tja ik had een teamgenootje en die was ook 11 toen ze voor het eerst sex had met een leeftijdsgenootje… tegen de tijd dat we het er over hadden waren we denk ik zo’n 16 en toen zei ze ook… ach we waren nieuwsgierig, maar er was eigenlijk niks aan :shifty: .
sorry, maar dan zou ik toch graag eens om het hoekje bij de ouders willen kijken??
ik kan mij daar geen voorstelling bij maken,
ook 4-5 jaar…
als dan al een juf begint over een piemeltje/spleetje/zaadje… :think:
Dan ga ik toch even achter mijn oren krabben!
lees dan liever een boekje voor van jip en janneke!
dan ben ik denk ik heel erg ouderwets…
Mijn zoontje heeft een vriendinnetje, lopen elke dag hand in hand…
laatst vroeg ik (voor de grap) hebben jullie al een kus op de wang gegeven??
neeeeee, mam dat is vies!!
ohh wat was ik blij :mrgreen:
Ouderwets, ik weet het niet.
Ik heb zelf amper voorlichting gehad en heb daar behoorlijk van gebaald (helaas op verschillende manieren).
Ik denk dat het wat naievig (let op ik noem jou persoonlijk niet naief hoor!) gedacht is dat het niet kan dat je kind op 11 jarige leeftijd al meer doet dan een kusje op de mond zeg maar.
Dat kusje op de mond doet mijn dochter nu al met haar vriendje (en ja hihi die heeft ze al vanaf dat ze 3,5 was en ze is erg trouw).
Maar buiten dat, jouw kind hoeft er nog niet mee bezig te zijn om er wel mee geconfronteerd te worden he?
En niet alleen naar normale seksuele ontwikkeling maar ook naar de vervelende kanten ervan. Als je kind niet weet wat hem/haar overkomt en al helemaal niet dat dit niet iets is wat je met, ik zeg maar wat, broer, neef, opa… doet heb je veel minder kans dat je kind ten eerste nee gaat zeggen en ten tweede het met jou bespreekt.
En niet alleen naar normale seksuele ontwikkeling maar ook naar de vervelende kanten ervan. Als je kind niet weet wat hem/haar overkomt en al helemaal niet dat dit niet iets is wat je met, ik zeg maar wat, broer, neef, opa… doet heb je veel minder kans dat je kind ten eerste nee gaat zeggen en ten tweede het met jou bespreekt.
Jo is 5,5 (en Eli 3,5 en heeft e.e.a. opgepikt tijdens het voorlezen).
Jo vraagt al heel lang de oren van onze kop en is op op dat gebied erg voor. De basis kende hij al (van eitje tot baby en dan er uit).,maar de vragen hoe het ei er dan in kwam en of dat spontaan kon gebeuren e.d. werden steeds hardnekkiger.
In de bieb een boek gehaald voor kleuters (4+) over “waar was ik voordat ik er was”.
Zoiets in ieder geval. Leuk speels,duidelijk boek. Het verhaal van hoe een papa en mama rondlopen met kinderwens, elkaar tegen komen, verliefd worden e.d. en dan graag een kindje willen.
En dan het plaatje van de blote papa en mama (en van Jo de vraag waarom je daarvoor bloot moet zijn), uitleg komt gelukkig vanuit het boek. Precies zoals iemand al zei, piemel gaat in het spleetje en dan kan het zaadje naar het eitje zwemmen.
Maar…later in het boek ook uitleg over situaties waarin het anders kan gaan. Bijv. dat eitje en zaadje ook in een soort reageerbuis bevrucht kan worden of uitleg over adoptie, samengestelde gezinnen e.d. (serious een boek voor kleuters). Erg leuk gedaan en de boodschap is helder.
Ik vind 5 jaar niet te jong. In de info blijft hangen bij Jo en er zit geen gene bij.
Jo weet ook dat het zaadje in de balletjes van de man gemaakt worden en dat hij stuiterballen heeft (zo noemt hij het, pendelballetje daar staat hij voor onder controle,weet hij ook meteen waarom).
Wij bieden niets aan waar ze zelf niet om vragen,maar vragen ze er om,dan ga ik niet eerst jaren een verhaal verzinnen. Zoek er een leeftijdssadequaat boek bij.
Hoor hem er verder niet over,behalve dan pas geleden de vraag of papa geen zaadjes meer heeft,want wij krijgen geen baby’s meer (is vaak onderwerp van discussie,want kids willen nog wel),haha.
Tja…hij nam geen genoegen met dat het niet meer kan (want ongelukje kan zo gebeuren). Mama slikt een pilletje die er voor zorgt dat ik even geen eitjes meer maak. Pikte hij ook…
ik denk zelf wanneer de tijd daar is, en een kind gaat vragen…
Mijn oudste begon te vragen toen ik zwanger was, en plots op school kregen ze kleine voorlichting…
dus geen bloemkoolverhaaltjes voor hem…
Dan pas geslachtsdelen benoemen? Arielle is net 2 en bezig met zindelijk worden. En wij zeggen gewoon dat ze haar vagina moet schoonmaken na het plassen. Dus wij benoemen nu al. Maar het ligt eraan of je dat onder seksuele voorlichting verstaat of niet…
Ik vind het benoemen ook wel al bij seksuele voorlichting horen. Maar inderdaad pas benoemen als ze al kleuters zijn, vind ik ook al best laat. Wij benoemen nu al wat we schoonmaken. Dus de handjes, buik, billen, maar ook hun piemeltjes. Daar bedoelen we niets seksueels mee tenslotte, maar hoort gewoon bij hun woordenschat. (ze vinden alleen voetjes/handjes/oortjes en neus interessant ;))
Ik denk trouwens dat dit niets te maken heeft met ouderwets willen zijn. De ontwikkeling is er nu eenmaal en daar kan je je hoofd voor in het zand steken en dan ben je dus altijd te laat. (zeg daar niet mee dat dat expres gebeurd hè, maar veel ouders doen dat, die denken dat doen we nog wel…)
Ik denk dat je de ontwikkeling beter voor kan zijn en daarmee je kinderen goed voorbereid kan hebben. Voor momenten dat ze wel vanalles willen voelen, maar zeker ook voor de momenten dat ze het nog niet willen, of voelen dat het “fout” is.
Als je vroeg begint, is het normaal voor kinderen om erover te praten en na te denken. Dat maakt echt niet dat ze het ook eerder gaan doen. Ik denk zelfs juist niet. Goed voorbereide kinderen (en met goed bedoel ik alles wel weten wat bij hun leeftijd past en weten wat normaal is. Niet ze doodgooien met info te pas en te onpas ;)) zullen beter nadenken over beslissingen die ze nemen.
De algemene tendens is momenteel dat men niet meer aan seksuele voorlichting doet, tegenwoordig doen we aan seksuele vorming :mrgreen:
(aldus Justine Pardoen van Ouders van Nu).
Het moment om te beginnen is eigenlijk als je kind vragen stelt over wat dan ook, en daar dan gewoon antwoord op te geven (en dan de waarheid, geen bloemetjes of bijtjes). Dus als je dreumes zijn plasser aanwijst, zeg je, dat is de plasser. Daar kun je mee plassen (enz enz). Aangepast aan de leeftijd qua detail natuurlijk. Dit is gebaseerd op het idee dat een kind, wanneer het uit zichzelf de vraag stelt, ook toe is aan het antwoord.
Het gegeven seksuele vorming begint dus inderdaad bij het allereerste begin van wà t dan ook ermee te maken heeft. Aanwijzen en benoemen valt daar dan onder. Net als, hoe komt de baby in de buik. Vaak zijn kinderen tevreden met het antwoord waar ze aan toe zijn, en dat is dus simpelweg een antwoord op hun vraag, zonder extra uitwijden.
ik denk zelf wanneer de tijd daar is, en een kind gaat vragen…
Mijn oudste begon te vragen toen ik zwanger was, en plots op school kregen ze kleine voorlichting…
dus geen bloemkoolverhaaltjes voor hem…
Dan pas geslachtsdelen benoemen? Arielle is net 2 en bezig met zindelijk worden. En wij zeggen gewoon dat ze haar vagina moet schoonmaken na het plassen. Dus wij benoemen nu al. Maar het ligt eraan of je dat onder seksuele voorlichting verstaat of niet…
ik vind benaming niet onder sexuele voorlichting vallen…
tuurlijk kan mijn kleine draak al onderscheid maken van een slurfje en zo…
Mijn oudste heeft altijd gedacht dat er een luikje in mijn buik zat,
en zo de baby geboren werd…
Tot de geboorte van kleine draak… :mrgreen:
andere kant is het miss. idd wel verstandig om er eerder mee te beginnen, ivm rare mensen/familie…
maar goed, ik ga daar niet vanuit, maar je hoort het steeds meer…
Ik denk dat het grootste verschil van mening idd ligt bij wat je onder ‘seksuele voorlichting’ verstaat. Voor de een(mij dus ook) hoort het benoemen van de geslachtsdelen erbij, voor een ander begint het pas bij vertellen wat sex is en wat anticonceptie inhoud en hoe je het gebruikt
Ook ik heb deze zwangerschap aangegrepen om Jasper alvast het e.a. uit te leggen. Hij weet nu iig dat babies gemaakt worden van een eitje in mama’s buik en een zaadje uit papa’s piemel- maar hoe die precies bij elkaar komen heb ik nog even in het midden gelaten. Niet vanwege een bepaalde reden, maar gewoon omdat hij het idd veel spannender vind om te weten hoe de baby er straks uit komt. Ach, de rest komt nog wel :mrgreen:
Onlangs was er toch een verhaal van een meisje in groep 8(???) die tijdens een uitstapje buikpijn krijgt en toen bevallen is :think: Ik weet natuurlijk niet hoe dit heeft kunnen gebeuren en ook de achtergronden ken ik niet. Maar dit (plus die pedo’s op kdv’s die de laatste tijd opgepakt worden), zijn toch wel duidelijke tekenen dat seksuele voorlichting het beste al vroeg gegeven kan worden. Enkele tips die ik tegenkwam.
Hoe ver je daarbij gaat is natuurlijk aan elke ouder zelf overgelaten, maar in principe kun je alles in kindertaal wel uitleggen. Met of zonder hulp van een voorleesboekje.
nu moet ik er ff bijzeggen dat ik het een en ander wel heb uitgelegd hoor toen hij 7 was maar wel omdat ik dat belangrijk vond. hij had ook nog nergens naar gevraagd. hij begint nu pas naar dingetjes te vragen omdat ik zw ben hihi. het verschilt denk ik ook wel of het een jongen of meid is. hij was daar nog helemaal niet mee bezig dus vandaar. ik heb nu een boekje in huis gehaald waar alles heeeeeeeel duidelijk word uitgelegd voor iemand van 10 jaar. dan kunne we samen in dat boekje gaan bladeren om het gesprek op te starten zeg maar. ook ben ik gister naar de juf gestapt en gevraagd wat ze er in de klas voor aandacht aan schenken maar dat is pas in groep 8 :shock: ik dacht dan sluit he tmooi aan. maar ik ga niet tot groep 8 wachten want mijn zoon zit pas in groep 6 dus ik begin nu alvast. bedankt voor jullie reacties!!
sorry ik vond benaming niet onder sexuele voorlichting vallen. het benoemen dat kan ie al vanaf zijn derde jaar. en hij weet ook dat meisjes een vagina hebben en dat daar een kindje uitkomt enzo. maar ik bedoel echt het serieuze werk zeg maar. ook over de teelballen en erectie enzo. :oops: echt de uitgebreide versie van voorlichting.
4-5 jaar vinnd ik ook erg vroeg...
ik denk de benaming van geslachtsdelen,
maar niet hoe een baby in de buik komt
ik denk zelf wanneer de tijd daar is, en een kind gaat vragen..
wanneer een kind gaat vragen, dat lijkt me een prima uitgangspunt. maar raar dat je vervolgens zegt dat 4-5 erg vroeg is. want ook kinderen van 4-5 jaar kunnen vanalles vragen. Hier viel het samen met de zwangerschap van zussie, dan komen de vragen vanzelf. En dus weet hij inmiddels heel wat meer dan 1 jaar geleden en ook hoe de baby in de buik komt ja.
Onlangs was er toch een verhaal van een meisje in groep 8(???) die tijdens een uitstapje buikpijn krijgt en toen bevallen is :think: Ik weet natuurlijk niet hoe dit heeft kunnen gebeuren en ook de achtergronden ken ik niet. Maar dit (plus die pedo's op kdv's die de laatste tijd opgepakt worden), zijn toch wel duidelijke tekenen dat seksuele voorlichting het beste al vroeg gegeven kan worden.
degene die de seksuele voorlichting had moeten geven, de ouder, heeft het kind zelf bezwangerd....daar is dus heel wat meer misgegaan dan enkel geen voorlichting geven.... :cry: [/quote]
sorry ik vond benaming niet onder sexuele voorlichting vallen. het benoemen dat kan ie al vanaf zijn derde jaar. en hij weet ook dat meisjes een vagina hebben en dat daar een kindje uitkomt enzo. maar ik bedoel echt het serieuze werk zeg maar. ook over de teelballen en erectie enzo. :oops: echt de uitgebreide versie van voorlichting.
nou volgens mij ben je daar mooi op tijd mee, hij geeft het zelf aan dat ie interesse heeft, en je zult zelf tijdens die gesprekken wel merken tot hoever ie het wil weten.
ik vind groep 8 voor op school ook vrij laat. Weet nog dat wij in groep 6 het eerste gesprek in de klas hadden over dat je lichaam kan gaan veranderen. dat was bij mij toen in volle gang al, dus in groep 8 zou dat behoorlijke mosterd na de maaltijd zijn geweest.
Ik sta ook te kijken dat het pas in groep 8 is. Dat is echt erg laat wat mij betreft. Kinderen praten onderling en komen vanzelf met verhalen thuis.
Jo kent het verhaal en hier en daar ook vrij gedetaileerd,omdat hij niet stopt met vragen of zelf conclusies trekken.
Omdat wij aangeven geen kinderen meer te willen,trekt hij de conclusie,dat bij 1 van ons iets op is. Dus papa heeft geen zaadjes meer.
Aangezien wij hem nooit onzin moeten vertellen die later misschien weer teruggedraaid moet worden (ongeluk zit in een klein hoekje zullen we maar zeggen), gaat hij door met vragen tot hij genoeg weet.
Jo moet regelmatig naar een Uroloog. Hij wil snappen waarom dat moet en waarom deze dokter elke keer aan zijn balletjes moet zitten (aangezien het verhaal wie wel en wie niet daar aan mag zitten al bekend is). Hij weet nu dus dat die balletjes nodig zijn omdat daar zaadjes in gemaakt worden later.
Ik maak graag gebruik van boekjes. Dan raak ik zelf de draad ook niet kwijt en krijgen ze stap voor stap de uitleg die nodig is.
Tussentijdse vragen worden vaak beantwoord in het boek. Zeg dan gewoon “zullen we even verder lezen,misschien staat het er wel in”. Zo niet,dan gebruik ik delen van het boek als opstapje naar een antwoord.
Ik hoor wel eens dat andere ouders verbolgen zijn als kinderen onderling info uitwisselen op school,waar 1 van beide kids thuis nog niets van heeft meegekregen. Ik wil dat graag voor zijn. Andersom kan ik me voorstellen dat ouders dat iet leuk vinden (als Jo uitleg gaat geven),maar eerlijk gezegd is dat gewoon iets wat bij school hoort. Zodra kids op school zitten kan je dat niet meer tegengaan. Moet je ook niet proberen. Dan kan je er maar beter op tijd bij zijn en zelf zorgen voor duidelijke uitleg.
Onlangs was er toch een verhaal van een meisje in groep 8(???) die tijdens een uitstapje buikpijn krijgt en toen bevallen is :think: Ik weet natuurlijk niet hoe dit heeft kunnen gebeuren en ook de achtergronden ken ik niet. Maar dit (plus die pedo’s op kdv’s die de laatste tijd opgepakt worden), zijn toch wel duidelijke tekenen dat seksuele voorlichting het beste al vroeg gegeven kan worden.
degene die de seksuele voorlichting had moeten geven, de ouder, heeft het kind zelf bezwangerd…daar is dus heel wat meer misgegaan dan enkel geen voorlichting geven…
Deze informatie had ik nog niet toen ik dit schreef, idd Fiep, is hier veeeeeeel meer mis gegaan, maar hoe dan ook zie ik hierin wel een reden om mijn kinderen vroeg voor te lichten :think:
Kennen jullie dat gevoel “alsof de duvel er mee speelt”? Hoezo toeval?
Haal om 12 uur Jo op en neem een vriendje van Jo mee.
In de auto hadden ze al last van met vieze woorden smijten. Het woord vagina was dus een heel lollig woord voor het 5-jarige vriendje. Heb het serious in de hele middag 12 x gehoord. Tussen de poepjes en scheetjes in dan.
Eenmaal aan tafel kwam het woord nog een paar keer duidelijk voorbij.
Waarop Jo (die de theorie wel kent,maar het woord vagina toevallig niet),vraagt wat een vagina is.
De uitleg dat Jo dat anders noemt was prima. Daarna ontstond een geprekje tussen de heren waar baby’s uitkomen. Jo wist haarfijn uit te leggen dat die niet uit het poepgaatje komen. Volgens de andere jongen kwamen ze uit borsten. Was Jo het niet mee eens,maar hij wist wel dat ze ook een sneetje in de buik konden maken en de baby er uit kunnen halen als hij niet door het spleetje kan,haha.
Heb het viezewoorden roepen wel steeds gestopt. Geen probleem dat ze het woord kennen,maar gelieve niet tijdens het eten. Meestal werkt het wel als je zegt dat de eerste die nog poep,pies of diaree zegt,die krijgt het op zijn boterham. Dan is het snel over.