heb nog nooit gehoord op een basisschool van een nadenkstoel. We hebben alleen dat je voor de jufmoet zitten als het niet gaat met het in de kring zitten.
Mijn zoon zegt dat, geen idee of het ook echt zo is. Hij zegt dat als een kindje niet luistert dat die dan op de nadenkstoel moet zitten.
Hij had laatst zelf de juf geslagen omdat hij echt niet zelf zijn schoenen aan wilden doen na de gym. Hij was gaan gillen enzo. Ik vroeg hem of hij toen op de nadenkstoel moest zitten, maar nee dat hoefde niet, hij moest op de nadenkvensterbank, want er was geen stoel in het gymlokaal.
Hoe gaat het dan bij jullie op school als een kindje ver buiten het boekje gaat?
Ik sta zelf voor de klas, een leerling met een dijk van een gedragsprobleem, wat slaat ed. Hij heeft mij nog nooit geslagen! stukje ontzag en wederzijds respect!! is denk ik heel goed en belangrijk. Soms moeten ze even met mij in de klas kort praten, proberen we dingen te benoemen die positief gedrag zijn, dus samen met … en gat graven in de zandbak, oid.
Als hij zijn schoenen niet zelf aan wilde doen, en als hij het wel kon, zou ik hem meenemen en daar in de gymzaal neerzetten net zoalng als hij ze we l aanhad. Maar ik ga geen strijd aan met kinderen! Never nooit niet!
Als je T nou eens een andere opdracht geeft, jij bent zo groot, je zusje nog klein… jij snapt al… bladiebladieblaaaaaaide blaa… al die simpele dingen. Onze oudste is altijd reuze trots dat zij wel de messen op tafel mag leggen bijvoorbeeld omdat ze groot is!
Zo helpt ze ook lief met de trap, of jas. Benadruk alles positief… anders proberen dat J ff alleen speelt en dan samen ff met T wat rommelen, knutselen oid.
In zo’n geval zou ik zeggen ‘kijk je hebt je zusje pijn gedaan, wij slaan hier niet, dan heeft ze pijn’ oid. Na herhaling zou ik zeggen dat ze dan even niet meer bij elkaar kunnen spelen, dus niet simpelweg jij gaat nu met het poppenhuis spelen, maar echt je mag nu nieteer bij je zusje spelen, want ik ben bang dat je haar weer zal slaan, en dat kan echt niet.
En dan moet je er dus ook op toezien dat het gebeurd.
En hoe gaat het dan verder? Want het zusje gaat dan verder spelen met het poppenhuis en wat gaat het oudste kind dan doen? En hoelang mogen ze dan niet meer samen spelen?
heb nog nooit gehoord op een basisschool van een nadenkstoel. We hebben alleen dat je voor de jufmoet zitten als het niet gaat met het in de kring zitten.
Vreemde ogen dwingen. Dochterleif terroriseert thuis de hele boel, en op school is ze de voorbeeldleerling!!
Mijn dochtertje had op haar oude school een “padkrukje” een krukje van de ikea die geverfd was als een schildpad…als er iets was met een kind, boos, verdrietig of iets anders dan gingen ze daar op zitten zodat de juf het doorhad en dan even met ze kon praten…vond het een heel goed idee, want dan loopt zo`n kind niet de hele dag met een rotgevoel waar niemand iets aan doet.
Enja vreemde ogen dwingen…mijn meisje is op school ook een voorbeeldkind, maar hier thuis echt niet hoor!!
Vreemde ogen dwingen. Dochterleif terroriseert thuis de hele boel, en op school is ze de voorbeeldleerling!!
Mijn dochtertje had op haar oude school een “padkrukje” een krukje van de ikea die geverfd was als een schildpad…als er iets was met een kind, boos, verdrietig of iets anders dan gingen ze daar op zitten zodat de juf het doorhad en dan even met ze kon praten…vond het een heel goed idee, want dan loopt zo`n kind niet de hele dag met een rotgevoel waar niemand iets aan doet.
Enja vreemde ogen dwingen…mijn meisje is op school ook een voorbeeldkind, maar hier thuis echt niet hoor!!
Hier heeft Romata niks aan, maar wat een mega goede en leuke tip!!! :dance:
In zo’n geval zou ik zeggen ‘kijk je hebt je zusje pijn gedaan, wij slaan hier niet, dan heeft ze pijn’ oid. Na herhaling zou ik zeggen dat ze dan even niet meer bij elkaar kunnen spelen, dus niet simpelweg jij gaat nu met het poppenhuis spelen, maar echt je mag nu nieteer bij je zusje spelen, want ik ben bang dat je haar weer zal slaan, en dat kan echt niet.
En hoe gaat het dan verder? Want het zusje gaat dan verder spelen met het poppenhuis en wat gaat het oudste kind dan doen? En hoelang mogen ze dan niet meer samen spelen?
Het is geen straf he, de dag gaat gewoon verder. In zo’n geval spelen ze gewoon nog eat, tot het tijd voor wat anders is…naar buiten of eten of vul maar in. En tegen die tijd gaat het dan wel weer goed samen (dat is hoe het hier vroeger ging, nu gebeurd dat niet meer).
Het is geen straf he, de dag gaat gewoon verder. In zo’n geval spelen ze gewoon nog eat, tot het tijd voor wat anders is…naar buiten of eten of vul maar in. En tegen die tijd gaat het dan wel weer goed samen (dat is hoe het hier vroeger ging, nu gebeurd dat niet meer).
Jij noemt het geen straf en hoe ervaren je kinderen dat? Ze spelen met iets, de een slaat en wordt apart gezet, geen straf, maar ze mogen niet meer samen spelen. Vervolgens ga jij er op toe zien, dat ze dat ook niet meer doen. En wat gebeurt er dan als ze toch weer samen gaan spelen terwijl dat niet mocht?
En het lijkt me dat de ‘gevolgen’ dan een stuk langer duren dan ‘even de gang / bankje / hoekje, dan loslaten en weer verder’ :shifty:
Of niet, ik bied een van de twee ander speelgoed aan, vrijwel altijd blijven.ze daar mee spelen, omdat ze beide hun eigen ding hebben en de behoefte is er dan okk ff niet meer. Als ze hier na een time.out weer samen.zouden mogen.gaan.spelen, wordt het geheid.weer hommelus. Of ik laat de jas aandoen en we gaan samen na buiten! Het wordt er een stuk gezliger van!
Alleen hier thuis nadeel, manlief werkt met time out, ik vind dat alleen maar strijd oproepen negatief wordt de sfeer altijd. Dus dat levert wel veel onduidelijkheid op. Waar ik mij heel bewust van ben! Als.we beide thuis zijn sta ik op dat,moment wel achter de straf van.mn man.
Ik snap het hele positieve opvoeden (nu ja ik doe er zelf ook mijn best op in de hoop vooral dat de kids het snappen tot op heden gaat dat best prima met heeeeel soms tijdens een rasechte driftbui een ‘time out/tot rust komen’ op de trap met de deur open) maar wellicht kun je het dus ook omdraaien voor je oudste?
Zodra je merkt dat het weer ‘zo’n dag’ wordt waarbij nogal wat geslagen wordt door haar; haar uitleggen dat slaan dus not done is, dat je graag ziet dat ze samen leuk kunnen spelen en wanneer ze (overzichtelijke tijdspanne kiezen van bv 5 minuten) zo en zo lang WEL leuk samen hebben kunnen spelen ze zus of zo mag (mss is ze bv wel gek van het spelen met strijkkralen, wil ze graag een verhaaltje voorgelezen krijgen of 5 minuutjes langer opblijven maar bij voorkeur iets van een instant beloning in niet materieele vorm) waardoor ze extra merkt dat goed gedrag dus iets voor haar oplevert. Zou fijn zijn wanneer het na verloop van tijd gewoon helemaal niet nodig is omdat bepaalde prikkels die voor haar het slaan oproepen er niet meer zijn maar tot dan is er blijkbaar voor haar toch echt ‘iets’ nodig om het positieve gedrag te belonen. :think:
Uit elkaar halen klinkt ook leuk maar lost niet het slaan probleem op want zodra ze daarna wel weer samen met iets willen spelen komt ook het probleem weer boven water. Ze kan en mag natuurlijk ook zelf meedenken iets waardoor ze mss ook het gevoel krijgt zelf toch een vorm van invloed heeft op alles, niet alleen dus haar gedrag maar ook de consequenties van haar gedrag. Dus of kiezen voor leuk spelen samen zonder slaan en dan een ‘beloning’ of ze weet dat dat er niet inzit en dat ze dus kiest voor NIET samen spelen maar apart van elkaar?
Speelt de jongste met iets, wil de oudste het ook hebben en die pakt het af. Ik heb lang geprobeerd om de oudste dan te negeren door de jongste op te pakken / mee te nemen naar een ander speeltje. Te troosten met een ander speeltje, of even samen te spelen. Dus eerst slachtoffer aandacht geven.
Maar dat werkt niet; of de jongste wil toch echt dat eerste speeltje weer , of de oudste zit daar weer bovenop en wil nu dat ‘afleidspeeltje’ hebben.
Inmiddels bijt de jongste ook echt van zich af door bijten / slaan dus wordt er minder vaak afgepakt door de oudste. Soms zie ik haar eerst wat anders aanbieden aan haar zusje (kijk eens, jij mag deze, dan wil ik die…).
Ze kunnen nu steeds beter samen (of eigenlijk naast elkaar) spelen. Maar als ze moe zijn, dan is het hier niet zo gezellig…
En ik vind het dus ook lastig om mee om te gaan. Als de oudste de jongste pijn doet, zet ik haar toch ook even apart. ‘jij doet Anne Lynn pijn, ga maar even hier zitten’
Soms bij afpakken, speel ik ook gewoon een poosje mee. Dan gaat het daarna vaak wel goed.