score cito en welk advies en wat is je keus?

Mijn dochter heeft schooladvies vwo citoscore 543 (havo/vwo)

Ik weet niet wat we gaan doen.



Wat voor advies en score hebben jullie kids en wat gaan ze nu doen?

Ik heb geen verstand van citotoetsen (weet dus niet wat die score nog meer zegt) maar ik vind testen momentopnames…



Ik zou dus eerder uitgaan van een advies dat de school zelf heeft gegeven en dat heeft gebasseerd op het functioneren van je dochter in een langere tijd dan 2 uur toets.



(ik ben niet zo’n fan van de citotoets :shifty: )

Daarom is het ook goed dat je een dubbel advies krijgt. Het cito en school advies en als dat met elkaar overeenstemd, dan kun je er vanuit gaan dat ze dan op de juiste plek komen.



Het ene moment denk ik, ze moet de kans krijgen en alles eruit halen wat erin zit dus meteen in een vwo klas of gymnasium school en het andere moment denk ik, laat ik haar maar in de brugklas havo/vwo gaan want ze krijgt straks zoveel indrukken waarvan ik niet weet hoe ze daar mee om zal gaan. De brugklas heeft ze dan nog de ruimte (kan ze ook nog een beetje puberen :slight_smile: ).



Ik vind de overgang van groep 8 naar de 1e zo groot, in 1 jaar tijd gebeurd er zo veel.

Als het aan mij lag bleef ze nog een jaartje in groep 8 :oops:

En wat wil ze zelf???

Ze wil bij dr vriendin op school, maar die doet vmbot en een andere vriendin doet gymnasium.

Ze is zelf wel heel leergierig en tot nu toe maakt ze er veel werk van als ze een toets heeft.

Waar ik een beetje mee zit is dat als zij nu thuiskomt met een cijfer lager als een 7 of 8 dat ze met tranen in dr ogen thuiskomt.

Dus ze wil wel en kan het ook, maar ze doet er ook veel voor.

We zijn bij open dagen geweest op scholen, maar op al die scholen maken ze er een feest van. Dus daar kan je ook niet echt wijs uit worden.

Mijn oudste heeft een paar jaar geleden zijn cito gedaan. Daar kwam een havo/vwo advies uit.

De school gaf een vmbo t advies.