Een tijdje geleden hadden we een discussie over waar je baby 's avonds slaapt: lekker in zijn eigen bedje, of lekker bij mama op de bank of in de armen.
Wat mij opviel is dat de meeste babies blijkbaar überhaupt slapen 's avonds. Dat ging Lara eigenlijk pas doen vanaf een maand of 6. Daarvoor waren we iedere avond met haar in de weer. Soms deed ze wel een dutje, na veel heen en weer gedraag, maar haar ‘gewoon’ om 8 uur in bed leggen en pas om 11 uur weer eruit halen voor de laatste voeding gebeurde hier echt nooit.
Daarom dus de vraag: wat doet jou baby 's avonds?
Slaapt hij? Is hij wakker? En als hij wakker is, is hij dan tevreden en is er niks aan de hand, of heeft hij veel troost en aandacht nodig?
Hier 2x véééél moeite moeten doen om ze te doen slapen, heeft erg lang geduurd, tot ze zo’n 6 maanden oud waren sliepen ze eindelijk wanneer ze je gewoon op bed legde, voorheen was dat altijd gepaard met véél huilen!
Vermoeiende periode, ik mag er niet meer aan denken! :silenced:
Ik hoop dat deze baby toch anders is hierin, heb er al 2 keer slecht mee gevaren, hoop dat het dit x anders gaat!
Ons meisje slaapt van 7 uur 'savonds tot een uurtje of 8, half 9. Daarna begint ze te kletsen en halen we haar naar beneden. Daar speelt ze nog een uurtje of zo. Rond half 10 krijgt ze haar laatste flesje. Daarna tandenpoetsen en naar bed. Vaak valt ze binnen 5 minuten in slaap. De volgende ochtend wordt ze om iets van 8.15 wakker.
Ze is heel blij en vrolijk als ze 'savonds wakker is. Haar in bed houden is ook niet echt een optie: want dan begint ze te huilen omdat ze beneden wil zijn en wij vinden het gewoon heel gezellig als ze er is.
De eerste paar weken bleef Maud beneden. Ze ging dan clusteren van 19.00 uur tot een uur of 22.
Nu ligt ze voor 19 uur altijd in bed (is dan echt moe) en dan krijgt ze nog een fles afgekolfde melk rond 21.30/ 22.00 uur. Die drinkt ze leeg en dan gaat ze gelijk weer slapen en wij gaan dan ook naar bed.
's nachts komt ze rond 2 uur en dan rond 6 uur weer (de laatste 2 weken).
Meestal slaapt ze na de voeding van 2 uur gelijk weer.
Ze is over het algemeen wel een heel tevreden kindje, weinig huilen.
julia slaapt :mrgreen: ze krijgt om 18.00 haar fles en dan mag ze tijdens ons eten er even in de wipstoel bijhangen, hierna gaat zij hup in bed en zoonlief in bed en dan dan ook naar bed
wij moeten haar dus nog twee keer wakker maken voor de langere tuk in de nacht , om 21.00 en om 24.00
dus ons dametje heeft het naar onze zin wel prima geregeld
Sophie en Emma gaan allebei rond 20:00 uur slapen. Sophie wordt dan rond 3:00 wakker, drink een slokje en slaapt dan tot een uur of 7. Dit gaat al zo sinds Sophie een maandje oud was ongeveer. Emma deed dat ook toen ze baby was, ze hebben dus geen van beide een echte late avondvoeding gehad. Wakker maken rond 23 uur hebben we bij allebei geprobeerd, maar dan worden er 2 slokken gedronken en kwamen ze evengoed 's nachts nog. Dus we hebben ook met kleine baby (bijna) alle avonden voor onszelf, heerlijk!
Qua uiterlijk en karakter zijn het echt twee heel verschillende meisjes, maar met slapen en avond/nachtvoeding doet Sophie dus hetzelfde als wat Emma deed, wel grappig…
Juul slaapt van 20.00 uur tot wij hem wakker maken voor de laatste fles. Mar we willen de laatste fles laten vervallen aangezien hij niet goed meer wakker wordt en hem niet meer uit drinkt… Ik ben benieuwd!!
Oja, hij ligt gewoon in z’n eigen bedje 's avonds…
Hmmm… klinken jullie babies toch een stuk makkelijker dan die van mij was… :think:
Emma heeft de eerste maand wel iedere avond geclusterd tot 22 of 24 of 02 uur… werd er op den duur een beetje wanhopig van, en dan kwam ze de rest van de nacht om de 2 a 3 uur. Toen ik weer ging werken (ze zal toen een maand of 3 zijn geweest) kreeg ze nog twee nachtvoedingen, maar ging ze wel om 20:00 slapen tot een uur of 1-2. De slopende (zo heb ik het ervaren) avonden waren wel over toen ze een week of 4-6 oud was. Nu met Sophie had ik me ook voorbereid op intensieve avonden en nachten de eerste weken, maar ze sliep eigenlijk vanaf dag 1 's nachts 3 tot 4 uur aan één stuk en al snel een uur of 6 achter elkaar. Met een tweede kan het dus heel anders gaan… de eerste weken dan. Want nu heeft Sophie hetzelfde slaappatroon als Emma had met 4 maanden.
Nou Lena… ik vraag me dit ook vaak af als ik topics lees… heb dan vaak het idee dat Xander echt een uitzondering is…
Die hoef ik echt niet in zijn bedje te leggen… Ik doe dat wel altijd na de voeding van 19.30… Dan ga ik naar beneden, maar na een kleine 20minuten wordt meneertje wakker…
Dan blijft hij meestal beneden tot ik naar bed ga. Meestal is hij wakker… zit dan met me te sjansen etc, lol dat we hebben dan… maar een andere keer slaapt ie naast ons op de bank…
Hij clusterde inhet begin heel erg, maar dat doet hij nu sinds een aantal weken niet meer…
Ik kan me herinneren dat Merijn de eerste maanden ook veel aandacht vroeg 's avonds, maar die was wel iets makkelijker dan Xander…
Ik heb vaak ook het idee dat Xander op de een of andere manier dan aandacht aan het inhalen is die hij overdag moet delen met Merijn… of komt dat voort uit mijn eigen (schuld)gevoel zijn?
hoi,
ilona slaapt vanaf het begin in haar eigen bedje, meestal doen we haar s,avonds in bad, flesje en naar bed , naar bed is meestal 19;30 /20;00.
s, avondt,s nog een laatste fles en dan komt ze de volgende morgen meestal tussen 7 en 8.
ze huilt bijna niet dan moet er echt wat zijn.
gr mel
Rhodé sliep toen ze 6 maanden was vanaf 21.00uur in haar bedje (was toen oud en nieuw, dus ik herinner me het heel goed )
Voor die tijd was het iedere avond raak (vanaf het avondeten). Maar moeilijk hebben we er niet over gedaan, want ze sliep wel op onze borst, dus dan maar zo (wij rust, en zij ook!)
Zo hebben we de avondvoeding en het avondritueel (badje) telkens een kwartier vervroegd, en op een gegeven moment (ik zou niet weten hoe oud ze was, denk rond de 8 maanden) sliep ze om 19.30uur tot de volgende morgen 06.00uur.
Dus hier ook geen rustige avondjes hoor, en ik ga er ook maar vanuit dat het met deze nieuwe baby net zo is.
benthe die heeft vanaf dat ze 5 dagen oud was in eigen bedje geslapen
Na haar voeding van 19:00 legde ik dr altijd even op bed tot 20:00 …
Lekker samen (benthe op de arm) tv kijken en tutten met benthe …
Dan kreeg ze om 22:00 de fles en legde ik dr op bed… hier eingelijk tot nog toe totaal geen slaapproblemen gehad … :shifty:
Bo sliep vanaf een maand of 3 tot een maand of 8 vanaf 4 uur 's middags tot de volgende ochtend. :shock: :mrgreen: We haalden haar er voor de fles van 19 en 23 uur uit, deze dronk ze slapend.
Nikkie doet nu precies hetzelfde…
Jeetje :oops: ik durf het bijna niet te zeggen, maar hoewel we onze tweede in eerste instantie steeds 's avonds bij ons beneden hadden (totdat ik bedacht dat dat waarschijnlijk (zoals Jet ook aanhaalde) uit mijn schuldgevoel voortkwam door de te delen aandacht overdag), leggen we haar sinds ze een maand of twee is (toen ze ook 's nachts ging doorslapen) wel tegelijk met de oudste rond 19.00uur op bed en over het algemeen slaapt ze dan tot tussen 7.00-8.00… :dance:
Beide kindjes slapen vanaf een uur of 7 tot de volgende ochtend 7-8 uur…Jenna krijgt rond 21-22 uur nog een fles, daarvoor maak ik haar meestal wakker, daarna slaapt ze weer verder.
Jeetje… Xander is 's avonds, ondanks dat we hem rond 19 uur in bad doen, klaar wakker. Hij ligt dan maar te sjansen, lachen gieren brullen…
Hij valt uiteindelijk pas tegen 22uur in slaap…
Het is nou niet zo dat hij overdag veel slaapt want dat doet hij niet…
En ’ s nachts spookt hij momenteel ook heel erg… hij komt wel 3x per nacht voor een voeding…
af en toe denk ik wel eens, zal hij beter gaan slapen en meer verzadigd zijn als hij kv krijgt? hij komt namelijk om de 2 a 2.5 uur voor voeding overdag en ’ s nachts
Maar Xander is dan dus wel blij? Een blij wakker kind vind ik niet zo’n punt. Ik had een ongelukkig wakker kind, iedere avond, zes maanden lang. Ik dacht dat het zo hoorde (had vóór Lara ook nog nooit een baby meegemaakt), maar het gaat dus lang niet overal zo…
Hier ook een wakker kind s ávonds hoor!!! Overdag slaapt ze nog best veel, maar ze is echt een avond mens…hihihi Ze is niet lastig, ze is gewoon lekker aan het “spelen” ,kletsen en heel veel lachen.
Ik herken wel wat Jet zegt. Ik vind het ook fijn om haar lekker aandacht te geven omdat overdag er niet veel van komt :oops: … Dat is natuurlijk niet raar met een tweede maar daarom vind ik het ook niet erg dat ze sávonds wakker is… Maar slapen in haar bed…nee. Ze krijgt de borst om een uur of 22.00 a 22.30 en pas dan gaat ze naar haar bedje!! En dan slaapt ze wel aardig door hoor! (niet altijd)…