score cito en welk advies en wat is je keus?

Mijn dochter heeft schooladvies vwo citoscore 543 (havo/vwo)

Ik weet niet wat we gaan doen.



Wat voor advies en score hebben jullie kids en wat gaan ze nu doen?

Ik heb geen verstand van citotoetsen (weet dus niet wat die score nog meer zegt) maar ik vind testen momentopnames…



Ik zou dus eerder uitgaan van een advies dat de school zelf heeft gegeven en dat heeft gebasseerd op het functioneren van je dochter in een langere tijd dan 2 uur toets.



(ik ben niet zo’n fan van de citotoets :shifty: )

Daarom is het ook goed dat je een dubbel advies krijgt. Het cito en school advies en als dat met elkaar overeenstemd, dan kun je er vanuit gaan dat ze dan op de juiste plek komen.



Het ene moment denk ik, ze moet de kans krijgen en alles eruit halen wat erin zit dus meteen in een vwo klas of gymnasium school en het andere moment denk ik, laat ik haar maar in de brugklas havo/vwo gaan want ze krijgt straks zoveel indrukken waarvan ik niet weet hoe ze daar mee om zal gaan. De brugklas heeft ze dan nog de ruimte (kan ze ook nog een beetje puberen :slight_smile: ).



Ik vind de overgang van groep 8 naar de 1e zo groot, in 1 jaar tijd gebeurd er zo veel.

Als het aan mij lag bleef ze nog een jaartje in groep 8 :oops:

En wat wil ze zelf???

Ze wil bij dr vriendin op school, maar die doet vmbot en een andere vriendin doet gymnasium.

Ze is zelf wel heel leergierig en tot nu toe maakt ze er veel werk van als ze een toets heeft.

Waar ik een beetje mee zit is dat als zij nu thuiskomt met een cijfer lager als een 7 of 8 dat ze met tranen in dr ogen thuiskomt.

Dus ze wil wel en kan het ook, maar ze doet er ook veel voor.

We zijn bij open dagen geweest op scholen, maar op al die scholen maken ze er een feest van. Dus daar kan je ook niet echt wijs uit worden.

Mijn oudste heeft een paar jaar geleden zijn cito gedaan. Daar kwam een havo/vwo advies uit.

De school gaf een vmbo t advies.

Hij wilde zelf heel graag de havo of het vwo gaan doen.

Daarom hebben we gezocht naar een school waarop al deze mogelijkheden onder 1 dak aanwezig waren.

Die school heeft toen besloten hem in een havo/vwo brugklas te plaatsen. Nu zit hij in het 3e jaar vwo. Of hij het dit jaar gaat halen is nog maar de vraag (van enige inzet voor school is weinig sprake op het moment…), maar zelfs als hij naar de havo zou teruggaan, kan hij op dezelfde school blijven.

@Madre wrote:

Ik heb geen verstand van citotoetsen (weet dus niet wat die score nog meer zegt) maar ik vind testen momentopnames…



Ik zou dus eerder uitgaan van een advies dat de school zelf heeft gegeven en dat heeft gebasseerd op het functioneren van je dochter in een langere tijd dan 2 uur toets.



(ik ben niet zo’n fan van de citotoets :shifty: )




zeker op vrije school gezeten he :wink:



je hebt natuurlijk wel ergens gelijk, het zijn momentopnamen, en het zou niet de enige leiddraad moeten zijn, maar het is wel een mooi middel om een beetje te kiken hoe of wat. Maar het zou geen grote verrassing mogen zijn.

Hier nog iemand die geen fan van de cito is…



Duncan scoorde lager dan hij kan, voelt zichzelf er vreselijk onder…

Hij krijg van school het advies VMBO kader en uit de toets kwam VMBO basis… Ik heb met school overlegt en met Duncan zelf en we gaan VMBO kader proberen want hij wilt echt niet naar basis…

@TaMa wrote:

Hier nog iemand die geen fan van de cito is…



Duncan scoorde lager dan hij kan, voelt zichzelf er vreselijk onder…

Hij krijg van school het advies VMBO kader en uit de toets kwam VMBO basis… Ik heb met school overlegt en met Duncan zelf en we gaan VMBO kader proberen want hij wilt echt niet naar basis…




jeetje ik voel me opeens heel oud :oops: kader? basis? :think:

Ik merk aan andere ouders dat ze hun kind zo hoog mogelijk op school zetten.

Bijv een aantal kregen havo vwo advies op school.

Cito zegt vwo

en het kind gaat naar gymnasium.



Zo was ik bij mn oudste dochter ook.

Zij had vmbot/havo, dus ik hoopte dat zij havo zou gaan doen, maar na het eerste jaar moest zij van school af en moest naar vmbo kader/gemengd. Ze gooide vreselijk de kont in de krib en het ging er bij haar niet in dat ze het voor zichzelf deed, dus het was een strijd tussen haar en mij en de leraren.

Dat was een behoorlijke domper.

Veranderen van school, een kind dat 2 keer een plek moest zien te vinden in de klas.

Ik kende haar in een jaar tijd niet meer terug.

Nu op een andere school heeft ze haar draai gevonden en haalt goeie cijfers en hoeft er weinig voor te doen. Dus haar moet alles makkelijk af gaan.





Dus met dat in mn achterhoofd, ben ik geneigd om voor veilig de brugklas te kiezen en haar nog wat speling te geven.

basis is geloof ik lbo van vroeger.

vmbot is mavo

Fiep toen ik dat voor het eerst hoorde had ik ook zoiets van huh…



Basis, is LBO

Kader is tussen LBO en MAVO in

Theoretisch is MAVO

Melody heeft 542 gescoord en gaat naar de havo/vwo



Ze gaat naar een school die wel alles heeft. Ze kan na het 1 ste jaar echt gaan bepalen welke school ze gaat doen.





Cito zei havo/vwo

schooladvies zelfde.



keuze was makkelijk

Op de school waar mijn oudste zit zijn voor de vwo klas minimaal 545punten vereist of een vwo school advies van de leerkracht.



De oudste had vorig jaar een score van 547 en een vwo schooladvies en is inderdaad naar het vwo gegaan.

De tweede heeft dit jaar ook een score van 547 en een vwo advies en gaat strakjes inderdaad ook naar het vwo.



Bij de introductie op school werd er overigens op gewezen dat het niet verstandig was je kind voor de zekerheid onder zijn niveau in te laten stromen. In de brugklas moeten veel kinderen er in het algemeen hard aan trekken. Als kinderen met vwo advies in de heterogene groep geplaatst worden hebben die het eerste jaar een makkie, mogen in het tweede jaar mogelijk naar vwo 2 doorstromen maar dan moeten ze ineens heel hard gaan blokken hetgeen ze niet meer gewend waren.



Wat je kind zou moeten kunnen moet na 8 jaar basisschool wel duidelijk zijn. Maar wat ze er uiteindelijk zelf van maken hangt van veel meer factoren af die uiteindelijk niemand van te voren in kan schatten.

Op de school van melody krijgen havo vwo en vwo de zelfde les . Enige wat anders is latijn. Dus dan hebben ze geen instroom problemen in 2de jaar.



Hier kijken ze niet zo naar de Cito want de klas van melody heeft een gemiddelde van 543,5

Zijn kinderen die hoger dan melody hebben gescoord waarvan het totaal niet verwacht is. Ze scoren meestal minder dan Melody.

Cito Is een moment opname. Melody heeft 3 keerd e toetsgemaakt en 3 keer een andere score. 539 (2006) 545(2007 )542 (2008)

Hier zijn ze een paar jaar geleden bewust weer afgestapt van de hetrogene brugklassen. Er zijn nu vwo brugklassen, vmb-t brug klassen en de hetrogene groep. De vwo klas heeft andere boeken en moeilijker proefwerken als de heterogene groep. Latijn en grieks komt pas vanaf het tweede leerjaar als er binnen de vwo klassen ook onderscheid gemaakt is tussen gymnasiuim en atheneum klassen.

Ik zou voor de veilige optie gaan, en dus Havo/Vwo.

Zeker voor een meisje dat, zoals jij beschrijft, moeite heeft met mindere cijfers. Juist in de puberteit kan dan een terugval van VWO naar Havo hard aankomen. (denk ik)



En als het wel goed gaat, dan kan ze gewoon lekker op haar plekje blijven.



En ik ben het eens met wat gezegd werd. Cito-uitslagen zeggen zo ontzetten weinig. Jammer dat het allemaal zo opgeblazen wordt dat veel ouders er helemaal vol van zijn…en de kinderen daardoor ook! :naughty:

Wij hebben ook besloten dat ze naar havo/vwo brugklas gaat.

Als zou blijken dat ze het goed aankan dan komt dat er in de brugklas ook wel uit.

Van mij mag ze nog wel even een jaartje speling hebben, en ik vind het verschil vwo gymnasium niet zo groot, maar de terugval wel, van de school af en weer een andere school zoeken.

De gymnasium school is hier een hele aparte school, dus als dat te zwaar is dan zou ze naar een andere school moeten.

Vandaar dat ik heb gekozen voor de school waar ze de brugklassen hebben zodat ze alle kanten nog op kan op dezelfde school.

Er gaat nog zoveel gebeuren volgend jaar, niet alleen de draai vinden op school, maar ook de puberteit en die is niet te voorspellen. :slight_smile:

Een toets zegt zeker niet alles, maar geeft wel iets aan. Je kent zelf je kind het beste lijkt me.



Martijn, mijn oudste, scoorde ontzettend laag, 521 en kreeg advies: BBL speciaal onderwijs. Wij gingen voor KBL reguliere school maar dat was nog te makkelijk voor hem. Na het eerste jaar door naar TL, maar ook nu staat hij nog steeds een 7,5 gemiddeld. Hij zou meer kunnen ware het niet dat hij pdd-nos heeft (o.a.). Nu laten we hem dit gewoon afmaken en vervolgens de Havo.



Tom, had een score van 546. Advies Havo van de juf voor uitslag, gymnasium na de uitslag. Hij wilde zelf naar het gymnasium en daar zit hij nu ook en hij doet het goed.



Ben benieuwd naar de resultaten van mijn andere 2.



Ik zou trouwens wel gegaan zijn voor gymnasium in jouw geval.

@angelique66 wrote:



Ik zou trouwens wel gegaan zijn voor gymnasium in jouw geval.




Hoezo?