Sint Maarten

Ik heb het vroeger ook nooit gedaan, werd niet aan meegedaan in ons dorp (heb eerlijk gezegd ook geen idee wat het inhoudt, behalve dat ik hoor dat kinderen langs huizen gaan voor snoep). Waar ik nu woon, ruim 100km verderop dan vroeger doen ze er ook niks aan. Nergens staat iets vermeld, op de psz hoor je er niks over etc. Heel af en toe zie je een huis met een pompoen ervoor en er schijnt 1 buurtvereniging te zijn die in hun buurt rondgaan. Dus tja, als ik er iets aan had willen doen, dan ging het nog niet, ik geloof dat de mensen hier raar staan te kijken als ik met Anne langs de deuren ga.

@Mich@ wrote:

zolang ze er nog geen besef van hebben… nee maar zal er binnenkort wel aan moeten geloven helaas…




Gaat Q niet naar de PSZ of KDV waar ze een lampion hebben gemaakt dan ?

Voor beide kids is er een lampionstok met lampion in huis. Geen zelfgemaakte dit jaar.



Dan gaan we dinsdagavond om 18.30 verzamelen op het winkelplein hier en dan gaan we in optocht door de wijk en mogen ze in groepjes her en der aanbellen.



De plaatstelijke fanfare loopt mee en als afsluiting doen ze nog een toegift op het schoolplein.



Bere-gezellig.



Enne… mandarijnen uitdelen vind ik zo niet leuk voor de kinderen :shifty: … zeker als ze zich verheugen op snoep verzamelen en dan een tas mandarijnen mee huiswaarts nemen.

Dus nee, mandarijnen haal ik niet om uit te delen.

We hebben hier schatkistjes en smarties gehaald. Snoep in doosjes dus.

Ruud is thuis met Michel zodat hij uit kan delen en ik loop met Peter en Aniek mee :thumbup:

E. heeft het nergens anders over dan snoep en mandarijntjes!

hoi hoi



hier ook al hoor niets anders als sint maarten hahaha dus leuk chantagemiddel ook niet opruimen geen sint maarten het werkt ook nog :oops: :lol:



hier is steevast het allerleukste liedje sinte sinte mikmak :roll: me moeder is een dikzak me vader is een duntje geef me een pepermuntje :wink:



helaas dit jaar zal er bij ons niemand thuis zijn normaal deelde mijn man altijd uit aan de kinderen die aan de deur kwamen en ik liep met de kinderen en me moeder en de buufjes



groetjes nathalie :wink:

@Mich@ wrote:

Hier gaat de bel eraf als ze hier aan sintmaarten doen.



Hou er helemaal niet van :oops:




Hier precies t zelfde …enne ik schaam me er ook echt niet voor.

Wij zingen wel, met zelfgemaakte lampion (word vandaag afgemaakt op de psz, dus ik weet niet hoe hij eruit ziet).



We zingen:

11 november is de dag…

sint maarten de koeien hebben staarten…

sint maarten mik mak, je vader is een dikzak… (en volgens de speelzaal is het kijkt naar tiktak, je moeder kijkt naar sesamstraat, dat is wel een snoepje waard).



Iedereen veel plezier!



(en de mensen die de bel eraf trekken, een betere wereld begint bij jezelf. Als je iets voor een ander over hebt, krijg je dat ooit vast wel eens terug.)

Nou eeh Puk… heb niets van een ander nodig…duss de bel blijft er gewoon lekker uit 8)

Geloof niet dat er hier iemand langs de deuren komt…

Volgens mij speelt het hier helemaal niet. Ook op KDV is

er geen aandacht voor dus het blijft hier vast heerlijk stil :thumbup: :wink:

@Aapie27 wrote:

Nou eeh Puk… heb niets van een ander nodig…duss de bel blijft er gewoon lekker uit 8)




Ik zie dat je in amsterdam woont, ik denk dat de mentaliteit in zijn algemeenheid in grotere steden, en dan vooral in de randstad een beetje anders is. uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Hier in Limburg zeggen wij zeggen elkaar gewoon gedag, helpen buren als dat nodig is enz. Dat is in grote steden volgens mij ook heel anders.

Idd Marda, daar heeft t denk ik ook voor een groot deel mee te maken. Ik vind het heerlijk in een grote stad, lekker anoniem, heerlijk :lol:

Ik vind het niet kunnen om zelf dan wel te gaan lopen als je toen de kids nog klein waren de bel eruit haalde, zeg dan eerlijk tegen je kids sorry mama vind er niks aan

@mamaatjevan4 wrote:

hoi hoi



hier ook al hoor niets anders als sint maarten hahaha dus leuk chantagemiddel ook niet opruimen geen sint maarten het werkt ook nog :oops: :lol:



groetjes nathalie :wink:




:naughty: :naughty: :naughty: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Geweldig he dat het werkt, ik ga het vast en zeker ook toepassen hoor!



Verder las ik nog iets over deurbellen die eraf gehaald worden :shock: ieder zijn keuze hoor, zal idd woonplaats gebonden zijn, is ook niet erg toch?

Ik vind het toevallig wel helemaal GEWELDIG, hier komt een verlicht tuinpad met waxinelichtjes in glazen potten en maar ik voor de kindjes kleine mini lampionnetjes met wat lekkers erin! Ik ben helemaal een traditie mama hoor :inlove: ik kan ook niet wachten tot sinterklaas komt :inlove:



Morgen schijnt het wel te gaan regenen, dus neem transparante pedaalemmerzakjes mee!!! voor om de lapion!

@kaboutertje wrote:



Ik vind het toevallig wel helemaal GEWELDIG, hier komt een verlicht tuinpad met waxinelichtjes in glazen potten en maar ik voor de kindjes kleine mini lampionnetjes met wat lekkers erin! Ik ben helemaal een traditie mama hoor :inlove: ik kan ook niet wachten tot sinterklaas komt :inlove:



Morgen schijnt het wel te gaan regenen, dus neem transparante pedaalemmerzakjes mee!!! voor om de lapion!


Misschien komen we wel bij jou lopen, haha!

Klinkt iig gezellig!



Ik snap ook niet zo goed dat mensen de bel eraf halen. En dan later zelf wel gaan lopen, vreemd. :think: Hier is het gewoon traditie, dat is toch heel leuk voor kinderen? En idd, mandarijntjes horen ook echt bij st maarten vind ik, mandarijnen en snoep

@Karin1981 wrote:

Ik vind het niet kunnen om zelf dan wel te gaan lopen als je toen de kids nog klein waren de bel eruit haalde, zeg dan eerlijk tegen je kids sorry mama vind er niks aan




Vind ik dus ook…



Deurbel eruit dan ook niet zelf met je kinderen langs huizen lopen… :snooty:



Wij gaan wel. Een klein rondje. M.ateo snapt het nu dus het wordt leuk. We gaan trouwens niet uren om zoveel mogelijk op te halen.



Dat is niet het punt van Sint Maarten, maar ik kom ook van een antroposofische school net als Marite, dus dan wordt alles haarfijn uitgelegd :wink:



Mijn moeder koopt morgen een raap die we gaan uithollen en op de kinderwagen zetten. De kinderen hebben op het kdv zelf een lampion gemaakt dus die gebruiken we gewoon…



Ik woon trouwens ook in adam, vroeger gingen wij altijd naar Noord, maar ik woon nu zelf in een soort van dorp, dus kan ik gelukkig in de buurt blijven…

In amsterdam word er gewoonte getrouw ook alleen in Noord gelopen. Al zijn er tegenwoordig steeds meer kinderrijke wijken waar ook aangebeld word.



Ik vind het ook erg dubbel als je zegt ik doe niet open, maar laat mijn kind over 2 jr wel lopen :think: Egoistisch zelfs. Waarom zou je dan nu de deur niet open doen voor een ander? :hand:

(naar niemand persoonlijk gericht hoor, alleen naar diegene die dan dus dit zouden doen ;))







Wij hebben straks sundrums, heerlijk ons kent ons, iedereen de deur open. Alle mannen verkleed langs de deuren, overal een neutje en in de nacht het grote bal maske waar iedereen onthuld wie wie is.

En ja, dan ben IK blij dat ik niet anoniem in de grote stad woon, maar heerlijk burgelijk in een kleine gemeenschap! :mrgreen:

Maar dat is ook eigenlijk wel gewoon goed, niet iedereen is hetzelfde, en dat is ook mooi :thumbup:

Dat doe ik dus ook niet…i.k hoop dat tegen de tijd Vano zo groot is Sint Maarten verdwenen is… :mrgreen:

Hier wordt na oproep van de buurtcommissie de straat versierd, we hebben daarvoor ook allemaal waxinelichtjes in de brievenbus gehad :mrgreen:

We gaan eerst meelopen in de lampionnenoptocht die wordt aangevoerd door een draaiorgel.

Na de optocht mag Nathalie nog even hier in de straat langs de huizen gaan met haar zelfgemaakte lampion.

Hier kennen we dat dus echt niet maar ja zit dan ook in een aardig christelijke omgeving (protestants) en geloof dat sint maarten en drie koningen katholiek zijn nu wonen wij ook buiten de bebouwde kom dus hier komt even goed niets langs (kinderpostzegels enzo zie ik ook nooit)

Hier ook geen Sint Maarten (in een dorp 10 km verder wel), maar wel de opening van het carnavalsseizoen op het Vrijthof. En er wordt wel gelopen met 3-koningen.