sexuele voorlichting

hoi hoi,

ik vroeg me eigenlijk af wanneer je het best kunt beginnen om je kind sexuele voorlichting te geven. mijn zoon is 10,5 jaar.

ehm…ietsjes eerder ben ik bang, mijn beide kinderen kregen hun eerste voorlichting rond een jaar of 4-5

4 a 5 vind ik wel heeel erg vroeg hoor :eh:

Maar doen ze zoiets ook niet op school ?

Ik zou denk ik 8 a 10 jaar wel een mooie leeftijd vinden, naja ligt misschien ook wel een beetje aan je kindje…

Eens met Mamy, evt 6-7 maar zeker niet later.

@romata wrote:

4 a 5 vind ik wel heeel erg vroeg hoor :eh:

Maar doen ze zoiets ook niet op school ?

Ik zou denk ik 8 a 10 jaar wel een mooie leeftijd vinden, naja ligt misschien ook wel een beetje aan je kindje…

Vroeg?

Waarom, zolang je begint met voorlichting op het eigen niveau?

Er zijn voldoende boekjes te krijgen met voorlichting in de kleuterleeftijd, ik maak daar graag gebruik van.

Mijn dochter van nu net 6 weet eigenlijk al best wat.

Hoe de dingen heten, waar de kindjes vandaan komen, hoe die gemaakt worden, dat het iets is dat je niet zomaar doet of met iedereen, dat er dingen zijn waar je niet openbaar over praat, maar ook dat je wél bij papa en mama moet komen als er privé dingen van je gewenst worden.

En wat was ik blij dat ik vroeg ben begonnen met deze voorlichting, want ze was meteen de eerste die bij me stond toen ze op school door een klasgenoot geedwongen werd zichzelf te tonen… :silenced:

Hier heb ik de kinderen ook al van alles verteld op hun niveau, maar ik denk dat 7-8 een goede leeftijd is om echt goed te vertellen hoe en wat.

Vanuit ontwikkelingspsychologisch perspectief ben ik het met Mamy eens, je kunt er beter vroeg bij zijn.

Naar dat je dochter zoiets is overkomen :hug: Maar gelukkig wist ze door jouw voorlichting hoe ze kon handelen :thumbup:

Ik denk dat het ook per kind/geslacht verschillend is. Het ene kind is er duidelijk aan toe om te weten hoe de vork in de steel steekt en het andere kind is nog helemaal niet bezig met dit soort zaken.

Ik persoonlijk vind 4/5 jr best jong. Misschien omdat mijn zoon van 4 echt nog geen behoefte heeft aan dit soort gespreksonderwerpen.

Wie weet wanneer ik over een paar maanden zwanger hoop te zijn wel.

4-5 jaar vinnd ik ook erg vroeg…

ik denk de benaming van geslachtsdelen,

maar niet hoe een baby in de buik komt :mrgreen:

ik denk zelf wanneer de tijd daar is, en een kind gaat vragen…

Mijn oudste begon te vragen toen ik zwanger was, en plots op school kregen ze kleine voorlichting…

dus geen bloemkoolverhaaltjes voor hem…

hier was zoonlief 5 toen hij thuis kwam en mij vertelde waar baby’s vandaan kwamen.

toen ik verder vroeg, had de juf verteld: papa gaat met zijn piemel in het spleetje van de moeder, en dan komt het zaadje (van de man) bij het eitje (van de vrouw)…

daarna, kwam er een heel verwijtende: hebben jij en papa dan SEX gehad??? (ik was hoogzwanger).

Tijd voor een goed gesprek.

En juist om te voorkomen dat ze de wildste verhalen van wie dan ook horen (of het nou de correcte info van de juf is zoals hiervoor beschreven is, hoewel ik spleetje weer een vreemde benaming vind hoor :wink: , of van het buurtschoffie dat op straat roept: piemel in kutje of wat dan ook) heb ik er voor gekozen alles zelf aan haar te vertellen op kleuterniveau.

En ja, dat is ook hoe baby’s gemaakt worden (dus penis van de man gaat bij vrijen in de vagina van de vrouw en soms komt het zaadje dan bij een eitje en dan kán daar een baby uit groeien)

Weet je dat hele deel interesseerde haar nog het minst, ze vond het veel leuker te vragen hoe klein zo een zaadje dan was (in het boekje wordt gesproken van piepklein) en ze vond het ook grappig dat vagina rijmde op pagina. Ook het zien van de ontwikkeling van een baby van klompje cellen tot baby vond ze prachtig.,

En toch als ik het haar vraag weet ze het precies te vertellen hoor.

jeetje, hoewel ik echt heel erg voor vroege voorlichting ben zou ik er echt absoluut niet gelukkig mee zijn als mijn kleuter met een dergelijk verhaal thuis zou komen :shock:

Ik denk dus ook dat je van jongsafaan het beste gewoon in kunt gaan op vragen en dat verschilt per kind, per fase (hier zie je heel duidelijk fases waarin het totaal niet ter sprake komt en dan weer een poosje echt regelmatig). Maar in het algemeen begint het toch bij het benoemen van alle lichaamsdelen en waar baby’s vandaan komen…

Dit artikel sluit wel aan op hoe ik er over denk:

http://www.kiind.nl/articles/189/Seksuele_voorlichting.html

Ik denk dat als je zo laat er pas begint over te praten het toch al een beetje een moeilijk onderwerp wordt.

hier kwamen de eerste vragen van de oudste toen ik zwanger was van nummer 3.

Hij was toen 4.

Toen heb ik antwoord gegeven op die vragen, soms beetje toelichting extra… je merkt vanzelf wanneer je op hun niveau zit of het te moeilijk maakt.

Deze zw.schap was het vooral nummer 2 die afentoe met vragen kwam, de oudste luisterde wel mee, maar wist het ook nog wel.

De grootste interesse lag trouwens bij het hoe de baby eruit zou komen… niet eens hoe die erin zou komen haha.

Onze oudste wordt bijna 7 en ik denk idd dat ik wel bij hem wat actiever wil gaan vertellen op zijn niveau.

Heb je het nog helemaal nergens over gehad met je zoon van 10? Dan zou ik dat waarschijnlijk wel snel gaan doen…

Scholen zijn absoluut niet verplicht om seksuele voorlichting te geven en veel scholen doen dat dan ook niet. Daar kan je dus zeker niet vanuit gaan.

Ik denk dat kleuters al prima dingen kunnen weten. Zonder in alle details te treden kan je toch hun vragen al goed beantwoorden en zo het begin al maken in de seksuele ontwikkeling. Als ze zelf niet met vragen komen, kan je ook zelf vrij makkelijk een gesprekje beginnen zodra je iemand ziet die zwanger is.Of als je ergens op kraamvisite bent geweest op gaat. (of zelf zwanger bent)

Sommige kinderen beginnen echt al schrikbarend vroeg met van alles en nog wat op dit gebied. Dat zou ik toch zeker wel voor willen zijn… (en dan bedoel ik ook echt al groep 7 en 8 op de basisschool) Dat ze in ieder geval weten wat het is en ook weten dat het iets is wat allen hoort bij 2 mensen die echt heel veel van elkaar houden. En dat ze het dus niet hoeven te doen, ook al vraagt iemand anders ernaar.

In het artikel dat lune plaatst kan ook ik me prima vinden.

Grappig wel dat de boekjes die voor kleuters worden aanbevolen hier beiden (kunnen papa’s ook kindjes krijgen en ik vind je lief) beiden zijn gebruikt als lijdraad voor onze gesprekken er over

Er zijn ook niet veel boekjes over toch?

Wij hebben Ik vind je lief en het vervolg daarvan… titel even kwijt, ook.

@Lune wrote:

Klopt er zijn er niet heel veel inderdaad!

Mamy Wat goed dat je dochter naar jouw toe kwam!! :clap:Wel heftig dat ze zowiezo naar je toe moest komen :hug:

Ik ben ook voor vroege voorlichting, ik heb daarom ook heel veel informatie gehad van Lune! :thumbup:

Het is belangrijk dat kindjes vroeg weten wat wel en niet kan, en dat ze dan naar hun ouders moeten komen als er iets gebeurd wat niet door de beugel kan.

Je kan tegenwoordig heleboel uitleggen op niveau van een kind.

@mamy wrote:

@Lune wrote:

Klopt er zijn er niet heel veel inderdaad!

Ik ben net als jou mamy…

Ik vertel nu ook al alles hoor wel op een kinder manier maar geen gekkigheid of denkend het is te vroeg. Verôn weet ook hoe een baby uit de buik komt.

Tegen woordig zijn sommige kinderen met 11 al sexueel actief nou echt wel dat ik voor de tijd wil dat hij alles weet :mrgreen:

En hij kan nooit thuis komen straks van mama ik wist het niet!

11 jaar en al sexueel actief…???

sorry, maar dan zou ik toch graag eens om het hoekje bij de ouders willen kijken??

ik kan mij daar geen voorstelling bij maken,

ook 4-5 jaar…

als dan al een juf begint over een piemeltje/spleetje/zaadje… :think:

Dan ga ik toch even achter mijn oren krabben!

lees dan liever een boekje voor van jip en janneke!

dan ben ik denk ik heel erg ouderwets…

Mijn zoontje heeft een vriendinnetje, lopen elke dag hand in hand…

laatst vroeg ik (voor de grap) hebben jullie al een kus op de wang gegeven??

neeeeee, mam dat is vies!!

ohh wat was ik blij :mrgreen: