Slaan en bijten

Toen Amy anderhalf was, had ze een periode van slaan en bijten. Dat ging over :dance:



Maar helaas…ze zit er weer vollop in… Ik heb een bloeduitstorting op mijn arm staan van haar gebit :shock: Ze slaat zomaar en trekt de hond de haren uit de vacht (Die godzijdank niks terug doet )



Ze slaat in ieder geval niet uit boosheid of frustratie (dan wordt er gesmeten met spullen en de vloer gedweilt) Maar gerust “gewoon zomaar”.

Zit je lekker met haar te kleuren en iets gezelligs te doen, krijg je zomaar een klap in je gezicht! Mevrouw vind het prachtig, je schrikt toch en reageerd natuurlijk toch “anders” dus als je niet uitkijkt, doet ze het gerust nog een keertje… :? :?



Please, vertel me dat het een fase is :pray: We geven wel aan dat we het er niet mee eens zijn en proberen er verder maar weinig aandacht aan te geven, in de hoop dat het over gaat. Gelukkig doet ze het alleen bij mij en hubbie en niet bij anderen.



Ik raak er toch wel een beetje gefrustreerd van eigenlijk…

ja is denk ik weer een fase.

maar bloeduitstortingen op je arm :o dat is heftig

dat kun je bijna niet negeren, want het doet toch pijn.



als Tyg hier slaat, zonder reden, dan gaat ie zonder waarschuwing op de stoel.



als ie met reden slaat, uit frustratie, dan leggen we hem uit dat ie dan moet zeggen: ik ben boos, of ‘dat vind ik niet leuk’



slaat ie dan nog een keer, dan gaat ie ook weer op de stoel.

Op het kdv doet ze het niet trouwens, maar ik hoor wel van de leidsters daar dat andere kindjes het daar wél doen en zij zelf ook wel eens een pets krijgt. Daar zal ze het niet van hebben denk ik, maar ik ben wel blij dat ze zich daar in houd. Schaam me dood af en toe :oops:

Sem gaat hier zonder pardon de gang op alstie slaat.

Dat lijkt wel te helpen want hij deed het en paar weken terug nog tig keer per dag en nu soms dagen niet.



Ik denk dat dat eigenlijk het enige is wat je kunt doen; consequent aangeven dat dit niet mag en het behandelen net als andere dingen die niet mogen en toch gedaan worden.

Wel balen zeg :?



:hug:

ja gelukkig op het kdv niet, dat zou ik ook heel erg vinden.

tyg geeft weleens een kindje een duw, maar ook dan wordt ie op een stoel gezet

Maar het maakt wel uit hoe je iets brengt he naar je peuter toe…

Aangeven dat je het er niet mee eens bent ; hoe doe je dat?

Lydia: goeie vraag :mrgreen: We hebben al veel dingen geprobeerd, nu zeggen we boos “Nee Amy, je mag niet slaan!” en bij nóg een keer slaan, gaat ze zonder pardon op de gang of moet ze in de hoek staan.

We deden het eerst direct, maar dat werkt averechts, zodra ze uit de gang of hoek komt, mept ze gewoon nog een keertje.

Op de gang vermaakt ze zich prima overigens, dus soms wil ze er niet eens vanaf :roll:



Vandaar nu de hoek. Dan staat ze met de rug naar alle gezelligheid en kan ze niet met schoenen ofzo gaan spelen. Zodra ze er uit mag, houd ze ook wel op, al dan niet voor een tijdje.

nou ja, al moet je dat 100 keer doen, gewoon vol blijven houden.

Investeren heet dat :angel:



Anna Sofie heeft nooit gebeten, werd soms wel heel driftig en boos. Dan was het echt consequent volhouden en duidelijk zijn. Vermoeiend maar ze zal het wel moeten leren.

Bijten doet Amy gelukkig niet zo heel veel, heb haar al geleerd dat je alleen in eten mag bijten en als je iemand heel lief vind (Ze bijt soms wel eens als je haar heel lief knuffelt) dat je dan een kusje geeft. Dat gaat redelijk goed gelukkig.



Maar dat slaan? Pff…aanhouder wint zeggen ze inderdaad, hopelijk zijn wij dat, want soms heb ik het gevoel dat het nooooooooooooooooooooit meer over gaat.

anders doen we ze gewoon op peuterboxen :mrgreen:

@Ziet wrote:

anders doen we ze gewoon op peuterboxen :mrgreen:




:mrgreen: :mrgreen: Goed idee :mrgreen:

Als Amy ergens in bijt waar ze niet in mag bijten, gelijk een bijtring geven en zeggen hier mag je WEL in bijten (zo doen wij het op het kdv)

en hoe doen jullie dat met slaan?

tot nu toe zijn we nooit door de kinderen ‘geslagen’. Kinderen slaan wel eens andere kinderen. Daar zeggen wij altijd iets van, want dat kun je niet negeren. Wij ‘slaan’ kinderen nooit, pakken zo hoogstens wat steviger vast bij de arm. Kind dat slaat gaat even op de bank, of op een stoel omgekeerd van de rest. Daarna praten we altijd met een kind na over WAAROM het daar zit.

okee, stoel dus. :mrgreen:

was ff benieuwd

en als ze niet goed stil kunnen zitten op de stoel, word het beugelstoel, proberen ze dan nog te draaikonten ondanks ze straf hebben, word het inclusief tuigje…

dan heb je weer te maken met de wet op vrijheidsbeperkende maatregelen denk ik

hier gaan de kindjes onder een bepaalde leeftijd ook op de stoel, maar dan omgedraaid,

dus bijvoorbeeld aan tafel met de rug naar de anderen toe.



bij Tygo op de groep staat het stoeltje net buiten het deur-hekje (er zit eigenlijk geen deur in het lokaal, het is een open ruimte,

maar er is wel een soort traphekje)



het maakt eigenlijk niet uit hóe ze op die stoel zitten,

als ze er maar op zitten.

en voor de meesten is de stoel al zo bekend en niet leuk, dat ze er wel op blijven zitten.









thuis gebruik ik de stoel eigenlijk alleen maar als laatste oplossing.

meestal is ie nog wel af te leiden of om te praten door iets.

maar slaan = per direct op de stoel dus.

zonder iets te zeggen.

en pas daarna eigenlijk ingaan op waarom hij daar zit.

bij ons blijven ze altijd vlak bij ons, dus in de ruimte. Verder houden we het aantal minuten van de leeftijd aan voor straf. Kind van 3, heeft 3 minuten straf.



We hebben 1 kind dat gewoon van de stoel af gaat of gaat klimmen wanneer hij straf heeft. Voor zijn eigen veiligheid is het beter dat hij dan in een tuigje zit.

maar dan heb je toch te maken met die wet?

moet zwart op wit staan he, dat je dat tuigje om doet.