slaapmiddel

Mag melatonine (ik hoop dat ik het goed geschreven heb) bij een kind van 7 jaar?

Ik ken een dame met een erg drukke dochter van 7 jaar die wat zij zegt ADHD heeft maar weigert Ritalin te gebruiken in verband met een karakterverandering maar gebruikt wel elke avond voor dat het meisje naar bed moet melatonine.

Ik weet eigenlijk niet of het goed is voor dat meisje.

Want je lichaam hoort dat toch ook zelf aan te maken?

Weten jullie het?

Alvast bedankt!

Op de site van een kinderpsychiater in Haarlem:

https://www.kinderpsychiater.be/melatonine.htm

Heeft je kennis ritalin al geprobeerd?

Natuurlijk is het niet erg om te kijken of er andere opties zijn, maar als haar dochter een echte ADHDer is, ontneemt ze haar een heleboel door géén ritalin te geven. Daarnaast heb ik overigens nog nooit gehoord van karakterverandering. Wat bedoelt ze daarmee?

Bijwerkingen Ritalin:

Zeer vaak (> 10%): slapeloosheid, nervositeit, hoofdpijn.

Vaak (1-10%):nasofaryngitis, anorexia, verminderde eetlust, gewichtsverlies, vertraging van gewichtstoename en lengtegroei tijdens langdurig gebruik bij kinderen, agressie, agitatie, angst, depressie, emotionele labiliteit, abnormaal gedrag, duizeligheid, dyskinesie, psychomotorische hyperactiviteit, slaperigheid, veranderingen in bloeddruk en hartfrequentie, aritmie, hartkloppingen, tachycardie, hypertensie, maag-darmklachten, droge mond, hoesten, keelpijn, alopecia, uitslag, jeuk, urticaria, artralgie, koorts.

Soms (0,1-1%): overgevoeligheidsreacties als angio-oedeem, anafylactische reacties en andere huidafwijkingen, psychotische stoornissen, zelfmoordgedrag, hallucinaties, verwardheid, tics, verergering van bestaande tics en het syndroom van Gilles de la Tourette, tremor, slaapstoornis, diplopie, wazig zien, pijn op de borst, dyspneu, obstipatie, stijging van leverenzymwaarden, spierpijn, hematurie.

Zelden (0,01-0,1%): manie, libidostoornis, angina pectoris, verminderde visuele accommodatie, visusstoornis, hyperhidrose, gynaecomastie.

Zeer zelden (< 0,01%): anemie, leukopenie, trombocytopenie, trombocytopenische purpura, suïcide, apathie, convulsies, choreoathetotische bewegingen, maligne antipsychoticasyndroom, hartstilstand, myocardinfarct, cerebrale arteriitis en/of occlusie, Raynaudfenomeen, hepatische coma, exfoliatieve dermatitis, erythema multiforme, spierkrampen, plotselinge cardiale dood, verhoogde alkalische fosfatase, verhoogde bilirubinewaarde. Verder is gemeld: pancytopenie, gevallen van misbruik en verslaving, cerebrovasculaire stoornissen (vasculitis, CVA), migraine, bradycardie, extrasystolen.

Bij ‘zeer vaak’ en ‘vaak’ zie je toch wel een aantal dingen staat die van invloed zijn op je karakter, zoals nervositiet en agressie en angst.

Oeii Lilly… wat je nu zegt klopt dus echt niet!

:oops:

en om te zeggen:

ontneemt ze haar een heleboel door géén ritalin te geven.

Jasper mijn oudste heeft dus ritalin gehad…

NOOOIT MEER!!

Jasper was er echt slecht aan toe, had het alleen maar over de dood,

was erg emotioneel, wilde ook niet slapen, eetlust was weg,

en viel enorm af…

zijn gezichtje was bleek, het was mijn kind niet meer!

Veel hoofdpijn ook… was echt een hoopje kind wat ik zag!

Zonder ritalin, gaat het prima, een gezonde voeding, zo min mogelijk suiker, en rust in huis, en regelmaat!

lekker veel buiten spelen… :thumbup:

(ik moest van schoolk jasper aan de ritalin zetten…

doeiii riep ik, mijn kind ,mijn besluit = geen drugs…)

zelfs BJZ moest ik naar toe!

En ik geef hem nog steeds geen ritalin :angel:

en ik heb zo veel meer ervaringen gehoord van ouders

dat ritalin echt heel veel bijwerkingen heeft…

mijn zoontje gebruikt ook ritalin.

ik ben zeer tevreden over dit middel.

geen bijwerkingen.

Hij gebruikt ook melatonine.

Dit is niet gevaarlijk hoor.

Hij maakt ook melatonine aan,net als iedereen.

Alleen maakt hij het pas heel laat in de avond aan,hij gaat rustig pas om 23 uur slapen.

Hij gebruikt 3 mg en slaapt om 20 uur al.

voor ons een hele verbetering.

en hij is als hij wakker wordt in de ochtend is hij uitgerust.

en dat is heel wat waard.

ik geef onze kinderen ook melatonine als ze niet willen slapen, uiterst noodmiddel dit in overleg met onze huisarts. Hij was er niet volledig voor, liever niet geven, maar het mág wel vanaf 2 jaar. Eva Lynn is de laatste dagen erg aan het spoken savonds en heb haar middagdutjes al ingekort maar ze heeft het nu ook 2 keer gehad, anders is ze helemaal ‘op’ en slaapt ze de hele dag waardoor we savonds weer het zelfde probleem hebben en dan krijg je zo’n cirkel.

Sarah heeft het denk 5 keer gehad in 1 jaar tijd, ze was toen in het ritme en daarna niet meer nodig gehad :thumbup:

overigens over ritalin, je hebt verschillende ‘merken’ het a merk en het b merk. het ene kind reageerd heel goed op het a merk, het andere op het b merk. Misschien valt het wel uit te proberen of het andere merk (heet anders maar apotheek zegt dat het hetzelfde is) anders werkt en die bijwerkingen niet heeft?

Tis maar een idee, als je het niet nodig vind, hoef je het ook niet te proberen hé :wink:

Oké Gab, ik had misschien moeten zeggen, door het niet eens te proberen. Jij hebt het geprobeerd en er een slechte ervaring mee, groot gelijk dat je het dan niet meer gebruikt!

Ik weet dat Ritalin voor sommige kids helemaal niet goed werkt en heel vervelende bijwerkingen kan hebben, maar ik weet óók dat het voor heel veel kinderen (en ouders) een geschenk uit de hemel kan zijn. Had het iets genuanceerder moeten brengen :slight_smile:

Sas: Agressie, nervositeit en angst is gedrag, geen karakter. Ik kan me heel goed voorstellen dat een ouder niet voor ritalin kiest omdat het juist een negatieve uitwerking had of omdat je eerst iets anders wil proberen (het blijft heftig spul) maar op voorhand het middel afwijzen kan ook een gemiste kans zijn.

Sommige kinderen lukt het gewoon écht niet om zich te concentreren, op hun plek te blijven zitten of minder impulsief te zijn (en dus minder in de problemen te komen). Deze kids krijgen een negatief zelfbeeld door alle negatieve ervaringen en vaker woede-aanvallen door de frustratie omdat ze zelf ook niet zo willen doen. En ook dan heb je niet de garantie dat Ritalin de oplossing is, maar in veel gevallen is dat wel zo. Komt het kind weer aan leren toe en doet het positieve ervaringen op.

Melatonine helpt ook niet altijd hoor, Juul heeft het ook op recept gehad en het haalde bij haar niks uit. Het heel slechte slapen was bij haar ook een gedragsprobleem, geen tekort aan melatonine.

hier werkt het perfect, Sarah sliep binnen 5 minuten… en dat was maar goed ook want die ging door tot 23 uur :o :shock: :zzz: En was dan snachts ook gerust nog van 3 tot 5 wakker, je kunt wel raden hoe haar gedrag dan de dag erna was :wink:

Even een vraag voor degene die Melatonine gebruiken, sliepen jullie kinderen helemaal niet (dus klaarwakker) of waren ze onrustig en werden vaak wakker?

Matthieu sliep helemaal niet.

kon gewoon rustig in bed liggen,maar slapen deed hij niet

dank jullie wel voor de antwoorden.

Het meisje zit ook op een speciale school sinds een jaartje.

Het is een erg actief meisje, kan zich totaal niet op 1 ding concentreren en heeft ook geen goede opvoeding.

Het meisje plast ook snachts in dr bed. Is een manier van uitlating van dr verdriet die ze niet goed kan uiten ofzo.

Wij houden erg veel van dat meisje en proberen haar zo vaak mogelijk op te vangen en te helpen.Ze luistert soms amper en is erg druk en je moet veel op haar letten.

Ze was een aantal daagjes bij ons komen slapen en het ging redelijk goed,zoveel mogelijk dingen doen en veel spelen.

Pas later kwam ik erachter dat ze melatonine slikte een half uur voor bedtijd. bij ons had ze dat niet gebruikt want ik wist het niet.

Ik ken het product niet zo goed maar wist dat meestal volwassenen het gebruiken als ze stressvolle dagen hebben en niet kunnen slapen. Wist ook dat het iets was dat je lichaam zelf aanmaakt.

Maar wist niet of het voor kinderen was.

Ik schrok er best van.

Maar ben er nu achter dat het wel kan.

Maar elke avond voor bedtijd???Dat hoeft toch niet?

Haar lichaampje zou toch ook zelf in slaap moeten komen, Bij ons deed ze dat ook. Soms wel laat voor haar leeftijd maar toch ging ze slapen.

In ieder geval bedankt voor de antwoorden.

Ben er heel wat wijzer van geworden.

hebben de ouders geen pgb ?

van die pgb kun je zorg in natura krijgen,

en zo ambulante hulp in huis krijgen…

hier heb ik dat ook, pedagoisch, en heb er veel baat bij!

Jasper is enorm veranderd…

:thumbup:

@sassie1980 wrote:

Even een vraag voor degene die Melatonine gebruiken, sliepen jullie kinderen helemaal niet (dus klaarwakker) of waren ze onrustig en werden vaak wakker?

Sarah sliep niet in én was vaak wakker. Maar de melatonine is voor het inslapen. niet voor het doorslapen.

voor een kind van 2 jaar is 22 uur, 23 uur gaan slapen toch wel erg laat hé :? Dat ging weken op en weken af, soms sliep ze wel goed, maar nooit van lange duur. En na een paar keer overstuur bij de ha te hebben gezeten kregen we een of ander drankje waar je slaperig van kon worden, nou niet dus, ze werd er nog actiever van. Bleek dus ook een bijwerking te zijn :eh:

dus toen ik melatonine bij de kruidvat zag liggen als proefverpakking heb ik het meegenomen, deze tip had ik al van een tante gehad die het ook heeft alleen dan een hogere dosering voor mijn nichtje van 11.

daarmee de ha gebeld en gevraagd of het kwaad kon. hij was er echt niet voor maar als ik het als noodmiddel zou gebruiken en niet hele maanden achter elkaar kon het geen kwaad, maar liever niet. Tja ik had geen ander ‘redmiddel’ meer en wat een verademing!!! binnen een week was ze in het ritme, net wat ze nodig had, en nu gebeurd het nog wel eens dat ze lang wakker ligt als ze smiddags heeft geslapen, maar gelukkig niet zo erg dat we melatonine moeten geven.

zo dit was ‘mijn’ verhaal :mrgreen: beetje lang geworden :wink:

Spuit elf in de bocht :wink:

Maar bij de natuurwinkel hebben ze vele varianten hierop.

Ik gebruik nu voor L.R. Coffea D3.

Je zou allicht eens kunnen navragen bij een natuurwinkel, ipv Melatonine te gebruiken.

@Baby2008Diablow wrote:

dank jullie wel voor de antwoorden.

Het meisje zit ook op een speciale school sinds een jaartje.

Het is een erg actief meisje, kan zich totaal niet op 1 ding concentreren en heeft ook geen goede opvoeding.

Het meisje plast ook snachts in dr bed. Is een manier van uitlating van dr verdriet die ze niet goed kan uiten ofzo.

Wij houden erg veel van dat meisje en proberen haar zo vaak mogelijk op te vangen en te helpen.Ze luistert soms amper en is erg druk en je moet veel op haar letten.

Ze was een aantal daagjes bij ons komen slapen en het ging redelijk goed,zoveel mogelijk dingen doen en veel spelen.

Pas later kwam ik erachter dat ze melatonine slikte een half uur voor bedtijd. bij ons had ze dat niet gebruikt want ik wist het niet.

Ik ken het product niet zo goed maar wist dat meestal volwassenen het gebruiken als ze stressvolle dagen hebben en niet kunnen slapen. Wist ook dat het iets was dat je lichaam zelf aanmaakt.

Maar wist niet of het voor kinderen was.

Ik schrok er best van.

Maar ben er nu achter dat het wel kan.

Maar elke avond voor bedtijd???Dat hoeft toch niet?

Haar lichaampje zou toch ook zelf in slaap moeten komen, Bij ons deed ze dat ook. Soms wel laat voor haar leeftijd maar toch ging ze slapen.

In ieder geval bedankt voor de antwoorden.

Ben er heel wat wijzer van geworden.

Hmm, als je de situatie zo omschrijft kan ik me ook voorstellen dat de ADHD klachten voortkomen uit een onrustige opvoedingssituatie. De meeste onderzoekers weigeren dan, omdat je ADHD dan niet kan vaststellen. Maar, als de moeder het zelf heeft laten onderzoeken en niemand zicht heeft op die situatie weten ze dit natuurlijk niet…

wat is pgb?

@Gab wrote:

Oeii Lilly… wat je nu zegt klopt dus echt niet!

:oops:

en om te zeggen:

ontneemt ze haar een heleboel door géén ritalin te geven.

Jasper mijn oudste heeft dus ritalin gehad…

NOOOIT MEER!!

Jasper was er echt slecht aan toe, had het alleen maar over de dood,

was erg emotioneel, wilde ook niet slapen, eetlust was weg,

en viel enorm af…

zijn gezichtje was bleek, het was mijn kind niet meer!

Veel hoofdpijn ook… was echt een hoopje kind wat ik zag!

Zonder ritalin, gaat het prima, een gezonde voeding, zo min mogelijk suiker, en rust in huis, en regelmaat!

lekker veel buiten spelen… :thumbup:

(ik moest van schoolk jasper aan de ritalin zetten…

doeiii riep ik, mijn kind ,mijn besluit = geen drugs…)

zelfs BJZ moest ik naar toe!

En ik geef hem nog steeds geen ritalin :angel:

en ik heb zo veel meer ervaringen gehoord van ouders

dat ritalin echt heel veel bijwerkingen heeft…

Ja maar Gab, Jasper heeft toch een stoornis uit het autistisch spectrum? Dan is het nogal wiedes dat Ritalin niets voor hem is he :slight_smile:

Hier gaan ze Ryan verder onderzoeken aangezien de Ritalin hier dus ook niet werkt en de gedachten gaan richting pdd-nos maar bij mensen met écht adhd is Ritalin zoals Lily zegt een wondermiddel…

Lekker offtopic…sorry :mrgreen: