sjucht wat kunnen kleuters onderling toch aardig zijn...

vanavond kids lagen al op bed, hoorde ik de middelste ineens huilen.

Normaal is het bij hem: slapen is slapen, die hoor je alleen als er echt iets is.

Dus op naar boven, een erg verdrietig mannetje.

Was hij op school dus uitgemaakt voor lafaard door 2 klasgenootjes… zo gezellig kinderen onderling :roll: .

Vragen of hij toevallig iets niet wou doen of niet durfde wat zij vonden dat hij wel moest doen… ja dus… hij durfde nu niet van de glijbaan met al het ijs erop.

Vind ik op zich niet zo heel erg raar en heb hem op het hart gedrukt dat ik het juist slim vind van hem dat hij geen dingen doet die hij niet durft en dat het niet laf is om eerlijk te zijn dat je iets eng vindt.

Hij keek met verbaasde ogen naar me leek het wel… is dat echt slim dan? Hij had het wel tegen juf gezegd dat ze hem plaagden, maar weet eigenlijk niet wat haar reactie is geweest.

Morgen help ik op school en zal ik weleens vragen of hij het echt vertelt heeft of niet en zo ja wat haar reactie dus was. Ben wel benieuwd hoe ze dit aanpakken.

Vind het zelf ook wel moeilijk hoor.

Ventje is een klein kriepkipje qua postuur, maar wel eentje waar een kop op zit. Hij heeft fysiek weinig tot niks in te brengen bij de beren in zijn klas, maar ‘lult’ ze er met gemak uit… wat zij dan weer niet snappen.

Kunnen kleuters niet gewoon lekker met elkaar spelen en even lekker kind zijn?

welkom in het schoolleven…

Kinderen onderling zijn niet altijd aardig en zeker niet als ouders van desbetreffende kinderen de houding hebben dat kinderen “nu eenmaal” zo zijn en dus niet corrigeren.

Hier een school die dus een pestbeleid hebben van likmevessie en dus praat ik hier regelmatig met de kinderen EN met hun spelende vriendjes over pesten en gepest worden.

Vooral het item… wat je geeft, krijg je terug en als je dus pest, moet je vooral niet raar opkijken als je zelf ook gepest word.

Vind je jezelf stoer genoeg om te pesten, dan ook niet janken als je es wat terug krijgt.

Maar ook waarschuwend… pesten is niet aardig en als je het wel belangrijk vind dat mensen je aardig vinden en je ook graag aardig gevonden word en wil dat mensen over je praten als… Peter/Niek/wie ook… is een vriendelijk kind, die mag vaker komen… dan is pesten dus niet handig.

Mama vind pesten zo’n gruwel, als ik ontdek dat je pest om het stoer doen en het pesten en -sich… dan ben je de mijne…

Maar ik merk wel dat er veel ouders zijn die erg laconiek zijn en denken… ze zijn nu eenmaal hard, dus laat maar, dan moet jij je kind maar weerbaarder maken…

bleh… zo geef je ergens toch het signaal dat je het dus eigelijk “gedoogd” dat je eigen kind pest.

Hier is het momenteel een hot item om een meisje te pesten dat steeds luizen heeft en oh… mijn handen en mond jeuken om bepaalde jongens hierop aan te pakken/aan te spreken.

Maar het is gewoon diep triest zoals sommige kinderen al zo jong pesten en waarvan ouders er dus niks mee doen.

Knuf voor jou middelste en ik vertel hier altijd dat iedereen zijn eigen talent heeft en dat wat de 1 goed kan, de ander niet kan en dat gepest worden vaak betekent dat een ander jaloers is op het kunstje waar ze mee pesten… In jullie geval… de kinderen die het hardst roepen “lafaard” weten niets beters te verzinnen dan dat en zouden eigelijk het liefst zelf ook het lef hebben om nee te zeggen tegen de dingen die ze niet zien zitten.

Niks lafs aan, eerder lef hebben dat je voor je zelf opkomt… je hoeft niet alles te doen omdat anderen dat doen.

:-*

@mamaMarije wrote:

Tja ze zijn dus juist kind en doen dus juist dat soort dingen. Kinderen kunnen gewoon bikkelhard zijn.

Ben 1 maal per maand pleinwacht en zie daar toch af en toe dingen :silenced: Op zich een goed beleid daar hoor tav pesten en dingen uitpraten en sorrie zeggen maar dan nog zie je af en toe een hoek uitgedeeld worden met een schep of vier kinderen bovenop een vijfde springen.

Volgens mij kan je alleen maar je kind zo weerbaar mogelijk maken.

@Bella wrote:

@mamaMarije wrote:

Tja ze zijn dus juist kind en doen dus juist dat soort dingen. Kinderen kunnen gewoon bikkelhard zijn.

Ja weet wel hoor dat kinderen idd ontzettend hard kunnen zijn… maar juist onze middelste is dus dan weer net niet zo. Kan er ook slecht tegen als andere kinderen geplaagd worden en zal altijd voor diegene opkomen (onze oudste kan zeker verbaal best behoorlijk een sneer uitdelen die ook hard aan kunnen komen).

Als ik afentoe langs school fiets als er buiten gespeeld wordt zie ik idd ook dingen die absoluut niet door de beugel kunnen.

Ze hebben sinds dit schooljaar wel een systeem met ‘10 gouden regels’ en op zich werken die aardig. Kinderen helpen elkaar daar ook echt aan herinneren en juf besteed er in de klas ook tijd en aandacht aan. Die regels hangen in alle klassen van groep 1 t/m groep 8.

Maar het is meer dat ik me ondanks dat dit dus onze 2e schoolganger is ik me werkelijk verbaas over dit soort dingen… dat er eens een tik, schop of weet ik het uitgedeeld word snap ik zeker bij kleuters eigenlijk nog wel. Is vaak gewoon pure onmacht, niet kunnen uiten en tja dan haal je maar uit…

Ben wel erg blij dat hij overigens niet toch die glijbaan is afgegaan omdat ze hem er lafaard om noemden. Hij is (voor nu in elk geval) zijn eigen grenzen trouw.

@Cell, van 1 van de jochies weet ik dat de ouders idd denken dat hun kind niet pest/kliert… zelfs toen in de eerste 2 weken duidelijk bleek van wel… in elk geval op school en daar door juf over is gesproken bleven zij volhouden ‘dat hij thuis zo lekker rustig is’. Eh ja thuis is school niet en andersom.

Bij de oudste in de klas zit trouwens een meisje dat gewoon nu al tot pispaaltje gebombardeerd wordt door 2 jongens. Vind dat dus ook zo ontzettend sneu voor dat meisje. Toen onze oudste met verhalen kwam hebben we het daar ook uitgebreid over gehad en we hebben het wel vaker over pesten en wat je eventueel kan doen als je ziet dat er gepest wordt.

Dit meisje is dik… en met gym wordt dat al door die 2 jongens aangegrepen om te etteren. Ze heeft een bril… die ze niet meer op wil omdat die jongens zeggen dat het stom is etc etc.

Onze oudste zei dus dat hij het een mooie bril vond juist… toen heb ik hem gevraagd of hij dat ook tegen HAAR had gezegd… nou nee dat niet. Dan probeer ik ook aan te geven dat dat juist voor haar heel fijn is om te horen etc etc.

Maar net als jij krijg ik de neiging om die 2 jochies even met de koppen tegen elkaar te ‘knallen’ in de hoop er een beetje verstand in te krijgen… maar zeker van 1 ben ik bang dat het al een hopeloos verloren zaak is :shifty:

Jeetje lafaard ook…dat kinderen van die leeftijd dat zeggen tegen een ander kind. Vraag me dan gelijk af wat voor kinderen dat zijn :think:

Neem aan, als hij het tegen de juf gezegd heeft, ze hier toch echt die 2 kinderen wel goed op aangesproken heeft. Ik vind dit namelijk echt niet iets wat kleuters als tegen elkaar horen te zeggen.

En ik besef me idd ook wel dat kinderen hard tegen elkaar kunnen zijn, maar van bepaalde uitspraken van ze kijk ik toch iedere keer weer op… :o

Ja kinderen zijn hard hoor, ook al de kleuters. Volgens mij hebben veel kinderen juist op die leeftijd nog niet door dat ze andere kinderen er mee kwetsen. Dat moeten ze natuurlijk wel leren. Ik zou even checken of hij het de juf echt heeft gezegd (onze oudste heeft daar nogal problemen mee, durft het niet te zeggen ofzo :roll: ).

En idd. er over praten en evt tips geven, wel fijn dat hij wel thuis durft te uiten, dat is heel prettig natuurlijk!

Voor ouders is het vaak moeilijk te zien wat hun kind doetals ze het zelf niet prettig vinden, zeker als ze er zelf niet bij zijn…

en Janet,wat voor kinderen dit zijn, ik denk wel " gewone" kinderen hoor…Er wordt nl. door bijna alle kinderen wel eens geplaagd, soms niet eens bewust. Het leren met elkaar om te gaan is juist een reden waarom kids naar school gaan, zeker in de kleuterklas :wink:

En toch denk ik dat het echt niet nodig is. Kinderen zijn zo hard soms en ze krijgen het voorbeeld toch ergens. Ik vermoed dat mijn jongsten het woord lafaard uberhaupt niet kennen, om maar een voorbeeldje te geven.

Daarnaast wordt het min/meer geaccepteerd blijkbaar, als er zo vaak dat soort dingen te zien zijn op een schoolplein.

Ik ken het eerlijk gezegd echt niet van hier op school. Er wordt ook gewoon niet gepest, dat is iets wat ze ergens in de bovenbouw ontdekken, maar ik vermoed dat het feit dat er zoveel aandacht wordt besteed aan hoe je met elkaar omgaat, aan het vormen van een hechte groep, iedereen mag zijn zoals hij is en wordt daarvoor niet alleen geaccepteerd maar juist ook gewaardeerd. Ik denk dat dat heel erg helpt in het tegengaan van pesten.

Nu weet ik ook wel dat het niet op iedere vrije school zo lekker loopt, maar ik ben op een aantal scholen geweest en het viel mij onmiddelijk op dat kinderen zo veel liever zijn voor elkaar.

@Lune wrote:

En toch denk ik dat het echt niet nodig is. Kinderen zijn zo hard soms en ze krijgen het voorbeeld toch ergens. Ik vermoed dat mijn jongsten het woord lafaard uberhaupt niet kennen, om maar een voorbeeldje te geven.

Daarnaast wordt het min/meer geaccepteerd blijkbaar, als er zo vaak dat soort dingen te zien zijn op een schoolplein.

denk dat mijn grootste verbazing idd misschien wel het woord lafaard betreft…

Kon ook duidelijk merken dat hij niet precies wist wat het was, maar het had hem dus wel gekwetst. De intentie was wel duidelijk (net als dat je vaak ook precies weet wat de intentie van iemands woorden is ook als je de taal niet spreekt… vriendelijk of onvriendelijk… het komt wel over zeg maar).

Vanmorgen juf niet kunnen spreken, maar vanmiddag is hier kijkmiddag bij groepen 3 t/m 5 in de klas en daar gaan wij sowieso even heen en dan is de juf van groep 1 er natuurlijk ook nog wel direct na schooltijd.

Verder is het eigenlijk een heel lieve groep vind ik juist.

Heb het wel anders gezien in andere klassen (in 1 van de groepen 2 zit bijv. een clubje van 5 waarvan ik niet snap dat dat de boel in die klas zo mag ‘terroriseren’). Afgelopen week met de sintviering ook zo. Andere klassen stuiterden en deze klas was heel rustig met elkaar nog even aan het oefenen wat ze aan sint wilden laten zien bijv.

Maar het kereltje wat nu dus dit heeft geroepen/gedaan was in de 1e 2 weken van het schooljaar ook nogal nadrukkelijk aanwezig in vorm van klieren, maar dat leek in de kiem gesmoord… blijkbaar toch niet helemaal :?

@maantje wrote:

Ja kinderen zijn hard hoor, ook al de kleuters. Volgens mij hebben veel kinderen juist op die leeftijd nog niet door dat ze andere kinderen er mee kwetsen. Dat moeten ze natuurlijk wel leren. Ik zou even checken of hij het de juf echt heeft gezegd (onze oudste heeft daar nogal problemen mee, durft het niet te zeggen ofzo :roll: ).

En idd. er over praten en evt tips geven, wel fijn dat hij wel thuis durft te uiten, dat is heel prettig natuurlijk!

Voor ouders is het vaak moeilijk te zien wat hun kind doetals ze het zelf niet prettig vinden, zeker als ze er zelf niet bij zijn…

en Janet,wat voor kinderen dit zijn, ik denk wel " gewone" kinderen hoor…Er wordt nl. door bijna alle kinderen wel eens geplaagd, soms niet eens bewust. Het leren met elkaar om te gaan is juist een reden waarom kids naar school gaan, zeker in de kleuterklas :wink:

Begrijp ik, maar lafaard vind ik nogal een woord hoor voor deze leeftijd. Mijn oudste weet niet wat dat is, kent het woord niet eens. Kinderen die dat op school tegen een ander kind zeggen dan vraag ik me af hoe kom jij aan die woorden, wat zijn dat voor kinderen of anders hoe is hun gezinssituatie. Ik vind het namelijk best wel triest wat sommige kinderen op een hele jonge leeftijd al wel niet zeggen…

@janet76 wrote:

@maantje wrote:

Begrijp ik, maar lafaard vind ik nogal een woord hoor voor deze leeftijd. Mijn oudste weet niet wat dat is, kent het woord niet eens. Kinderen die dat op school tegen een ander kind zeggen dan vraag ik me af hoe kom jij aan die woorden, wat zijn dat voor kinderen of anders hoe is hun gezinssituatie. Ik vind het namelijk best wel triest wat sommige kinderen op een hele jonge leeftijd al wel niet zeggen…

dat kan net zo makkelijk uit een boek komen oid. Mijn zoon pikt alle woorden op die ie ooit hoort, dus ik denk dat ie het woord lafaard ook wel kent.

Overigens kwam hij laatst thuis met dat iemand tegen hem had gezegd dat alle bruine kindjes stinken. Daarbij denk ik dan meer: ‘wie heeft zo’n kind dat geleerd, want dat verzin je niet uit jezelf, lijkt me’…

@fiep klophout wrote:

@janet76 wrote:
@maantje wrote:

dat kan net zo makkelijk uit een boek komen oid. Mijn zoon pikt alle woorden op die ie ooit hoort, dus ik denk dat ie het woord lafaard ook wel kent.

Overigens kwam hij laatst thuis met dat iemand tegen hem had gezegd dat alle bruine kindjes stinken. Daarbij denk ik dan meer: ‘wie heeft zo’n kind dat geleerd, want dat verzin je niet uit jezelf, lijkt me’…

En lafaard volgens jou wel ?

Ik denk dat beide ergens vandaan komen, idd bij de opvoeders (meestal de ouders) die kinderen die dat van de ouders leren die zullen het vaker roepen dan kinderen die het van deze kinderen overnemen (want idd andere kinderen nemen dat natuurlijk ook over, maar zullen er meestal minderen mee doen). Lafaard wordt in bepaalde gezinnen misschien vaak gebruikt, kinderen kennen dat woord niet uitzichzelf. Dat bruine kindjes stinken, bedenkt een kind niet zelf, maar als dat thuis door de ouders vaak gezegd wordt dan neemt een kind dat over.

@janet76 wrote:

@fiep klophout wrote:
@janet76 wrote:
@maantje wrote:

Ik denk dat beide ergens vandaan komen, idd bij de opvoeders (meestal de ouders) die kinderen die dat van de ouders leren die zullen het vaker roepen dan kinderen die het van deze kinderen overnemen (want idd andere kinderen nemen dat natuurlijk ook over, maar zullen er meestal minderen mee doen). Lafaard wordt in bepaalde gezinnen misschien vaak gebruikt, kinderen kennen dat woord niet uitzichzelf. Dat bruine kindjes stinken, bedenkt een kind niet zelf, maar als dat thuis door de ouders vaak gezegd wordt dan neemt een kind dat over.

lafaard is maar een woord, dat kan dus makkelijk ergens in een boek of zo opgepikt worden. Zegt niet per se iets over het nest waar het uit komt of zo. (al krijg ik een knoop in mijn maag als het wel zo is, zie een scene uit de film Ken Park bij me waarin de zoon ook voortdurend wordt uitgemaakt voor Mietje, Lafaard en slappe pummel…)

Een zin als ‘Alle bruine kindjes stinken’ is niet enkel een woord, maar een hele context, dat moeten ze ergens in diezelfde context gehoord hebben. (het lijkt mij iig een conclusie die een kind van die leeftijd niet zelf bedenkt)

@fiep klophout wrote:

@janet76 wrote:
@fiep klophout wrote:
@janet76 wrote:
@maantje wrote:

lafaard is maar een woord, dat kan dus makkelijk ergens in een boek of zo opgepikt worden. Zegt niet per se iets over het nest waar het uit komt of zo. (al krijg ik een knoop in mijn maag als het wel zo is, zie een scene uit de film Ken Park bij me waarin de zoon ook voortdurend wordt uitgemaakt voor Mietje, Lafaard en slappe pummel…)

Een zin als ‘Alle bruine kindjes stinken’ is niet enkel een woord, maar een hele context, dat moeten ze ergens in diezelfde context gehoord hebben. (het lijkt mij iig een conclusie die een kind van die leeftijd niet zelf bedenkt)

Nee oke ik begrijp wat je bedoeld en idd ‘‘alle bruine kindjes stinken’’ lees je ook niet in een boek en hoor je ook niet in kinder filmpjes op tv bijvoorbeeld. Lafaard heb ik idd wel eens in een filmpje voor kinderen voorbij horen komen. Hier wordt zoiets overigens niet door de kinderen gekeken. Dus dan vraag ik me wel af welke kinderen van die leeftijd kijken zoiets wel en waarom vinden die ouders dat goed. Maargoed dat heeft natuurlijk weer met opvoeding te maken. Ik begrijp wel dat je het verschil ziet en dan ben ik in dit geval met je eens. Hoe reageerde je zoontje er trouwens op en werd hier door de juf iets van gezegd? (mag het toch wel hopen).

ach gos :frowning:

het is idd een heel woord… en ze horen het helemaal niet te gebruiken

zeker niet op die leeftijd

maar dat soort woorden hoeven niet eens van de ouders af te komen hoor

ik heb bij tygo wel eens woorden voorbij horen komen waarvan ik zoiets had van uhhh dat heeft ie niet van mij :think:

maar ook had hij dus laatst dus iets met brood… hij wilde graag broodje en zei broodje pindakaas en broodje vlokken

dus ik pak de pindakaas en de vlokken…

toen wilde ik dus het broodje vlokken dicht klappen maar dat wilde hij dus niet

ik … waarom niet dan?

ondertussen smeerde ik verder aan een broodje pindakaas

pakte hij mijn hand met het broodje met pindakaas… moest ik die op het broodje met de vlokken leggen

oooooohw wil je een broodje pindakaas met vlokken?

jaaaaaaaa

oh oke… als je het op eet vind ik het prima

en idd hij at het… zal hij dus op het kdv een keer gehad hebben ofzo

want ik eet geen brood en mijn man gruweld van pindakaas dus van ons kon hij het niet hebben afgekeken

maar goed om weer terug te komen op het pesten

ik ben echt vel tegen pesten

ben zelf op school heel erg gepest en later ook nog door bij mijn vorige werkgever… dus heb me jaren zeer ongelukkig gevoeld

op de basisschool had ik een leraar die gewoon dood leuk mee zat te lachen :evil:

zo zijn er wel meer dingen met die leraar :wall:

maar goed daardoor wil ik tygo ook bijbrengen wat pesten is en wat het met een mens kan doen.

nog niet zo zwaar liggend natuurlijk maar dat zal aan de leeftijd gaan liggen hoe ver ik er op in ga

Ze nemen het vaak over van een ander, je hebt kans dat jou kind binnenkort weer tegen een ander kind gaat zeggen dat t een lafaard is als die niet van de glijbaan durft en hij wel.

@stillewater wrote:

Ze nemen het vaak over van een ander, je hebt kans dat jou kind binnenkort weer tegen een ander kind gaat zeggen dat t een lafaard is als die niet van de glijbaan durft en hij wel.

Volgens mij hoeft dat niet altijd, dat ligt volgens mij aan het kind maar ook aan hoe er thuis mee om gegaan wordt.

over woorden die ze thuis niet horen, maar overnemen gesproken :o

Kids komen net binnen (konden meelopen met de buuf)… mama ik weet wat een TIET is!

Dus oké… en wat is dat dan?

Nou dat is een borst.

Ja dat klopt, maar ik vind borst echt een stuk netter woord, dus laten we het daar maar ophouden, goed? :wink:

Nee oke ik begrijp wat je bedoeld en idd ''alle bruine kindjes stinken'' lees je ook niet in een boek en hoor je ook niet in kinder filmpjes op tv bijvoorbeeld. Lafaard heb ik idd wel eens in een filmpje voor kinderen voorbij horen komen. Hier wordt zoiets overigens niet door de kinderen gekeken. Dus dan vraag ik me wel af welke kinderen van die leeftijd kijken zoiets wel en waarom vinden die ouders dat goed.

het kan in een boek of serie toch op een manier gebruikt worden dat er een moraal achter zit? dat er juist een kind gepest wordt doordat er lafaard gezegd wordt? En dat vervolgens een kind dat woord wel oppikt maar even vergeet dat dat dus juist een woord was dat niet aardig was om te gebruiken?
Ik vind het niet zo'n shocking woord dat ik denk: ohoh laten ouders kinderen iets kijken/lezen waarin zulke woorden voorkomen???

Hoe reageerde je zoontje er trouwens op en werd hier door de juf iets van gezegd? (mag het toch wel hopen).

n heeft het mij verteld dat dat gezegd werd en ik heb het vervolgens aan de leiding gemeld (was op nso). Die hebben het heel netjes opgevangen, in de groep besproken en het kindje erop aangesproken. Van mij hoeft dat geen heel big issue te worden, maar er moet natuurlijk wel iemand zijn die zo'n kind duidelijk maakt dat dat soort opmerkingen niet de bedoeling zijn.
N heeft er verder niks aan over gehouden schat ik in, maar ik vind het dan wel weer jammer of zo dat ie al zo vroeg met dat soort rare kronkels in hoofden van mensen geconfronteerd wordt.

@mamaMarije wrote:

over woorden die ze thuis niet horen, maar overnemen gesproken :o

Kids komen net binnen (konden meelopen met de buuf)… mama ik weet wat een TIET is!

Dus oké… en wat is dat dan?

Nou dat is een borst.

Ja dat klopt, maar ik vind borst echt een stuk netter woord, dus laten we het daar maar ophouden, goed? :wink:

Geweldig! :lol:

@fiep klophout wrote:

Nee oke ik begrijp wat je bedoeld en idd ‘‘alle bruine kindjes stinken’’ lees je ook niet in een boek en hoor je ook niet in kinder filmpjes op tv bijvoorbeeld. Lafaard heb ik idd wel eens in een filmpje voor kinderen voorbij horen komen. Hier wordt zoiets overigens niet door de kinderen gekeken. Dus dan vraag ik me wel af welke kinderen van die leeftijd kijken zoiets wel en waarom vinden die ouders dat goed.

het kan in een boek of serie toch op een manier gebruikt worden dat er een moraal achter zit? dat er juist een kind gepest wordt doordat er lafaard gezegd wordt? En dat vervolgens een kind dat woord wel oppikt maar even vergeet dat dat dus juist een woord was dat niet aardig was om te gebruiken?

Ik vind het niet zo’n shocking woord dat ik denk: ohoh laten ouders kinderen iets kijken/lezen waarin zulke woorden voorkomen???
Quote:

Klopt idd, kan ook op zo'n manier in een boek staan..
Maar hoe dan ook ik vind het geen gehoor dan een kind zoiets zegt, maar ben met je eens dat soort woorden pikken kinderen juist op. Ik vind het dan wel aan de ouders om daar goed mee om te gaan en te zorgen (proberen in iedergeval) dat je kind dat soort woorden niet overal gaat lopen roepen)Mijn oudste dochter komt ook wel eens thuis met een woord en komt dan ook vertellen welk kindje dat zei. Ze weet dus heel goed dat dat geen leuke woorden zijn.Dus je kunt kinderen volgens mij ook best leren dat sommige woorden niet horen. Ik zie ook wel eens ouders die er totaal niks mee doen als hun kind een bepaald woord zegt of er gewoon om gaan zitten lachen waar het kind bij is..tsja wat een voorbeeld geef je dan.Maar zoals je in je andere stukje al zegt er zijn mensen met rare kronkels in hun hoofd.