Wij hebben een open zolder, met vaste trap. We willen hier een wand plaatsen met deur, zodat je wat meer privacy hebt, en het meer een echte slaapkamer wordt. Nu wil ik graag weten aan wat voor bedrag we moeten denken?
Het zou gaan om een muur van ca 5 meter, met een deur erin. Er is aan beide zijden schuin dak. We zaten te denken aan een frame met aan beide zijden gipsplaaten.
Wie heeft een soortgelijke klus gedaan recent gedaan en kan me vertellen aan wat voor kosten we zouden moeten denken?
Ik lees even mee, we gaan hier ook een slaapkamer maken van de zolder vanwege gezinsuitbreiding :inlove: .
wij hebben dat vorig jaar laten doen, wat een genot en ruimte erbij! de kosten kan ik je moeilijk laten zien aangezien er bij ons een dubbele dakkapel en rolluiken bijzaten…
wat je waarschijnlijk wel nodig zult gaan hebben in hete zomers is airco. wij zijn er nu naar aan het kijken aangezien vriend nachtdienst heeft en overdag in een hete kamer moet slapen tenminste als we nog een warme zomer krijgen :mrgreen:
ik denk dat enkel een frame met gipsplaten en deur niet superduur zijn hoor. hier is het frame van hout gemaakt en ook met gipsplaten. ook zit er glaswol tussen.
Volgens mij liggen idd de kosten aan wat je wilt. Ik zou zelf toch ook wel isolatie tussen de gipswandjes willen. Een deur kun je ook zo duur maken als je zelf wel, vanwege de soorten en maten.
Wil je nog een schakelaar (voor een lamp) en een stopcontact in die muur verwerken, dan zijn de kosten nog iets hoger. Ik zou eens een vrijblijvende offerte aanvragen.
wij hebben zoiets gedaan (alleen dan 2 kinderkamers ipv 1 kamer en een kantoortje met babykamer een verdieping lager )
ik was geloof ik 100 euro kwijt voor de gipsplaten en balken
dan moet je van dat speciale tape halen en gipsplaatvuller dat was vrij duur (maar goed ik had meer naden te vullen en plakken)
dan krijg je behang of verf of…?
een deurpost is ook gauw 50 euro een deur heb je ook voor ongeveer die prijs (maar goed dat ligt ook weer aan wat wil je een deur kan ook 10x zo duur zijn geloof ik…)
maar goed jij hebt minder nodig dus gewoon even goed kijken hoeveel gipsplaten zijn en balken
je zou het evt ook nog in etappes kunnen doen natuurlijk als het te duur word in 1x
mijn man en een vriend van hem hebben het zelf gedaan. De schuine wanden van de zolder zijn eraf gegaan, het gammele tussenmuurtje tussen de voorzolder en zolderkamer is er ook uit gegaan. De schuine wanden zijn opnieuw geisoleerd, met gipsplaten betimmerd en met structuurverf gedaan. Ook zelf nieuw tussenmuurtje gezet; nieuw framewerk, electriciteit, isolatie, nieuwe gipsplaten ertegenaan, ook met structuurverf gedaan, alleen hebben we geen deur. mis die ook nog niet :lol:
mijn man denkt dat het ongeveer e. 1500 gekost heeft, zelf denk ik minder, maar goed hadden wel heel wat gipsplaten nodig en alles…
Gewoon een vrij simpel dubbelzijdig gegipst wandje met glas of steenwol platen ertussen van 7 cm dik met kozijn en deur in de simpelste variant kost je denk ik al met al zo’n 250 a 300 euro.
Wij hebben het op zolder met stalen profielen gedaan omdat je die goed en makkelijk zo kan plaatsen dat je ook de nokhoogte kan overbruggen en staal is altijd recht waar hout nog wel eens getordeerd is. En we hebben speciale wandisover platen besteld die ook niet dikken waren dan 5 cm zodat deze precies tussen de profielen pastten… dat was voor 2 van het soort wanden wat jij nu opnoemt een dikke 7 honderd euro, met een kozijn en een deur extra. Dus denk dat je niet meer kwijt hoeft te zijn dan 250 a 300.
Wij zijn toevallig net klaar.
We hebben onze wand gemaakt van wandpanelen. Deze kun je namelijk hergebruiken. Ze zijn wel duurder dan gewone gips- of stenenwandjes.
Kosten voor een muurtje van ongeveer 5 meter: 470 euro.
Deze muur hebben we behangen met glasvezelbehang.
Daarna natuurlijk nog geverfd. Totaal 280 euro.
We hebben een extra zolderraam geplaatst (een behoorlijk grote van Velux)
Kosten hiervoor waren 620 euro.
Zonwering 100 euro.
En dan natuurlijk nog alle schilderspullen, nog wat laminaat en plintjes, nieuwe gordijnen, etc.
Laminaat en plintjes: 340 euro.
Bij elkaar hebben wij ongeveer 3000 euro uitgegeven aan de hele verbouwing.
Ik weet niet of jullie al een deur en deurkozijn hebben, maar die zijn ook niet goedkoop. Op marktplaats kun je daar goed voor kijken!
Wij hebben ook onlangs de voorzolder en zolderkamer verbouwd. Wij hadden op zolder al een zolderkamer maar die was nog van de vorige bewoners en zag er dus echt niet uit.
We hebben de (voor)zolder geverfd, behangen, laminaat er in gelegd, man man heeft voor ons zoontje een grote legotafel annex opbergruimte gemaakt De legotafel is 3 meter bij 1.5 meter, dus daar staat nu o.a. al zijn lego op. Verder hebben we nog een nieuw dakraam (Velux) laten plaatsen, nieuwe ruiten (dubbelglas) en rolgordijnen voor alle ramen.
We moeten alleen nog overgordijnen kopen.
Ik denk dat wij in totaal voor de hele verbouwing zo € 3000,- kwijt waren :?
Maar of jullie dat ook kwijt zullen zijn?? Geen idee…
bedankt allemaal! Het ging me inderdaad enkel om de kosten van de ‘muur’(die ik overigens wel geisoleerd wil hebben idd). Ik ben wel handig, maar heb reuma, dus kan niet heel erg klussen. Mijn man heeft 2 linker handen.
Ik zal dus eens op zoek moeten naar hulptroepen De buurman wilde wel helpen, maar die loopt over van allerlei andere dingen… dus dat kan nog maanden duren. Ondertussen dringt de tijd, omdat onze kleinste nog in een ledikantje slaapt (met 1 zijwand eruit), omdat op zijn huidige kamertje geen bed past.
Is het geen optie om de wand gewoon weg te laten?
Mijn jongens slapen op een open zolder, er stond een muurtje zodat je een gangetje had bij de trap en dan een kamer, maar dat nam zoveel ruimte weg. Wij hebben het muurtje er dus uitgesloopt en nu hebben ze gewoon de hele zolder. Ze zijn natuurlijk nog niet zo groot, dus vraag naar meer privacy is er niet. Ons idee was tegen de tijd dat ze gaan puberen er nog een dakkapel opzetten zodat er twee kamertjes gemaakt kunnen worden (nu is er maar aan een kant een dakkapel).
Nee Lune, voor mij is dat geen optie. Ik wil echt een slaapkamer, en geen grote open ruimte. Die muur geeft beslotenheid, en ook een soort privacy. Ik wil niet dat de kinderen geluidsoverlast hebben van de tv bijvoorbeeld, of stel dat mijn man en ik elkaar even heel lief vinden, nou ja dat behoeft geen uitleg geloof ik… Het zijn nu kleine kinderen, en zal het allemaal nog wel meevallen, maar als ze ouder worden, dan wil ik echt de deur dicht kunnen doen.
Wij hebben afgelopen winter de zolder verbouwd. Van 1 grote kamer 2 kleine kamertjes gemaakt.
Hier zijn we uitgekomen op een bedrag rond de 1000 euro.
Ik had vroeger ook de hele zolder thuis… en voor de privacy had mijn pa een deur gemaakt beneden bij de trapopgang. 1 met slot zelfs… een deur maken bij de trapopgang op de overloop is denk ik wel de goedkoopste oplossing en je hebt geen traphekje meer nodig;-)
Wij hebben het laten doen, wij hebben wel betonblokken gebruikt ipv gipsplaten.
Helaas kan ik je over de kostprijs niet echt iets vertellen, onze buurman heeft het gedaan en die heeft zelf een bedrijfje daarin. Hij heeft het voor een vriendenprijsje gedaan.
Maar ons bevalt die extra kamer zooooooooo goed!!! :thumbup:
Cell, dan moeten we de trap dichtmaken. We hebben nu een open trap naar de zolder.
Ik wil op de ‘voorzolder’ (waar ook de ketels hangen, en de leidingen lopen van de zonnepanelen en verwarming etc) boekenkasten zetten, en een beetje was kunnen drogen. Zo krijg je een 'werk’plek, en een slaapkamer. Ik wil in mijn slaapkamer echt rust. Er is zo veel onrust in huis, dat ik mijn plekje echt als heilig wil houden.
De trap nu:
Zo ziet ze zolder eruit (nu voller met spullen hoor, dit was toen we net in ons huis gingen wonen. De aanrechtblok gaat dus ook weg.):
wij hebben, niet op zolder, een extra muurtje gemaakt. Ik weet niet meer precies wat de kosten zijn, maar ik wel dat het snel oploopt, zeker met alle ‘kleine’ (lees dure) dingen die je vaak nodig blijkt te hebben. Een tube smeervulling hier, een paar hoekverbindingsstukken daar, een paar rollen behang, verf etc. etc. etc. Maar het is het geld wel waard. volgens mij waren wij een kleine 1000 euro kwijt, maar nu weet ik niet meer zeker of dat alleen voor dat muurtje was of dat er toen ook nog andere dingen van zijn betaald.
Das afwerking dan… puur gipsplaat, houten frame, deurkozijn en deur… evt isolatie ertussen (zou ik wel doen) is echt rond de 300 euro ofzo. Maar dan idd het afwerken. Gaasband op de naden, voorstrijken, naden dichtzetten met vuller, scanbehang of een stuclaag ertegenaan of gewoon behang en dan evt nog het verleggen van electra (dat kon mijn man zelf en de bedrading e.d. kregen wij van een bevriend installateur) voor een lichtpunt of een wandcontactdoos. Tja, dan is net onder of rond de 1000 euro wel reeël denk ik. Een dakraam erbij kost je ook zo weer 750 euro, dus hoe meer je wil, hoe duurder natuurlijk.
Het is op de foto’s niet te zien, maar aan de overkant van de keukenblok zit een velux dakraam. Het is een huurhuis met nogal speciale dakconstructie, dus we mogen er geen dakraam of dakkapel zelf opzetten (en de woningbouw weet hun prijzen wel :? )
Ik begrijp dat de afwerking het duur maakt, maar daar heb ik geen hulp voor nodig. Die kan ik zelf doen, en eventueel iedere maand een beetje. Ik kan wel tijdelijk slapen in een kamer waar de muren nog niet mooi van zijn, maar ik wil niet de meubels oversjouwen als de muur nog gebouwd moet worden.
Compleet klaar voor 1000 euro, dat zou mooi zijn.
:think: wat je ook zou kunnen doen is dat hekwerk wegslopen een cellenbetonblokken muurtje plaatsen met een deur erin evt door laten lopen en je hebt een leuke inloopkast dat hadden wij ook eerst toen zolder nog onze. Slaapkamer was en erboven een verlaagd plafond en je hebt opbergruimte :thumbup:
zal eens kijken of ik er foto’s van kan maken