slecht aanhappen

Zo kom je met een vierde aan de borst toch weer voor nieuwe dingen te staan…

Mijn kleine ventje hapte de eerste dagen uberhaupt heel slecht aan, deed zn mondje niet wijd open waardoor het onderlipje niet naar buiten krulde en hij de neiging had de tepel naar binnen te zuigen. Inmiddels lukt de rechterkant met een beetje geduld wel, daar dus geen enkel probleem. Links echter hapt hij nog steeds vaak niet goed. Dan haal ik hem eraf en doen we het opnieuw, ik heb het idee dat hij dan wel goed aangelegd ligt maar ik denk dat dat toch niet klopt misschien. Het beginnende kloofje dat ik al een paar dagen heb wordt niet erger, maar ook niet minder. Het aanhappen doet ontzettend pijn, op de bovenkant van mn tepel is het wat stuk (beetje wit na het drinken, roodbruin korstje lijkt het als het droog is).

En het belangrijkste nu; de stuwing krijgt hij niet weggedronken aan die kant. Er zit nu ook een flink pijnlijke rode harde plek en ik ben als de dood dat het een borstontsteking wordt maar hij drinkt het dus niet weg, kolven lukt ook niet.

Iemand nog tips?

een vrijwilligster van de VBN/ LLL bellen of een lactatiekundige raagplegen :thumbup: .

Voor wat betreft de stuwing/rode plek… ondanks pijnlijke tepel zou ik daar nu eerst de kolf op gaan zetten om een bo te voorkomen. Want een pijnlijke tepel is niet fijn… een bo weet ik uit ervaring is helemaaaaaal niet fijn.

Misschien kan de kleine man daarna ook wel beter happen als de stuwing eraf is en de borst wat soepeler.

Geloof dat jullie niet aanvullend verzekerd waren? En weet ook niet hoe duur een consult is van een lactatiekundige… maar zou het wel het overwegen waard vinden om goed mee te kijken met het aanhappen etc.

Oh ja, schiet me nog wel wat te binnen… in welke houding voed je?

Altijd in de madonna houding?

Misschien zou je aan de linker borst in de rugbyhouding kunnen proberen te voeden? Dan komt hij aan de andere kant van je tepel te liggen en belast hij dus ook anders en krijgt je tepel ook beter de kans om te genezen (en die borst insmeren met wat melk en dan aan de lucht laten drogen voor snellere genezing).

Links een tepelhoedje gebruiken?

Hey, wat een herkenning!

Hier bij nummer drie precies hetzelfde ‘gedoe’… :roll: Ook hier hapte ze in het begin heel slecht, waardoor ik verschrikkelijke kloven kreeg en het voeden steeds pijn deed. Ook kon die kleine de stuwing niet goed wegdrinken, waardoor ik vanaf dag 4 t/m 10 steeds tegen een bo aanzat. Al op dag vier had de kraamhulp het vanwege de bloedende tepels over kolven, maar mevrouw eigenwijs wilde daar niks van weten- in mijn ogen was dat alleen een uitstellen van het probleem. Hoe dan ook was’t afgelopen donderdag zo erg dat ik al 38,9 had en toen ben ik toch overstag gegaan- en heb de vk gebeld.

Op haar aanraden heeft mijn vriend een prof. kolf gehuurd van de thuiszorg. Ik heb 1x nadat zij gedronken heeft mijn borsten helemaal leeg gekolfd. Daarna ‘moest’ ik haar om de 3 uur aanleggen(doe ik op verzoek, meestal komt ze rond de 2-3,5 uur, 's na hts zitten er ook wel eens 5 uur tussen), voor het voeden de borsten warm maken, na de voeding koelen. En om de 4 uur 1 pcm.

En ik moest meer opletten bij het aanleggen- in de rugbyhouding kunje het beste meekijken. Nu drinkt ze links bijna pijnloos- alleen de tsr doet nog zeer,en rechts gaat ook al een stuk beter :dance: en ze drinkt beide borsten goed leeg :dance:

Iig heel veel sterkte en doorzettingsvermogen gewenst(ik heb zelfs al een pak kv laten halen EN open getrokken, maar nog niet gegeven :dance: )

Fijn dat het nu goed gaat bij jullie!!

Ik heb een kolf staan omdat hij eerst echt te weinig kreeg, voor de stuwing. Die heb ik dus ook al meerdere keren geprobeerd, ook tijdens het voeden rechts, kolf op links, omdat het dan wel druppelt. Maar meer asl druppels krijg ik er dus niet uit :?

Vannacht kreeghij er zelf volgens mij ook niks. Uit, daarnet dronk hij voor mn gevoel goed, lag ook goed aangelegd, maar kan niet zeggen dat mn borst nou echt veel minder gespannen voelt en hij had erna gewoon echt nog trek (ik geef nu meestal 1 borst, dan slaapt hij wat en komt voor de volgende).

Eerst warmen ga ik straks nog maar. Proberen.

Van houding wisselen deed ik trouwens al!

Herkenning!

Wat bij mijn tepel echt heel goed heeft geholpen zijn ‘mother mates’ Dit zijn een soort siliconen schijven (net zoogcompressen) met een geneeskrachtige werking. Het was een tip van de verloskundige en heeft echt heel goed gewerkt. Na een paar dagen was het bijna over. Na een week -geloof ik- is de werking ervan ook ‘op’ en kan je ze weggooien.

Dit is de tekst die ik erover kan vinden: “Het zijn transparante verbanden van hydrogel. Het beschermt de huid tegen bacteriële infecties en wonduitdroging en vormt een koele pijnverlichtende laag. Ze nemen overtollig wondvocht op en laten dit geleidelijk verdampen.”

Ze zijn iig te koop bij de etos en ik geloof ook bij de prenatal. Ik heb ze zelfs bij mijn verloskundige praktijk gekocht. Ze zijn zo’n €19, maar dat is elke cent waard geweest :thumbup:

Succes!

Sluit me aan bij Engel, mother mates zijn geweldig bij zere (.) :thumbup:

Ik herken je verhaal ook en het heeft - ja sorry :oops: - best wel lang geduurd voor we de slag te pakken hadden. Daarna dronk ze weer te stevig zodat ze lucht aanzoog. :eh:

Masseren tijdens het kolven doet ook niks?

Oh daar ga ik morgen mn mandaneven voor op pad sturen denk ik…

Watveen gemodder he, ik zei al tegen m ik begrijp best dat mensen denken nou weet je…met de fles worden ze ook groot :?

Kost gewoon zoveel energie day voeden op deze manier. Nou ja. Het lijkt wel iets beter te worden, hij heeft een paar keer goed gedronken aan die borst, nadat ik m opgewarmd had met een kruik. En pcm hielp ook voor de algehele lichamelijke ellende :lol:

Hoe gaat het nu?

Ja wel wat beter, dankje!

Ik heb de mothermates gekocht en het kloofje dat ik had is zo goed als weg, waardoor het voeden weer goed te doen is. De stuwing links is dan ook weg, maar mijn kleine ventje had een beetje een rommeldagje en omdat het voeden toen nog erg pijnlijk was l heb ik hem wat vaker r gegeven als l…

Met als gevol dat r nu ong twee cupmaten groter is als l :lol:

Gelukkig drinkt hij het goed weg en ik leg hem nu dus wat vaker l aan.

Ik heb overigens wel na het voeden soms ontzettend pijn, echt stekend, heel gemeen. Mn tepel ziet dan ook erg wit. Enig idee iemand?!

wittig in combinatie met steken denk ik direct spruw… heeft de kleine man ook aanslag in de mond zitten?

Hoeft overigens niet hoor.

Bij mij was toen helemaal niks te zien… ja toen ik de steken heel lang had genegeerd kregen we wel allebei zichtbare spruw. Had ik toen maar eeder ingegrepen :roll: .

Nee ik denk niet dat het spruw is, het is net alsof t niet goed doorbloed meer is ofzo, echt de tepel zelf, dus niet iets erop. Bij spruw zou hij toch ook last moeten hebben van onrustig drinken, of wit in zn mondje, en dat kan je toch ook niet aan een kant hebben lijtk me?

Ik dacht zelf nog misschien hapt/zuigt hij zo raar dat de tepel afgeklemd wordt ofzo, maar ja, of dat zou kunnen weet ik ook niet. Morgen nog maar even met een kennis bellen die voor vbn vrijwillgster is, als t dan nietover is.

Ten eerste, gefeliciteerd! :inlove:

Even snel want ik wil graag naar bed, maar ik wist meteen wat je bedoelde en dat is idd geen spruw maar wel heel erg pijnlijk. Ik heb het ook gehad, na een tijdje stopte het vanzelf toen de kleine wat geoefender was in aan de borst drinken.

Heb onderstaande tekst even voor je gekopiëerd. :-*

Vasospasme of syndroom van Raynaud

Vasospasme is een aandoening waarbij je tepel wit wordt nadat je baby je borst heeft losgelaten. Moeders beschrijven de pijn bij een wit wordende tepel vaak als ‘brandend’. Meestal begint de pijn als de voeding voorbij is. Het kan enkele minuten of langer duren voordat de tepel zijn normale kleur krijgt. Dan komt er een nieuwe pijn die moeders meestal als ‘kloppend’ beschrijven. Deze kloppende pijn kan seconden of minuten duren en de tepel kan daarna opnieuw wit worden. De oorzaak lijkt een spasme in de bloedvaten van de tepel te zijn. Dit heet vasospasme of syndroom van Raynaud. De tepel wordt wit door een spasme in de bloedvaten. Daarna ontspannen de bloedvaten zich weer en krijgt de tepel weer zijn normale kleur. Soms blijft deze pijn zelfs doorgaan als de pijn tijdens het voeden zelf over is gegaan. De moeder heeft dan alleen na het voeden nog pijn, niet tijdens het voeden.

De pijn van vasospasme hangt vrijwel altijd samen met datgene wat de pijn tijdens het voeden veroorzaakt. De beste behandeling van vasospasme is dus de behandeling voor de andere oorzaken van zere tepels.

Wat kun je doen?

Let er heel goed op dat je je baby goed aan de borst aangelegd is en aanhapt.

Leg meteen na het voeden iets warms op je tepel. Een warm washandje, warme kruik of haarföhn kan de reactie voorkomen of verminderen. Droge warmte is meestal beter dan natte warmte, omdat natte warmte de tepels kan beschadigen.

Slik een vitamine B6 multi complex.Of neem magnesium in combinatie met calcium. In sommige gevallen hebben we een medicijn (nifedipine) moeten voorschrijven om dit verschijnsel te voorkomen. Voor meer informatie over behandelingen van Vasospasme en Raynauds fenomeen kun je het artikel lezen

Fijn om te lezen dat het wat beter gaat…

Hier ook nog steeds een erge voorkeur(van mij :shifty: ) om links te voeden, dus als het ff snel ‘moet’ (omdat ik bijvoorbeeld bezig ben om de jongens naar bed te brengen- hoezo multitasking :mrgreen: ) leg ik haar ook altijd liefst links aan, dus ook hier 2 ongelijke borsten :shifty:

Alleen jammer dat je nu die andere pijn erbij hebt :think: , ik vind het ook niet echt naar spruw klinken eigenlijk, maar ik weet wat een kreng die schimmel is, dus 't zou mij niet verbazen als ie zich nu zo goed weet te verstoppen dat je’m niet meer herkent :evil: Hoe dan ook hoop ik dat het gauw over is :-*

Overigens valt mij op dat ons meisje echt veel minder vaak drinkt dan haar broers toen deden :think: , merk jij ook verschil in drinkgedrag?

Oh Amaya, dat is idd wel heeel herkenbaar zeg!

Toevallig gister n heet wshandje na t voeden erop en dat hoelp wel wat,duurde iig geen uren meer diepijn, dat was eerder wel zo.

Eisblume, hij rdinkt wel ‘normaal’, zo omde 2,5u, 's nachts iets langer ertussen. Wel is het zo dat hij vaak maar eenborst wil en dan na wat slapen de ander pas.

Ik hoop wel dat ik dat verschil weggewerkt krijg eigenljk, tis nu echt heel opvallend :lol: oeh en multitasken… Wou dat mij dat lukte!

Amaya, is het jouw gelukt zonder hulp van een lk? En eh je schrijft dat het na een tijdje over ging, maar wat is een tijdje…?

Het doet nu soms zo’n zeer dat ik hem nauwelijks kan tillen of heel krampachtig aan de andere kant til. Warme kruik erop helpt overigens wel best goed!

Ja hier is het vanzelf over gegaan.

(ben zelf 6 jaar kraamverzorgster geweest dus weet heel goed waar ik op moet letten) :wink:

Ik weet het niet helemaal precies meer, maar wel meerdere weken hoor, denk zo’n maand of 2 ofzo?

Ik deed meteen als hij losliet mijn warme hand tegen mijn tepel/borst want doordat de tepel na het drinken wat nat is deed het daarna vaak zo’n pijn. Werd dan idd helemaal wit doordat er geen bloed meer doorheen stroomde. Ik heb het bij de oudste ook gehad, toen stopte het ook na een aantal weken. Ik heb bij de oudste 17 mnd BV gegeven en bij de jongste 1 jaar, die wilde niet meer.

Doe overigens dat hete washandje dan in een boterhamzakje of kijk eens of je van die kleine hotpack 's kan vinden. Als je vaak een nat washandje ertegen doet maak je het erg week en heb je weer meer kans op kloofjes. Ook koelt een washandje snel af.

Succes ermee, hopelijk ben je er snel vanaf, ik ben niet kleinzerig, maar dat deed idd ontzettend pijn, ik vond het een stuk pijnlijker dan toen ik nog kloofjes had en moest voeden :shifty:

Ja het is echt heel gemeen idd… Ik vind mezelf ook echt niet k

Einzerig maar zeker icm dat kloofje heb ik echt wel een potje zitten janken rond voedingstijd.

Ik kijk het nog evenaan, van t weekend krijg ik iemand op bezoek die ook wel even mee kna kijken waar het aanleggen misgaat, maar ik heb het idee dat het al wat beter gaat. Mt de kruik erbij hebik die helse pijn iig niet meer heel lang gehad, hooguit een paar minuten.

Lune is het bij jou overgegaan? Heb zelf ivm een relatief klein mannetje en een grote cupmaat incl stuwing dus wat kloofjes gehad. Nu zijn de kloofjes helemaal weg gelukkig maar links blijft me plagen. Ik zie enkel mijn tepel niet wit worden na de voeding maar wel dat brandende gevoel tijdens het aanleggen en na de voeding. Tijdens de voeding heb ik nergens last meer van. Het geeft iig al hoop dat het ‘vanzelf’ overgaat en ik ga zeker proberen mijn tepel te verwarmen na de voeding. :thumbup:

He gefeliciteerd met je kleintje!

Het is heir overgegaan, waren uiteindelijk dus vasospasmes waarvoor ik een speciale vitaminecombi kreeg. Ik heb er nu nog weleens een beetje last van en dan neem ik weer een paar dagen tabletten in en dan gaat het weer goed.

Maar dat wit wegtrekken van de tepel hoort daar echt bij. Een branderig gevoel kan ook spruw zijn?

Voor het aanhappen kan je onderlangs zeg maar met je hand je borst pakken en een beetje vormen, je knijpt hem dan als het ware wat smaller, echt de vorm van het mondje van je baby als die aanhapt, zodat hij wat makkelijker dieper hapt.

Succes!