Sint Maarten

Dinsdag 11 november is het in veel plaatsen weer het feest van Sint Maarten.

Hoe vieren jullie het en wat geven jullie de kinderen die bij jullie aan de deur komen? Welke liedjes zingen jullie en voor de (schoolgaande) kids, wat voor een lampion is het dit jaar geworden?

Wij gaan zelf met onze dochter lopen.

Meestal zingt ze elf november is de dag en sinter sinter maarten…

Met dr zelf gemaakte lampion(op school gemaakt).

Hier geven de meeste snoep en een enkeling iets gezonds(fruit of rozijntjes).

Zelf kan ik dus niks geven omdat we er niet zijn,maar vroeger haalde ik een paar kilo mandarijntjes voor de kinderen.

Ik mag morgen aan de slag bij Th op school.

's Ochtends gaan de ouders in de klas een knol (voederbiet geloof ik) uithollen. Juffie heeft met de kinderen in de klas ook een lampion van goudkarton met gekleurd vliegerpapier erachter geplakt, gemaakt, die houden de kinderen vast, de knol mag de ouder vasthouden.

Voor SL ga ik een rodebiet uithollen.

's Avonds om 17.30uur komt iedereen weer op school en loopt de hele school in een lange rij, achter Sint Maarten aan, door de wijk, liedjes te zingen. Terug op school krijgen we allemaal warme chocolademelk met wat lekkers.

Ons lievelingslied is op het moment “Ster geflonker” volgens mij een heel sofisch lied, we hebben het de afgelopen week al in de klas geoefend.

Dinsdagavond vieren we het thuis, we eten waarschijnlijk iets met pompoen(soep) en bietjes(salade) en gaan zodra het een beetje donker is langs de huizen in de buurt. Ik loop met beide kids hier in de straat en dan loopt mijn moeder nog een stukje alleen met Th.

Dan ben ik thuis in de hoop dat ik nog iemand aan de deur krijg (de meesten gaan naar de winkelstraat hier vlakbij). Ik wil graag chocolademunten uitdelen en ik hang een aantal kleine (zelfgeknutselde) cadeautjes in de struik voor het huis(genoeg voor de buurtkinderen) die ze er zelf mogen uitknippen. En ik zet lampionnetjes en pompoenen neer buiten.

hahahah, elk jaar komt het toch weer terug he… maar wij doen hier helemaal niks aan sint-maarten… heel treurig wordt er hier ook amper nog iets gedaan aan drie-koningen, al jaren op een rij heb ik wat snoepjes in huis klaarstaan, licht in de gang aan, maar al jaren geen enkel koninkje wat komt zingen… erg jammer hoor, want ik weet nog van vroeger hoe ontzettend leuk ik dat vond…

Klinkt leuk Marite!

Wij gaan met Daniël even langs mijn ouders, en langs de buren. Zingen kan hij toch nog niet.Hij heeft wel een kikkerlampion gemaakt op de creche, echt super leuk!

hier lopen we met de kinderen in het dorp tegelijk… al het snoep wordt verzameld en daarna verdeeld onder iedereen…

iedereen maar een keer een groep aan de deur en iedereen evenveel snoep… en nog gezellig ook :smiley:

Ik ken het niet uit mijn kindertijd. Ik heb 1keer gelopen bij mijn nichtje toen ik 10 was, maar verder niet.



Maar sinds ik hier woon zit ik er letterlijk helemaal middenin. Ik zie zo rond de 200 kindjes en hoor dus vaak allerlei liedjes. Maar zo leuk, vooral de kleinsten met hun zelfgemaakte lampion (keuveltje noemen ze het hier)

Ik vind het echt een gezellige avond.

Nu maar hopen op droog weer :slight_smile:

@Marite wrote:

Ik mag morgen aan de slag bij Th op school.

's Ochtends gaan de ouders in de klas een knol (voederbiet geloof ik) uithollen. Juffie heeft met de kinderen in de klas ook een lampion van goudkarton met gekleurd vliegerpapier erachter geplakt, gemaakt, die houden de kinderen vast, de knol mag de ouder vasthouden.

Voor SL ga ik een rodebiet uithollen.

's Avonds om 17.30uur komt iedereen weer op school en loopt de hele school in een lange rij, achter Sint Maarten aan, door de wijk, liedjes te zingen. Terug op school krijgen we allemaal warme chocolademelk met wat lekkers.

Ons lievelingslied is op het moment “Ster geflonker” volgens mij een heel sofisch lied, we hebben het de afgelopen week al in de klas geoefend.

Dinsdagavond vieren we het thuis, we eten waarschijnlijk iets met pompoen(soep) en bietjes(salade) en gaan zodra het een beetje donker is langs de huizen in de buurt. Ik loop met beide kids hier in de straat en dan loopt mijn moeder nog een stukje alleen met Th.

Dan ben ik thuis in de hoop dat ik nog iemand aan de deur krijg (de meesten gaan naar de winkelstraat hier vlakbij). Ik wil graag chocolademunten uitdelen en ik hang een aantal kleine (zelfgeknutselde) cadeautjes in de struik voor het huis(genoeg voor de buurtkinderen) die ze er zelf mogen uitknippen. En ik zet lampionnetjes en pompoenen neer buiten.




Ik herken het zo van vroeger! Die knol die we uitholden (al deden wij dat thuis zelf) en als we terugkwamen op school pompoensoep eten en een mandarijntje mee naar huis. Op dat soort momenten vind ik het jammer dat mijn kinderen niet ook naar de Vrije School gaan. Wij gaan zelf door de wijk lopen (wel vanuit school georganiseerd en een van tevoren geplande route) dus wij zijn niet thuis om iets uit te delen. En ik ben ook van de makkelijke weg; een kant en klare lampion inclusief lampje (dank u Xenos :wink: ) Wel zingen we een “best wel vrije school-lied” (“Ik loop hier met mijn lantaarn”) En dat is voor de mensen waar we aan de deur komen ook een welkome afwisseling nadat ze 300 keer “Sint Maarten, Sint Maarten, de koeien hebben staarten” gehoord hebben :wink:



Ik heb er zin in!

Ik geef ze manderijntjes :mrgreen: aangezien rosemoller vind dat kinderen te zwaar worden hahaa

grapjuh :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:



Ik koop wel zak lolly’s vind het een geweldig iets, vroeger zooo leuk lekker langs de winkels, liedjes zingen

Hier doen ze er helemaal niets aan, wel jammer hoor.

hier lopen we niet langs de deuren…jammer, het schijnt vroeger wel zo geweest te zijn (mijn oma is 95 en die liep wel langs de deuren).



maar goed, hier dus het katholieke zuiden dus het is hier nog echt wel religieus. We zijn zelf atheist maar zien Sint Maarten meer als traditie die erbij hoort.



De avond begint met een maaltijd van erwtensoep of bonensoep met oliebollen.

we verzamelen daarna in de kerk, daar wordt het spel van Sint Maarten en de bedelaar gespeeld (dat duurt ongeveer 10 minuten). De fanfare speelt dan het Sint Maarten lied (dialect in ons geval :wink: ) waarbij de lichten van de kerk uitgaan en de lampionnen aan. Erg mooi moment.

Dan gaat iedereen naar buiten. Bij de deur krijgen alle kinderen een klein snoepzakje met een mandarijn erbij. Dan lopen we de optocht, achter Sint Maarten op z’n paard aan en de fanfare erbij.

We lopen dan naar de grote troshoop, die wordt iets van tevoren aangestoken. Bij de troshoop loopt Sint Maarten met z’n paard nog wat rondjes, speelt de fanfare en wordt er gezongen. Je kunt er ook chocomel en oliebollen krijgen.

Daarna naar huis…

oja, Teun en Stijn hebben een nijntje-lampion op het kdv gemaakt, en Teun nog een paddestoel op de peuterspeelzaal.

Vorig jaar hadden ze Ernie en Bert gemaakt, was ook wel leuk!

Ik heb er zelf helemaal niks mee, maar dat zal wel komen omdat ik uit een regio kom waar er niets aan gedaan werd. Ik heb zelf nog nooit Sint Maarten gelopen. Waar we nu wonen is het wel traditie. Ik koop altijd wel snoep. De ene keer komen er heel veel kinderen, de andere keer amper iemand. Elke keer weer een verrassing dus!



Veel plezier!

Amber loopt dit jaar voor het eerst. Het lijkt haar erg leuk en ze is de hele dag al Sint Maarten aan het zingen. Ben benieuwd of ze dinsdag ook nog zo enthousiast is en nog durft te zingen.



Maar, ik kan het me nog geod herinneren van vroeger. Was toch echt een feest waar je naar uit keek. En als Sint Maarten geweest is, dan op naar Sinterklaas. :lol:

@mv2kids wrote:

hahahah, elk jaar komt het toch weer terug he… maar wij doen hier helemaal niks aan sint-maarten… heel treurig wordt er hier ook amper nog iets gedaan aan drie-koningen, al jaren op een rij heb ik wat snoepjes in huis klaarstaan, licht in de gang aan, maar al jaren geen enkel koninkje wat komt zingen… erg jammer hoor, want ik weet nog van vroeger hoe ontzettend leuk ik dat vond…




Ik stuur wel een paar koninkjes langs hoor!

Hier gaat de bel eraf als ze hier aan sintmaarten doen.



Hou er helemaal niet van :oops:

@Mich@ wrote:

Hier gaat de bel eraf als ze hier aan sintmaarten doen.



Hou er helemaal niet van :oops:




Mogen jouw kindjes dan wel lopen met St. Maarten? :think:

zolang ze er nog geen besef van hebben… nee maar zal er binnenkort wel aan moeten geloven helaas…

Mijn zussie komt dinsdag met haar jongens naar mij toe. Dan gaan we

samen lopen met vijf kinderen. Mijn oudste heeft een spooklampion

gemaakt op school. De jongste maakt een ronde lampion met zo’n

gekleurde pijperager als handvat.

Ik weet nog niet wat voor een liedjes we gaan zingen. Dat hangt van de

oudste af, hij zet meestal in :smiley:

Wij hebben gisteren avond (zaterdag avond) al Sint Maarten gevierd, voor ons was het de derde keer, 2,5 jaar geleden woonden we nog in Brabant en wisten we niet eens wat het was, nu we in Limburg wonen kunnen we er niet meer om heen, en ik vind het hardstikke leuk en gezellig!



Mijn man is met onze jongste dochter thuis gebleven om de deur steedds open te doen, mijn jongste dochter vind dat geweldig, zingt zo goed ze kan mee en mag de snoepjes uitdelen. Zelf ben ik met mijn oudste dochter en 2 andere moeders met hun zoontjes van de zelfde leeftijd gepakt en gezakt met tasje voor snoep en lampionnen langs de deuren gegaan. Het is zo genieten voor de kinderen, vind het maar flauw dat er mensen zijn die niet open doen! We wonen in een klein dorpje waar de meeste mensen elkaar kennen, dus gelukkig doet bijna iedereen gewoon open!



Hier zingen de kinderen zowel een limburgs als een nederlands liedje, het limburgse liedje is te ingewikkeld om hier op te schrijven, maar het nederlandse liedje is heel simpel gaat zo:



Sint maarten, sint maarten

De koeien hebben staarten

De meisjes hebben rokjes aan

Daar komt Sinter Maarten aan.



Hierop zijn nogal wat varianten voor de oudere kinderen.



Hier in het dorp is daarna rond 19.00 een optocht voor iedereen waarbij we met een hele grote groep vanuit een plein naar een groot kampvuur (brandhout) buiten het dorp lopen, voorop zit iemand op een paard en wordt er een bepaalde maat op een trom geslagen. Echt heel gezellig met al die kids, andere ouders en lampionnen. Bij het vuur worden chocomel en oliebollen uitgedeeld. Alle kinderen maken zelf hun lampionnen, (zelfs op de plaatselijke peuterspeelzaal van onze jongste dochter) en voor de mooiste lampionnen worden ieder jaar prijzen uitgereikt. Vooral de oudere kinderen hebben elk jaar weer hele mooie!

Op de terug weg moesten we onze jongste dochter wel dragen, de kinderen zijn altijd voldaan maar doodmoe!

Helaas is er ook altijd een ding wat minder fijn…



Toen we thuis kwamen bleek dat de ribbels onder onze schoenen gevuld waren met paardenpoep :thumbdown: , lampionnen verlichten helaas de donkere paden niet zo goed :wink: