schutting met de buren

He meiden,



Tja ik heb er ook nog eens goed over nagedacht, ik zit hier in dilemma. Vanuit wetgeving gezien staan we in ons recht en moet zij gewoon een acceptabele schutting meebetalen (maar ja wat is acceptabel denk ik dan altijd)



Aan de andere kant denk ik wel, wij hebben een tuin die schuin afloopt, daarom willen wij met verdiepingen gaan werken, daarom moeten we met een constructie schutting aan de gang die niet standaard is. Anders kunnen de buren zo vanuit hun tuin over de schutting kijken ons de tuin in omdat ie dan vanuit hun tuin maar een meter hoog is. Dat is natuurlijk een keus van ons. Dat moet haar niet op kosten jagen, dat wij onze tuin op een bepaalde manier hebben willen.



Maar daarentegen is het wel zo dat wij voor een bepaalde soort schutting hebben gekozen (hout-beton), wij voelen ons hiertoe genoodzaakt omdat zij zo’n t*ringzooi van haar tuin heeft gemaakt, echt werkelijk dat is een vuilnisbelt met onkruid van heb ik jou daar. Als wij niet met beton werken, dan is er geen houden aan de woekering van de onkruid (dat kunnen we uit huidige ervaring bevestigen).

Dus vanuit dat opzicht worden wij weer op kosten gejaagd door haar gedrag.



Vriend en ik hebben afgesproken, dat we haar ons vertrouwen geven (ook al heeft ze in het verleden vaak gelogen). Ik laat nog ff in het midden of we het wel of niet op papier gaan zetten, daar hebben we nog geen besluit in genomen.



Thx meiden voor het meedenken en jullie feedback.

(ga overigens ook nog wel kijken of we het via de leverancier kunnen spelen)

@femmie wrote:



(ga overigens ook nog wel kijken of we het via de leverancier kunnen spelen)


Dat zou ik zeker doen!

Laat je nog even weten wat eriut gekomen is?

Succes ermee in ider geval.

Ik zou in dit geval echt niet van de buren verwachten dat ze 50% van de erfafscheiding betalen moeten. Dat is niet fair als je voor zo’n dure oplossing gaat. Ik zou haar dan de helft van het bedrag voor een normale schutting laten bijdragen. Dat jullie dan in verhouding duurder uit zijn en zij dan ‘meegeniet’ van jullie schutting, is dan jullie keuze…

daar ben ik het mee eens marion, maar wat ik al aangeef, zij geeft ons ook weinig keus gezien de troep die zij maakt en waar wij extreem veel overlast van hebben als wij een normale schutting plaatsen, dan kunnen we net zo goed de dode conifeer laten staan :roll: .

Maar ik ben wel aan het uitzoeken hoor wat een standaard schutting kost (overigens doet ze daar zelf geen moeite voor en op de vraag wat ze dan bij zou willen dragen, krijgen we al maanden geen antwoord)

Verder zal ze weinig meegenieten van de schutting, die ziet ze niet eens door de troep :?

schoen, ja ik laat het weten

@Sneeze wrote:



Wij wonen sinds kort ook in een huisje met een tuin en hebben dus ook te maken met buren aan 2 kanten. De ene schutting is een nieuw flutding en de andere is simpel gaas met bamboerollen die naar onze kant overhelt.




Moest even zoeken naar dit topic, maar hier issie dan!!



Aan de bamboerollen kant hebben wij sinds kort nieuwe buren en dus moest ik meteen aan dit topic denken toen ze gisteren voor de deur stonden!



Boven die bamboerollen zat nog een hoop groen wat als het ware die bamboerollen mooi insloot. Dit groen, wat allemaal in hun tuin staat, werd ineens zonder overleg (overleg of voor ons die dag ook uitkwam om in de rotzooi te zitten en niet over dat groen hoor al balen wij er wel van dat dat wegging) resoluut weggehaald en dus hingen er alleen de bamboerollen nog aan een paar palen en dat ziet er niet zo fraai uit.



Voordat hun gekocht hadden, hadden wij al besloten dat we volgend jaar daar aan de slag willen en met als grote pre horizontale planken ipv verticaal! Dat hadden wij graag allemaal in overleg gedaan, maar omdat zij niets kwamen overleggen en vragen e.d. hebben wij ons stil gehouden.



Nu stond gisteravond de ene voor de deur en begon te vertellen dat ze zaterdag de schutting op de erfafscheiding gaan doen, dus ik dacht die komt eindelijk vragen of het voor ons ook uitkomt die dag. Maar nee, niets van dat, alleen of we even de helft (heeft ook bedrag genoemd en dat is niet echt veel, vermoed dat het rechtstreeks bij groothandel vandaan komt of zo) kunnen meebetalen :shock: :think: Heb hem afgescheept, want R. was niet thuis en die weet mij aardig rustig te houden en gezegd dat wij er vandaag op terugkomen!



In het kort doen ze alles wat ze willen, wanneer ze willen en welke ze willen zonder ons daarin bij te betrekken, maar nu wel om de helf van het geld komen voor verticale schuttingdelen hetgeen wij niet wilden.



Moeten wij dan nu gaan betalen voor iets wat wij niet willen??



Zelf heb ik gedacht om onze wens voor horizontaal door te geven (wat dus ook mogelijk is met die schuttingdelen) en dat wij dan wel willen meebetalen. Maar als ze verticaal willen plaatsen het gewoon hun kosten zijn! Is dat een beetje fair??

Waarom wil je ze horizontaal? Voor kinderen is het veiliger als ze vertikaal staan, want anders klimmen ze erover heen! :wink:

Het nieuwe flutding wat aan de andere kant staat is ook verticaal en daar kijk je dwars door heen en je zit dus de hele tijd in je eigen tuin op de kijkert.

Ik zou aangeven dat ik het niet wil en dat je liever samen in overleg kijkt naar een oplossing waar jullie beiden tevreden mee zijn. Wij hebben aan een kant palen neer gezet en daar planken tegenaan geschroeft. Was samen met de vorige buurvrouw, en we waren elk iets van vijftig euro kwijt.



Ik denk dat het niet mag hoor, zomaar iets neer zetten zonder overleg. Anders heb jij toch ook alle recht het er zo maar uit te rossen, wat hun ook deden.



Andes even de gemeente bellen en vragen hoe het zit.



Pb je ff wat links die ik gevonden heb!

De buren hebben nu toch alleen planten die aan hun zijde stond eruit gehaald. Dat is hun goed recht hoor. Dat die planten door/over de bamboerollen heengroeiden maakt verder niet uit.



Wij hebben, toen wij hier kwamen wonen, ook heel veel uit de tuin gehaald. Het was een soort van vrije natuur/wilde tuin. Toen we erachter kwamen dat er zeer giftige plantensoorten bij stonden zijn die er gelijk uitgegaan.

Met de klimop heb ik de buren nog wel geprobeerd in te seinen, maar na drie weken tevergeefs voor de deur staan (waren bijna nooit thuis en als ze thuis waren deden ze vaak niet open), 2 briefjes in de bus en geen reactie heb ik de klimop verwijderd. De buuf was niet bij, want hij groeide door en over de schutting door naar haar kant en zij vond hem wel mooi. Tja, jammer de bammer, Hij stond nou eenmaal in mijn tuin en ik vond het afschuwelijk.



Overigens bij schuttingen heeft onze buurman ook ineens nieuwe schuttingdelen gehaald en kwam met een rekening. Toen heb ik gezegd dat ik verwachte dat zaken die op de erfafscheiding staan in overleg uitgekozen, geplaatst en betaald dienen te worden en dat we ons daar behoorlijk mee overvallen voelden, dat de gekozen schutting niet bij ons in de smaak viel en dat we op dat moment daar geen geld aan uit wilde geven. HIj heeft de schutting toch geplaatst, maar wel net op zijn grond. Omdat het een solo-actie was hebben we er geen cent aan uitgegeven. Bij overleg hadden we best nog willen bijdragen. Maar ik hou er niet van om voor het blok gezet te worden voor zoiets. :naughty:

@Sneeze wrote:

Dit groen, wat allemaal in hun tuin staat, werd ineens zonder overleg (overleg of voor ons die dag ook uitkwam om in de rotzooi te zitten en niet over dat groen hoor al balen wij er wel van dat dat wegging) resoluut weggehaald en dus hingen er alleen de bamboerollen nog aan een paar palen en dat ziet er niet zo fraai uit.




Ik weet dat het hun goed recht is, daarom heb ik het (nu) rode ook er dan ook bij vermeld.


Overigens bij schuttingen heeft onze buurman ook ineens nieuwe schuttingdelen gehaald en kwam met een rekening. Toen heb ik gezegd dat ik verwachte dat zaken die op de erfafscheiding staan in overleg uitgekozen, geplaatst en betaald dienen te worden en dat we ons daar behoorlijk mee overvallen voelden, dat de gekozen schutting niet bij ons in de smaak viel en dat we op dat moment daar geen geld aan uit wilde geven. HIj heeft de schutting toch geplaatst, maar wel net op zijn grond. Omdat het een solo-actie was hebben we er geen cent aan uitgegeven. Bij overleg hadden we best nog willen bijdragen. Maar ik hou er niet van om voor het blok gezet te worden voor zoiets.


En met dit zeg je eigenlijk precies wat ik bedoel :wink:


Nu gaat het dan niet over een mega bedrag en vraag ik mij dus af of ik daar wel moeilijk (dus betalen en accepteren dat er iets komt te staan waar wij zelf niet achter staan) over wil gaan doen, maar aan de andere kant is het echt een principe kwestie :oops:

@Sneeze wrote:

@Sneeze wrote:
Dit groen, wat allemaal in hun tuin staat, werd ineens zonder overleg (overleg of voor ons die dag ook uitkwam om in de rotzooi te zitten en niet over dat groen hoor al balen wij er wel van dat dat wegging) resoluut weggehaald en dus hingen er alleen de bamboerollen nog aan een paar palen en dat ziet er niet zo fraai uit.




Ik weet dat het hun goed recht is, daarom heb ik het (nu) rode ook er dan ook bij vermeld.


Overigens bij schuttingen heeft onze buurman ook ineens nieuwe schuttingdelen gehaald en kwam met een rekening. Toen heb ik gezegd dat ik verwachte dat zaken die op de erfafscheiding staan in overleg uitgekozen, geplaatst en betaald dienen te worden en dat we ons daar behoorlijk mee overvallen voelden, dat de gekozen schutting niet bij ons in de smaak viel en dat we op dat moment daar geen geld aan uit wilde geven. HIj heeft de schutting toch geplaatst, maar wel net op zijn grond. Omdat het een solo-actie was hebben we er geen cent aan uitgegeven. Bij overleg hadden we best nog willen bijdragen. Maar ik hou er niet van om voor het blok gezet te worden voor zoiets.


En met dit zeg je eigenlijk precies wat ik bedoel :wink:


Nu gaat het dan niet over een mega bedrag en vraag ik mij dus af of ik daar wel moeilijk (dus betalen en accepteren dat er iets komt te staan waar wij zelf niet achter staan) over wil gaan doen, maar aan de andere kant is het echt een principe kwestie :oops:


Daarmee geef je jezelf eigenlijk al antwoord. Mijn buurman weet nu iig wel dat als ie wat wil doen, dat het in overleg gaat en anders niet. In het verleden hebben wij ons ook een keer laten overrompelen en het hek was daarna van de dam. Het gebeurt me echt niet meer.

Ik zou aan de buren aangeven dat jullie ook graag een nieuwe schutting willen, maar wel een schutting waar jullie ook inspraak over hebben; dus over welke schutting, de prijs, datum van plaatsing e.d. Dat als daar aan voldaan wordt, dat jullie dan met alle plezier mee willen doen, maar dat je niet voor een voldongen feit wenst te worden gezet.

@marloes vip wrote:

Pb je ff wat links die ik gevonden heb!




De eerste die ik tegenkwam in ons voordeel:

"Verplichten tot meebetalen geldt enkel als er tussen beide buren volledig overeenstemming is. "





Maar ja, wil ik dus echt problemen gaan maken voor zo’n bedrag?

Eigenlijk is het enige wat wij willen horizontaal of voor mij part een beetje speels en dus de ene horizontaal en dan weer een verticaal… Als hij ons daarin tegemoet komt denk ik dat ik wel gewoon ga meebetalen, maar niet als alles verticaal komt te staan :?

@Sneeze wrote:

Ik zou ook niet willen dat buren voor mij gaan bepalen dat de huidige afscheiding er uit moet en dat ik dan moet betalen voor een nieuwe.

Als zij willen dat het spul er uit gaat terwijl ik het huidige nog best vind dan zorgen zij ook maar voor een nieuwe :wink:



In deze geeft zij accoord dat jullie aan de gang mogen voor een nieuwe schutting en zelfs dat ze daaraan wil meebetalen zij het in delen :thumbup: . Mocht zij uiteindelijk toch niet kunnen of willen betalen is dat jammer voor jullie.



Wij wonen sinds kort ook in een huisje met een tuin en hebben dus ook te maken met buren aan 2 kanten. De ene schutting is een nieuw flutding en de andere is simpel gaas met bamboerollen die naar onze kant overhelt. Mocht het ooit zover komen dat ik 1 of 2 andere schuttingen wil en ik wil die in mijn keuze dan zal ik daar logischerwijs ook zelf voor opdraaien. Tuurlijk dan ook van mij uit de vraag naar de buren, maar als het voor hen niet zo nodig hoeft of ze willen gewoonweg niet maar geven wel toestemming dan is het aan mij om de schutting te bekostigen!



Persoonlijk vind ik het echt al heel wat dat ze wil mee betalen ondanks dat zij er waarschijnlijk de noodzaak niet in zien.




Nou dit is precies wat ik ook dacht, ik ben 2 keer aan een reactie begonnen en heb deze weer verwijderd omdat het eigenlijk te “aanvallend” overkwam :oops:

Dit omdat wij zelf bijv. niet in staat zouden zijn om mee te betalen aan een nieuwe schutting van de buren.

Wij zouden zelfs niet in termijnen kunnen meebetalen wat betekend dat wij wij juridisch gezien gedwongen kunnen worden om mee te betalen waardoor wij een nieuwe schuld zouden maken (want we kunnen niet betalen).

Daardoor zouden we uit ons schuldsaneringstraject geschopt kunnen worden omdat we een nieuwe schuld gemaakt hebben.

Ik noem nu een extreem voorbeeld maar wij zijn echt niet de enigen in een dergelijk traject en wij zijn al helemaal niet de enigen die zoiets gewoonweg niet kunnen betalen.



Ik vind het lullig om de buren te dwingen om aan iets mee te betalen waar ze zelf niet voor kiezen.

En ik denk dat hett genieten van een nieuw schutting waarvoor je je bij de buren in de schulden hebt gestoken er niet echt in zit :oops:



Maar goed, voor de topicstarter, als ze akkoord gaat zou ik idd een soort van contractje opstellen dat jullie samen voor die nieuwe schutting gaan en dat jullie (als jullie allebei de helft betalen) ook evenveel te zeggen hebben over hoe dat ding er uit komt te zien.

Wil je dit niet omdat hetd an goedkoper/minder degelijk wordt dan zou ik toch alles zelf betalen.

@Rivella wrote:



Wij zouden zelfs niet in termijnen kunnen meebetalen wat betekend dat wij wij juridisch gezien gedwongen kunnen worden om mee te betalen waardoor wij een nieuwe schuld zouden maken (want we kunnen niet betalen).

Daardoor zouden we uit ons schuldsaneringstraject geschopt kunnen worden omdat we een nieuwe schuld gemaakt hebben.

Ik noem nu een extreem voorbeeld maar wij zijn echt niet de enigen in een dergelijk traject en wij zijn al helemaal niet de enigen die zoiets gewoonweg niet kunnen betalen.




Dit zou echt heel erg zijn als je als buur dan toch zou doorzetten :thumbdown:

Hoop echt dat mensen toch dat beetje fatsoen nog kunnen opbrengen om je buren niet zo te laten vallen!





Hier gisteravond nog een gesprekje gehad met buurtjes en ik vermoed dat ze er ondertussen zelf ook wel achter zijn gekomen dat het niet zo werkt.

We hebben een leuk gesprek gehad en uitgelegd waarom onze voorkeur naar horizontaal uitgaat iets waar zij zelf niet bij stil hebben gestaan dat die mogelijkheid er ook was.

Vanmorgen vroeg waren ze zelfs al begonnen om de andere kant (hoekhuis), welke dus eigenlijk al klaar was te veranderen naar horizontaal :shock:

Onze mening is dus in de smaak gevallen :dance:

helemaal mee eens, dat kun je als buren niet maken.
mocht je zelf een schutting willen bouwen voor weinig kun je gewoon hardhout kopen bij zon groot bedrijf zoals deze