…wie weet heeft ze er wat aan :slight_smile:



ICL: ja ik hobbel daar ook rond en heb er heel veel aan.

het is een heel fijn forum en veeeeeeeel info :thumbup:

De meeste kindjes van drie vinden de pz echt gewoon leuk hoor. Het zou ook vreemd zijn als het anders was. Bovendien zijn er ook pz’s die een 3+ programma bieden, hier is dat vanaf 3,6 dus inderdaad de tijd waar de overgang naar school eraan zit te komen. Er zijn hier ook kdv’ die dat hebben. Er zijn ook kinderen voor wie dat niet genoeg is. Maar dat is niet omdat pz’s niet op oudere peuters zijn ingesteld.

Guusje: HIQ heeft niet alleen een forum, maar doet volgens mij ook onderzoek naar HB. Zelf heb ik er ook al meerdere keren aan gedacht om onze dochter te laten testen, omdat zij heel veel kenmerken van HB heeft… (wat overigens natuurlijk niet bij voorbaat al wil zeggen dat zij ook HB is :wink: .) De prijs heeft mij echter tot op heden tegengehouden om ook daadwerkelijk contact met ze op te nemen… :oops: Het voordeel is wel dat het bij Kim en mij om de hoek is :thumbup: .