score cito en welk advies en wat is je keus?

Sommige ouders willen soms te veel van hun kinderen en dan zijn ze zelf er al uit maar doen dat wat pap en maa willen. Nou mijn dochter wilde havo/vwo advies was dat dus dan mag ze dat.



Mijn vraag is dus wat willen jullie kinderen en wat gaan ze uiteindelijk doen???

Nou ik vind dat kinderen hun mogelijkheden moeten benutten. Dus hetgeen er in zit daar moeten ze dan ook maar een beetje de moeite voor doen om het eruit te halen.

De oudste had vwo advies en wilde dat ook zelf, bij de tweede idem dito. Maar als ze met een vwo advies zelf voor havo of vmbo hadden willen gaan had ik toch wel even aardig op ze ingepraat. zolang ze leerplichtig zijn moeten ze ook maar zoveel mogelijk kennis vergaren en wat ze daarna als vervolgopleiding willen doen is helemaal aan hun zelf.

Ik ben zelf leerkracht en sta al een aantal jaar voor groep 8. Persoonlijk heb ik helemaal niks met de cito-eindtoets. Wij hechten veel meer waarde aan wat wij in de afgelopen 8 schooljaren hebben gezien. De citotoets is een momentopname. Als een kind te zenuwachtig is of zich bijvoorbeeld niet zo lekker voelt, dan zal hij/zij minder goed scoren. Dat zou dan betekenen dat wij ons advies moeten aanpassen. Dat doen we eigenlijk nooit.



Helaas wil het VO wel het resultaat van de citotoets zien en hebben we soms best moeite om de lln op het (volgens ons) juiste niveau te krijgen. Jammer is dat want wij kennen het kind al jaren, het VO alleen van papier.



Ik ben dan ook heel blij dat de cito-eindtoets vanaf volgend jaar naar het einde van het jaar geschoven wordt. Dan zijn de inschrijvingen op het VO tenminste al rond.

Mij is de afgelopen jaren op school verteld door de leerkaracht van groep 8 die al jarenlang voor groep 8 heeft gestaan dat er uit de eindcito in zeker 95% van de gevallen komt hetgeen men verwacht. Dus hetgeen in het verlengde ligt van het leerling volgsysteem.

Dus wat dat betreft scijnt de eindcito toch maar in weinig gevallen een verrassing te zijn.

Dit jaar is er bij ons op school in groep 8 ook voor het eerste een IQ test afgenomen. Dus weer een extra meetpunt of men kan zien dat zowel het lvs als de eindcito in de lijn der verwachtingen zit op grond van het IQ.

De IQ test is al weken geleden afgenomen maar de uitslag komt gelijk met de uitslag van de eindcito.

Is nu 3 jaar op rij dat 1 van de kinderen de basisschool gaat verlaten. Het valt me steeds op dat het niet de leerkrachten , niet de leerlingen maar vaak de ouders zijn die de cito zelf zo opblazen. Alleen al de paniek die ontstaat bij sommige ouders op grond van een proefcito van een paar maanden terug.

Heb zodanig vertrouwen in zowel de school als in het lvs dat indien de cito afwijkt van het verwachtngspartroon de leerkacht desondanks toch met een reeel schooladvies komt. op de middelbare scholen hier in het dorp is dan ook het advies van de leerkracht en niet de eindcito score van doorslaggevend belang.

mijn dochter heeft net pech met het verschuiven van de cito. Ze had havo advies en scoorde heel erg slecht, 529. Nu moet de juf haar best gaan doen om haar in een mavo/havo klas te krijgen. Zo komt ze er ook wel, maar met droge ogen beweren dat de cito niet doorslaggevend is, gaat er bij mij niet in, want de Havo klas kan ze echt vergeten werd mij verteld.

Er zijn zeker scholen die de kinderen plaatsen adhv de cito-score. Ze maken dus geen gebruik van het advies van de school. In die zin begrijp ik dan ouders wel een beetje wanneer ze de cito belangrijk vinden. (ik zou dus zelf nooit voor zo’n school kiezen met dit toelatingsbeleid).

Mijn zoon heeft een score behaald van 543 en dus havo/vwo advies.

Alleen de school had een havoadvies gegeven.

Nu is hij gelukkig aangenomen op de school naar onze keuze en daar hebben ze havo klassen maar ook havo/vwo klassen.

Nu is het even de vraag naar welke klas hij gaat…het liefste wil hij havo/vwo.

Wel moet hij dan na 1 jaar weer van klas switchen op welk niveau hij dan komt.

Ik vind het allemaal erg spannend…maar er is al een last van mijn schouder nu ik weet dat hij naar die school kan…dit was de enige school die positief was (omdat mijn zoon wat problematiek heeft).

Hier inmiddels de vierde die de basisschool gaat verlaten. zoon had de maximale citoscore (550). Gaat naar het vwo waar zijn broers ook zitten.

Hier op school hebben ze een mavo klas, een vwo klas en een heterogene groep. (havo dus maar naar dat eerste jaar kunnen ze nog alle kanten op). Voor vwo moeten ze overigens een minimale score hebben van 546 EN een positief schooladvies.