sint jans kruid

weet niet of het goed staat hier, maar dan zie ik het wel

is er iemand die hier ervaring mee heeft.

ik heb eigenlijk al heel lang last van een neerslachtig gevoel.

nu hoorde ik dat st jans kruid hierbij kan helpen.

Wij verkopen het.

Maar we mogen het niet zomaar meegeven zonder een aantal vragen te stellen.

In combinatie met bepaalde andere medicijnen kun je een neveneffect creëren en dit kan in sommige gevallen zelfs gevaarlijk zijn.

Voor je het koopt zou ik voor mezelf wel nagaan of je het veilig kunt gebruiken.

Over het algemeen genomen is er geen enkel probleem hoor, maar dit is het enige kruid dat wij hebben, waarbij we op deze manier moeten handelen, vandaar.

Edit: Van wikipedia

Sint-Janskruid kan de werking van geneesmiddelen nadelig beïnvloeden. Het versterkt de werking van het lever-enzymsysteem cytochroom P450, waardoor een aantal geneesmiddelen sneller wordt afgebroken en daardoor een geringere werking heeft. Zo kan het gebruik van Sint-Janskruid onder andere de werking van de anticonceptiepil verminderen.

Waargenomen is dat gezondheidsproducten met Sint-Janskruid de werking van de volgende geneesmiddelen kunnen verminderen:

• remmers van het immuunsysteem bijvoorbeeld bij orgaantransplantaties en auto-immuunziekten: ciclosporine. Daardoor kan bij mensen die een harttransplantatie hebben gehad Sint-Janskruid tot afstotingsreacties leiden.
  • antistollingsmiddelen van het coumarinetypetype, zoals acenocoumarol (o.a. Sintrom) en fenprocoumon (o.a. Marcoumar);
  • anti-epileptica: fenobarbital en fenytoïne;
  • luchtwegverwijders: theofylline;
  • hartglycosiden bij hartfalen en hartritmestoornissen: digoxine;
  • remmers van het HIV-virus: indinavir;
  • Maagzuurremmers:omeprazol.

Sint-Janskruid kan de werking van antidepressiva beïnvloeden. Dit geldt ook indien een tricyclisch antidepressivum, bijvoorbeeld amitriptyline, bij neuropathie wordt gebruikt. Sint-Janskruid verhoogt, zoals veel antidepressiva, de hoeveelheid serotonine in de hersenen. In combinatie met een MAO-remmer, een SSRI of clomipramine bestaat er hierdoor kans op het ontstaan van het serotoninesyndroom.

Gelijktijdig gebruik van Sint-Janskruid en een antidepressivum wordt daarom afgeraden. Om deze reden is het sinds november 2001 verplicht om op de verpakking of in de bijsluiter van producten die Sint-Janskruid bevatten een tekst te vermelden waarin gewaarschuwd wordt voor de effecten op medicatie.

ik gebruik verder geen medicijnen

ik wilde dan wel die van A-v.ogel

Hej,

Het kan ook invloed op de pil hebben. Weet niet of je die gebruikt?

Ik heb zelf geen ervaring, dus daar kan ik je niet bij helpen.

Groetjes

Yvonne

nee gebruik geen pil

Ik heb heel wat jaren sintjanskruid gebruik tegen winterdepressie. Dit werkt bij mij zeer goed. Afgelopen winter had ik het aanvankelijk niet geslikt en ben toen in december echt in een gat geknald, verschrikkelijk. Toen ben ik het direct weer gaan slikken en gelukkig sloeg het tamelijk snel aan en voelde ik me eind januari alweer een stuk beter. In maart kon ik het weer afbouwen. Omdat ik nu zwanger ben, mag ik het niet slikken (er is te weinig over bekend), maar ik vervang het door lichttherapie (waarvan ik ook uit ervaring weet dat dat bij mij werkt - maar elke ochtend bij het ontbijt voor een felle lamp zitten is omslachtiger dan een pilletje slikken en dat is waarom ik het andere jaren nooit zo deed).

Sintjanskruid werkt ook bij niet-seizoensgebonden neerslachtigheid. Let wel op als je het in de zomermaanden slikt of als je zonnebankt: het kan je (over)gevoelig maken voor UV-licht. Het heeft een vergelijkbaar effect op je hersenen als ‘gewone’ antidepressiva, maar de bijwerkingen zijn o.h.a. veel milder (wel is het verstandig om het geleidelijk af te bouwen en niet prompt te stoppen). Eigen merk van Kruidvat, Etos etc. is in mijn ervaring even effectief als de veel duurdere merken zoals A Vogel.

Meer informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Janskruid

ja had idd bij de apotheek al geinformeert en ze vroegen gelijk of ik andere medicijnen gebruik, dat doe ik dus niet.

ik voel me al sinds de bevalling niet ‘lekker’ het gaat met ups en downs.

ik wil dit dus eens proberen

Hopelijk heb je er baat bij. Veel succes!

vitamine b extra strong, van da merk. Sinds ik het gebruik heb ik een stuk meer rust in mijn hoofd.;

ik gebruik het ondertussen nu 2 weken, maar ik merk nog geen verschil.

Ik heb het ook gebruikt en toen kregen we Suus :shifty:

Het heeft dus idd effect op de pil, maar ik las al dat je die niet slikt.

Verder, bij mij hielp het wel binnen pakweg een week…

Maar stel dat je toch met een ppd rondloopt, dan zal het niet heel veel helpen denk ik zo, dan is het deels ook hormonaal.

Een goed vitamine B complex en evt een coach om het overzicht terug te krijgen al overwogen?

Dat heeft mij in 2006 wel geholpen na mijn ppd…

ik loop al bij een coach, gelukkig, en het gaat ook steeds beter, maar wilde dit erbij proberen om de randjes eraf te halen.

maar merk toch dat het dus tot nu toe niet helpt, maar misschien wil ik te snel resultaat.

we haddenbijv vanmiddag visite en dan gata het me al snel weer te druk, dan wordt ik helemaal chaotisch in mn hoofd.

@knollie1 wrote:

ik gebruik het ondertussen nu 2 weken, maar ik merk nog geen verschil.

Twee weken is inderdaad ook nogal kort; reken zeker op een maand, misschien langer. Ook voor reguliere antidepressiva staat wel een aanlooptijd van ca. 6 weken. Bij sommige mensen werkt het sneller (zowel St Janskruid als het reguliere spul), maar voor de meesten is er meer tijd nodig.

Ik slik het ook nadat ik gestopt ben met anti depressiva ivm kinderwens. alleen las ik nu dat het weer niet mag als je zwanger bent, ik moet er dus denk ik maar weer mee stoppen

@Natassia wrote:

Ik slik het ook nadat ik gestopt ben met anti depressiva ivm kinderwens. alleen las ik nu dat het weer niet mag als je zwanger bent, ik moet er dus denk ik maar weer mee stoppen

Er is inderdaad te weinig bekend over st-janskruid om te weten of het geen kwaad kan met zwangerschap. Ik slik het dit jaar voor het eerst sinds tijden niet in de winterperiode. Maar gelukkig kan ik goed uit de voeten met een lichttherapielamp (misschien voel ik me ook beter omdat ik een vitamine D-tekort weggewerkt heb en vanwege mijn zwangerschap = compleet andere hormoonhuishouding). Misschien is zo’n lamp ook voor jou een goed alternatief nu je aan kinderen wil beginnen?

ik ben er ondertussen weer mee gestopt, ik merkte helemaal geen verschil

@knollie1 wrote:

ik ben er ondertussen weer mee gestopt, ik merkte helemaal geen verschil

Jammer dat het niet gewerkt heeft bij jou! Hoe gaat het nu? Gebruik je iets anders (medicatie of bijv. ook zo’n lamp als die ik in mijn vorige post noemde)?

Knollie, ik denk dat jij een lange periode van goede nachtrust nodig hebt :hug:

ik neem niets anders, maar kom wel af en toe nog bij mijn therapeute,

helaas moet ik daar helemaal voor naar arnhem, dik uur rijden,

maar dat doet me erg goed

@ Dinges idd di enachtrust kan ik ook gebruiken :wink:

Sterkte, knollie!