Sint Maarten

@stillewater wrote:

Jammergenoeg heb ik er hier niets van gemerkt.

De kids van mn zusje zitten op de vrije school en ik sprak haar vanavond, maar die maken er wel iets heel bijzonders van zulke feestdage zeg.

Ze waren vanavond met de school in een bos, waar allemaal kaarsjes staan langs het pad.

Langs het pad stonden hier en daar kinderen die hun muziekintstrument bespeelden.

Een appelvrouwtje waar ze langslopen.

Verderop het pad zit dan een rijk man waar ze een cent krijgen

en dan nog verderop krijgen ze dan een goudgekleurde walnoot.

En aan het eind staan de oudste kinderen die een toneelstuk doen waar iedereen met fakkels omheen staat.

VRIJE SCHOOL RULES!!!

Met dit soort dagen vind ik het zo erg dat ik toch heb besloten de kinderen niet naar de Vrije school te doen…

Vandaar mijn liedje…Die houd ik er in. En het uithollen en mooi maken van knollen. Weer veel reacties opgehad.

Ja geweldig hoe zij er altijd echt een bijzonder feest van weten te maken.

Ik hoor ze ook altijd liedjes zingen die ik nooit gehoord heb.

Als ze feest hebben gehad, bel ik r meteen op om alles te horen.

Onze kinderen hebben vanavond voor het eerst gelopen. En Miep dat ik ben, sta zowat te snotteren bij de eerste deur. Onze ukkies van nét 2 en 3, stonden bij de buurvrouw in het donker met hun lampies uit volle borst te zingen! Hetzelfde liedje als Sas “In de maaneschijn”.

En ik schiet vol. Noujaaaaa :oops: :oops:

Ze kregen ook centjes bij de snoep hihi, vast omdat ze buurtkindertjes zijn en er in onze straat eigenlijk nooit kinderen komen. Ze hebben samen 5 euro opgebracht.

Onze achterbuurman is meester van de 6e klas en daar moesten we natuurlijk ook even langs. Zijn pas was helemaal verlicht met van die waszakjes met waxines en toen kwam het :

Ze kregen een warme knakworst in een servetje :lol:

Super origineel! :thumbup:

Wat grappig om al die verhalen te lezen.

Hier is het helemaal niet bekend.

Ik heb wel van Sint Maarten gehoord, maar weet niet precies wat het inhoud.

Waarschijnlijk net zoals Carnaval hier, dat is boven de rivieren ook niet echt bekend.

Ja van op tv ‘Lalaláááááááá’ en dan hossend achter elkaar… :shifty:

Maar het klinkt in ieder geval wel leuk! :thumbup:

dacht toch dat Sint Maarten van oorsprong een katholiek feest is. :think:

Oh Karin2, ik herken je emo-reactie hoor!

Ik kon helaas niet meelopen ivm m’n operatie, dus liep m’n man mee met Ml. De eerste keer voor ons. Alle kindertjes uit de straat liepen samen…ze stonden in een kringetje met hun lampion en begonnen te zingen…ik schoot ook vol hoor! Het was z’on mooi en lief gezicht.

Veel kindjes aan de deur gehad (niet handig om zoveel te lopen maar ja ik kon het niet laten :wink: )

1 jongetje kwam aan de deur met zijn vader en ik excuseerde mij voor m’n kromme geloop en slobbiekleding. En toen hij gezongen had en een zakje snoep had uitgekozen stamelde hij: en…beterschap met uw blindedarm…slik…wat een schat…daar word je toch even stil van hoor.

En wauw een knakworst…dat is echt origineel! :thumbup:

Sorry, ik kan nu effe niet alle reacties door gaan lezen… :oops:

Ik kan het missen, maar ik gaf aan geen idee te hebben wat het eigenlijk inhoudt, kan iemand het even uitleggen, want wij kennen het hier niet. Wat is de achtergrond?

:inlove: :inlove: gister had lars eerst met de psz gekeuveld in de ochtend en in de avond met mama

Mijn meisje heeft zo goed gezongen, ik ben zooooooooo trots op haar!

de opbrengst: heel veel snoep, 2 mandarijnen en een warm worstje in een servetje :wink:

@mama van anne wrote:

Ik kan het missen, maar ik gaf aan geen idee te hebben wat het eigenlijk inhoudt, kan iemand het even uitleggen, want wij kennen het hier niet. Wat is de achtergrond?

Sint Maarten is al een heeeeeeeeeele oude traditie die verdeeld over Nederland in bepaalde provincies erg bekend is.

De kinderen beginnen al weken van te voren met het maken van een lampion op school of dagverblijf. En daarbij leren ze verschillende liedjes.

Op 11 november gaan de kinderen dan in de avond over straat met een lichtje in hun lampion en gaan dan langs de deuren.

Ze zingen dan een liedje er in ruil daarvoor krijgen ze wat lekkers :slight_smile:

Sint Maarten was een heiligman die begraven is op 11 november. Verder zit er nog een heel uitgebreid verhaal achter die volgens mij wel bekend is bij de gelovigen onder ons.

Ik kan je helaas het verhaal niet zo heel simpel uitleggen.

Misschien heb je hier wat aan.

http://www.vanharte.nl/kal_sintmaarten.htm

Hier lees je meer :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint_Martinus

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Maarten_(feest)

hey die links had ik ook geplaatst maar werkte niet bij mij :think:

@alyt wrote:

Hier was het ook weer gezellig, zo’n 30 kinderen aan de deur gehad geloof ik. Vond Daniël helemaal geweldig!

Zelf lopen was alleen bij opa en oma, die dat wel erg leuk vonden en bij de buren.

Ons Timmetje heeft uit volle borst ook bij jouw ouders gezongen ws hihihi

althans als ze in een van de vrijstaande woningen wonen tenminste!

Ik ga de filmpjes snel op hyves plaatsen binnenkort, het was Zóóóó schattig!

Leuk trouwens dat iedereen het zo leuk heeft gehad!

Prachtig mooi weer ook!

Hier geen bizarre aantallen aan de deur als ik hier las gelukkig!

Die verhalen over de gedragingen vind ik echt :shock: :shock: :shock: en zeker als de moeder daarbij staat!

Ik zou zonder lampion zeker geen snoep geven hoor! EERST een lampion, DAN mooi een liedje zingen en DAN kun je iets lekkers krijgen!

Yeline heeft ook sint maarten gelopen en dat vond ze prachtig, even bij de buren en familie zijn we geweest. Nou ze zong uit volle borst mee hihihi

@chantal!! wrote:

Yeline heeft ook sint maarten gelopen en dat vond ze prachtig, even bij de buren en familie zijn we geweest. Nou ze zong uit volle borst mee hihihihi

:inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove: :inlove:

@Madre wrote:

Wij zingen altijd:

Wij lopen met mijne lantaarn en mijne lantaarn met mij

Daar boven stralen de sterren, beneden stralen wij…

Brand op mijn licht, brand op mijn licht van bimmelebammelebom…

Niemand kent dat lied dus wij krijgen altijd extra :oops:

:lol: Hahaha hier hetzelfde effect maar dan met:

Ster geflonker buiten in het donker,

onze lichtjes stralen dan kunnen wij niet verdwalen.

Wij lopen in een lange rij en dragen ons lichtje ook daarbij

Ster geflonker buiten in het donker.

en

Lantaren, Lantaren, zon en de maan en de sterren,

en ik loop op straat, 't is al heel heel laat,

zie hoe mooi mijn Sint Maarten lantarentje straalt.

en

Lampionnetje, Lampionnetje

schitterd in de donk’re nacht

als een sterretje, als een zonnetje

licht heeft steeds geluk gebracht

er horen ook (hand)bewegingen bij, maar dat kun je natuurlijk niet doen als je een lampion vasthoudt.:lol:

We zijn alleen maar in onze straat geweest maar de buren gaven wel echt heel erg veel aan de kids :o , hele hand vol lolly’s voor Thomas van een dove overbuurman (hij gaf ze al voor we gezongen hadden), 3 zakjes snoepjes + 3 kitkats + nog wat lekkers van andere buren ( :shock: Thomas kon het geeneens allemaal aanpakken). Een andere buurvrouw kreeg van Sarah Louise een kusje en een andere kreeg van haar het papiertje van een kitkat die ze had open gekregen :lol: en bij weer een andere liep ze zo naar binnen omdat ze een hondje hoorde :mrgreen: .

We zijn bij 11 huizen geweest en toen hadden ze er genoeg van.

We vroegen nog aan Thomas of hij niet nog even bij vrienden langs wou, en toen zei Thomas: “sorry maar ze staan niet op mijn wachtlijst!” :lol: .

Sarah Louise had ook best veel snoep gekregen maar het meeste heb ik omgeruilt voor mandarijnen, rozijntjes, koekjes en cranberries.

Thomas is nog met mn moeder naar mijn moeders buurboer geweest (= Th zijn “held”).

Ik heb redelijk wat kinderen aan de deur gehad (vorig jaar waren het er 4, nu zeker 15) het stomste “liedje” wat ik gehoord heb werd gezongen door 4 meiden van een jaar of 11 die alleen maar zongen “lalalala snoep snoep” :think: . Het enige grappige was dat SL het direct meezong.

Ik deelde chocolademunten uit en stempelstiften van Cars/Princess.

Buurtkinderen/buurvrouw vroegen of we veel snoep hadden, “genoeg!” was mijn antwoord. Mijn moeder en ik hebben Thomas duidelijk gemaakt dat het feest gaat om de mensen gelukkig te maken, door je lichtje te laten zien en een liedje te zingen. Dat je dan als dank iet lekkers krijgt is mooi meegenomen. Thomas was net zo tevreden met een mandarijn of een doosje rozijntjes, SL begon te kirren van plezier toen ze mandarijntje kreeg, alleen al doordat het op een mooie glimmende oranje bal lijkt!

We kregen trouwens erg veel complimentjes om de liedjes die we zongen EN over dat Thomas nog een echt kaarsje in zijn lampion had! :thumbup:

Maandag hadden we het feest op (de Vrije) school. Helaas waren wij een beetje laat dus toen we aankwamen waren ze al bezig met de optocht.

Maar we hebben nog wel Sint Maarten op zijn grote mooie paard gezien, en nog een stuk meegelopen met juffie en de klas.

Terug bij school zou er nog een toneelstuk worden opgevoert van Sint Maarten die zijn mantel deelt met de arme bedelaar (= God in vermoming) maar het paard sloeg bijna op hol, dus het is niet door gegaan. Toen zijn we naar binnen gegaan in de klas, kregen warme chocolademelk en speculaas, zongen nog wat liedjes en juffie vertelde nog een verhaal van Sint Maarten (hoe Maarten als kleine jongen besloot om niet zoals zijn vader mensen te beroven maar om een ridder te worden die de mensen zou gaan helpen).

En daarna mochten we naar huis.

Volgend jaar gaat het allemaal wat beter georganiseerd worden.

Het bruist nu wel bij de kinderen op school, Sint Maarten zet als het ware de deur open richting kerstmis en vooral de oudere kinderen weten dan al wat er komen gaat (advent, Sinterklaas, Sint Lucia, Kerst). Ik ben vooral nieuwsgierig naar advent, dat heb ik nog nooit meegemaakt in de kleuterklas en dat schijnt zo bijzonder te zijn!

Ik heb ook nog een paar foto’s gemaakt. Zal ze zo eens op de pc zetten!

Bedankt voor de uitleg en de site s waar ik er meer over kan lezen.

Wij zijn idd niet gelovig, dus dan speelt het ook niet, ik weet dus toevallig dat 1 wijkje hier eraan meedeed, maar dacht meer aan een soort Haloween…wel leuk als een hele wijk eraan meedoet.

ik ben ook totaal niet gelovig hoor, en ik denk dat bij vele die langs de deuren gaan ook niet echt meer het geloof mee speelt.

Je ontkomt er hier gewoon niet aan :slight_smile:

En ik vindt het sneu straks op school als ze lampions maken en die van mij mag niet mee doen om dat we niet gelovig zijn.

Nee geloof is hier in de woonplaats totaal geen belangrijk factor meer, bijna alle kinderen doen gewoon mee :slight_smile:

:think: :think: :think: SINTMAARTEN THE DAY AFTER :wall: :wall: :wall:

Mama ikke noeppie? nee schat nu niet je hebt net gehad !!! JAWEL, IKKE NOEPPIE !!! Nee schat, ná het eten mag je nog en snoepje !!!

AAAAAAAAAAARRRRRRRGGGGHHHHHHHH GIL BRUL JANK -> -> -> op de trap gezet

mama ikke weer lief, kusje? ja kom maar schatje

:-*

Mama, ikke NÚ noeppie? NEE liefje ECHT niet, mama heeft NEE gezegd

GIL BRUL JANK -> -> -> op de trap gezet

:roll: :roll: :roll:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Ach het hoort erbij en NEE blijft hier gelukkig NEE!!! weer een mooi leermoment erbij hihihi

:lol: :lol: :lol:

wij hebben snoep over, zit ik een beetje op te kauwen :oops: :oops: :oops: