Sinterklaas komt uit nederland en de pieten zijn geschminkt!

Wel boeiend om te lezen hoe andere moeders met het hele sinterklaasgebeuren om gaan :slight_smile: Tot 9 jaar geloven in sint vind ik wel erg lang!

Hier: wij vertellen de jongens gewoon dat Sint een verklede man is en de pieten geschminkt. Mijn oudste zegt dat zelf ook… En toch als ze die beste man zien met zijn hulpjes zijn ze ervan overtuigd dat hij echt is :mrgreen: Over het schoenzetten ben ik nog niet heel duidelijk geweest; ik maak meer opmerkingen als: mama helpt Sinterklaas.

Het vriendje van Wout praat er ook zo over, zijn moeder vertelt hem ook dat Sint een verklede man is.

Ik hoop op deze manier een ā€˜pijnlijke openbaring’ te voorkomen, we zijn er gewoon eerlijk in.

Wat betreft dat groep 7 kind…ik vind het niet zo overduidelijk dat dit kind op het matje geroepen moet worden. Misschien wel als ze dit tegen een kleuter had verteld, dat is anders. Maar we hebben nu eenmaal niet met heel Nederland afgesproken dat je niets mag verklappen over het sintgeheim tot een kind 8 of 9 jaar oud is :wink:

wola, weten alledrie jou kinderen dat sint een verklede man is en de pieten gesminkt zijn?

@knipoogje1983 wrote:

wola, weten alledrie jou kinderen dat sint een verklede man is en de pieten gesminkt zijn?

ja, alleen begrijpt Tim sowiezo nog niets van het hele gebeuren :wink: Maar Niek en Wout weten dat het een verkleedfeest is.

Toch praten ze over sinterklaas alsof ze erin geloven (en dat doen ze ook echt wel) Zonet zaten ze buiten de pieten ze zoeken en tuurden ze in het donker door de ramen. Ik zeg dan dus niet dat ze er niet zijn. We spelen het verhaaltje wel een beetje mee, maar de Sint is echt een verkede man en de pieten zijn geschminkte hulpjes. Net zoals zij zich kunnen verkleden als Sint en Piet. Kinderen kunnen op deze leeftijd fantasie en werkelijkheid niet scheiden. Dus de fantasie spelen we mee, maar de werkelijkheid vertellen we wel gewoon. En doordat zij het niet kunnen scheiden…maakt het voor de sinterklaaspret niets uit 8)

Ik vind het wel terecht dat het betreffende kind op het matje geroepen werd. Er zijn inderdaad gezinnen waar de ouders er nooit geen geheim van maken, maar vind ook dat deze mensen er in dat geval wel respect voor mogen hebben dat er ook gezinnen zijn waarbij de ouders er wel voor kiezen het geheim willen houden. In de omgeving waar wij wonen wordt over het algemeen in de gezinnen niet vertelt dat Sint niet bestaat, en iedereen is daar ook van op de hoogte, ook de oudere kinderen die het al wel weten, wordt geleerd daar hun mond over te houden. Ik vind het ook aan de ouders en aan het kind zelf om het moment te bepalen niet aan een ander. :thumbdown:

Maar goed, ze is er dus inderdaad stevig op aangesproken, binnen school was het volgens de directeur nog nooit eerder voorgekomen dat een ouder kind daarover uit de school is geklapt, daar wordt kinderen ook vertelt het niet aan de jongeren door te vertellen, dit meisje heeft dat wel gedaan, ze weet nu in elk geval dat het niet kan, en dat is terecht vind ik ook om te voorkomen dat ze het ook bij anderen doet.

Mijn dochter was er tot vanmorgen toe nog steeds een beetje door van slag, maar heb haar beloofd samen een verlanglijstje te knutselen, dat maakte gelukkig wel weer wat goed. :slight_smile:

@WoLa wrote:

@knipoogje1983 wrote:

ja, alleen begrijpt Tim sowiezo nog niets van het hele gebeuren :wink: Maar Niek en Wout weten dat het een verkleedfeest is.

Toch praten ze over sinterklaas alsof ze erin geloven (en dat doen ze ook echt wel) Zonet zaten ze buiten de pieten ze zoeken en tuurden ze in het donker door de ramen. Ik zeg dan dus niet dat ze er niet zijn. We spelen het verhaaltje wel een beetje mee, maar de Sint is echt een verkede man en de pieten zijn geschminkte hulpjes. Net zoals zij zich kunnen verkleden als Sint en Piet. Kinderen kunnen op deze leeftijd fantasie en werkelijkheid niet scheiden. Dus de fantasie spelen we mee, maar de werkelijkheid vertellen we wel gewoon. En doordat zij het niet kunnen scheiden…maakt het voor de sinterklaaspret niets uit 8)

fijn om te lezen dat het in elk geval de sinterklaaspret niet drukt! was even ā€œbangā€ dat je jongste kiinderen nu dus al de pret misstte

@WoLa wrote:

Wel boeiend om te lezen hoe andere moeders met het hele sinterklaasgebeuren om gaan :slight_smile: Tot 9 jaar geloven in sint vind ik wel erg lang!

Wat betreft dat groep 7 kind…ik vind het niet zo overduidelijk dat dit kind op het matje geroepen moet worden. Misschien wel als ze dit tegen een kleuter had verteld, dat is anders. Maar we hebben nu eenmaal niet met heel Nederland afgesproken dat je niets mag verklappen over het sintgeheim tot een kind 8 of 9 jaar oud is :wink:

Ik vraag me persoonlijk ook af of je dit van kinderen kan vragen of dat een kind hiervoor op het matje geroepen moet worden.

Wel liep ik laatst in de supermarkt en begon een of andere puber keihard door de winkel te roepen dat Sinterklaas niet bestaat. Heel grappig natuurlijk - maar Lasse zit nog zo in de magie dat ik wel weg kwam met van die gozer is gewoon gek. En lasse was het daar roerend mee eens :mrgreen:

Ik vind, maar dat is mijn mening, dat er altijd zo ā€˜zwaar’ over gedaan wordt.

Ik heb mijn kinderen nooit gezegd dat Sinterklaas echt is, of echt bestaat. UIteraard vieren we wel gewoon Sinterklaas. Als ze mij iets vroegen of hij verkleed was ofzo dan vroeg ik altijd wat denk je zelf? En aan de hand van het antwoord van het kind hadden we het er over. Ik heb nooit stug volgehouden dat hij echt is, hoe oud ze ook waren als ze vroegen of het echt of nep was. Maar de magie rond Sinterklaas bleef er wel altijd.

Nu is jongste dochter (3 jaar) helemaal geen fan van Sinterklaas en zwarte Piet (ik hoef geen kadootjes van ze, de winkel heeft wel kadootjes), en ik heb al een keer gezegd, ah joh, het zijn gewoon ook mannen en vrouwen, andere papa’s en mama’s, ze hebben alleen andere kleren aan. En zo haal ik niets van de magie weg (ze zet nog gewoon haar schoen), maar maak ik het ook niet zwaarder dan het is.

Ik ben het dus eens met de manier waarop Wola daar mee omgaat!

Hier bestaat hij gewoon…natuurlijk gaan we als ze begint te twijfelen er met haar over praten enzo, maar vooralsnog is dat niet aan de orde. Ik zou ook teleurgesteld zijn als ze nu via een ander kind te horen krijgt dat het niet echt is. Maar ik verwacht dat Anne dan al zelf tegen dat kind zou zeggen dat ze jokt of zo, want zo sterk gelooft ze :inlove: .

Hier wordt vanaf groep 6 surprise gedaan…Maar als Anne 8 is geweest zullen we er heel anders mee omgaan als nu als ze dan nog geloofd. We zullen dan toch eens wat meer hinten gaan geven enzo en misschien we echt uitleggen hoe en wat…maar voor dit jaar en komend jaar…lekker laten geloven, het duurt maar zo kort :stuck_out_tongue:

Idd hier dus ook, ik heb er nooit wilde verhalen overgemaakt.

Kleine draak van 3.5 jaar beseft het amper,

ja er zit een kadootje in zijn schoen.

Toen we naar de intocht gingen kijken had hij meer belangstelling voor andere dingen…

Wola 9 jaar is idd oud,

maar ik had zo iets van ja hij komt er zelf wel achter.

Madra voordeel is wel ze kunnen nu zo lief meehelpen,

jasper pakt de kadootjes zelf in :thumbup:

en je hebt het super goed gedaan zo.

en hij mag zijn eigen kadoo uitzoeken…

Heeft wel iets, maar ze lijken dan zo snel oud. :oops:

Maar elk kind is anders,

de ene is super gevoellig ervoor,

en de andere weer niet…

even off topic, :oops:

Hier in groep 6/7 komt volgende week de sint op school en in de klas… :shock:

Het is wel bijzonder onderwijs, maar goed…

Grote draak heeft nu iets: ja mama, mag ik niet thuis blijven?

Hij vind het op school maar stom gedoe…

Verder doen ze dus helemaal niks…

Ook moesten ze voor de klas zelf alles knutselen,

leuk,

maar in de klas volgens de juf, is er niemand meer die geloofd,

kids zijn 10/11/12 jaar.

Ze hebben nu ook elke vrijdag een hele thema ochtend erover.

deze kinderen worden dus ook samengevoegd met groep 3 t/m 5…

En zoals ik al eerder riep een cluster 4 school, kids met gedragsproblemen, autisme en adhd…

Dus raad maar, zeker weten dat er kids bij zijn die gaan roepen,

dat de sint niet bestaat…

Morgen gaan we het in de oudercommisie bespreken…

en terug naar het topic van Madra…

Bij ons op school komt de sint ook gewoon voor alle groepen. We hebben dat altijd in het theater van onze school. En de bovenbouw gaat daar minstens zo enthousiast naar toe als de kleinere kinderen hoor. :lol:

Op de meeste scholen is het sinterklaas feest gewoon t/m groep 8 gevierd en worden de meeste versieringen zelf door de kinderen gemaakt. :stuck_out_tongue: Dat is dus eigenlijk niets vreemds. Op de gangen en sommige ramen worden versieringen door ouders/leerkrachten gemaakt.

Ontopic: Marda: goed aangepakt. En denk inderdaad dat zij het niet snel tegen een ander/kleiner kind zal vertellen.

Gab, dat vind ik ook wel bijzonder voor bijzonder onderwijsā€¦ā€˜onze’ speciale basisschool (schoolvereniging van 13 basisscholen en 1 SBO) weet ik dat de sint en pieten in het bijzijn van de kinderen worden geschminikt en verkleed. Daarna is hij voor de kids wel echt sint. Het haalt heel veel spanning en onrust uit de kinderen.

Zo ook mijn vriendin vorig jaar, haar kids zijn ook supergevoelig (7, 5 en 2,5) en dus behoorlijk in de stress van sinterklaas. Vooral de zenuwen rond pakjesavond werkten erg negatief. Ik heb haar aangeraden om samen de kadootjes te kopen of in te pakken. Zo weten ze al wat ze krijgen en is de ergste spanning eraf. En dat heeft ze dus gedaan en het werkte voor hen goed. Kids een stuk rustiger en beter sfeer in huis :thumbup: en Sinterklaasavond was nog steeds een ā€˜spannend’ feest. Ze had ook enkele kadootjes erbij die de kids nog niet hadden gezien, toch nog verrassingen :smiley:

@Edanjelan wrote:

Ik heb mijn kinderen nooit gezegd dat Sinterklaas echt is, of echt bestaat. UIteraard vieren we wel gewoon Sinterklaas. Als ze mij iets vroegen of hij verkleed was ofzo dan vroeg ik altijd wat denk je zelf? En aan de hand van het antwoord van het kind hadden we het er over. Ik heb nooit stug volgehouden dat hij echt is, hoe oud ze ook waren als ze vroegen of het echt of nep was. Maar de magie rond Sinterklaas bleef er wel altijd.

t!

ZO zie ik het ook - de magie doet hier het grootste werk. Lasse is best oplettend en heeft altijd veel door maar als het om sinterklaas gaat gaat hij er helemaal in op. Ik volg gewoon waar mijn kinderen zitten.

Vorig jaar wel gelachen. Weken na sinterklaas lag lasse een keer in de avond bij mij in het grote bed. Ik keek iets op de tv in de slaapkamer en lasse zegt inneens he dat is de stem van zwarte piet. Was Erik van Muiswinkel in een of ander programma. Maar het was echt wel een paar weken na sinterklaas - vond het wel grappig dat hij die stem na al die weken nog herkende. Ik van ja joh, die stem lijkt er inderdaad wel erg veel op. Daarna hield het onderwerp op.

Awhhh jammer he als ze niet meer geloven.

Hier ook een zoon van 8 jaar die niet meer gelooft, hij kwam er een paar weekjes terug ineens mee.

Hij twijfelde heel erg, want hij had al één en ander gehoord en op een gegeven moment gaan ze dingen zien.

Ik heb hem toen maar alles uitgelegd. Wikipedia erbij gehaald en het echte sinterklaas verhaal verteld.

Heel duidelijk verteld dat hij ook dit jaar gewoon nog cadeautjes krijgt en volgend jaar ook. Het houd niet nu ineens op omdat je niet gelooft.

En hij is fanatieker dan ooit. Hele verlanglijsten gaan er in zijn schoen, tekeningen, knutselwerkjes, noem maar op.

We hebben hem duidelijk gemaakt dat het wel ons geheimpje is en dat wanneer hij zijn cadeautje krijgt hij ons maar een knipoog geeft en dan gewoon ā€œdank je wel sinterklaasjeā€ zegt.

Dit werkt tot dusver voor ons wel, maar durf geen garanties te geven natuurlijk. :wink:

@Bella wrote:

@WoLa wrote:

Ik vraag me persoonlijk ook af of je dit van kinderen kan vragen of dat een kind hiervoor op het matje geroepen moet worden.

Ik vind niet dat dit van kinderen gevraagd kan worden en ik vind het ook niet okee dat een kind daarvoor op het matje wordt geroepen. Het is de eigen keuze en de eigen verantwoordelijkheid van de volwassene om je kind in iets te laten geloven wat niet bestaat, daar is een ander kind niet verantwoordelijk voor. Ik vraag me af wat dit met zo'n meisje zal doen. Je vertelt eigenlijk gewoon de waarheid en wordt daar vervolgens nog voor gestraft ook. Dat kan (afhankelijk van het kind) best veel impact hebben, want wat voor boodschap geef je dan eigenlijk af?

Wat ik me trouwens ook heel goed kan voorstellen, is dat juist het drukkende van zo'n 'groot geheim' voor zo'n meisje misschien wel eens de aanleiding zou kunnen zijn geweest om toch uit de school te klappen. Misschien is het voor haar gewoon een te grote last geweest. Daar zou ik me als volwassene, als ik actief had meegedaan om het verzonnen verhaal overeind te houden, toch wel behoorlijk rot onder voelen :(

@Edanjelan wrote:

Nu is jongste dochter (3 jaar) helemaal geen fan van Sinterklaas en zwarte Piet (ik hoef geen kadootjes van ze, de winkel heeft wel kadootjes), en ik heb al een keer gezegd, ah joh, het zijn gewoon ook mannen en vrouwen, andere papa’s en mama’s, ze hebben alleen andere kleren aan. En zo haal ik niets van de magie weg (ze zet nog gewoon haar schoen), maar maak ik het ook niet zwaarder dan het is.

Ik ben het dus eens met de manier waarop Wola daar mee omgaat!

Eens

ik vind dat marda het goed heeft aangepakt.

betreft verantwoodelijkheid bij de ouders…

ik vind het heel dubbel…het meisje spreekt de waarheid en wordt gestraft dit is niet de bedoeling, ik zou het voorval wel met de ouders van het kind voorleggen… en met het kind uitleggen waarom je het niet leuk vind dat zij het heeft verteld, en dat ze in het vervolg even er over na zal denken…

andere kant… onze oudste gelooft/snapt het dit jaar voor het eerst.

meisje in haar klas weet hoe het zit, ouders vertellen dit gewoon, vind ik ieders eigen keuze.

maar heb de ouders wel gezegd dat ze dit tegen de juf moet zeggen en dat ik dus niet wil dat onze kinderen het gaan horen…

nu is ze nu op de leeftijd dat ze het toch niet zo geloven… maar ik wil zelf enigsinds kunnen bepalen hoe en wanneer ik het vertel, niet dat het doordat een ander ouder het wel verteld, mijn kind het ook zo te weten komt…

dit vind ik weer een taak voor de ouders…

dus snap beide kanten…

Ik zou het nogal vreemd vinden als ik daar als ouder over aangesproken zou worden… het is echt maar net wat voor draai je daar als ouder aan geeft als je kind daarmee thuis komt. Ik denk dat veel ouders veel te moeilijk hierover doen. Als er ergens geroepen wordt dat Sint niet bestaat beseffen de gelovige kinderen niet eens wat dat betekend! En als ze de leeftijd krijgen dat ze dat wel kunnen beseffen, zijn ze er ook aan toe om het te weten.

Even een voorbeeldje, er was ooit een Sinterklaas feest op mijn werk, voor Sinterklaas kwam was er een poppenspeler. En die poppenspeler verkleedde zichzelf gaandeweg het verhaal als ā€˜sinterklaas’, maar heel slecht, dus baard onder zijn kin, mijter scheef, alleen een rode cape over zijn gewone kleren. En terwijl de kinderen dit dus zagen, was hij op een gegeven moment dus gewoon Sinterklaas voor ze (terwijl de echte Sint dus nog komen moest). Ik vond dat zo grappig om te constateren…iemand met baard, mijter en rode cape is dus gewoon Sinterklaas voor ze, niks geheimzinnigs aan!

edanjelan… dat verhaal heb ik ook al vaker gehoord…

merk dat ook met carnaval… kinderen geloven heilig dat je die personage bent…

maar ik bekijk het nu vanuit de kinderen van mijn leeftijd, weet natuurlijk niet hoe ik zou reageren als ze ouder zijn.

maar op dit moment voelt het wel zo dat ik het erg jammer zou vinden als iemand het ā€œgeheimā€ ā€œverklaptā€

Pitje, als iemand tegen de kinderen van jouw leeftijd zegt dat Sinterklaas niet bestaat dan doen ze daar verder niets mee hoor.

Ik zei tegen mijn dochtertje van 3 (omdat ze het zo verschrikkelijk eng vindt) ach hij is maar verkleed hoor, maar daar doet ze niets mee. Voor haar is het gewoon Sinterklaas (en daar " hoeft ze geen kadootjes van want de winkel heeft ook wel kadootjes " zijn haar woorden :mrgreen: )